Permalänk
Medlem

Tunna och följsamma usb-kablar?

Jag har länge velat ha några riktigt tunna och mjuka usb-sladdar till främst min PS5-dosa till datorn, och mobiltelefon. Jag har prövat lite olika 'braided'/tygkablar men dessa har faktiskt varit ännu stelare än vanliga.
Det är nästan som ståltrådar, som man kan böja och forma hur som helst och dessutom känns prylen man håller i tyngre än den borde göra när sladden är lika stel och klumpig som en pingvinstång.

Bevisligen finns det faktiskt riktigt mjuka och följsamma usb-kablar, då jag har pillat lite på en SteelSeries Aerox 5 Wireless och den medföljande laddsladden till den musen var otroligt mjuk och lätt. Nästan som en bit garn.

Men frågan är - vart finns sådana att köpa separat? Jag söker egentligen både usb-C och A.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Corvidae:

Jag har länge velat ha några riktigt tunna och mjuka usb-sladdar till främst min PS5-dosa till datorn, och mobiltelefon. Jag har prövat lite olika 'braided'/tygkablar men dessa har faktiskt varit ännu stelare än vanliga.
Det är nästan som ståltrådar, som man kan böja och forma hur som helst och dessutom känns prylen man håller i tyngre än den borde göra när sladden är lika stel och klumpig som en pingvinstång.

Bevisligen finns det faktiskt riktigt mjuka och följsamma usb-kablar, då jag har pillat lite på en SteelSeries Aerox 5 Wireless och den medföljande laddsladden till den musen var otroligt mjuk och lätt. Nästan som en bit garn.

Men frågan är - vart finns sådana att köpa separat? Jag söker egentligen både usb-C och A.

Om det var en laddsladd för en mus kan det nog vara bara 2 tunna ledare i den och då blir den mjukare men kan inte överföra data eller lite starkare strömmar, dvs sladden är en speciell laddkabel och fungerar inte som en vanlig usbkabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tippar att de mjukare du nännt på troligen använder någon form av gummiisolering istället för plast som är den absolut vanligaste på marknaden för att det är billigt.

De vanligaste kablarna med kabelstrumpa brukar generellt sett bara vara samma plastisolerade kabel som säljs utan den bara att de dragit över en strumpa på kabeln innan kontakterna monterats där av så känns även de ofta ganska stela.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kablar i silikon är vanligen väldigt mjuka, ex Anker Flow.