10900k flaskar - uppgradera till vilken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

inte en chans att din 10900k flaskar. lite google säger 6% flaskhals i 1080p för spel som inte är GPU krävande typ csgo/GTA

Som jag skrev i första inlägget så är det gaming i 4k som är melodin.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

inte en chans att din 10900k flaskar. lite google säger 6% flaskhals i 1080p för spel som inte är GPU krävande typ csgo/GTA

Fast det där är bara helt fel, kikar vi på det test som länkats tidigare (för 7800X3D) så är det i deras tester sammanslaget över ett antal spel att 10900K är 36% långsammare än 7800X3D, eller 7800X3D är 56% snabbare än 10900K
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-7800x3d/19.htm...

Även om vi tittar i 4K så är 7800X3D i snitt över 19% snabbare än 10900K
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-7800x3d/21.htm...

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Jag är förvånad att folk bara vill att du köttar på med x-antal tusen bara för att.. Skulle kunna tro att dom är statligt anställda & vana att spendera andras pengar

Till att börja med, vad har du för skärm ens? Med en 4090 så blir ju fps nog top tier till att börja med.

Har du kollar på irl benchmarks med 10900k+ rtx 4090 vs tex 7800x34d+4090?
tex här https://www.youtube.com/watch?v=ySrnQ8ei7hg

Känns som du skulle behöva punga ut med 10-15k minst för att gå från 100 till 115isch fps i snitt i många spel.. Skulle aldrig kunna motivera en vän att lägga sådana pengar på det..(Förutum ett fåtal. men deras leksaker kostar bokstavligen miljoner..)

Själv tuggar min i7 8700k på bra med en 3090, och var i tankarna på att uppgradera mobo, tills jag såg irl benchmarks...

13th gen Intel strömtörstiga som satan & behöver fet kylning & AMD 5 x3d cpu hade ju sina problem så känns mer värt att vänta på nästa generations cpu..

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

Jag är förvånad att folk bara vill att du köttar på med x-antal tusen bara för att.. Skulle kunna tro att dom är statligt anställda & vana att spendera andras pengar

Till att börja med, vad har du för skärm ens? Med en 4090 så blir ju fps nog top tier till att börja med.

Känns som du skulle behöva punga ut med 10-15k minst för att gå från 100 till 115isch fps i snitt i många spel.. Skulle aldrig kunna motivera en vän att lägga sådana pengar på det..(Förutum ett fåtal. men deras leksaker kostar bokstavligen miljoner..)

Själv tuggar min i7 8700k på bra med en 3090, och var i tankarna på att uppgradera mobo, tills jag såg irl benchmarks...

13th gen Intel strömtörstiga som satan & behöver fet kylning & AMD 5 x3d cpu hade ju sina problem så känns mer värt att vänta på nästa generations cpu..

Goda tankar. Får grotta in mig lite på det. Pengar sparade är pengar tjänade

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Goda tankar. Får grotta in mig lite på det. Pengar sparade är pengar tjänade

Jag säger absolut inte att du inte ska uppgradera eller att cpu inte "flaskar", men ingen här verkar prata om vilken nivå ens. Ska man köra i 4k, ja då är ju en 4090 det bästa GPU att ha.
Men "ospelbart" har du absolut inte och i krafikkrävande titlar som CP2077 så skiljer det sig några ynka fps på 10900k & 13900k i 4k spelande.
Tror folk glömmer att nämna att du får nog ut mer fps än 99.8% utav spelare i 4k även med din "gamla" cpu

Ska man uppgradera ständigt när något "flaskar" så blir det jävligt dyrt, och i realiteten knappt märkbart.

Du har en grym setup just nu och du har ingen som helst brådska att uppgradera. Du skulle nog knappast ens märka någon större skillnad 90% utav tiden.. Men finns det några grymma deals på black friday eller i sommar så kör på om du känner för det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

Glömde helt av att svara på den frågan. Kör med en LG 27" 4k GN950-B.

Jag råkar vara i den situationen att jag nyligen sålt huset och flyttat till en mondre kåk och frigjort lite kapital och tänkte "äh, kanske jag skulle unna mig...".

Men jag vill såklart inte kasta pengar i elden, känns ju onödigt.

Jsg är bara ute efter smooth ögongodis som förhoppningsvis ska hålla i flera år framöver. Du verkar säga att pengarna som jag f.n funderar på att splasha är onödiga sett till vad min nuvarande setup ger mig. Att nytt amd-mobo med 78003xd och ddr5-minnen inte är värt det eventiella prestanda-gain jag får? Och ser att du fått några likes på posten så du är väl inte ensam om den åsikten då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

Jag fick väldigt mycket bättre FPS i Elden Ring när jag bytte från 10700K till AMD 7700X.
Lägsta fps ökade nog med 20fps. Det gör väldigt mycket i ett spel som inte når så hög fps.
Det hjälpte även otroligt mycket i moddat Skyrim.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Jag råkar vara i den situationen att jag nyligen sålt huset och flyttat till en mondre kåk och frigjort lite kapital och tänkte "äh, kanske jag skulle unna mig...".

Jsg är bara ute efter smooth ögongodis som förhoppnongsvis ska hålla i flera år framöver. Du verkar säga att pengarna som jag f.n funderar på att spöasha är onödiga sett till vad min nuvarande setup ger mig. Att nytt amd-mobo med 78003xd och ddr5-minnen inte är värt det eventiella prestanda-gain jag får? Och ser att du fått några likes på posten så du är väl inte ensam om den åsikten då.

Jag kör en 34 tums ultrawide 3440x1440 skärm(120hz) och när jag bytte till en RTX3090 funderade jag på att byta upp min i7 8700K till 78800x3d/i5 13600K(presterar som en i9 med lite överklockning).

Men när jag dök i lite jämförelse på benchmarks & vad man egentligen får vid en uppgradering så vart det absolut inte värt det. Jag ligger redan på hög fps med ultra inställningar på allt jag kör och att då lägga ut 10k+ för i mitt tycke lite mer fps är inte värt det. Även om man har råd med det.
Och din cpu är bra mycket starkare än min!

Du kommer säkert att klara dig 2 om inte 3 generationer till med din cpu utan bekymmer innan den börjar bli ett bekymmer.

Finns många som alltid ska ha det senaste bara för att, eller för att dom jobbar med det.(+Dom som använder den för jobb kan göra avdrag., samt tid=pengar..)
Sedan finns det många som faktiskt ser på vad dom behöver & vad som är värt det..

Har du överklockat din cpu btw? Där finns mycket att vinna!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Jsg är bara ute efter smooth ögongodis som förhoppningsvis ska hålla i flera år framöver. Du verkar säga att pengarna som jag f.n funderar på att splasha är onödiga sett till vad min nuvarande setup ger mig. Att nytt amd-mobo med 78003xd och ddr5-minnen inte är värt det eventiella prestanda-gain jag får? Och ser att du fått några likes på posten så du är väl inte ensam om den åsikten då.

Jag är inne på som tidigare här att i 4K så tror jag inte att du kommer märka någon skillnad av att byta cpu.

Om du upplever att cpu flaskar kanske den thermal throttlar? kanske dags att byta kylpasta eller dyligt.
De spel som du spelar googla bara 10900k 4090 "namnet på spel".
Sen kan du alltid kolla medans du spelar om GPU går upp i 95%+ usage.

Om du kommer fram till att du kan köra på din gamla cpu. Så hade jag istället om du vill uppgradera din spelupplevelse kanske satsat pengar på en ännu grymmare skärm, tangenbord/hörlurar/mus/musmatta eller bara njuta av det du har

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag fick väldigt mycket bättre FPS i Elden Ring när jag bytte från 10700K till AMD 7700X.
Lägsta fps ökade nog med 20fps. Det gör väldigt mycket i ett spel som inte når så hög fps.
Det hjälpte även otroligt mycket i moddat Skyrim.

Med andra ord så för spel som är dåligt optimerade & för alla mods i skyrim? Vågar inte ens tänka på hur din skyrim ser ut.. Welcome to furrytown med en furry drake..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

Med andra ord så för spel som är dåligt optimerade & för alla mods i skyrim? Vågar inte ens tänka på hur din skyrim ser ut.. Welcome to furrytown med en furry drake..

Ja och tyvärr är det ganska så vanligt med sådana spel

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AvantiJ:

Jag är inne på som tidigare här att i 4K så tror jag inte att du kommer märka någon skillnad av att byta cpu.

Om du upplever att cpu flaskar kanske den thermal throttlar? kanske dags att byta kylpasta eller dyligt.

Om du kommer fram till att du kan köra på din gamla cpu. Så hade jag istället om du vill uppgradera din spelupplevelse kanske satsat pengar på en ännu grymmare skärm, tangenbord/hörlurar/mus/musmatta eller bara njuta av det du har

Jag tror jag behövde höra det här 🤣 Har väl gått från "dags att handla" till "fanken om jag inte bara borde sitta på händerna".

Det ska ärligen sägas att det är lätt att dras med när man surfar SweC och googlar reviews och videos efter produktrecensioner - man blir lite fartblind, det ska villigt erkännas.

Drar nu mer och mer åt att nöja mig med nuvarande setup och kanske göra som du föreslår, mer se på kringutrustningen och unna mig nåt som kan höja feelingen utan att det ska behöva dras femsiffriga belopp från kortet.

Och @Archain, dina poster har medverkat väldigt mycket till det beslutet, välformulerat och bra innehåll 😃👍

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

De finns inte med på asus egna översikt över kompatibla ram-brickor till mobot jag valt?

https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/tuf...

Nu kan jag inget om just den här frågan och det kanske är så att det verkligen inte spelar någon roll?

Det finns lite att tänka på med minne. Länkar till LTT och direkt till AMD delen https://youtu.be/b-WFetQjifc?t=387

Bara så du inte stirrar dig blind på Mhz. I Amds fall kan timings vara viktigare en bara högre Mhz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Jag tror jag behövde höra det här 🤣 Har väl gått från "dags att handla" till "fanken om jag inte bara borde sitta på händerna".

Det ska ärligen sägas att det är lätt att dras med när man surfar SweC och googlar reviews och videos efter produktrecensioner - man blir lite fartblind, det ska villigt erkännas.

Drar nu mer och mer åt att nöja mig med nuvarande setup och kanske göra som du föreslår, mer se på kringutrustningen och unna mig nåt som kan höja feelingen utan att det ska behöva dras femsiffriga belopp från kortet.

Och @Archain, dina poster har medverkat väldigt mycket till det beslutet, välformulerat och bra innehåll 😃👍

Helt rätt att inte kasta iväg pengar
Men kika på lite benchmarks med de cpuer du tittat på i de spel du spelar.
Även om det är bra med dessa generella tester som länkats så ersätter det inte att kolla på vad de faktiskt kommer att användas till

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Man tackar!
Hemligheten är att jag själv jobbar mycket och kan lätt bli för mycket impulsköp annars..
Jag personligen kan inte tänka mig att gå tillbaka till vanliga skärmar efter att ha gått över till curved ultrawide just pga sådan stor skillnad i inlevelse. Och dom nya med hdr ser ruskigt bra ut! Så ett tips att prova om du vill ha djupare inlevelse.

Med den setupen hemma så kan du nog även bygga en riktigt fet flyg/racing sim. Särskilt om du kör vr 😅
Men antar att du har en bra stol/bord mm som du är nöjd med

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Som jag skrev i första inlägget så är det gaming i 4k som är melodin.

exakt, så i 4k kommer du få max 2-3% bättre fps med ny CPU, antagligen mindre

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Fast det där är bara helt fel, kikar vi på det test som länkats tidigare (för 7800X3D) så är det i deras tester sammanslaget över ett antal spel att 10900K är 36% långsammare än 7800X3D, eller 7800X3D är 56% snabbare än 10900K
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-7800x3d/19.htm...

Även om vi tittar i 4K så är 7800X3D i snitt över 19% snabbare än 10900K
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-7800x3d/21.htm...

https://www.youtube.com/watch?v=ySrnQ8ei7hg

inte i gaming och det var bara gaming vi pratade om, uppgradera till ny CPU i dethär fallet är helt bortkastade pengar

som du kan se ligger hans CPU usage på 40% eller långt under i spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av AvantiJ:

Apropå skärm... har aldrig grottat ner mig något speciellt gällande det utan oftast gått på vad som verkat bra deals och reviews (nuvarande har stadigt legat runt 9k men fick den för 5k så kändes som ett hyggligt gott köp).

Vad borde man se på idag om man vill se över skärmbehovet? Har aldrig sett på de här ultrawide men mtp att jag gärna spelar CP2077, Rdr2, Elden Ring (är ER godkänd akronym ens?) och liknande single player open world så kanske det är vägen att gå?

Men tbh trodde jag min LG var en väldigt ok skärm... Missförstå mig inte, jag är nöjd med den - blev bara lite överraskad att det var just skärmuppgradering du föreslog 🤣🤣

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

exakt, så i 4k kommer du få max 2-3% bättre fps med ny CPU, antagligen mindre

Fortfarande fel, sluta med detta påstående.
Även i din egen länk rör det sig om närmare 10% skillnad mellan 10900k och 13900k

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Fortfarande fel, sluta med detta påstående.
Även i din egen länk rör det sig om närmare 10% skillnad mellan 10900k och 13900k

du kan inte plocka ut ett spel och basera hela din statistik på det, heller inte när du plockar ut ett spel som går att köra på en microvågsugn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

du kan inte plocka ut ett spel och basera hela din statistik på det, heller inte när du plockar ut ett spel som går att köra på en microvågsugn

Fast du skrev "max 2-3% förbättring" vilket är en ren och skär lögn.
Beroende på spel så ser du en upp till 50% förbättring av att gå från 10900K till 7800X3D i 4k.
Det är alltid bra att använda recensioner och tester för att få ett hum, men egentligen måste man alltid titta på tester i just de spel som du spelar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Apropå skärm... har aldrig grottat ner mig något speciellt gällande det utan oftast gått på vad som verkat bra deals och reviews (nuvarande har stadigt legat runt 9k men fick den för 5k så kändes som ett hyggligt gott köp).

Vad borde man se på idag om man vill se över skärmbehovet? Har aldrig sett på de här ultrawide men mtp att jag gärna spelar CP2077, Rdr2, Elden Ring (är ER godkänd akronym ens?) och liknande single player open world så kanske det är vägen att gå?

Men tbh trodde jag min LG var en väldigt ok skärm... Missförstå mig inte, jag är nöjd med den - blev bara lite överraskad att det var just skärmuppgradering du föreslog 🤣🤣

Din skärm är inte dålig inte så jag mena. Men om man köper en top of the line skärm så tror jag att du märker större skillnad i din spelupplevelse än på att byta cpu.
Men är du riktigt nöjd så kan du alltid kolla på ljud tbord mus etc först. Stora nackdelen är om du ska köpa något som är en stor uppgradering mot din skärm så drar det iväg i kr.

Stol och skrivbord kan ju även vara saker att se över kanske, belysning i rummet. Finns mycket runt om som kan förbättra en session som man inte alltid tänker på för än man har förbättra det.

Fundera i 1 vecka kanske på vad du du tycker är vettigt att uppgradera, kolla reviews etc. Oftast värt att lägga lite tid på det man ska köpa då du kommer använda det under en längre tid enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AvantiJ:

Din skärm är inte dålig inte så jag mena. Men om man köper en top of the line skärm så tror jag att du märker större skillnad i din spelupplevelse än på att byta cpu.
Men är du riktigt nöjd så kan du alltid kolla på ljud tbord mus etc först. Stora nackdelen är om du ska köpa något som är en stor uppgradering mot din skärm så drar det iväg i kr.

Stol och skrivbord kan ju även vara saker att se över kanske, belysning i rummet. Finns mycket runt om som kan förbättra en session som man inte alltid tänker på för än man har förbättra det.

Fundera i 1 vecka kanske på vad du du tycker är vettigt att uppgradera, kolla reviews etc. Oftast värt att lägga lite tid på det man ska köpa då du kommer använda det under en längre tid enligt mig.

SweC borde anställa dig som nån slags "Fråga XXXXXXXX"-medium. Jobbade du med kundsupport i ett tidigare liv? 🤣👍👍👍

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Jag personligen älskar att lira spel som CP2077 & andra där man verkligen "är inne i spelet" på stor ultrawide. Med en bra curv så fångar spelet hela ens synfäl, så att inlevelsen blir ju så otroligt mycket mer visuell. Skulle aldrig byta min 34 tums 1440p UW mot en mindre vanlig skärm. oavsett om den så var 8k.. Är ju sugen på samsungs G9 49tummaren.. Men har inte plats på min bänk för den.. Nästa byte blir nog till en 40tums+ curved UW med 4k+ upplösning & då även en ny gpu(5090 eller bättre)

Fallout är ju så skön med & längtar till Starfield
Enda som slår inlevelsen med stora curved UW är ju VR. Och det har jag 3 utav..(PC, PSVR & PSVR2)
GT7 i PSVR 2 med en racing sim är ju sjukt roligt. Hade jag haft plats hade jag byggt en riktig PC VR flygsim hemma med denna stol som bas: https://www.inet.se/produkt/6611196/next-level-racing-fs-boei...
Att flyga på riktigt kostar ändå minst 2k+ i timmen så..

Kan även säga att jag önskar Skyrim VR fanns till PSVR2 men en PS5 version, då den var magisk i inlevelse på PSVR1, fast den så mycket sämre upplösningen, grafiska inställningarna & move controllerna som fanns..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fördelen om du köper AMD/AM5 nu är att du kan få en plattform som kan hålla länge. Om det kommer två till processorgenerationer till den så kan du uppgradera endast CPU i framtiden när din börjar flaska.
Se bara på 5800X3D som släpptes till AM4.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

Jag personligen älskar att lira spel som CP2077 & andra där man verkligen "är inne i spelet" på stor ultrawide. Med en bra curv så fångar spelet hela ens synfäl, så att inlevelsen blir ju så otroligt mycket mer visuell. Skulle aldrig byta min 34 tums 1440p UW mot en mindre vanlig skärm. oavsett om den så var 8k.. Är ju sugen på samsungs G9 49tummaren.. Men har inte plats på min bänk för den.. Nästa byte blir nog till en 40tums+ curved UW med 4k+ upplösning & då även en ny gpu(5090 eller bättre)

Fallout är ju så skön med & längtar till Starfield
Enda som slår inlevelsen med stora curved UW är ju VR. Och det har jag 3 utav..(PC, PSVR & PSVR2)
GT7 i PSVR 2 med en racing sim är ju sjukt roligt. Hade jag haft plats hade jag byggt en riktig PC VR flygsim hemma med denna stol som bas: https://www.inet.se/produkt/6611196/next-level-racing-fs-boei...
Att flyga på riktigt kostar ändå minst 2k+ i timmen så..

Kan även säga att jag önskar Skyrim VR fanns till PSVR2 men en PS5 version, då den var magisk i inlevelse på PSVR1, fast den så mycket sämre upplösningen, grafiska inställningarna & move controllerna som fanns..

Sitter ju och sneglar på Neo G9 - skulle bli ett monster, i många avseenden, här på bänken 🤣 Starfield, expansionen till CP2077, spela om rdr2, asscreed oddyssey/valhalla, elden ring osv osv.

Tyvärr bor jag flera timmar undan nörmaste butik där man eventuellt hade kunnat se en G9 live eller iaf något liknande. En så stor pjäs måste jag verkligen tänka igenom...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Fördelen om du köper AMD/AM5 nu är att du kan få en plattform som kan hålla länge. Om det kommer två till processorgenerationer till den så kan du uppgradera endast CPU i framtiden när din börjar flaska.
Se bara på 5800X3D som släpptes till AM4.

Jag skulle avråda från en am5 plattform endast pga problematiken som dom hade med förstörda x3d processoreer & tveksamheter mellan den reala spänningen vs den spänningen moderkorten rapporterade..
Jag personligen tror dom kommer att satsa stenhårt på att förbättra nästa gen cpu/moderkort rejält och även vara mycket mer nogranna på kvaliten pga dom har ej råd med ännu en sådan fjasko dom hade med brinnande 7800x3d igen.

En sådan smäll är tuff för ett företag, men 2 på raken har dom inte råd med, då ledningen inte vill ha sådan negativ påvärkan på aktiekuirsen. Huvuden skulle rulla internt om nästa gen inte lever upp till förväntningarna misstänker jag..
Siktet inställd på amd 5 plattform nästa gen med 750 moderkort om dom är vettiga. Skulle jag köra amd 5 nu, ja då blir det i alla fall inte Asus moderkort

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Sitter ju och sneglar på Neo G9 - skulle bli ett monster, i många avseenden, här på bänken 🤣 Starfield, expansionen till CP2077, spela om rdr2, asscreed oddyssey/valhalla, elden ring osv osv.

Tyvärr bor jag flera timmar undan nörmaste butik där man eventuellt hade kunnat se en G9 live eller iaf något liknande. En så stor pjäs måste jag verkligen tänka igenom...

Kanske någon här som har en fet UW skärm som bor i närheten du kan kika på. En pizza sitter aldrig fel

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

Jag skulle avråda från en am5 plattform endast pga problematiken som dom hade med förstörda x3d processoreer & tveksamheter mellan den reala spänningen vs den spänningen moderkorten rapporterade..
Jag personligen tror dom kommer att satsa stenhårt på att förbättra nästa gen cpu/moderkort rejält och även vara mycket mer nogranna på kvaliten pga dom har ej råd med ännu en sådan fjasko dom hade med brinnande 7800x3d igen.

En sådan smäll är tuff för ett företag, men 2 på raken har dom inte råd med, då ledningen inte vill ha sådan negativ påvärkan på aktiekuirsen. Huvuden skulle rulla internt om nästa gen inte lever upp till förväntningarna misstänker jag..
Siktet inställd på amd 5 plattform nästa gen med 750 moderkort om dom är vettiga. Skulle jag köra amd 5 nu, ja då blir det i alla fall inte Asus moderkort

Jag håller med men jag tror samtidigt det är extremt sällsynt problem och att mycket redan har gjorts för att åtgärda problemen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag håller med men jag tror samtidigt det är extremt sällsynt problem och att mycket redan har gjorts för att åtgärda problemen.

"Åtgärdenerna" dom hart gjort är ju för det mesta mjukvarubaserade.. Och som Gamer Nexus visade så var det en rejäll skillnad på rapporterade spänningsnivåer & dom verkliga.
Även om dom inte förstör processorerna på kort sikt, så är jag osäker på vad det kan ha för inverkan på lång sikt på både moderkort & cpu med felaktiga spänningar & värmealstringen det kan generera.
Så svårt att få ett överblick just nu på¨den realla effekten den kan ha.. Så mycket material i anslutning som kan påverkas negativt av den hägre värme och ha en nedgradering utav sina fysiska egenskaper på tid..

Visa signatur