Permalänk
Skrivet av _genki:

De har ju verkligen betalat sig över tid. Det var ju inte ens direkt jättedyra grejer. Högtalarna kostade 3600kr och förstärkaren kostade ~2500kr (ifall jag inte missminner mig)... klart, med inflation innebär det ~5700kr + 4000kr så (~10000kr). Men samtidigt, jag har aldrig haft någon anledning att köpa nytt. Nu kör jag en Bluetooth-enhet till förstärkaren, känns hur modern som helst.

Vet hur det känns! Jag har en Yamaha 100W mini-stereo som jag har nu här vid datorn. Köpte den på OnOff för typ 25år sen men det låter jävligt bra Spillde vin i cd-enheten för länge sen men vem fan lyssnar på cd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Inget. Det finns väldigt få prylar som jag har blivit grymt imponerad på, men de har ofta visat sig ha brister och slits snabbt. Ett exempel är alla skalverktyg för elkablar man köper, man är ofta så imponerad första dagen när de är vassa, sedan blir de snart sämre än en vanlig avbitartång.

Köp en CC 22
https://www.elbutik.se/product.html/nelco-kabelsax-standard-1...
Klipp inte naj så håller den föralltid.

Har själv skalat och klippt 120mm2 med min på jobbet även om manteln fick jag använda något annat 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Gjutjärnspanna eller när anova hade sin pro sous vide-stav + vacuumpackare för -70% rabatt av misstag på black friday några år sedan. Har använts mycket.

Visa signatur

Nada.

Permalänk

Bästa bytet ever.....

Jag hade en elgitarr "Fenix Telecaster".... jag vet.. "HUH?" Men det var tydligen populärt med Telecaster-modellen runt -97ish...... och jag fick denna.... Med äkta Fender USA-hals och, troligen, mexikansk/japan body..

Klart man byter en elgitarr värd ungefär 25kr, kanske mer om man smälter ner den

Bästa gratisbyte man gjort i livet...... fan vad bra den låter!

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett 1080Ti för ett rabatterat pris, använde det i några år, och sålde det under pandemin för mer än jag köpte det för.

Permalänk
Medlem

hemma gymmet, gymmat strikt i över 7 år hemma nu, funkar prima, ruttnade när gymmet alltid var fyllt med folk efter jobbet och man fick stå och vänta på alla grejer, har grejer så jag kan köra relativt tungt på alla bra basövningar hemma, kan plocka undan rubbet så det inte syns, mycket bra investering som både gynnar min hälsa, tid och pengar

Permalänk
Medlem

Min Herman Miller Aeron, utan tvekan. Ger mig ett leende på läpparna även flera år senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Vet hur det känns! Jag har en Yamaha 100W mini-stereo som jag har nu här vid datorn. Köpte den på OnOff för typ 25år sen men det låter jävligt bra Spillde vin i cd-enheten för länge sen men vem fan lyssnar på cd?

Ifall en cd-enhet ska dö på ett värdigt sätt så är det ju med ett glas vin över sig. xD Nä men jag förstår dig, det finns vissa saker som inte riktigt åldras. Jag har min gitarr från samma tid. Jag använder även min Amiga 1200 från 1992. Den har ju visserligen åldrats, men är i dagsläget fantastiskt bra att skapa pixelart på. Speciellt när man vill begränsa paletter och teckna fritt med olika effekter. Saker som moderna verktyg ofta inte är anpassade för idag.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Diskmaskin - Kan inte förstå att jag väntade så länge eller hur jag kunde klara mig utan. Diskmaskin borde vara det första man skaffar när man flyttar hemifrån. Tänk alla dessa år man stått och skrubbat disk tills fingrarna blir skrynkliga.

Robotdammsugare S7 MaxV Ultra - Skaffade förra hösten när det regnade mycket och hunden och man själv hela tiden drog in smuts och lera. Mycket nöjd med hur pass bra den fungerat även på hårt smutsade golv, och hur lite arbete/underhåll som krävs. Slänger moppen i tvättmaskinen en gång i månaden och gör rent filter o.s.v., annars behöver man bara tömma och fylla på vatten då och då. Otroligt praktiskt att få hela lägenheten både skurad och dammsugen med ett tryck. Man slipper även dra fram möbler eftersom dammsugaren tar sig in överallt.

Delonghi Magnifica S helautomatisk espressomaskin - Tog ett tag att vänja sig men nu föredrar jag espresso framför vanligt bryggkaffe. Eftersom jag är den enda i hushållet som dricker kaffe passar det också bättre. Tidigare bryggde jag en hel kanna som sedan stod och kallnade. Nu kan man trycka fram en kopp darrningar och ångest åt gången.

USB bordsfläkt Deltaco 18cm - Ger mycket svalka i förhållande till storlek, pris och ljudnivå eftersom den kan stå i ansiktshöjd på skrivbordet utan att störa. Går i princip hela tiden på sommaren när jag sitter vid datorn.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Snusfri

Utan tvekan min elpsykel, utan den hade jag inte alls tagit mig ut i lika stor omsträckning.
Visst, du får inte lika mycket motion som med en vanlig psykel, men du kommer ut, får frisk luft osv.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av _genki:

Ifall en cd-enhet ska dö på ett värdigt sätt så är det ju med ett glas vin över sig. xD Nä men jag förstår dig, det finns vissa saker som inte riktigt åldras. Jag har min gitarr från samma tid. Jag använder även min Amiga 1200 från 1992. Den har ju visserligen åldrats, men är i dagsläget fantastiskt bra att skapa pixelart på. Speciellt när man vill begränsa paletter och teckna fritt med olika effekter. Saker som moderna verktyg inte klarar av idag.

Imponerande Vore skoj att se vad du kommer skapa Själv uppgraderade jag min 500 till en 600 så jag fick hårddisk! OMG, jävlar vad disketter man fick plats med. Speciellt när man köpte Gulasidorna för att se annonser där någon säljer tveksamma backup's av nya spel Annonserades hej vilt.... men man fick tag i någon som man kunde ringa och beställa med. Sen skickade man disketter via posten för att spara pengar. Och det kallades vid ett tillfälle för "bokpost"..... typ vadderade paket "bara" menat för böcker..... och så lämna man in paketet med TDK, Sony och andra märkesdisketter som skulle skickas ner för "backup" Och så tittar hon bakom rutan på mig och frågar: "Är det böcker i den här försändelsen?"....... "Japp..."...... och så kastar hon den med en fallhöjd av en meter ner i någon låda...... och man försöker hålla masken.....

Resultatet är att TDK och Sony-disketter är jävligt hållbara

Permalänk
Medlem

Året var typ 2011 och jag byggde dator med en i7 2600K. Helt sjukt vad den höll länge. Den lever fortfarande och får kämpa med Minecraft och Roblox i min brors dotters rum

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

När det kommer till teknikprodukter är det utan tvivel HP Microserver Gen8. Den är i drift än idag, och känner inget behov alls att uppgradera.

Köpte den för 1700 spänn på någon av Dustins reor för att ersätta hemmasnickrad server av gammal avlagd hårdvara. Fattar faktiskt inte hur den kunde vara så billig givet vad man får.

Det trista är väl att man aldrig mer kommer kunna gå tillbaka till att slänga ihop något av det som blivit över vid uppgraderingar etc...

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

https://youtu.be/A7mK3J7NRBo

Och så äkta trådlösa hörlurar (AirPods i mitt fall). Vilken livskvalitetshöjare!

Haha, letade efter just ett sånt här inlägg. Tveklöst samma sak för mig, första utgåvan av airpods när man kom från en rad trådbundna lurar. Wow, vilken jävla grej alltså.

Annars vill jag nog säga att ett ortopedbesök á 400kr kommer på nästan delad förstaplats med airpodsen. Sedan det besöket går jag i skor som passar mina fötter på riktigt och det är ofattbart hur "skönt" det är att gå flera kilometer nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Imponerande Vore skoj att se vad du kommer skapa Själv uppgraderade jag min 500 till en 600 så jag fick hårddisk! OMG, jävlar vad disketter man fick plats med. Speciellt när man köpte Gulasidorna för att se annonser där någon säljer tveksamma backup's av nya spel Annonserades hej vilt.... men man fick tag i någon som man kunde ringa och beställa med. Sen skickade man disketter via posten för att spara pengar. Och det kallades vid ett tillfälle för "bokpost"..... typ vadderade paket "bara" menat för böcker..... och så lämna man in paketet med TDK, Sony och andra märkesdisketter som skulle skickas ner för "backup" Och så tittar hon bakom rutan på mig och frågar: "Är det böcker i den här försändelsen?"....... "Japp..."...... och så kastar hon den med en fallhöjd av en meter ner i någon låda...... och man försöker hålla masken.....

Resultatet är att TDK och Sony-disketter är jävligt hållbara

Med risk för att man kommer off-topic. Jag har hjälpt till skapa pixelart för en doom-skjutare till A500 som numera heter Grind, Jag har dock behövt pausa mitt engagemang p.g.a stress-relaterade problem. Men så här ser spelet ut iaf:

klart, det ser lite pixligt ut på en plattskärm idag, men på CRT ser det riktigt trevligt ut. A500 har till och med bra prestanda 15-20fps. (ja yngre folk, detta ÄR grym prestanda på en datorplattform från 1985 med en processor på 7Mhz)

Hahaha, vilka härliga anekdoter från den tiden. Vi hade en Amiga-klubb i förorten där jag bodde, det enda de gjorde var att ladda hem nya crackade spel över BBS och kopiera ut dem till oss fattiga kids xD Nä men som sagt, min Amiga 1200 har också varit ett fantastiskt bra köp, jag har använt den otroligt mycket. Även som vanlig dator.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Vet inte om det verkligen kvalar som "någonsin", men åtminstone prylen jag varit mest nöjd med på senare år är min robotdammsugare (Roborock S5 Max).

Så jäkla gött med en hemautomationspryl som faktiskt gör livet lättare på riktigt och som dessutom imponerar i både användarvänlighet och resultat!

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av _genki:

Med risk för att man kommer off-topic. Jag har hjälpt till skapa pixelart för en doom-skjutare till A500 som numera heter Grind, Jag har dock behövt pausa mitt engagemang p.g.a stress-relaterade problem. Men så här ser spelet ut iaf

Kompis. Vila.... jag har varit sjukskriven sen 2014 pga såna symptom och provat 7 olika mediciner i olika styrkor och man varit som en labbråtta. Sen november vägrade jag mediciner och mår bättre idag. Jag vill inte att du ska hamna i någon cirkus som mig. Så vila och ta det lungt Det är imponerande det du gjort Men det är viktigt att du inte känner stress att du måste göra saker bara för att jag säger att du är awesome

Spara projektet till senare

Permalänk
Inaktiv

Rebel Audio - RebelAmp: helt klart det bästa köpet tills dags datum, Class A hörlursförstärkare.

Permalänk

Fick en z490A-pro + en i9 10850K för fyra tusen kronor av en jättegod vän när produkterna var mer eller mindre nya. Guld !!!!

Permalänk

En BMW 2002 Tii jag köpte för 12 000 och sålde två månader senare för 75 000.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Tog lite tänkande, men utan tvekan denna. En KAB Director. Följt av skrivbordet jag köpte begagnat här på Swec för väldigt många år sedan, ett höj och sänkbart 280x120 skrivbord.
<Uppladdad bildlänk>

Tolkar det som att du är nöjd med stolen?
Går själv i tankarna om en liknande när ekonomin tillåter då jag är en stabil man som sitter vid skrivbordet lite för mycket.
Lust å skriva dina åsikter som en mini-review? Om inte här gärna i pm 😃

Permalänk
Medlem

Logitech G915 TKL, suveränt tangentbord.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Elbil!

Beställde en Skoda Enyaq i februari förra året, lång leveranstid gjorde att jag tjatade mig till en redan beställd bil som jag fick i maj förra året.
Ett år och 3300mil (med drivmedel för ca 3kr/mil) senare kom den bilen jag beställde från början, eftersom priset stått sig så bra kunde jag sälja den första bilen med 10000kr i vinst och byta till den nya med 0 mil på mätaren, ny garanti och som är berättigad till 50000kr i miljöbonus!

Även om det är den dyraste bilen jag någonsin köpt så är det också en av de absolut billigaste (hittills i varje fall, vi får se hur det ser ut när det är dags att byta nästa gång...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Utan tvekan min elpsykel, utan den hade jag inte alls tagit mig ut i lika stor omsträckning.
Visst, du får inte lika mycket motion som med en vanlig psykel, men du kommer ut, får frisk luft osv.

<Uppladdad bildlänk>

Jag är besviken. Trodde inte du var en såndär cyklist. Ta bort cykeln från bilden så ser det dock jäkligt trevligt ut.

Permalänk

Mitt bästa köp är lätt min stereo och mina skivor. Allt inhandlat ifrån 1986 tills nu.

Permalänk
Medlem

Bland datorprylar så blir det nog första HFX lådan. Fortfarande i drift efter kanske 15 år.
Microservern är god tvåa
Fiberabbet vart ju klart värdefullt iom covid - 20 liter diesel i veckan i besparing - fibern intjänad rätt snabbt.

I huset så diskmaskin, robotdammsugare

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Sennheiser RS 180

Använt i stort sett dagligen i 14 år. Öppna, bra neutralt ljud, bra räckvidd, lätta, svala.
Hoppas de börjar tillverkas igen då de sjunger på sista versen.

Visa signatur

Z690,14700K,4080

Permalänk

Ifall det är mitt bästa köp någonsin är väl lite att ta i kanske men är iaf sjukt nöjd med den. Funkar klockrent och så skönt att enkelt bara sätta mobilen på plats när det är dags att åka någonstans och lika lätt att ta bort den när man är framme. Utan att strula med sladdar osv. Att den sen dessutom laddas medan den sitter på plats gör inte saken sämre!

Köpte den när det var halva priset mot nu men skulle utan tvekan köpa den även till ordinarie pris.

https://www.webhallen.com/se/product/332224-iiglo-mobilhallare-for-bilen-med-Qi-laddare-10W

Permalänk
Medlem

Av alla saker man köpt så är nog min nackkrage det bästa ändå.

https://se.thuasne.com/sv/alla-produkterortopedi/nacke-0/orte...

Hade inte kunnat sitta vid skrivbordet utan den någon längre tid p.g.a en nackskada jag har.
Men...min Huawei Mate 20 Pro var ett kanon köp 2019 för 2K och är fortfarande som ny.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Sennheiser RS 170, 13 år nu med dessa och används inte dagligen men några gånger i veckan, fram tills 2017 nästan dagligen.
Enda jag behövt göra är att byta ut kuddarna då fejklädret började smulas sönder, satte ett par med tyg istället och är nu några år sedan. Byter inte ut dessa förrän de går sönder.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."