Jordning av gammal förstärkare och slutsteg.

Permalänk
Medlem

Jordning av gammal förstärkare och slutsteg.

Hej, har precis flyttat och fick en ide om hur jag kunde jorda min ljudanläggning.
Jag är ingen elektriker så vill kolla om detta är säkert och om det finns en bättre lösning för jordningen via eluttag.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MaP:

Hej, har precis flyttat och fick en ide om hur jag kunde jorda min ljudanläggning.
Jag är ingen elektriker så vill kolla om detta är säkert och om det finns en bättre lösning för jordningen via eluttag.
<Uppladdad bildlänk>

Säkert, nej, räcker ju med att den trillar av och någon får för sig att "stoppa in den igen" och väljer fas/neutral.

Jag tror du ska börja med att berätta varför du vill "jorda" din anläggning?
Att använda skyddsjorden vind för våg behöver nödvändigtvis inte innebära en förbättring. Men så länge hela och alla delar i anläggningen delar jord.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Skaffa en stickpropp och anslut en jordledare enbart till jordblecket. Mycket säkrare och snyggare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Skaffa en stickpropp och anslut en jordledare enbart till jordblecket. Mycket säkrare och snyggare.

Tack för tipset! Det ska jag göra!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MaP:

Tack för tipset! Det ska jag göra!

Förklara först varför du ska skyddsjorda apparaterna.
Det kan skapa problem med både ljudkvalite och elssäkerheten så varför vill du bygga om apparaterna ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.