Skrivet av Rixxz:
Exempelvis när Nvidia gjorde hårdvaruaccelererad PhysX otillgängligt om en ATI-GPU upptäcktes. Förr i tiden var det kanske inte direkt vanligt men inte heller ovanligt att folk köpte billigast möjliga Nvidia-grafikkort för att dra nytta av PhysX efter att Ageia köpts upp, samtidigt som ett betydligt mer kraftfullt ATI grafikkort användes.
Ja det där med att deaktivera PhysX trots Nvidia-GPU går inte att försvara, jag tänkte mer specifikt på speltitlar där det medvetet lagts in saker för att tanka prestandan på Radeon.
Skrivet av Rixxz:
De gjorde dessutom medvetet så att icke-hårdvaruaccelererad PhysX (dvs. körs på CPU) var så långsam som möjligt.
Det här tror jag dock inte på alls, eftersom PhysX bygger på samma principer som sedan flyttat till CUDA, att man löser en instruktion som skalar över många kärnor. Det blir samma resultat som att försöka köra GPU-laster på en CPU, finns så att säga inga förutsättningar för att det ska fungera ens i närheten av lika bra.
Skrivet av Rixxz:
Där var jag isåfall dålig, det trodde jag på.
Vilken kass implementering isåfall, wireframe används ju annars bla. för att kolla just culling.
Har du någon källa?
Nej jag har inte en (1) källa, men det finns fortfarande ganska gott om undersökningar gjorda i efterhand som visar att det fanns flera bidragande orsaker, dels att AMD till en början hade drivrutinsproblem med implementationen av tesselering samt att folk då "bevisade" problemet genom att dra igång wireframe. Av alla Reddit-trådar och länkade videoklipp, artiklar och annat jag läst de senaste veckorna (som en följd av Starfield-diskussionen) så har jag inte något bra samlad resurs att ge. Som i många andra fall så försvann dock fakta väldigt snabbt till förmån för känslor, samt att Crytek själva inte verkade kommentera det alls (sett till vad jag lyckas googla fram idag).
Det är ju säkert så också med mer moderna exempel där t.ex. omotiverad VRAM-användning misstänkts vara ett försök att sabotera för Nvidia-användare i en AMD-sponsrad titel, trots att det egentligen inte finns några bevis som kan härledas längre än dålig QC och/eller inkompetens hos utvecklaren. Jag har ändrat åsikter om det också, efter allt jag har läst.
Det var ingen "OJ didn't do it" inlagd i detta heller, det finns bara ett mönster att den enklaste förklaringen alltid tycks vara att det är sabotage från "andra sidan" som är förklaringen till alla problem. Ett exempel är AMDs CPUer från mitten av 2000-talet och fram till Zen, nu är det lite mer accepterat att de var dåliga p.g.a. AMDs ekonomiska problem. Minns att jag skrev exakt det i en tråd strax efter att jag registerade detta konto här på Sweclockers, varpå jag omedelbart blev kölhalad av en arg pöbelhop.