Spela steamspel från soffan?

Permalänk
Medlem

Spela steamspel från soffan?

Hej,

Vi har ett par enklare steamspel som familjen spelar framför datorn tidvis, dessa hade vi gärna spelet i soffan istället. Så vad vi söker är egentligen en konsol som kör mot steam, den uppenbara lösningen är såklart en dator men det känns bakvänt och klumpigt att ha vid TVn?

Datorn står just ni ca 10 meter från TVn med en vägg i mellan.

Någon som funnit någon bra lösning?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Låter nästan som att en Steamlink är den perfekta lösningen?

Permalänk
Medlem

Steam Link som sagt. Finns en dedikerad enhet från Steam för det, men tror inte den tillverkas eller säljs av dom längre. Samt så finns det som en app på Play Store, så det är möjligt att flertalet enheter har städ för det, t.ex gissar jag att Nvidia Shield har dem m möjligheten. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.valvesoftwa...

Permalänk
Medlem

Steamlink. Finns som appar också på smartTV om ni har det. Oftast går det också att koppla kontroller med USB eller bluetooth mot TV.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Vi har faktiskt en Nvidia Shield Pro vid TVn och vad jag förstår så ska man kunna koppla XBOX och Playstation kontroller till den. Jag kom dock på att det är en OLED TV vi har där så man får kanske vara lite försiktig med statisk grafik men funkar Switchen där så borde detta fungera.

Tack för tipset!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Vi har faktiskt en Nvidia Shield Pro vid TVn och vad jag förstår så ska man kunna koppla XBOX och Playstation kontroller till den. Jag kom dock på att det är en OLED TV vi har där så man får kanske vara lite försiktig med statisk grafik men funkar Switchen där så borde detta fungera.

Tack för tipset!

Bara ladda ner Steamlink på den i så fall. Controllers funkar med Bluetooth. I fallet Playstation så är det PS4 rev 2 (eller var det rev 1.2? den första versionen funkar inte, eller gjorde inte förr i alla fall) som gäller. PS5-dosan funkar utmärkt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Tack för tipset!

Jag kör med Nvidia Shield Pro i sovrums TV'n Sålänge du kör ethernet kabel i båda enheter så är det helt utan lagg. Jag kör med både Xbox kontroll och Dualshock 4.. kopplar upp via blåtand till Shielden bara. Folk här rekommenderar Steam Link, men har du Nvidia grafikkort vill jag slå ett slag för Moonlight! Fungerar sjukt smidigt, AMD / open source alternativet heter Sunshine.

Ett tips är att sätta datorn i ett uttag som du kan sätta av och på via Wi-Fi! Sedan kan man sätta igång BIOS inställningen "Turn on after power loss" och vips så har du remote start på din dator via mobilen! Jag köpte ett 3 pack sånna här för typ 149kr på netonnet och har en för kaffebryggaren och för datorn. Stänger antingen av datorn när jag ska gå lägga mig då eller så kan jag bara sätta igång en -mtsc app på steam för att få full kontroll över datorn, hålla inne en knapp på kontrollen och få musstyrning för att stänga av datorn helt remote.

Permalänk
Medlem

Det gick ju hyfsat smidigt! Ett par problem dock, den kär med samma upplösning som min ultrawide skärm och kontrollen kändes ganska seg.

Första problemet antar jag att man måste ändra upplösning på datorn för att lösa?

Andra problemet tror jag kan ha med TVn att göra, ska se om jag kan hitta någon game mode på den, det är en LG OLED C8

Visa signatur