Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Fördelen men paraffin-olja är att det inte riskerar att härskna på samma sätt som matoljor med hög andel av omättade och fleromättade oljor som rapsoljor, olivolja mm.

Om man inte vill använda mineralolja som paraffinolja så är nog kokosolja/fett det närmaste man kan välja när det gäller maximera mängden mättat fett (som inte härsknar) och låg andel omättat och fleromättat fett (som båda kan härskna)

Ja, när jag läste på om detta för par år sen så pratade man om att vissa oljor kunde härskna. Men uppenbarligen är det många som kör med både matolja och rapsolja utan några problem. Kanske handlar det om hur ofta brädorna används och hur ofta de behöver oljas om? Använder man dem sällan så kan säkert risken för att oljan hinner härskna större.

Frågan är dock, finns det någon som helst nackdel att använda mineralolja som aldrig härsknar?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Var kommer mineraloljan ifrån?. För mig betyder det att det är en fossilolja som någon biltillverkare prackqt på dig.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lembritt:

Var kommer mineraloljan ifrån?. För mig betyder det att det är en fossilolja som någon biltillverkare prackqt på dig.

Ja nästan, det finns väldigt ren parafinolja som är livsmedelsgodkänd men man bör ju inte välja vilken parafinolja som helst för då kan den innehålla nått mer som är giftigt så se till att den är livsmedelsgodkänd om den ska användas på nått likt skärbrädor och köksbänkar.
Det finns medicinsk parafinolja att köpa på apoteken typ https://www.apotekhjartat.se/produkt/paraffin-flytande-apl-or...
och den är tänkt att "drickas" som läkemedel så den är ren nog att smörja in skärbrädor med om man inte hittar tillräckligt ren olja på nått annat ställe.

Ikea Skydd verkar inte finnas längre och oljan de har nu "Stockaryd" är en lin och tungträolja och den håller inte livsmedelskvalitet så den ska man nog inte ha på en skärbräda utan bara på en bänkskiva där man inte skär nått om man använder den i köket och man bör nog se till att den torkat ordentligt innan man lägger nån mat på den oljade ytan.
Men det bästa är ju att bara använda livsmedelsgodkända oljor i köket så minimerar man risken att få i sig nån farlig kemikalie fån olja.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

På tal om att olja in, jag kör en livsmedelsgodkänd olja från Hedins som de kallar Köksbänksolja PLUS. Är med vegetabiliska oljor och lacknafta så luftar fint

Lämplig olja finns på alla färg och bygghandlare.

Permalänk
Medlem

Kör på Hagmans Parafinolja. Även om den inte är livsmedelsklassad behöver man få i sig litervis innan det blir farligt.

Skärbrädan badas med fördel i olja. Regelbundet. Blir pissdyrt om man ska vara fin i kanten och köra dyra oljor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Tror också att torka dödar många bakterier.

Det sägs också att plastskärbrädor kan tappa partiklar som hamnar i maten.

De "kan" inte. De "gör" det när man mekaniskt skär med en kniv tex.
Jag försöker undvika plast i köket så långt det går.

Vi är bara i början vad vi vet om plastpartiklars påverkan i kropp o natur.

https://www.webmd.com/a-to-z-guides/news/20221028/microplasti...

Visa signatur

Opteron144@2600mhz 2x512Twinmos, 9800Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Kör på Hagmans Parafinolja. Även om den inte är livsmedelsklassad behöver man få i sig litervis innan det blir farligt.

Skärbrädan badas med fördel i olja. Regelbundet. Blir pissdyrt om man ska vara fin i kanten och köra dyra oljor.

Just den oljan är ju till för just saket som kommet i kontakt med mat, så det lär vara lugnt.

Som en sidnotis så finns det väl typ två trälim på marknaden som är FDA godkända för indirekt kontakt med mat.

Finns ingen som uttryckligen är livsmedelsgodkänd.
Men livsmedelsgodkänd syftar väl mer på direkt (typ) ätbar.

Permalänk
Medlem

Äter kyckling flera dagar i veckan och har kört plastbräda som handdiskats och använts till diverse annat under ganska många år, känns som man får kämpa en del för att åka på salmonella?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Träskärbrädor suger ner bakterier i fibrerna där de sedan dör. Bakterier som blir kvar på ytan dör när de torkar.

Det är alltså inget problem att använda träskärbrädor om man använder lite sunt förnuft (typ, gör inte råbiff direkt efter att ha styckat kyckling, och förbered sånt som inte ska värmas innan du börjar med köttet).

För övrigt anser jag att skärbrädor ska vara stora och i ändträ. Ikeas är helt värdelösa.

Permalänk
Medlem

Har också hört av en kollega att träskärbrädor tar kål på bakterier.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Just den oljan är ju till för just saket som kommet i kontakt med mat, så det lär vara lugnt.

Som en sidnotis så finns det väl typ två trälim på marknaden som är FDA godkända för indirekt kontakt med mat.

Finns ingen som uttryckligen är livsmedelsgodkänd.
Men livsmedelsgodkänd syftar väl mer på direkt (typ) ätbar.

Stämmer säkert. Jag har för mig det står på flaskan att den ej får förtäras, eller liknande varningstext, men kollar man databladet framgår det att man får dricka flera liter innan det blir toxiskt.

Permalänk
Avstängd

Använder plast skärbrädor och skär kött först sedan om det är grönsaker som inte skall kokas/stekas med köttet så vänder jag på skärbrädan och sköljer av kniven innan jag skär upp salladsgrönsaker. Svårare än så är det inte. Har aldrig vart nåt problem

Permalänk
Medlem

Om du nu vart så noga och duktig med att byta till träbräda, så borde du väl veta att de finns inget som heter bambo

För övrigt så duschar du ättikslösning efter du byter från kött till sallad osv. Brädan ska också oljas in mellan varven för att stå sig, och inte dra till sig äckel. Vilken olja du använder ger olika egenskaper

Skrivet av Neon:

Ja, när jag läste på om detta för par år sen så pratade man om att vissa oljor kunde härskna. Men uppenbarligen är det många som kör med både matolja och rapsolja utan några problem. Kanske handlar det om hur ofta brädorna används och hur ofta de behöver oljas om? Använder man dem sällan så kan säkert risken för att oljan hinner härskna större.

Frågan är dock, finns det någon som helst nackdel att använda mineralolja som aldrig härsknar?

Ja använd du motorolja, de är nyttigt har jag hört. Eller ja, mineralolja är ju ett samlingsnamn för petroleumbaserade oljor

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Avstängd

Tycker folk är överdrivet nojjiga med sina skärbrädor

Permalänk
Medlem

Någon som testat skärbräda i pressad träfiber? Tycker de verkar ligga bra i pris/funktion om de håller vad de lovar. Typ https://www.kitchenlab.se/p/skarbrada-i-pressad-trafiber-cris...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ylledjur:

Någon som testat skärbräda i pressad träfiber? Tycker de verkar ligga bra i pris/funktion om de håller vad de lovar. Typ https://www.kitchenlab.se/p/skarbrada-i-pressad-trafiber-cris...

Det är väl en bit MDF eller HDF skiva de sågat upp och säljer dyrare än byggaffären.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Plastskärbrädor av praktiska skäl då de kan maskindiskas. Vi har även en jättestor i bambu och några jag haft i många år som är av trä och tidigare regelbundet inoljade, d.v.s. när det behövdes. Känns som det är dags att göra men som medelålders man med fru och hennes hemmaboende son så får man prioritera. Finns alldeles för mycket att göra och alldeles för lite tid.

Kockknivar handdiskar jag.

Sen har vi en oumbärlig wokpanna från Skeppshult. Fy satan vad varmt den blir. Fick andra gradens brännskada av skvättande olja. Efter det har jag långärmad tröja på mig när jag wokjar. Jag fick alltså blåsa på underarmen. Det gjorde ont.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

100krs bambu skärbräda från Dollarstore och en liter Hagmans Paraffinolja från Jula har funkat bra i många år för oss. Och då är min bättre hälft professionell kock dessutom.

https://www.hagmans.se/sv/travard/inomhus/e/40469/paraffinolj...

Permalänk
Musikälskare

Någon random i plast

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Kör på Hagmans Parafinolja. Även om den inte är livsmedelsklassad behöver man få i sig litervis innan det blir farligt.

Skärbrädan badas med fördel i olja. Regelbundet. Blir pissdyrt om man ska vara fin i kanten och köra dyra oljor.

https://www.hagmans.se/sv/travard/inomhus/e/40469/paraffinolj...

Paraffinolja är en högraffinerad vit mineralolja med hög renhetsgrad, används främst för att olja trä som kommer i kontakt med mat, exempelvis skärbrädor, smörknivar, träbänkar och bänkskivor.

Babyolja är dessutom i princip enbart paraffinolja. Så är nog safe.

Permalänk
Medlem

Har inte tid med sånt här trams så jag har 4 små skärbrädor IKEA och 3 stora skärbrädor IKEA i plast och de används till allt, oftast hackar jag grönsakerna först och avslutar med typ kyckling som kan tillagas så bara en skärbräda går åt och samma kniv som bara sköljs, det är ju lugnt när man tar det i rätt ordning

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hej,

Vårt hem har de senaste åren gått igenom en plast städning, d.v.s vi har efterhand ersatt plastredskap med ex trä eller stål. När det gäller skärbrädor har vi numera 3 skärbrädor i bambo från IKEA som fungerar utmärkt, vi har dock aldrig funderat nämnvärt på vad för livsmedel de används till.

Enligt experterna finns det en risk med att använda en bräda till både kyckling och ex sallad(som inte hättas upp). Lösningen är att ha en bräda till varje typ av livsmedel ex fisk, fågel, fläsk\ox, sallad\bröd. Men räcker detta? Enligt tester är det vanligt att bakterier sätter sig djupt i skärbrädor och det spelar ingen roll om det är trä eller plast. Fördelen med plast är att man oftast kan köra dem i diskmaskinen på 70 grader vilket ska göra dem helt rena men nackdelen är såklart att de är gjorda av plast(ej organiskt).

Lösningen skulle kunna vara att köra fisk\fågel\fläskt\ox på plastbräda som får gå i diskmaskinen medan resterande rengörs med vanligt diskmedel och varmt vatten.

Sen kan man dock fråga sig, räcker det verkligen inte med att tvätta med varmt vatten och diskmedel? Hur gjorde man förr? Blev man oftare sjuk på grund av detta? Det är uppenbart att det finns kvar mer bakterier i en bräda som inte går i diskmaskinen men frågan är om det har någon betydelse?

https://www.ikea.com/se/sv/images/products/aptitlig-skaerbraeda-bambu__0896405_pe609820_s5.jpg?f=xll
https://www.ikea.com/se/sv/images/products/sysselsaetta-skaerbraeda__0896491_pe647179_s5.jpg?f=xl

Just nu är jag inne på 1 st APTILIG till sallad och bröd samt 2 st SYSSELSÄTTA där en bräda används till fågel och fisk och den andra till fläsk och ox.

EDIT : Det kan såklart finnas en fråga om mjukhet på skärbrädan, ju hårdare ju mindre spår som bakterier kan sätta sig i men ju mer slits kniven. Bambo är egentligen aningen för hårt sägs det till vanliga köksknivar.

Om du endast köper svensk (fryst) kyckling är risken för salmonella obetydlig och för campylobacter väldigt liten.
Undvik skärbrädor i trä som ej är av ändträ då de är väldigt hårda.

Köp två av plast som du använder till vardags och en i ändträ (förslagsvis av en "lokal" snickare) som du lagar rolig mat med och använder för uppläggning.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig någonsin blivit sjuk, jag tror inte heller att jag har hört om någon som blivit sjuk av att använda samma skärbräda.
Jag diskar den bara och skär upp salladen först och köttet efter. Endast om jag gjort köttet först tar jag fram en annan till det gröna.

Det är nog mest en gammal skröna att det skulle vara en risk med att använda samma även om man diskat den. Teoretiskt ja men i praktiken, nja...
Ni tål mycket mer bakterier än ni tror.

På restaurang där mat tillagas hela tiden är det mer relevant.

Permalänk
Medlem

Här har vi en bräda för allt.
Ingen har dött eller blitt sjuk kopplad till mat. XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Kör bara plast, haft i många år, enkelt att rengöra och kan tänka mig att de håller 40-50 år till, så känns som att miljöpåverkan är minimal.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loefet:

Gjorde precis färsbiffar som rördes ihop med en träslev, som endast kommer att handdiskas, och som nästa gång kan användas till t.ex: chokladbollar.
Inte är jag rädd för det.

Färs av nöt? Nötfärs går väl typ ätas rå?

Permalänk
Medlem

Ha inte grönsaker på samma skärbräda som du tidigare haft råkött eller andra smutsiga saker på, men diskar du den mellan (och låter den torka) är det inga problem

Det finns absolut bakterier som lever på din skärbräda, vissa överlever diskmedel och diskmaskin, vissa överlever att torkas i veckor. Mögelsvampar och sporer överallt som inte går att bli med om vi inte pratar noggranna renrum

Inget att vara orolig över, så länge du inte låter saker vara smutsiga, fuktiga och ljumna i flera timmar och sen äter utan att tillaga

Permalänk
Medlem

Efter tycke och smak - går man in som professionell här inne och säger hur det ligger till så finns det alltid någon som googlar motsatsen.

* Hygieniskt så är träskärbrädor att föredra då trä andas.
* Knivar slits inte lika fort på trä som plast.
* En träskärbräda kan man hyvla/slipa ner, olja och använda igen.
* Enkel att djuprengöra (skrubba med grovsalt och bara låta stå en stund och sen skölja av).
* Bättre för hälsa och miljö då man minimerar mikropartiklar från plast. Och till sist så belastar man knappt miljön när den kasseras/eldas upp.

* Plastskärbrädor öppnar håligheter när de är varma för att sen stängas när skärbrädan kallnar vilket potentiellt sett skulle kunna stänga inne skadliga bakterier.
* Knivar slits mycket fortare på dem.
* Skadliga för miljön.
* Orsakar mikropartiklar av plast

Skärbrädor i härdat glas eller keramik knäcker ju båda typer av skärbrädor ovan på allt (vet inte miljömässigt) men jag personligen håller mig undan dom pga ljudnivå, skrapljud etc som mina öron bara inte tål.

Oavsett skärbräda. Ha alltid för vana att diska av dem med kallvatten och diskmedel först och sen varmvatten och diskmedel.

Lycka till med era val

Jag har en skärbräda för rått kött (exvis lamm, fläsk, nöt)
En för tillagat kött när det ska vilas eller trancheras, spelar ingen roll om det är tillagad fågel eller kött - inte heller om det är falukorv eller annan redan tillagad produkt.
En för rå kyckling
En för rå fisk
En för grönsaker
En för bröd

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

det här är en utav anledningarna till varför jag älskar sweclockers, från super seriösa ämnen om CPUs som exploderar och GPUs som spricker till vilken skärbräda som är bäst

har väl dock inget seriöst svar att ge och har noll koll på vilken som är bäst, men jag använder en vanlig trä variant köpt på IKEA för runt 100 kr om jag inte minns fel, har funkat för mig iaf

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Vill man ha riktigt bra grejer (särskilt om man gillar kolstålsknivar) så kör man nog på japanska skärbrädor i syntetisk gummi.

Visa signatur

Nada.