Path of Exile - Spelet har plötsligt blivit svampigt och eftersläpande

Permalänk

Path of Exile - Spelet har plötsligt blivit svampigt och eftersläpande

Jag har haft ett avbrott gällande PoE ett tag. Loggade in igår kväll och det var en blandning mellan svampigt, laggigt och eftersläpande. Finner inte korrekt term för hur andra beskriver detta men så här har det inte varit innan. Spelet och musklickandet är verkligen inte responsivt. Installerade om spelet utan någon förbättring. Spelar ingen roll om jag ändrar i spelinställningarna, ingen förändring alls.
Hur har detta uppstått och hur går jag tillväga för att återställa detta?

Intel Core i7 12700K 3.6 GHz 25MB
ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC
MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4
Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL
Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Vilken typ av uppkoppling? Om du kör lockstep och har lite dålig uppkoppling känns det skit. Det går att ändra till predictive, men då får man istället rubberbanding ibland.

Jag skulle börja med att ladda ner winmtr och sedan köra det mot deras servrar och se om det är för problemet ligger. Man måste ha hyfsad uppkoppling för att det ska kännas bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aent:

Vilken typ av uppkoppling? Om du kör lockstep och har lite dålig uppkoppling känns det skit. Det går att ändra till predictive, men då får man istället rubberbanding ibland.

Jag skulle börja med att ladda ner winmtr och sedan köra det mot deras servrar och se om det är för problemet ligger. Man måste ha hyfsad uppkoppling för att det ska kännas bra.

This!

Permalänk
Skrivet av aent:

Skrivet av lolrazz:

Telia Bredband 500/500. Haft denna hastighet tidigare utan några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LitenStorStark:

Telia Bredband 500/500. Haft denna hastighet tidigare utan några problem.

Prova predictive istället för lockstep. Jag hade exakt samma problem efter senaste ligan, detta hjälpte

Permalänk
Medlem

Det kan uppstå problem med routing, eller din router eller din dator. Jag var tvungen att installera om windows för att få ordning på min uppkoppling förra månaden, någon märklig bugg.

Så börja med att köra det så att du kan utesluta det. Absolut vanligaste problemet.

Permalänk
Skrivet av aent:

Skrivet av lolrazz:

Prova predictive istället för lockstep. Jag hade exakt samma problem efter senaste ligan, detta hjälpte

Hänger inte riktigt med vad som ska genomföras här.

Skrivet av aent:

Det kan uppstå problem med routing, eller din router eller din dator. Jag var tvungen att installera om windows för att få ordning på min uppkoppling förra månaden, någon märklig bugg.

Så börja med att köra det så att du kan utesluta det. Absolut vanligaste problemet.

Kikade på routern men ingen förändring i spelet.

Hur installerar jag om Windows 11 Home?

Permalänk
Medlem

I poe-inställningar kan du välja mellan lockstep och predictive för din uppkoppling

I lockstep ser din dator och poes-server samma sak. Det betyder att det hela tiden måste skickas information mellan er. Om det blir problem fryser spelet och väntar på nästa paket att komma fram. Man slipper däremot desync, att din dator och poe-servern tror olika saker.

I predictive körs en version vardera på din dator respektive servern. Detta betyder att korta avbrott inte märks, för din klient sköter det själv. Dock är versionen på servern den enda rätta, så om det inte är synkroniserat (desync) är det serverns version som gäller. Då blir det ett litet hopp när din klient uppdateras till servern.

Om predictive känns mycket bättre är det problem med uppkopplingen någonstans mellan dig och poe. Googla poe winmtr för att börja diagnostisera det.

Börja inte med att installera om windows, det är ett senare steg om inget annat upptäcks.

Permalänk
Moderator
Moderator

Kan det vara det vanliga problemet med Twelve99/Arelion som orsakar hög latens och ibland borttappade paket på vägen till servern?

Många i europa lider av detta problem och Telia använder i hög grad just dessa noder.

Latensgrafen som finns i spelet kommer visa tydligt när detta dyker upp.

Visa signatur
Permalänk

Ni verkar vara insatta på djupet i uppkopplingen. Men frågan är då, vad är det som har hänt från tidigare då detta inte alls existerade för mig?

Permalänk
Medlem

Ni verkar vara insatta på djupet i uppkopplingen. Men frågan är då, vad är det som har hänt från tidigare då detta inte alls existerade för mig?

Har varit stora problem med internet i Europa i närmare två år nu, du kanske är mer drabbad nu?

Har du provat flera servrar? Har du provat nätverksinställningarna som folk nämner här? Kan du prova en tracert till servern du ansluter mot? Finns nog massa guider om du söker. Har varit kända problem i över ett år nu.

Om Amsterdam/Frankfurt laggar för dig så går kanske London bra?

Kan också hjälpa att undvika att spela mellan 17-22.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Vägen din data går till servern är inte statisk, det vill säga samma. Din internetoperatör och alla andra vägleder (routar) trafiken, och exakt hur det sker ändras eller kan störas av olika saker. Därför man felsöker så att man vet var problemet är.

Du kan trycka f1 i spelet och få upp en ping-mätare som kan ge lite vägledning. Om den är stabil är det troligen inte uppkopplingen, annars får man börja jobba var i kedjan problemen uppstår.