Snabbkoll: Platt eller välvd skärm?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Platt eller välvd skärm?

För de bredaste bildformaten är välvda skärmar snarare regel än undantag. Kör du på en välvd variant eller håller du fast vid platt?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Välvd har sina tillämpningar, typ när det är 21:9 och bredare. Med det sagt är det inget jag gillar att ha hemma.

Permalänk
Medlem

Röstar bara platt trots att jag har en X34A. Av 10? Skärmar/tv så är bara en välvd. Föredrar platta skärmar.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig någonsin köpa en välvd skärm.

Permalänk
Medlem

Välvd skärm helt klart. Kör med Samsung Odyssey och är så nöjd.

Permalänk
Medlem

Har en 34" välvd ultrawide på jobbet. Hemma kör jag med en gammal tråkig och platt 27-tummare, som väntar på att OLED ska komma ner i pris. Välvd skärm är rätt trevligt på större paneler.

Permalänk
Medlem

Kör med en LG 34GP950G, välvd 34" och är väldigt nöjd!
Var lite ovant i början men efter ett tag så känns det helt perfekt

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Kör 3st platta med en vinkel mellan. Vad ska jag välja?

Permalänk
Medlem

Platt ska det vara!

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

49" 32:9 välvd.
Det fina med att den är välvd är ju att man inte märker det - det är i princip samma avstånd från ögonen till pixlarna oavsett var på skärmen det är.
Stor platt skärm nu skulle nog kännas lite konstigt i början.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Har inte börjat med välvd skärm än, men nästa skärm som jag har planerat blir en 34" Ultra Wide (välvd)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Platt eller välvd.

Skrivet av Xverminator:

Har inte börjat med välvd skärm än, men nästa skärm som jag har planerat blir en 34" Ultra Wide (välvd)

Jag kör 4 platta skärmar, det slår en välvd skärm lätt. Om man nu inte spelar. men jag har en total yta av 101 tum...

Permalänk
Medlem

Kör välvd 21:9 skärm hemma och på jobbet, skulle bli konstigt att sitta vid en platt skärm när den inte är 16:9. Man märker ju inte att den är välvd, 21:9 och 32:9 kräver ju mer eller mindre att man böjer skärmen för att den skall uppfattas normal.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem

Även de som säger att de inte vill ha välvda skärmar, sätter direkt instinktivt flera skärmar i en böj på skrivbordet, som en stor välvd skärm. Jag stannar där...

Permalänk
Medlem

Kör med välvd 34". Allt över 16:9 blir bara skit om det är platt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Min CRT skärm är något välvd, dock utåt. Plattskärmar ska vara platta för övrigt 😎

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Kör 34" välvd, supergött.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Kör 3st platta med en vinkel mellan. Vad ska jag välja?

Är de platta välvda eller inte? 🙂

Permalänk
Sötast

Har både platta och välvda.

Använder den skärm som har högst upplösning och bäst färgåtergivning och bäst HDR. = Den platta.
Om de 3 faktorerna var exakt samma på båda skärmar? Välvd alla dagar i veckan.

Den bästa i detta fallet är en 14" macbook pro skärm.
Den välvda är en 3440*1440 34" skärm, den ser ut som kattskit i jämförelse, men i övrigt trevlig om den är standalone!

Permalänk
Medlem

Sitter med en 38" tummare från AlienWare. Det hade känts lite konstigt om den var helt platt, tycker skärmar som passerar 34" behöver lite lätt välvning för att bli behagliga att använda. Speciellt när det gäller UltraWide.

Permalänk
Medlem

Kör 34" välvd UW. Kommer aldrig gå tillbaka till platt som det känns just nu.

Permalänk
Medlem

Har en välvd 34 till datorn och en platt 55 till simriggen.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se en skärm med svag krökning i båda riktningarna, men det skulle ju göra pixlarna skeva

Påminner mig om frågan om att spela ’pannkaka’ eller VR… eller hörlurar vs högtalare, musmatta vs inte, mus eller handkontroll, …

Finns många roliga frågor att föra statistik över

Permalänk

plattskärm kan vi gott lämna åt 00-talet. once you go välvd you never go flat! (pun intended)

Permalänk
Medlem

Platta. Kör med stående skärmar och då är ju platta det enda som funkar

Permalänk
Medlem

Min primära är välvd. Mina två sidopaneler är platta.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Kör LG 45GR95QE hemma så 45" UW OLED med rejäl böjning på 800R och så en platt 32" Samsung IPS 4K på jobbet (som numera då känns böjd åt andra hållet eftersom ögonen/hjärnan kompenserar).

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Avstängd

Jag har bara testat platt och kör platt nu, aldrig vågat köra välvd. Kanske när jag blir modigare så kommer jag testa.

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem

Platt 21:9 i 34", kontorsarbete.

Spelar inte själv nuförtiden, men känns som att välvd hade varit bra om spelmotorn kan rendera till en böjd yta, i annat fall blir ju bilden förvrängd.

(Sist jag lekte med 3d utgck alla projektions formler från att man renderar till ett platt fönster, men det var runt millennieskiftet...)

Permalänk
Medlem

Platt. Har testat välvd men tycker saker ser förvrängda och liksom böjda ut. Så inget för mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.