Hittar inget klockratio till CPU i bios(7800x3d)

Permalänk

Hittar inget klockratio till CPU i bios(7800x3d)

Tjena,

Köpte nyss lite nya grejer och kastade in i datorn och den fungerar fin fint men vill ju såklart justera lite med klockningen i bios till processorn men hittar inga inställningar till det i bios(tänkte främst på inställningen clockratio). Lägger upp lite bilder på hur det ser ut i mitt bios men funderar på om det har något med att göra med bios versionen eller att överklockning inte är på slaget eller liknande.

Tacksam för lite hjälp.

Specs:
7800x3d
X670 gigabyte Aorus elite ax
Kingston cl36 6000mhz 32gb
Rtx 3070
Bequiet dark rock pro 4

//Olle

Visa signatur

Cpu: 7800x3d | Cpu kylare: Bequiet Dark Rock pro 4
Gpu: 3070 Aorus Master | Moderkort: X670 Aorus Elite AX
Psu: Corsair RM750x | Ram: Kingston cl36 32gb 6000mhz
Chassi: Custom Nzxt H500i | M.2: WD Black SN850X

Permalänk

Ligger inte i undermenyn advaced cpu settings på första bilden?

Dock vill jag minnas att 3d cpuerna inte är upplåsta men kan va jag som snackar nattmössa.

Och bör ju ändå finnas valet för att sänka multipliern för nedåt har jag nog aldrig sett någon låst cpu.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Tänkte samma att det skulle ligga under advanced men 3e bilden som jag bifogade är inne i advanced fliken och där finns inget liknande.

Visa signatur

Cpu: 7800x3d | Cpu kylare: Bequiet Dark Rock pro 4
Gpu: 3070 Aorus Master | Moderkort: X670 Aorus Elite AX
Psu: Corsair RM750x | Ram: Kingston cl36 32gb 6000mhz
Chassi: Custom Nzxt H500i | M.2: WD Black SN850X

Permalänk
Glädjespridare

Det kanske är lite dumt organiserat "bara" (tycker man borde kunna förvänta sig att allt är så logiskt gjort som möjligt, men ibland kanske försäljning brådskar mer än kvalitet).

Prova att slå på PBO, "Precision Boost (Overdrive?)"... de kanske har stuvat in den mesta överklockning där inne, trots att klockmultipel m.m. inte är unikt för AMD:s "PBO" etc.

Permalänk
Moderator
Moderator

Saxat ur Swecs recension:

Citat:

Bland de stora punkterna som skiljde föregångaren Ryzen 7 5800X3D från sitt inte lika cacherika syskon var möjlighet att överklocka. Då inaktiverade AMD merparten av överklockningsfunktionerna, inklusive nedlåst multipel och avsaknad av PBO (Precision Boost Overdrive) samt AMD Curve Optimizer.

Med Ryzen 7000X3D återvänder de två sistnämnda funktionerna, men helt öppet för överklockning är det inte. Möjlighet att ställa in specifika frekvenser eller själv skruva på multipeln uteblir och all överklockning är begränsad till vad AMD:s automatiska funktioner erbjuder. Med det sagt är det ett välkommet kliv framåt ställt mot föregående generation.

Visa signatur

SweClockers forumregler | Kontaktformulär | Tråd för nyhetstips | Feedback till SweClockers