Söker ny laptop - Liten, lätt och helt ok spec

Permalänk
Medlem

Söker ny laptop - Liten, lätt och helt ok spec

Hej,

Flyttar till varmare breddgrader inom kort och tänkte köpa en dator som jag kan ta med mig. Datorn kommer framförallt användas till att skriva uppsatser och delta i diverse teamsmöten. Söker alltså ingen dator med värsting spec. Budget max 7.5tKr.

De två som jag har fått upp ett öga för är följande:

Asus Vivobook 14" i5-12/8/256

Lenovo IdeaPad Slim 5 i5-12/8/512 14"

Jag har hittat Lenovo för 7500:- hos ett annat företag, så priset mellan dessa två datorer skiljer sig inte jättemycket..

Jag gillar designen på Lenovo, plus att den har OLED skärm, vilket är väldigt schysst, speciellt när jag kommer att spendera en hel del tid framför skärmen. Dock så är jag osäker på hur det är att arbeta på en OLED-skärm i solljus, ger det mycket reflektion? Försökt Googlat runt, men får olika information..

Permalänk
Rekordmedlem

Den här dök upp i fyndtråden för nån dag sedan, den kanske passar.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ett dyrare alternativ från fyndtråden: https://www.dustinhome.se/product/5011294114/galaxy-book2-pro

Tre kvar just nu. Lite över budget, men jag tyckte den låga vikten var väldigt intressant. Köpte en själv igår, lite villhöver. Har ingen fungerade bärbar idag och osäkert hur användbar den jag får på jobb till hösten är.

Permalänk
Medlem

Nu frågar du inte efter begagnat, men har i dagarna bestämt mig för att sälja min Lenovo Ideapad och när bläddrade in i den här tråden där liknande efterfrågas kändes det rimligt att nämna. Hoppas det inte är olämpligt.
Bara använd för studier sedan hösten.
https://www.inet.se/produkt/1967228/lenovo-ideapad-5-14-ryzen...
Uppgraderad till Win11 pro.

Pma om det är av intresse. Lägger annars ut den på marknaden mm om ett par dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den här dök upp i fyndtråden för nån dag sedan, den kanske passar.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

Vill helst ha i5 processor..

Permalänk
Skrivet av Proluial:

Vill helst ha i5 processor..

Varför? Inget av det du planerar att använda datorn till kräver mer än en i3.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Vill helst ha i5 processor..

Enda skillnaden mellan i3 och i5 är Turbo Boost, vilket i sig sällan är något positivt på en mindre laptop.

Edit: Verkar som Intel numera även har Turbo Boost lite slumpmässigt i sina i3:or, men dock inte alltid.

Permalänk
Medlem

Har själv en liknande Lenovo som till den du länkar - OLED är inga problem i solljus (ljusstark panel på ca 600nit hjälper mycket), men däremot äter det batteritid nåt otroligt. Min är en Yoga Slim 7i Pro, så 11:e generationens Intel i7 med ett NVidia MX450 till. Det kanske är något bättre batteritid på den du länkar med en i5 utan dedikerad grafikdel, men jag får sällan mer än två-tre timmar på batteri viket är rätt bedrövligt...

Utöver det har jag inget gott att säga om byggkvalitén (ser ut som samma eller snarlikt chassi som min modell) - chassit flexar och knakar, gångjärnen är slappa och böjer chassit i infästningen. Sist men inte minst är den inbyggda mikrofonen (ingen överdrift) oanvändbar för teams/zoommöten. Har vid flera tillfällen inte kunnat göra mig förstådd över den i universitetssammanhang och helt enkelt behövt byta till telefonen.

Allt som allt skulle jag hellre satsa på en lite lyxigare (välbyggd, påkostade bekvämligheter) om än äldre dator. Exempelvis en begagnad Thinkpad X1 Carbon med 8:e gen processor eller senare, eller motsvarande Dell XPS. Eller Macbook för den delen, om budget tillåter och användingsområdet inte kräver windows!

Permalänk
Medlem

Denna hade jag nog kört på
https://www.webhallen.com/se/product/358625-Acer-Aspire-3-14-...

Dubbla ram + dubbel lagring mot asusen du har länkat till, för 1000kr mer
(OBS! Erbjudande i ca 12 timmar till)

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Enda skillnaden mellan i3 och i5 är Turbo Boost, vilket i sig sällan är något positivt på en mindre laptop.

Dubbelt så många "performance cores" hos i5-12450H och i5-12500H (4p 4e) jämfört med i3-1215U (2p 4e). Kan göra stor skillnad i vissa fall.

@Proluial ett alternativ jag rekommenderar kika på är bättre begagnade företagsdatorer med max ca 2 år på nacken. T.ex. HP Elitebook G8. Jag ser regelbundet bra alternativ för ca 5000 kr på Blocket och Tradera, men köpte mig själv en HP Elitebook 840 G8 nyligen för något billigare än så. I regel har de 11:e generationens i5 eller i7, med 4 kärnor och hyperthreading (inga efficiency cores). Finns olika storlekar, modell 830 är 13,3" med minimalt tangentbord, 840 är 14" med 75% tangentbord, 850 är 15.6" med i stort sett fullstort tangentbord inklusive number pad. Finns även modeller med nummer som slutar på 5 istället för 0, med AMD Ryzen.

https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige?q=elitebook+g8
https://www.tradera.com/search?q=elitebook%20g8

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeeKer3Million:

Har själv en liknande Lenovo som till den du länkar - OLED är inga problem i solljus (ljusstark panel på ca 600nit hjälper mycket), men däremot äter det batteritid nåt otroligt. Min är en Yoga Slim 7i Pro, så 11:e generationens Intel i7 med ett NVidia MX450 till. Det kanske är något bättre batteritid på den du länkar med en i5 utan dedikerad grafikdel, men jag får sällan mer än två-tre timmar på batteri viket är rätt bedrövligt...

Utöver det har jag inget gott att säga om byggkvalitén (ser ut som samma eller snarlikt chassi som min modell) - chassit flexar och knakar, gångjärnen är slappa och böjer chassit i infästningen. Sist men inte minst är den inbyggda mikrofonen (ingen överdrift) oanvändbar för teams/zoommöten. Har vid flera tillfällen inte kunnat göra mig förstådd över den i universitetssammanhang och helt enkelt behövt byta till telefonen.

Allt som allt skulle jag hellre satsa på en lite lyxigare (välbyggd, påkostade bekvämligheter) om än äldre dator. Exempelvis en begagnad Thinkpad X1 Carbon med 8:e gen processor eller senare, eller motsvarande Dell XPS. Eller Macbook för den delen, om budget tillåter och användingsområdet inte kräver windows!

Ja, två-tre timmar låter bedrövligt.. Det står att datorn ska ha 7-8 timmars batteritid, detta stämmer alltså inte? OLED skärm vore ju så schysst att ha, men om batteritiden minskar så mycket vet jag inte om det är värt..? Denna dator har 400nits och inte 600nits..

Är lite allergisk mot begagnade datorer.. Att det ska vara så svårt att hitta en bra studiedator till ett billigt pris...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Ja, två-tre timmar låter bedrövligt.. Det står att datorn ska ha 7-8 timmars batteritid, detta stämmer alltså inte? OLED skärm vore ju så schysst att ha, men om batteritiden minskar så mycket vet jag inte om det är värt..? Denna dator har 400nits och inte 600nits..

Är lite allergisk mot begagnade datorer.. Att det ska vara så svårt att hitta en bra studiedator till ett billigt pris...

Ja, det är verkligen svårt att få något vettigt. Batteritid beror ju på användning såklart, men just nu har jag bara chrome och discord uppe och spelar en video i 1080p på youtube. Det resulterar i 23W strömförbrukning enligt HWInfo, så lite mindre än 3h batteritid om batteriet på 61Wh vore i perfekt skick. Lite mer än så går väl att få ut med låg ljusstyrka och battery saver mode t.ex, men i allmänhet ligger jag kring 3h.

Synd att du är allergisk mot begagnat :P. En kompromiss kanske kan vara rekonditionerat från något företag som Inrego, ReuseIT, Elgreen etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeeKer3Million:

Ja, det är verkligen svårt att få något vettigt. Batteritid beror ju på användning såklart, men just nu har jag bara chrome och discord uppe och spelar en video i 1080p på youtube. Det resulterar i 23W strömförbrukning enligt HWInfo, så lite mindre än 3h batteritid om batteriet på 61Wh vore i perfekt skick. Lite mer än så går väl att få ut med låg ljusstyrka och battery saver mode t.ex, men i allmänhet ligger jag kring 3h.

Synd att du är allergisk mot begagnat :P. En kompromiss kanske kan vara rekonditionerat från något företag som Inrego, ReuseIT, Elgreen etc?

Alltså, jag kommer att göra enklare inlämningsuppgifter i t ex Word och Powerpoint samt delta i Teams möten och kolla Youtube då och då.. Känns inte som att jag behöver hitta en beggad laptop för 7 lax för att kunna göra detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kai:

Dubbelt så många "performance cores" hos i5-12450H och i5-12500H (4p 4e) jämfört med i3-1215U (2p 4e). Kan göra stor skillnad i vissa fall.

Men då jämför du äpplen med päron. Varför inte titta på i3-12300HL istället?

https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/219491/i...

"U":et på i3-1215U avslöjar att det handlar om en strömsnålare variant om jag inte missminner mig. Dock har i3-12300HL även Turbo Boost, så Intels namngivning kan man nog inte lite på längre

Jag kommenterade inte de länkade datorerna i sig, utan främst att många väljer bort i3 i tron om att i5, i7 etc. alltid är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Men då jämför du äpplen med päron. Varför inte titta på i3-12300HL istället?

https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/219491/i...

"U":et på i3-1215U avslöjar att det handlar om en strömsnålare variant om jag inte missminner mig. Dock har i3-12300HL även Turbo Boost, så Intels namngivning kan man nog inte lite på längre

Jag kommenterade inte de länkade datorerna i sig, utan främst att många väljer bort i3 i tron om att i5, i7 etc. alltid är bättre.

Jag kikade på den laptop som länkades, som är bestyckad med just i3-1215U, och där "föredrar i5" kom som svar.

Du har rätt, det är inte så enkelt som att alla i5 är bättre än alla i3, men motsatsen är också lika relevant att man inte direkt kan välja vilken i3 som helst och säga den är i stort sett likvärdig en i5. Det finns t.ex. i5-1235U som är snarlik i3-1215U med bara 2 performance-cores och främst har fler efficient-cores.

i3-1215U och i5-1235U har samma bas- och turbo-frekvenser, samma bas- och turbo-power. Antalet efficiency cores, och den integrerade grafiken, verkar vara de två stora skillnaderna. Inte helt lätt det här.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Alltså, jag kommer att göra enklare inlämningsuppgifter i t ex Word och Powerpoint samt delta i Teams möten och kolla Youtube då och då.. Känns inte som att jag behöver hitta en beggad laptop för 7 lax för att kunna göra detta...

Fördelen jag ser med en begagnad premium-laptop istället för en ny konsument-laptop i snarlika prisklasser är främst byggkvalitet. I vissa fall kan även möjligheten att uppgradera vissa komponenter (främst RAM) vara svårare eller rent av omöjlig bland de billigare konsumentalternativen.

Dina användningskrav låter inte speciellt höga så det mesta i prisklassen 4000-8000 kr funkar nog, eller rent av billigare än så om du väljer en beggad med några fler år på nacken.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Alltså, jag kommer att göra enklare inlämningsuppgifter i t ex Word och Powerpoint samt delta i Teams möten och kolla Youtube då och då.. Känns inte som att jag behöver hitta en beggad laptop för 7 lax för att kunna göra detta...

Hahah ja det klart, nästan vilken modern dator som helst fixar ju det. Min poäng är att jag i min egen användning nog hade vart mer nöjd med mitt köp om jag fokuserat på äldre dator med bättre byggkvalitet än modernare med mer prestanda men sämre bygge. Det går liksom inte att köpa den nivå av kvalitet som finns hos något äldre premiummodeller för 7k nytt, nya datorer i den klassen kan ju kosta uppemot 20-30k.

Permalänk

@Proluial
This is the best choice under 7500 SEK!

https://www.dustinhome.se/product/5011311058/vivobook-16

16" (16:10) FullHD LED
Ryzen 5 5600H
16GB RAM
512 GB SSD
USB-C 3.2, 2x USB 3.2, HDMI
802.11ax (WiFi 6E), Fingerprint reader
Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forestlander:

@Proluial
This is the best choice under 7500 SEK!

https://www.dustinhome.se/product/5011311058/vivobook-16

16" (16:10) FullHD LED
Ryzen 5 5600H
16GB RAM
512 GB SSD
USB-C 3.2 & 802.11ax (WiFi 6E)
Fingerprint reader
Windows 11

https://youtu.be/1D4lf253Mag

No, it's not.
#20112512
2k less, CPU is similar in performance. 8GB less ram and 256GB less SSD.
But you also get a screen that you can resell and basically get it at least 3k cheaper. Well worth the trade off for what OP is going to use it for.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk

Ryzen 5 5600H from Asus Vivobook is obviously better procesor: https://www.notebookcheck.net/i5-1235U-vs-R5-5600H_14078_1300...

He mention writing, so 16" (16:10 = more vertical space compared to 16:9) is big advantage for that purpose in my opinion.
Also IPS display on SGB2 isn't so good, just read reviews!
They put much better SUPER AMOLED displey on Book3 PRO to make a difference between models.
More RAM (on Galaxy Book2 RAM is soldered and 8GB is not future proof), bigger SSD...