Permalänk
Medlem

Köpa ny dator utan operativsystem

Tja!

Är på jakt efter en ny dator och noterade att det går att beställa datorer utan operativsystem på Lenovos hemsida. Då jag är en fattig student och vill komma undan så billigt som möjligt, så lät detta väldigt bra.

Men hur fungerar detta i praktiken? Om jag Googlar "köpa operativsystem" så kommer det upp alla möjliga prisklasser; alltifrån en hundring upp till ett par tusen. Vad skiljer dessa åt? Digital nedladdning och fysisk skiva (?)

Då datorn inte kommer gå att starta pga den inte har ett operativsystem installerat så kommer jag väl behöva en fysisk skiva som jag stoppar in i datorn? Eller går det att köpa en digital utgåva av dessa (typ de för en hundring) ladda ner på en USB sticka och sätta in i datorn vid uppstart? Tredje alternativet är väl att skaffa en piratkopia och således komma undan gratis?

Ursäkta om denna fråga är lite korkad, men jag har verkligen noll koll.. Om det är för omständigt så kanske det är mer värt att betala 1030:- och få det installerat?

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur det är med Windows 11 men med 10 kunde man ha en kopia installerad utan att köpa en licens, enda som hände var att man hade ett vattenmärke i nedre högra hörnet som påpekade att man hade en oaktiverad kopia.

Går att skapa av avbildning på USB med det här verktyget så behövs ingen skiva, https://www.microsoft.com/en-us/download/windows-usb-dvd-down...

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Sötast

De datorerna som kommer utan OS är garanterat redan prisjusterade så att du redan betalt extra ändå

Leta efter bäst prestanda per krona om du är fattig och glöm allt med vilken nyckel som skulle vara billigast.

Permalänk
Medlem

Linux är gratis!
https://linuxmint.com/

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

[…] Lenovos hemsida.
[…]
Men hur fungerar detta i praktiken?

Utmärkt.

Din fråga tycks mest handla om hur man installerar Windows på en burk som levereras utan OS, vilket är hur de flesta här verkar köpa speldatorer.

Skaffa ett USB-minne. Ladda ner Windows media creation tool. Kör verktyget. Gå in i UEFI/BIOS och se till att boota från USB. Installera. Under installationen får du välja att mata in licensnyckeln som du köpt från lämpligt ställe. Vad lämpligt ställe är finns det mängder av trådar om.

Japp, du måste ha en (annan) dator med Windows för att kunna göra detta.

Vill man slå av en del av de värsta Microsoft-dumheterna (online-kontokrav osv) finns Rufus.

Linux följer samma mönster, men skivavbildning och program för att skapa boot-mediat laddas ner separat och du behöver ingen licensnyckel. Jag brukar köra Etcher under Windows för att skapa det bootbara USB-minnet. Lenovo och Canonical har ett samarbete för att certifiera Ubuntu för Lenovo-laptops och om en modell går att köpa utan OS så gissar jag att den finns på listan. Att köpa en laptop på listan gör alltså att man mycket troligt kan köra Linux (inte nödvändigtvis Ubuntu) på den utan problem, vilket är bra för andrahandsvärdet och valfriheten.

Det finns inget att förlora på att testa Linux först. Gillar du det inte installerar du Windows enligt ovan. Drivrutiner kommer med Linux och installeras automatiskt, möjligen kräver nVidias proprietära drivrutin ett extra knapptryck. För Windows måste du ladda ner ett antal drivrutinspaket från Lenovo och installera manuellt.

Skrivet av Allexz:

De datorerna som kommer utan OS är garanterat redan prisjusterade så att du redan betalt extra ändå

Det är faktiskt ett icke trivialt antal hundralappar som försvinner från priset om man väljer bort Windows. Färre, men fortfarande plural om man väljer bort OS helt. Orkar inte kolla nu, men när jag köpte gjorde det skillnaden att jag kom under arbetsgivarens puckade gräns (på identisk hårdvara).

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Det är faktiskt ett icke trivialt antal hundralappar som försvinner från priset om man väljer bort Windows. Färre, men fortfarande plural om man väljer bort OS helt. Orkar inte kolla nu, men när jag köpte gjorde det skillnaden att jag kom under arbetsgivarens puckade gräns (på identisk hårdvara).

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Hej, lånar tråden då jag har en liknande fråga.

Om man har köpt Windows 11 via Inet, men bara har en dator kan jag inte installera detta då?

Permalänk
Medlem

Tror det är billigare att hitta de flesta modeller eller motsvarande specs på andra sidor än tillverkarens egna

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SLINKY95:

Hej, lånar tråden då jag har en liknande fråga.

Om man har köpt Windows 11 via Inet, men bara har en dator kan jag inte installera detta då?

Underlig fråga, om datorn är kompatibel kan du installera det, det vore konstigt om du inte kunde installera det på stödd hårdvara.

Lenovo brukar stödja Linux och de är också företagsinriktade så det är väl lätt för dem att leverera datorer utan os även till konsumenter men jag har svårt att tro att det påverkar priset särskilt mycket för en konsument att skaffa en ärlig licens till win jämfört med att skaffa datorn med win från början.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Underlig fråga, om datorn är kompatibel kan du installera det, det vore konstigt om du inte kunde installera det på stödd hårdvara.

Lenovo brukar stödja Linux och de är också företagsinriktade så det är väl lätt för dem att leverera datorer utan os även till konsumenter men jag har svårt att tro att det påverkar priset särskilt mycket för en konsument att skaffa en ärlig licens till win jämfört med att skaffa datorn med win från början.

Enligt bilden ovan så sparar man 630 kr på att inte installera windows 11 home. Knallar man in på inet eller webhallen och vill ha en ärlig licens så går den på 1449 kr.

Dvs det senare påverkar priset negativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Håller med Cybernerd 100%

Kan varmt rekommendera att installera Mint om du är ute efter ett gratis OS och kan din Windows.
Mint är gjort för folk som kommer från Windows och vill köra handsoff från linux strul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Om man har köpt Windows 11 via Inet, men bara har en dator kan jag inte installera detta då?

Skrivet av mrqaffe:

Underlig fråga, om datorn är kompatibel kan du installera det, det vore konstigt om du inte kunde installera det på stödd hårdvara.

Jag tolkar frågan som att den handlar om hur man ska gå tillväga om man inte har en annan dator för att preppa t.ex. ett USB-minne med Windows-installation.

Och det blir då lite knepigt.

Men du har ingen dator du kan låna för att göra detta? Skola, jobb, familj eller vänner? Det är enkelt fixat och går snabbt om de har hyfsad internetuppkoppling.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Jag tolkar frågan som att den handlar om hur man ska gå tillväga om man inte har en annan dator för att preppa t.ex. ett USB-minne med Windows-installation.

Och det blir då lite knepigt.

Men du har ingen dator du kan låna för att göra detta? Skola, jobb, familj eller vänner? Det är enkelt fixat och går snabbt om de har hyfsad internetuppkoppling.

Dåligt förklarat av mig sorry, yes har tyvärr bara en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

De datorerna som kommer utan OS är garanterat redan prisjusterade så att du redan betalt extra ändå

Leta efter bäst prestanda per krona om du är fattig och glöm allt med vilken nyckel som skulle vara billigast.

Datorn som jag vill ha kostar 8990:- på Elgiganten. Finns på Lenovos hemsida för 8000:- (de har rabatt just nu) plus att man kan få ner datorn ytterligare en tusenlapp (1030:- för att vara exakt) om man väljer bort operativsystem.

Jag har en annan dator som jag t ex kan ladda ner windows på, ladda över på USB sticka och proppa in i nya datorn. Som sagt, finns windows koder för 199:-, så om man gör på detta sätt sparar man alltså 830:-?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av olga32:

Jag tolkar frågan som att den handlar om hur man ska gå tillväga om man inte har en annan dator för att preppa t.ex. ett USB-minne med Windows-installation.

Och det blir då lite knepigt.

Men du har ingen dator du kan låna för att göra detta? Skola, jobb, familj eller vänner? Det är enkelt fixat och går snabbt om de har hyfsad internetuppkoppling.

Win säljs också i en version med ett usbminne med installationsfilerna på för de som inte själva kan skapa ett installationsmedium, tex >
Windows 11 Home Svensk USB

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Win säljs också i en version med ett usbminne med installationsfilerna på för de som inte själva kan skapa ett installationsmedium, tex >
Windows 11 Home Svensk USB

Men om jag har ett USB + en dator med operativsystem kan jag alltså köpa en kod för en hundring och således uppnå samma resultat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Men om jag har ett USB + en dator med operativsystem kan jag alltså köpa en kod för en hundring och således uppnå samma resultat?

Du märker ingen skillnad på om du betalar 1000kr eller 100kr. Du får en fullt fungerande kopia av windows oavsett. Brasklapp är ju såklart att du köper koden av en legitim sida, men det är inte per automatik att en kopia för 100kr inte är legitim, eller att en kopia för 1000kr är det.

Det finns ju dessutom sätt att komma förbi aktiveringsprocessen helt med några enkla knapptryck, men jag tror inte sådant uppskattas här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Men om jag har ett USB + en dator med operativsystem kan jag alltså köpa en kod för en hundring och således uppnå samma resultat?

Du kan till och med ladda ner windows på Lenovos hemsida. Ett färdigt paket med alla drivrutiner och mjukvara för tex tangentbordet och dess FN-knappar.
Jag gjorde det när grabbens bärbara skulle installeras om det fungerade faktiskt väldigt smidigt!

Efter installation aktiverar du windows med nyckel från en obskyr sida av eget val....

https://support.lenovo.com/se/sv/solutions/ht103653-lenovo-di...

Får man fråga vad för dator du har valt? För jag letar med dator till en studerande väninnan, och snubblade över samma alternativ som du att köpa från Lenovos hemsida utan installerat OS.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Proluial:

Men om jag har ett USB + en dator med operativsystem kan jag alltså köpa en kod för en hundring och således uppnå samma resultat?

Du behöver inte aktivera Windows alls egentligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror det är billigare att hitta de flesta modeller eller motsvarande specs på andra sidor än tillverkarens egna

Högst varierande med Lenovo, särskilt om man vill ha en viss en specifikation då man kan välja specar som inte finns som lagervara. Bara det kan göra det billigare då man ibland slipper betala för något man inte vill ha, men samtidigt inte får en sämre än man önskar. Bäst är förstås att beställa när det är någon vettig kampanj. Om det inte har ändrats så skickas dock anpassade datorer med idiotfirman UPS...