Helgsnack: Vad får dig att uppgradera till en ny telefon?

Permalänk
Medlem

Min Galaxy S21 funkar bra, med mindre dumheter som att man inte kan spela in samtal.

Funkar säkert bra 2-3 år till om jag inte tappar den i asfalten för många gånger.

Det som kan få mig att byta i förtid är om jag får en "deal" på en telefon med bättre kamera och bättre "GPS", men då får det nog vara på typ max 300kr/månad inklusive ett relativt bra abonnemang. (betalar i dagsläget 345kr/månaden bindningstid går ut senare i höst)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

När dom börjar knasa ur på för många funktioner. Som att samtal inte fungerar på olika sätt eller dom kraschar eller blir oanvändbart sega. Har gått från ärvd galaxy s2 till begagnade s5 och sen mate 20 pro. Kan inte räkna hur många skärmar batterier usb portar och 3,5 mm portar jag bytt åt både mig och omgivningen under tiden, eller hur många custom roms jag kört igenom när tillverkarna slutat uppdatera.
har dock haft säkert 7-8 andra telefoner som jag räddat från ursprungliga ägare och fixat felen på också men då som sidotelefoner eller barntelefoner

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem

när den gamla har gått sönder och inte värd att reparera då det kostar ofta mer än köpa en ny begagnad

har 3 mobiler just nu samt 2 trasiga var mobil 1 och 2 tog över dem gamla pga av kostanden inte var värd att reparera

mobil 1 för betallningar swish och ekonomi en samsung s9+

mobil 2 huvud mobil för för vardagen asus rog phone 2

mobil 3 blackview max 1 mobil med projektor inbyggd för filmkvällar med familjen och göra presentationer

Permalänk
Medlem

Typ 1-2 år efter att apple inte släpper mer uppdateringar till telefonen....eller att den självdetonerar...

Permalänk
Medlem

Gick igenom många lurar (10T, 11T, pro, s22 ultra, iPhone 14 plus, pixel 6 + 7) innan jag fastnade för s23 ultra.

Den skall nog hänga med tills den klappar ihop.
Viktigt med batteritid och kamera mig.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Bytte från 12 Pro Max till 14 Pro Max pga snabbare uppdateringsfrekvens på skärmen. Men nu dröjer det nog till nästa uppgradering. Om inte Apple kommer med något extremt bra.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

Om telefonen håller så länge så brukar jag byta ungefär vart 3-4 år. Har inget behov av att byta varje generation, men efter att stödet med uppdateringar slutat så börjar det kännas dags att byta.

Permalänk
Medlem

Använder en P30 som snart fyller 4 år. Håller bra fortfarande. Batteriet har blivit sämre (nere på runt 80% hälsa enligt accubattery).

Abonnemanget från Tele2 kostar 69kr/mån. Löper ut i november. Kommer att snacka mig till ett liknande abonnemang tillsammans med en Pixel 8.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

När skit inte funkar längre, eller när/om olyckan varit framme.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ångrar att jag bytte från H P30 pro till Xiaomi 10t Pro, men ångrar inte att jag bytte från Xiaomi 10t pro till S22 Ultra.

Blir nog byte när telefonen är sönder.

Permalänk
Medlem

Ser jag att min telefon, eller någon telefon i mitt nätverk, ligger illa till och inte kan tillgodoräkna sig uppdateringar från tillverkaren åker luren till återvinningen inom någon månad. Obönhörligen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan inte komma på nån teknisk förändring som skulle kunna locka mig att byta telefon nu när jag har en telefon som uppdateras länge. Eller ja, det skulle vara en som man kan byta batteri på själv utan besvär.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Jag byter när den gamla inte längre duger. Antingen pga batteriet blir för dåligt, eller nödvändiga uppdateringar inte längre kommer. Prestanda och funktioner har varit mogna länge nu, så något sådant får mig inte att uppgradera. Min nuvarande har jag haft i 4,5 år. I slutet av veckan kommer dock en ersättare jag beställt. Detta då baksidan på min nuvarande börjar lossna.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Tänker behålla min iPhone 11 pro så länge det går. Alla nya iPhones är för stora och fula så enda alternativet är väl ASUS Zenphone som i sin tur verkar ha sämst mjukvarusupport i branschen.

Andra alternativet hade varit iPhone 13 Mini för det lär väl ta ett tag tills A15-chippet inte får nya iOS-uppdateringar. Men samtidigt, ny telefon kanske är två år bort. Då låter det inte så hett att införskaffa sig en 13.

Säger så här nu och så tappar jag väl min telefon i en gatubrunn nästa vecka.

Zenphone Max Pro M1 stödjs fullt ut av LineageOS. så du har uppdateringar för all förutseelig framtid. Detta gäller även Zenfone 5Z och ZenFone 8

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk

Batteriet eller bra pris.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Byter telefon efter ca 24 månader. Max belopp ~2000:-, men kommer nog att behöva att justera beloppet något uppåt p.g.a inflation etc... Använder smartphone till musik, podcast och att betala räkningar med.

Permalänk
Medlem

När BankID inte vill fungera längre pga gammalt OS, och inga fler uppdateringar släpps.

Permalänk
Medlem

Storleken plus slitage. Jag gick från Iphone 8+ till Iphone 12 pro max, men kommer att stanna med den. När den + abbonemanget är betalat så har jag för stunden ingen vettig anledning att skaffa en ny då den här bara fortsätter att ticka på trots olika former av misshandel

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

Var tidigare endast camp Apple, men i och med Fold 4 bytte jag till Samsung och Android. Tycker luren är grymt bra för pendling och för gaming/Netflix tittande så man slipper ta med sig en padda etc.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem

Köp suget

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Zenphone Max Pro M1 stödjs fullt ut av LineageOS. så du har uppdateringar för all förutseelig framtid. Detta gäller även Zenfone 5Z och ZenFone 8

Vad kostar linage os? Misstänker att det inte är gratis med säkerhets uppdateringar mm.
Funkar tex bank id och finns det tillgång till någon "affär" för tex bank id?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

iOS 16. Och nu när jag tänker på det; iOS 15 och 14.
iOS på min iPhone 12 PM fick mig att uppgradera till en S23 och Android 13.
Kanske bara var mitt ex som var ett måndagsexemplar, men fick göra omstart av min iPhone 2-3 gånger/veckan.
Konstant strul med Wifi, och Bluetooth sen den var ny.

Min S23 startas om enbart vid uppdateringar.

Permalänk
Medlem

när jobbet tvingar mig

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Byter när det går sönder. Min One Plus 6 fyllde 5 år i våras och rullar fortfarande på med god prestanda.

Visa signatur

i5 12600K - Noctua D14 SE2011 - msi pro Z670-A - 32 GB kingston fury beast 3600 mhz cl17 - WD_BLACK SN750 SE NVMe - Asus Tuf 3080 12gb - ACER XB271HU @ 144hz G-sync - Corsair 850AX - Fractal Design Meshify 2 - Mionix Zibal

Permalänk
Medlem

Modern telefon med pop-upkamera

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Batteriet eller om det kommer någon ny och spännande funktion (tex 120Hz skärm eller fingeravtrycksläsare i skärmen).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

När den nuvarande börjar bli med åren, vilket är i själva fallet nu för mig.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Byter enbart när jag tvingas till det: antingen att min gamla har gått sönder eller att Bank ID inte fungerar längre. Köper den billigaste Android-luren på marknaden när jag behöver då jag enbart använder den till att ringa med samt Bank ID. Helt ointresserad av allt övrigt man kan göra med telefoner och det finns inga funktioner som skulle ändra min åsikt.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Avstängd

Nu var det från S21 Ultra till S23 Ultra eftersom dom valde att äntligen använda Qualcomm

Permalänk
Medlem

Vad skulle få mig att byta telefon:
* Vikbar skärm så att telefonen även kan ersätta min surfplatta
* Stöd för dualboat så att jag kan köra både Android och Windows (on device) och på så vis ersätta min laptop på resa. Akrivt simkort för inkommande samtal även i Windos läge.
* stöd för att kunna köra bra Svenska AI genererade TTS röster on device.
* stöd för dubbla isim/esim aktiva samtidigt,
* Stöd för Auracast och BT 5.4
*utbytbart batteri

Om inte de tre första punkterna inträffar så kommer jag att ha telefonerna kvar tills de inte får uppdateringar längre. Har en S22 plus och en Iphone 12 idag så en 3-6 år till innan byte om inget oförutätt inträffar.