Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Xbox Series-konsolerna säljer betydligt sämre än Playstation 5

Permalänk
Melding Plague

Xbox Series-konsolerna säljer betydligt sämre än Playstation 5

Med en kombinerad försäljning på endast 21 miljoner enheter för Xbox Series X och S hamnar Microsoft rejält på efterkälken ställt mot konkurrenten Sony.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ptja, jag har velat köpa en series x. Men första 1-2 åren så gick det inte för dom fanns inte i lager. Och nu höjer dom priset... Tänker inte betala det för en konsol vars livslängd är över. Sänk med 2-3 tusen, annars blir det att vänta på nästa generation.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

om jag skulle köpa mellan ps5 eller xbox, så hade jag vslt ps5, då det finns betydligt intressantare exklusiva titlar.

Visa signatur

|Chassi Deepcool CH160 |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

Har man en dator så känns en Xbox meningslös då alla spel kan spelas på datorn, kan ses som både bra och dåligt. Ett annat problem är att även om spelen endast fanns på Xbox så har de inget annat än Halo och Forza i stort sett.

Skulle väl vara Ori då kanske men finns även på Switch.

Permalänk
Medlem

De har ju avsiktligt valt att inte ha några exklusiviteter då allt kommer till PC ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke1m:

De har ju avsiktligt valt att inte ha några exklusiviteter då allt kommer till PC ändå.

Om spelen inte fanns på datorn, skulle du köpa en Series X för Halo, Forza eller Sea of Thieves? Skulle inte jag iaf, de har inget spel som är bra nog för att sälja en konsol.

Permalänk
Medlem

Oj vad det går för Nintendo, förvånande att det ändå är så svårt att pressa ut spel från sin egen katalog.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Ganska tydligt att låsa in sina användare är den bästa vägen ekonomiskt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Ganska tydligt att låsa in sina användare är den bästa vägen ekonomiskt.

Tror det handlar om bra spel till 99,9%.
Inte inlåsningen.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Om spelen inte fanns på datorn, skulle du köpa en Series X för Halo, Forza eller Sea of Thieves? Skulle inte jag iaf, de har inget spel som är bra nog för att sälja en konsol.

Fast nu äger de ju Bethesda, id, Obsidian, inXile mfl och snart troligtvis Activision + Blizzard. Men de har avsiktligt valt att inte vara med i konsolkriget för de satsar på game pass istället.

Permalänk
Medlem

Nog för att jag reflexmässigt hejar på Playstation-sidan, men ju hårdare konkurrens desto bättre.

Kom igen Xbox!

Permalänk
Medlem

Såhär har det väl sett ut år efter år? Xbox är inte så poppis utanför USA.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

En sak som åtminstone orsakar mindre försäljning: Deras namngivning.

Sony: 2, 3, 4, 5
Microsoft: 360 - One - X - S. (kanske fler?)

Vilken är först, vilken är sist? Jag själv, som är mer teknikintresserad än gemene man, har ingen aning om det är X eller S som gäller. Känns mycket enklare att i så fall köpa Playstation 5.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Kan eventuellt vända en smula med tanke på att xbox-showen körde över Playstations show. Men det tar nog ett par år innan man är ikapp oavsett om MS köp av ABK går igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

En sak som åtminstone orsakar mindre försäljning: Deras namngivning.

Sony: 2, 3, 4, 5
Microsoft: 360 - One - X - S. (kanske fler?)

Vilken är först, vilken är sist? Jag själv, som är mer teknikintresserad än gemene man, har ingen aning om det är X eller S som gäller. Känns mycket enklare att i så fall köpa Playstation 5.

Du är så pass teknikintresserad, så att du inte klarar av en enkel googling? Känns ju enklare att ta reda på någonting sådant, än att köpa ett PS5 för att du inte vet om X eller S är vad du vill ha.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Tror ni tittar på siffrorna helt fel. Jämfört med Xbox One så tycker jag Series X/S säljer väldigt bra.

PS4 gentemot Xbox One hade väl cirka 3:1 i fördelning?

PS5 gentemot X/S är inte ens 2:1. Så jo, det går nog tillräckligt bra för lag grön. Och får de igenom köpet av Activision samt om Starfield får toppenbetyg så tror jag på en jämnare spelplan. Sony går ju all-in på GaaS titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Inte inlåsningen.

När man pratar inlåsning inom spelindustrin är det framförallt titlar exklusiva till en plattform man pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke1m:

Fast nu äger de ju Bethesda, id, Obsidian, inXile mfl och snart troligtvis Activision + Blizzard. Men de har avsiktligt valt att inte vara med i konsolkriget för de satsar på game pass istället.

Endast Starfield som ser intressant ut som ska komma snart men med deras CV blir det nog skit som allt annat. Inget annat som visats upp till Xbox för resten av året är intressant för mig.

Bara för man har köpt en massa studios så betyder det inte att man har folk som vill spela de nya spelen, Redfall t.ex. var en katastrof.

Bethesda överlag är helt dött för mig, skulle kunna tänka mig spela Starfield men det återstår att se vid release. Finns ett spel som skulle kunna få mig att köpa en Xbox och det är om nya Fable är ett bra spel och exklusivt.

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av Bobiri:

Tror ni tittar på siffrorna helt fel. Jämfört med Xbox One så tycker jag Series X/S säljer väldigt bra.

PS4 gentemot Xbox One hade väl cirka 3:1 i fördelning?

PS5 gentemot X/S är inte ens 2:1. Så jo, det går nog tillräckligt bra för lag grön. Och får de igenom köpet av Activision samt om Starfield får toppenbetyg så tror jag på en jämnare spelplan. Sony går ju all-in på GaaS titlar.

Enligt Microsoft var det hälften så många Xbox One som såldes ställt mot PS4.

Permalänk
Medlem

2020: Sugen på att köpa Xbox Series X, månaders kö för att få en och inga speltitlar
2021: Började uppgradera datorn istället
2022: Nästan alla Xbox Exklusiva titlar kommer till PC
2023: Fullt uppgraderad PC, Trådlös Xbox One Kontroll + Gamepass.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Med en kombinerad försäljning på endast 21 miljoner enheter för Xbox Series X och S hamnar Microsoft rejält på efterkälken ställt mot konkurrenten Sony.

Läs hela artikeln här

Galet då ps5 knappt har något som lockar en till den. Typ 3 exklusiva titlar sedan släpp. 7000 plus för typ tre spel om man gillar dem.

Permalänk
Medlem

För min del beror det på exklusiva titlar knappt existerar längre för XBox, vilket var en medveten strategi från deras sida som antogs redan vid XBox One, de få som finns kommer ju även till PC där man kan avnjuta bättre grafik och högre FPS.
Sen att man beslutade att släppa en ny spelkonsol utan att ens förnya kontrollern i någon mening såg iaf jag som snålt, speciellt när de redan då hade första generations elite ute att köpa (Som de kunde ha bundlat..).

XBox One hade ju minst sagt en riktig tuff start med sin påtvingade Kinect bundle + att spel låstes till kontot, dvs gick inte att sälja i andra hand (Detta fixades ju senare vill jag minnas men nog skadades varumärket allt)
Gav ju PS4 öppet mål iaf: https://www.youtube.com/watch?v=kWSIFh8ICaA

Visa signatur

9800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | PS5 Pro | Nintendo Switch 2 | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem

Jag sålde min PC för några år sedan och köpte ett PS5, Xbox Series X och en Mac Mini med pengar över (tack överpriser på grafikkort) och det är bara två spel jag har spelat på Xbox.

Rocket League of Elden Ring. RL finns till PS5 och anledningen till att jag köpte Elden Ring till Xbox var dess större VRR-spann iom att Elden Ring är kasst optimerat.

Jag funderar starkt på att sälja mitt Xbox.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Galet då ps5 knappt har något som lockar en till den. Typ 3 exklusiva titlar sedan släpp. 7000 plus för typ tre spel om man gillar dem.

Grejen med PS5 är att man kan spela alla PS4 spel, samma gäller väl Xbox One men PS4 har ett mycket bättre bibliotek av spel än Xbox One. Jag har nog spelat fler PS4 spel på min PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Endast Starfield som ser intressant ut som ska komma snart men med deras CV blir det nog skit som allt annat. Inget annat som visats upp till Xbox för resten av året är intressant för mig.

Bethesda kan väl göra lite bra spel då och då? Fallout 4, Skyrim, Hi-Fi Rush ...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Bethesda kan väl göra lite bra spel då och då? Fallout 4, Skyrim, Hi-Fi Rush ...

Jag tyckte Fallout 4 var värdelöst men jag spelade på PC, kanske var bättre på konsol.

Skyrim var väl ok, bättre än Oblivion men båda är sämre än Morrowind.

Aldrig hört talas om Hi-Fi Rush, ska kolla vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det är Tango Gameworks som har gjort HiFi Rush. Bethesdas senaste bra spel är väl Fallout 4, om man nu kan kalla det bra egentligen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Inte inlåsningen.

Har du någon fakta att länka eller du bara antar som jag?

Jag var själv på väg att välja ny konsol nyligen, XBOX gick bort ganska snart när jag insåg att de mesta som finns där finns på PC, riktigt så är det inte med Playstation.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Grejen med PS5 är att man kan spela alla PS4 spel, samma gäller väl Xbox One men PS4 har ett mycket bättre bibliotek av spel än Xbox One. Jag har nog spelat fler PS4 spel på min PS5.

Och grejen med Xbox är att du kan spela titlar från OG Xbox, Xbox 360 och Xbox One. Båda har sina för- och nackdelar.

Permalänk
Medlem

Jag kan ingenting om spelkonsoler, PCMR FTW....
Det är min uppfattning att XBox och PS5 är väldigt lika varandra då de bygger på samma hårdvara från AMD (nästan).
Vad är det då som får dubbelt så många att välja PS5 framför Xbox?
Skiljer sig "operativsystemet" i dem sig så mycket?
Har de fundamentalt olika spelutbud?