X kan få problem med namnet – Microsoft och Meta äger varumärket

Permalänk
Medlem

Kruxet är väl Meta, som äger en trademark över X som en plattform liknande twitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det har de förstås redan gjort, men vad jag förstått gäller trademarks bara i ett visst område. Så du kan absolut inte skapa ett operativsystem som heter Windows, sannolikt inte ett datorprogram heller. Men ett företag som tillverkar faktiska fönster, eller tvättar dem, kan mycket väl vara OK.

T ex The Window Company som installerar fönster och dörrar i Storbrittanien.
https://the-windowco.co.uk

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

fattar inte poängen med att byta namn på twitter.. obviously är inte elon helt dum i huvudet, han är ju rikast i världen av en anledning men detta känns som ett felsteg

Av någon anledning får det mig till att tänka på detta klipp
https://www.youtube.com/watch?v=F-OgXq4Lqyw

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Watch my videos on X

Watch my videos on X

Watch my videos on X

Watch my Xvideos

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

fattar inte poängen med att byta namn på twitter.. obviously är inte elon helt dum i huvudet, han är ju rikast i världen av en anledning men detta känns som ett felsteg

Antagligen så är målsättningen att länka ihop Twitter med de övriga företagen och när sånt sker är det inte ovanligt med namnbyte och byte av logga mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Han kan inte det heller, han hade dock vett nog att anställa folk som kunde det där med rymdfarkoster och låter de sköta skutan.

Mångt och mycket, absolut. Samma hos Tesla, på mina senare år jag följde dom började det absolut synas att han är källan till många problem där.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Harddrive:

Undrar vad en enbokstavsdomän skulle kamma hem idag..

Antagligen billigare än xxx med samma toppdomän eller annan passande toppdomän på samma tema.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Oavsett om Musk lyckas eller sänker hela skeppet så får vi ju iaf en rejäl show av det hela

Permalänk
Medlem

Kör med 'ADHD' istället då....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezelag:

Intressant visste inte att man kunde varumärkesskydda enskilda bokstäver? Låter allmänt sjukt. Vad kommer efter det då? Ska Microsoft kunna varumärkesskydda fönster bara för att deras operativsystem heter windows?

Min första tanke också. Instinktivt trodde jag det skulle finnas någon slags gräns för lägsta verkshöjd eller vad man ska kalla det, men tydligen inte då.

Det vore intressant att försöka lägga ribban ännu lägre genom att försöka registrera . som varumärke.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Har svårt att tro att något kommer på riktigt bli verkställt.

Musk har engagerat sig väldigt mycket i att reta upp specifika ideologiska grupper då dessa skapar så mycket rubriker vilket ger Musk mer och mer publicitet genom att bara re-tweeta inlägg som vissa anses som kontroversiell.

Han verkar leva upp till sin tonårsdröm att vara det ultimata nättrollet.

Inom ett halvår kommer säkerligen Twitter komma tillbaka i form av "Twitter - By X-Corp" eller vad hans drömkoncern ska nu heta.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Antagligen billigare än xxx med samma toppdomän eller annan passande toppdomän på samma tema.

Blir inte xxx en toppless-domän?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Min första tanke också. Instinktivt trodde jag det skulle finnas någon slags gräns för lägsta verkshöjd eller vad man ska kalla det, men tydligen inte då.

Det vore intressant att försöka lägga ribban ännu lägre genom att försöka registrera . som varumärke.

Är tom värre än du tror: "There is also a range of non-conventional trademarks comprising marks which do not fall into these standard categories, such as those based on colour, smell, or sound". Nån verkshöjd finns inte för det handlar ju enbart om att kunna garantera att företag X eller tjänst Y inte ska kunna misstas för Z eller W genom att Z och W inte får lov att marknadsföra sig som just X och Y.

Så det är ju inte patent och copyright så X får ju fortfarande lov att användas till mycket men om du nu lanserar en twitterliknande tjänst och kallar den för X så lär du få påhälsning av Elons advokater.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|