Windows 11, lokalt konto eller microsoft konto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

"Eftersom jag är mån om min integritet så hyr jag alltid ut min dator till en lokal snubbe med brytning så han kan ta bort alla applikationer som samlar in data för Microsoft, allt han behövde var alla mina personuppgifter och lösenord som kan kränka min integritet"

Om du är det minsta mån om din integritet ska du aldrig aldrig aldrig använda versioner som inte är signade av MS.

Jag gillar även att du lyckades smita in en Linux-referens i Windows-delen av forumet

Jag vet Det är därför jag typ aldrig använder skiten Plus, kör med Bitwarden och låter deras tillägg att fylla i alla mina inloggningsuppgifter i Firefox (om jag ens öppnar webbläsaren när jag väl är i Windows 11). Det enda som Ghost Spectre får (om de nu skickar allt som man kopierar), är tvåstegsverifikationskoden som blir ogiltig efter max 1 minut. Om de lagrar något mer, till exempel vilka program jag använder, så lär de nog bli besvikna. Använder endast Steam och Firefox (om ens det).

Växlar till Windows 11 endast när jag ska spela främst Battlefield 2042. Men nu när allt fler spel funkar i Linux (Proton <3), hoppas jag på att EA löser problemet spelet har i Linux.

Såklart. Linux förtjänar all uppmärksamhet Freeedoooooom /William Wallace

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Det gick galant

Och med ett förtydligande är det pro heller home du körde med?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Och med ett förtydligande är det pro heller home du körde med?

Jag kör med home och jag har kört igenom alla Windows update uppdateringar. Inga bekymmer än så länge.

Permalänk
Avstängd

Jag ser inte problemet med att använda ett konto till Windows. Vill du inte koppla ihop din huvudsakliga mail med MS så är det väl bara att använda en annan, eller skapa en ny. Det ger en del fördelar men framför allt så slipper man en massa strul och mek.

Skrivet av Superthug:

Jag har bara haft strul med dessa 3 bra saker:

1. Fyllde Onedrive och ville ta bort filer, då tog den bort från datorn med. Arg blev jag.
2. Om jag trycker i disken i ny dator och startar då gamla dött helt. Hur hämtar jag bitlocker-nycklen från en dator som inte bootar?
3. Kan jag flytta licens från gammal dator jag skrotat till en ny dator menar du?
Sist jag bytte moderkort så var jag tvungen att köpa ny licens pga ny hårdvara. Det kanske är ändrat nu?

/n00b

1. Det är så molnlagring funkar normalt, saker synkas åt alla håll. Men du kan ju alltid återställa, eller inte alltid, bara i ett visst antal dagar, men alltid i ett visst antal dagar i alla fall.
2. Från OneDrive, automatiskt.
3. Ja precis, du behöver inte skrota den gamla datorn dock men du kan förstås bara ha en aktiv dator per licens. Går jag in på mitt MS-konto, mina enheter, så ligger mina fem aktiva datorer där med info, "hitta in enhet" och så. Utöver mina XBoxar, och lite andra enheter då. Några äldre enheter visas inte där dock, sannolikt för att jag inte startat dem på ganska länge.

Skrivet av Airikr:

Jag vet Det är därför jag typ aldrig använder skiten Plus, kör med Bitwarden och låter deras tillägg att fylla i alla mina inloggningsuppgifter i Firefox (om jag ens öppnar webbläsaren när jag väl är i Windows 11).

Det var ju ett ganska stort problem nyligen just med att låta lösenordshanterare fylla i automatiskt, så jag hoppas du inte har det aktiverat utan bara fyller i med klick på sidor du litar på.

Citat:

Det enda som Ghost Spectre får (om de nu skickar allt som man kopierar), är tvåstegsverifikationskoden som blir ogiltig efter max 1 minut. Om de lagrar något mer, till exempel vilka program jag använder, så lär de nog bli besvikna. Använder endast Steam och Firefox (om ens det).

Växlar till Windows 11 endast när jag ska spela främst Battlefield 2042. Men nu när allt fler spel funkar i Linux (Proton <3), hoppas jag på att EA löser problemet spelet har i Linux.

Såklart. Linux förtjänar all uppmärksamhet Freeedoooooom /William Wallace

To each their own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det var ju ett ganska stort problem nyligen just med att låta lösenordshanterare fylla i automatiskt, så jag hoppas du inte har det aktiverat utan bara fyller i med klick på sidor du litar på.

Vad för problem? Kan du länka till nyhetsartikeln om det?

Jag använder endast tillägget för betrodda webbsidor i Windows, så som piped.video

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Airikr:

Vad för problem? Kan du länka till nyhetsartikeln om det?

Jag använder endast tillägget för betrodda webbsidor i Windows, så som piped.video

Exempelvis: https://www.pcworld.com/article/1656351/dont-use-autofill-on-...

Detta specifika problem är väl "löst" nu genom mer varningar, men det är ju en risk ändå. Jag använder bitwarden hela tiden, men inte autofill utan jag får klicka och be den fylla i när det behövs, vilket känns mycket säkrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Exempelvis: https://www.pcworld.com/article/1656351/dont-use-autofill-on-...

Detta specifika problem är väl "löst" nu genom mer varningar, men det är ju en risk ändå. Jag använder bitwarden hela tiden, men inte autofill utan jag får klicka och be den fylla i när det behövs, vilket känns mycket säkrare.

Tack för länkningen Jag använder aldrig autofyll, utan kör med Ctrl+Shift+L så ofta jag bara kan.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlpAne:

Alla era metoder är omständiga och onödiga. Det går att köra lokalt konto i Windows 11 uatn några större problem!

Under installationen när du ska logga in med MS-konto väljer du e-postadressen: no@thankyou.com och knappar in valfritt lösenord, när du gjort detta får du ett felmeddelande och sedan är det bara att välja namn för ett lokalt konto.

Brukar köra med a@a.com men principen är samma

Permalänk
Medlem

Lokalt konto (Windows 10 dock)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlpAne:

Alla era metoder är omständiga och onödiga. Det går att köra lokalt konto i Windows 11 uatn några större problem!

Under installationen när du ska logga in med MS-konto väljer du e-postadressen: no@thankyou.com och knappar in valfritt lösenord, när du gjort detta får du ett felmeddelande och sedan är det bara att välja namn för ett lokalt konto.

Förut gick det fint att dra ut nätverkssladden, men det kanske är stoppat?

Permalänk
Medlem

Lokalt på datorn hemma. Slipper då lösenord och inloggningen går automatiskt.

Jobbet är det domainkonto med face recognition 💪
Super smidigt

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag använder MS app store o hämtar appar de appar som finns där, t.ex. Slack och Whatsapp har jag hämtat därifrån.

Själv är jag supernoga med att avinstallera alla appar och hela store infrastrukturen via PowerShell i administratörsläge med kommandot: Get-AppXPackage | Remove-AppxPackage

Vill inte ha nått därifrån, och det är skönt att slippa få förslag på vad som kan öppna diverse filtyper och annan reklam från windows store.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Nej.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Typ om du inte vill hålla på o tricksa är att logga in med ett MS konto och sedan efter uppstarten logga ut och byta till Lokalt konto, går på både Home och Pro versionen. Jag kör med MS konto då jag har flera datorer och då syncas mycket av inställningarna mellan enheterna, så som Wi-Fi lösenord och andra inställningar
Går varken i Home eller Pro versionen under uppstartsguiden utan att tricksa. Går att logga ut efter uppstartsguiden.

Du installerar utan nätverkskabel, då kommer du förbi login-tvånget

Visa signatur
Permalänk

MS-konto för arbets-/spelmaskinen. Lokalt konto på musik-datorn med automatisk påloggning. För att köra Tidal och Kodi behövs inget MS-konto...

Valet "Det beror på" fanns inte med i svarsalternativen...

Visa signatur

Born to mod..
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara lite längre tid

Permalänk
Keeper of Traditions

Kör M$-konto, så man slipper hålla på med produktnycklar. Har inte behövt en sådan på ~10 år nu.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Förut gick det fint att dra ut nätverkssladden, men det kanske är stoppat?

Skrivet av rewoX:

Du installerar utan nätverkskabel, då kommer du förbi login-tvånget

Har för mig att detta inte fungerar med Windows 11 längre.

Permalänk
Medlem

Shift + F10 under setup för att få fram CMD, slå in "OOBE\BYPASSNRO" för att inaktivera kravet på uppkoppling.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Hej!

Om ett par timmar får jag hem en ny Lenovo Legion 5 pro med Windows 11. Jag sitter för närvarande på en laptop med Windows 7... Jag har förstått det som att Microsoft numera vill att man kopplar sin Windows licens till ett personligt Microsoft konto, vilket jag inte är helt nöjd med... Som jag förstått det så är det omständligt, men att det kan gå att kringgå. Hur gör ni andra som har Windows 11? Har ni kringgått det eller kör ni med ett Microsoft-konto? Har egentligen 2 frågor.

Fråga 1. Jag har förstått att det inte längre fungerar med att gå vidare i installationen genom att inte vara ansluten till internet. Att man behöver köra en ISO via Rufus för att kringgå kravet på Microsoft konto. Enligt Ny teknik så kan man hoppa detta steg även genom att uppge no@thankyou.com och då skickas till att skapa ett lokalt konto istället. Detta låter som att föredra för mig då jag helst vill köra på den förladdade Windows-partitionen och inte böka med ISO och usb-sticka. Har någon på forumet prövat detta?

Fråga 2. Vad kör ni med? Är det bättre ändå att ha ett registrerat Microsoft konto? Vad är det för fördelar med det? Om jag kringgår nu med ett lokalt konto, kommer jag få behöva trixa för att få framtida uppdateringar?

Skrivet av Mr Mr:

Jag har inte flera enheter som jag vill synca. Jag har använder inte OneDrive eller andra molntjänster. Är det något som jag missar med att köra lokalt konto? Deras Windows (app) store? Är det något att ha?

Jag kör med MS-konto för man får så mycket fördelar som jag använder; synk av inställningar, bakgrundsbild, appar nerladdade från deras Store etc. Spotify, Plex, VLC etc är hämtade från Store bland annat. Så ja deras Store är något att ha.
Dessutom har jag Onedrive och allt bara synkas enkelt. Skulle jag installera om datorn är jag up and running på extremt mycket kortare tid än om jag hade envisats med att köra lokalt konto. Jag har dessutom två datorer; en station och en bärbar och det hade varit mer jobb att köra lokalt konto. Min upplevelse är densamma oavsett om jag sätter mig vid stationära eller chillar med bärbara i soffan (såklart olika skärmar etc). Så jag rekommenderar MS-konto över att köra lokalt konto. Precis som jag rekommenderar Spotify framför att köra med MP3-filer och Winamp + MP3-spelare. Eller Moln-mail a la Gmail, Outlook/Hotmail istället för egen mailserver. MS-konto ger fördelar. Dessutom har man Steam och använder moln-lagringen där, så att man sparar till deras moln istället för till sin dator som back in the old days så borde man även se fördelarna med att köra MS-konto.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Testpilot

Både och, beror på vilken enhet och hur behovet ser ut

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

2. din bitlocker-nyckel sparas hos MS så du kan komma åt den lätt

Att min krypteringsnyckel sparas hos MS känns inte riktigt som en fördel.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Tror jag kört med Microsoft konto sedan Windows 8 tror jag det va, ser inte problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlpAne:

Har för mig att detta inte fungerar med Windows 11 längre.

Det funkade för mig för ett par veckor sedan på en ny laptop med förinstallerat Windows 11.

Permalänk
Medlem

Personligen kör jag med ett MS konto för inloggning på mina egna datorer, finns övervägande fördelar, i synnerhet då som 365 prenumerant. Jag pekar även om samtliga special folders till OneDrive så jag synkar allt mellan dem. Det händer dock att jag hjälper många bekanta med ominstallationer och liknande, sen har jag även förståelse för de som inte vill använda ett MS konto, och då blir det lite besvärligare, men inte så mycket

Har inte lusläst tråden, så jag vet inte om nån redan har tipsat om det här tricket, men det är ganska enkelt och smidigt:*
https://www.thurrott.com/windows/windows-11/269419/tip-set-up...

Permalänk
Medlem

Domänkopplat respektive lokalt. Microsoftkontot finns inloggat men bara till specifika applikationer.
Kör dock Windows 10 Pro respektive Enterprise, så länge det inte finns en acceptabel variant av DisplayFusion & OpenShell vägrar jag Windows 11.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Finns ju faktiskt inget hinder att köra mer än ett konto, ett lokalt adminkonto, sen kan man ha ett konto för sin dagliga användning utan adminrättigheter och kopplat till Microsoft, man tackar sig själv den dagen man behöver felsöka 🙂

Permalänk
Medlem

Eftersom jag har ett gäng datorer både stationära och bärbara kör jag med Microsoft-konto, då har jag allt tillgängligt vilken dator jag än sätter mig vid utan något extra meck, enda anledningen

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Kör NTlite för att slimma ned min Windows 11 installation så mkt jag kan. Jag kör endast med lokalt konto och undviker att logga in alls med MS numera.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Har en Inet byggd dator och hade MS konto men efter den var på service och de formaterade om Windows så kör jag lokalt konto på W11 home. Datorn startar utan att man behöver knappa in lösenord vilket är skönt. Så det verkar vara möjligt men kan vara för inet installerade den.

Ett W11 som jag själv installerat på en annan dator är kopplad till MS konto dock och tror inte man kunde välja att inte koppla.

Går utmärkt att ha inloggning utan att ange lösenord även om man kör med mircosoft-konto. Kör så på alla burkar hemma.

älskar att köra microsoft-konto, behöver aldrig krångla med åtkomst mellan datorer efter som samma konto används överallt.

No@thankyou.com metoden kör vi på jobbet för att skapa konton.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Behövs inte krånglas med kommandotolk eller konstiga mailadresser.
Funkar att skriva admin som mail och admin som lösenord så kommer du runt det.