Framtiden för datorspel

Permalänk

Framtiden för datorspel

Hur ser framtiden ut för datorspel?

Kommer det om 10 år att finnas stationära datorer med hårddiskar, äldre Windows-verisoner och liknande som kan behövas för äldre spel.

Frågan kom upp i en diskussion jag hade med några vänner när det gäller hur allt blir "cloud-baserat" och det gör mig orolig.

Jag gillar nämligen mina gamla NHL spel, NHL04 och NHL09 och skulle inte vilja vara utan dem. Jag har en äldre dator med Windows 7 som är perfekt på dessa spel.

Dels är spelkänslan mycket bättre än på konsol-spelen som bara känns "plastiga" och dessutom gillar jag att modifiera spelen.

Jag kör SHL med lagen i klassiska tröjor utan reklam!

Jag kör NHL med Minnesota North Stars, Quebec Nordiques och Hartford Whalers. Dessutom alla lag i klassiska dräkter.

Dessutom VM med åtminstone ett landslag som inte finns med i de "officiella" spelen.

Jag uppdaterar också vissa laguppställningar.

Allt skapat för egen hand.

Detta kan man inte göra i "konsolspelen".

Det skulle vara väldigt tråkigt att tvingas lägga av med denna roliga hobby.

Permalänk
Medlem

10 år borde inte vara problem. Windows 7 går att använda på relativt ny hårdvara till exempel intel 6600K.

Grafikkort finns det gått om som klarar Windows 7.

Det börjar bli lite värre med Windows 98 men fortfarande ganska gott utbud av moderkort som stödjer det. XP och Windows 7 är inga problem. Säljs till och med nya moderkort till tex Sandy Bridge/Ivy Bridge fortfarande.

Köpte tex helt nytt moderkort förra året tillverkat 2021 och kör med en Intel 3470 med Windows XP för äldre spel.

Ur längre perspektiv kommer för eller senare all elektronik dö men Windows 7 om 10 år lär inte vara problem.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av dagas:

10 år borde inte vara problem. Windows 7 går att använda på relativt ny hårdvara till exempel intel 6600K.

Grafikkort finns det gått om som klarar Windows 7.

Det börjar bli lite värre med Windows 98 men fortfarande ganska gott utbud av moderkort som stödjer det. XP och Windows 7 är inga problem. Säljs till och med nya moderkort till tex Sandy Bridge/Ivy Bridge fortfarande.

Köpte tex helt nytt moderkort förra året tillverkat 2021 och kör med en Intel 3470 med Windows XP för äldre spel.

Ur längre perspektiv kommer för eller senare all elektronik dö men Windows 7 om 10 år lär inte vara problem.

Det får vi hoppas på.

Men att all elektronik kommer att dö ut? Så illa är det väl inte. Då blir det ju fotogenlampor och leka med kottar som gäller.

Visst går det väl bygga eller beställa en Windows 7-dator om det behövs? Min börjar bli något ålderstigen. Jag hade den inne för reparation förra året då hårddisken gav upp och den fungerar utmärkt. men man vet ju aldrig...........

Jag använder den till spel och backup och den har ingen Internetanslutning.

Permalänk
Medlem

Wine på Linux kan hjälpa en hel del. Finns många äldre spel som ironiskt nog fungerar bättre på Linux med Wine/Proton än nyare Windows. Så givet att du kan få tag på en dator öht så är dina odds bra då Wine är open source. Då den ändå abstraherar bort ett lager så är det lättare för dem att behålla gamla API'er.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd

Det kommer alltid att finnas lösningar, om än inte alltid lagliga.

DOSbox, Wine, kompatibilitetslägen, andra former av emulering och så vidare. Jag har exempelvis en Android enhet som jag kör allt ifrån DOS och C64 via NES och så till GC och PS2 på.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Wine på Linux kan hjälpa en hel del. Finns många äldre spel som ironiskt nog fungerar bättre på Linux med Wine/Proton än nyare Windows. Så givet att du kan få tag på en dator öht så är dina odds bra då Wine är open source. Då den ändå abstraherar bort ett lager så är det lättare för dem att behålla gamla API'er.

Skrivet av snajk:

Det kommer alltid att finnas lösningar, om än inte alltid lagliga.

DOSbox, Wine, kompatibilitetslägen, andra former av emulering och så vidare. Jag har exempelvis en Android enhet som jag kör allt ifrån DOS och C64 via NES och så till GC och PS2 på.

Jag ska kolla upp Wine. Hoppas det funkar med NHL04, NHL 08 och NHL09.

Huvudsaken jag kan köra de spel jag gillar i framtiden också, vilka operativsystem det handlar om och vilka lösningar som finns spelar ingen roll för mig så länge det fungerar.

Permalänk
Medlem

Jag tror en del spel som vi tar för givet idag kommer att vara prenumerationsbaserade - tack vare AI. Det finns redan moddar till Skyrim och även fristående spel som introducerar konversationer med NPC. Detta kan dock kosta en slant tack vare tokens som krävs av ChatGPT, speech2text och vice versa. Så länge detta görs i molnet och inte lokalt så ser jag inte hur dom skulle kunna göra det gratis för alla.

Herika modden till Skyrim till exempel:

Det skulle inte förvåna mig om Bethesda och Microsoft smider planer på hur man kan tjäna extra stålar på TES6 eller framtida Starfield-uppdatering.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av lassekongo83:

Jag tror en del spel som vi tar för givet idag kommer att vara prenumerationsbaserade - tack vare AI. Det finns redan moddar till Skyrim och även fristående spel som introducerar konversationer med NPC. Detta kan dock kosta en slant tack vare tokens som krävs av ChatGPT, speech2text och vice versa. Så länge detta görs i molnet och inte lokalt så ser jag inte hur dom skulle kunna göra det gratis för alla.

Herika modden till Skyrim till exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=0svu8WBzeQM

Det skulle inte förvåna mig om Bethesda och Microsoft smider planer på hur man kan tjäna extra stålar på TES6 eller framtida Starfield-uppdatering.

Just därför jag vill undvika allt som är "Cloud-baserat".

Jag har ingen lust alls att betala ständiga återkommande avgifter till något som ligger i något sorts "cloud" som vem som helst kan kapa. Jag föredrar att köpa en vara en gång och sedan är det nog.

Det gäller inte bara spel utan allt. jag föredrar att köpa DVD-filmer och serier i stället för att "streama". Jag hatar "streaming", har bara negativa erfarenheter av det.

Som en serie jag gillade och började "streama" för att jag ville se den från början till slut. Efter att ha sett tre säsonger under några månaders tid så får jag helt plötsligt besked om att "serien inte längre är tillgänglig i vår utbud".

Jag mailade då streamingtjänsten och frågade varför.

Då var det tydligen något rättighetstjafs enlig personen som svarade. Hon föreslog då en annan serie, en serie som jag inte skulle titta på ens under revolverhot, så dålig är den.

Jag fick då svaret: "Men gillar du inte "XXXXXX". Alla gillar ju den serien!"

Mitt svar: "Inte jag. Jag hatar den!"

Så sade jag upp abonnemanget på streamingtjänsten och köpte serein på DVD från USA. Det kostade men det var det värt! Nu kan jag se den när jag vill!

För övrigt så är 90% av det som finns på dessa "streamingtjänster" rena skräpet numera.

Den dagen Microsoft kräver en årlig abonnemangsavgift för att använda deras operationssystem, då åker Windows ut från min dator och jag går över till Linux eller något liknande.

Just därför jag frågar om detta med hårddiskar och stationära datorer. Jag vill inte hamna i en tillvaro då det enda spel man kan spela är att leka med plastfigurer.