Permalänk
Medlem

Trilskande xbox 360 kontrollers

Hej,
Jag har försökt använda 2 olika xbox 360 kontrollers (med sladden ikopplad) med PC, och det fungerar bara inte. En är "stock":

https://rukminim1.flixcart.com/image/1664/1664/gamepad/usb/z/...

Vad jag testat är:

Win10: Hanteraren i Win hittar och identifierar kontroller korrekt, men inget spel eller dylikt gör det. Testat diverse spel på Steam och webbaserade gamepad testers. Hittas inte av något.

Linux: (Mint och PopOS), på två olika datorer, med både xpad och xboxdrv. Följer väldigt enkla tutorials och troubleshoots till punkt och pricka, men den hittas inte alls. Ej heller i Steam.

Kan nämna att min PS3 kontroller funkar fint med Linux out of the box, samt i Win10 med installerad drivrutin för ändamålet. Dock så håller USB kontakten i PS3 kontrollern att ge upp, så skulle gärna vilja få igång xbox kontrollern.

Vad är det jag gör fel? Eller är båda mina kontrollers cursed, vilket för närvarande känns som den rimligaste förklaringen...

Permalänk
Keeper of the Bamse

Det som är kvar att testa är väl att prova en annan dator. Dom där kontrollerna kanske bara är "slut", dom måste väl vara lastgamla vid det här laget?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Det som är kvar att testa är väl att prova en annan dator. Dom där kontrollerna kanske bara är "slut", dom måste väl vara lastgamla vid det här laget?

Det är ovanligt att elektronik som inte hanterar några direkta effekter åldras till obrukbarhet inom den tidsrymden. Det där är bara signaler, strömmarna är minimala.

Det som eventuellt skulle paja är väl kontaktdon och kablar, som sannolikt utsatts för en del påfrestningar genom åren. Man kan testa att rengöra kontaktdonen i alla fall.

UsbTreeView är väldigt användbart för att se vad som händer på USB-interfacet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Är det kontrollerna med sladden inbyggd i dosan? Ifall du försöker koppla en sån här:

så är det enbart för laddning och du behöver en trådlös X360 dongle.

Men ifall det är en ordentlig trådbunden kontroll ska det funka att bara koppla in å köra, åtminstone på W10/11.
Har själv en sådan och den dyker upp i kontrollpanelen>enheter>Wired X360 Controller som Xinput.

Kanske är nåt fel på kontrollerna annars. Har du möjlighet att testa på någon annan PC med Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Är det kontrollerna med sladden inbyggd i dosan? Ifall du försöker koppla en sån här:
https://m.media-amazon.com/images/I/61sbUapFTfL._SL1500_.jpg
så är det enbart för laddning och du behöver en trådlös X360 dongle.

Tack, där har vi det! Det är precis en sådan som på din bild, med löstagbar sladd. Tänkte aldrig tanken att det bara var laddning och ingen signal. Är en sådan dongle något som kan köpas idag, eller är det bara att skaffa annan kontroller? Eller kan man ansluta via bluetooth (på något sätt jag inte provat än.. ) ?

Permalänk
Medlem

Följdfråga, gäller donglekravet även nyare wireless xbox kontrollers, eller funkar dom bättre?

Permalänk
Medlem

Har gjort lite research på ämnet, och även om det verkar som att det ska funka bra med en vanlig xbox one kontroller med sladden ikopplad, så läste jag otroligt många klagomål om att dom är av dålig kvalilte och i princip förbrukningsvara. Betydligt bättre verkar PS5 dualsense kontroller vara, där man dessutom kan ansluta via vanlig BT. Något dyrare än vad jag tänkt mig, men jaja..

Permalänk
Medlem

Det finns nytillverkade X360 donglar att köpa och den enda skillnaden mot originalen från Microsoft är att man får installera drivrutinerna själv.
Kan dock inte rekommendera nåt eftersom jag bara har original och ingen erfarenhet av tredjepartstillverkade.

De nyaste Xbox kontrollerna verkar va väldigt spridda skurar över hur man upplever dem.
Skaffade en Forza Horizon 5 kontroller och hade bara problem med den, då den inte ville fungera ordentligt varken med blåtand eller sladd, trots uppdatering av firmwaren med Xbox-tillbehör-appen i Windows. Så den åkte tillbaka till butiken rätt omgående.

Det jag istället KAN rekommendera är någon av 8BitDo's kontrollers. Har 6st olika (beroende på vilket spel man lirar) och alla fungerar klockrent.
Bra support med uppdateringar till alla modeller och har aldrig upplevt ett enda problem med dem.
Den älsta jag har är en Nes30Pro och den nyaste en Pro 2.
Fungerar till mycket utöver PC också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Har gjort lite research på ämnet, och även om det verkar som att det ska funka bra med en vanlig xbox one kontroller med sladden ikopplad, så läste jag otroligt många klagomål om att dom är av dålig kvalilte och i princip förbrukningsvara. Betydligt bättre verkar PS5 dualsense kontroller vara, där man dessutom kan ansluta via vanlig BT. Något dyrare än vad jag tänkt mig, men jaja..

finns ju 8bitdo om man inte vill behöva sälja njurar

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Se till så att du kopplar på moderkortet inte på chassi och ingen usb hub.
Borde funka.
Kolla enhetshanteraren efter inkoppling.

Permalänk
Medlem

Kikade lite på 8bitdo, men lockades av dualsense med BT och bra linuxstöd och "it just works"-argumentet. Så jag sålde en njure, och ja funkar hur bra som helst (kontrollern, inte njuren).

Permalänk
Medlem

Jag körde med 360 kontroll med sladd som stod att den var för PC i många år som jag köpte redan 2005 innan jag ägde en 360 konsol men när den gick sönder köpte jag en Xbox One som var gjord för PC och följde med en USB sticka för datorn att ta emot trådlösa signalen. Men det har aldrig fungerat som det ska. Den tappar signalen hela tiden. Försökt med uppdatera firmware och med W10 och W11. Och trodde jag löst det men efter någon timme började den tappa kontakten var 15e minut igen. Så kör bara med kabel och det är aldrig problem förutom att det är USB Micro och har alltid brist på sådana kablar hemma när man behöver dem.

Xbox Series kontroll med USB C fungerar också bra med kabel.

Har också en fake 360 kontroll från Amazon med inbyggd sladd. Fungerar som en äkta och känns nästan lika bra.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Har gjort lite research på ämnet, och även om det verkar som att det ska funka bra med en vanlig xbox one kontroller med sladden ikopplad, så läste jag otroligt många klagomål om att dom är av dålig kvalilte och i princip förbrukningsvara. Betydligt bättre verkar PS5 dualsense kontroller vara, där man dessutom kan ansluta via vanlig BT. Något dyrare än vad jag tänkt mig, men jaja..

Jag har en Xbox One trådlös kontroll och den fungerar bra. Haft den i snart 4 år

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Har gjort lite research på ämnet, och även om det verkar som att det ska funka bra med en vanlig xbox one kontroller med sladden ikopplad, så läste jag otroligt många klagomål om att dom är av dålig kvalilte och i princip förbrukningsvara. Betydligt bättre verkar PS5 dualsense kontroller vara, där man dessutom kan ansluta via vanlig BT. Något dyrare än vad jag tänkt mig, men jaja..

Xbox kontrollerna stöder bt också från modell 1708 och uppåt ifall dualsensen inte faller dig i smaken.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag körde med 360 kontroll med sladd som stod att den var för PC i många år som jag köpte redan 2005 innan jag ägde en 360 konsol men när den gick sönder köpte jag en Xbox One som var gjord för PC och följde med en USB sticka för datorn att ta emot trådlösa signalen. Men det har aldrig fungerat som det ska. Den tappar signalen hela tiden. Försökt med uppdatera firmware och med W10 och W11. Och trodde jag löst det men efter någon timme började den tappa kontakten var 15e minut igen. Så kör bara med kabel och det är aldrig problem förutom att det är USB Micro och har alltid brist på sådana kablar hemma när man behöver dem.

Xbox Series kontroll med USB C fungerar också bra med kabel.

Har också en fake 360 kontroll från Amazon med inbyggd sladd. Fungerar som en äkta och känns nästan lika bra.

Ja det var detta jag var orolig över, samt att många rapporterade att de nyare ibland bara höll i några månader, offset problem med spakarna, problem med knappar etc. Det verkade helt enkelt som att det var väldigt hög failure rate, baserat på user reviews.

Valde som sagt att kasta pengar på problemet istället för att hitta billigare lösningar. Får se nu hur PS5 kontrollern håller i längden. Att koppla upp mot bluetooth var inga problem, som det ska vara helt enkelt

Permalänk
Medlem

Tänkte passa på att sammanfatta tråden bara, om det hjälper någon i framtiden.

Problem: Xbox360 wireless controller funkar inte med PC

Förklaring: Den medföljande sladden är bara för batteriladdning, inte signal. Signalen går bara trådlöst, men ej via bluetooth.

Lösning ursprungsproblem: Till PCn måste man koppla in en specifik mottagardongle. Den finns antingen som del i Microsoft original xbox+PC controller kit (säljs ej separat), eller så kan man köpa 3:e parts dongles, som kan eller kan inte fungera.

Min lösning: Köpte PS5 dualsense controller istället. Funkar problemfritt på både Win10 och Linux utan handpåläggning. Använder bluetooth så ingen dongle eller speciell PC utrustning behövs. Plug n play.

Permalänk
Avstängd

360-kontrollerna, de trådlösa, behöver en dongel, de kan inte kopplas med kabel vad jag förstår. XBone-kontrollerna krävde en annan dongel men gick att koppla med valfri micro-USB-kabel, sen när XBone S och X kom så uppdaterade de kontrollerna till att också kunna ansluta via BT (man kan se skillnaden på kontrollen om det runt XB-knappen är blanksvart eller samma färg som kontrollen, blanskvart så är det den gamla utan BT). För Series så uppdaterades de igen med en ny knapp för delning och lite annat utseende, men kopplingen och dongeln är samma.

Nackdelen med BT är väl att det är lite laggigare än med dongel, och att det är mer begränsat hur många man kan ansluta samtidigt. Vad jag förstår ska BT bara stöda en, även om en del påstår att det funkar med två, medan dongeln väl stöder typ åtta. Sen lär ljudet via hörlursutgången på kontrollen antingen inte funka alls med BT eller i alla fall inte ge så bra kvalitet.

Permalänk
Medlem

Otur att jag inte såg denna tråd tidigare. Jag köpte 4st 360 kontroller med 4 tillhörande donglar när det begav sig. Jag ska ha någon över än som legat som reserv.
Men tur för dig, ds5 är en bättre kontroll än 360 😊

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB