Om datorn ligger kvar på förra ägarens icloud så kommer du inte komma vidare i aktiveringen av datorn efter nollställning, utan deras icloudkonto. Jag har för mig att om man återställer vi Erase all Content and settings funktionen som kom i macOS 12, så tar den bort kontot korrekt automatiskt. Men om man startar upp till recovery och blåser disken kommer det ligga kvar. Så det beror på hur säljaren nollställer.
Om datorn är utköpt från företag eller liknande kan det hända att den ligger kvar i deras Apple Business Manager / Apple School Manager, och kanske även Mobile Device Management system. Om sistnämnda så kommer du vid första uppstart efter nollställningen att automatiskt återanslutas till deras manageringsverktyg, du får upp en skärm som informerar om "Remote Management" om så är fallet. I vissa fall behöver du då även logga in för att öht komma vidare. Så om datorn är stulen, företaget inte finns mer eller liknande så datorn inte kan släppas från dessa system så är det inte mycket att göra utan att kunna bevisa ägarskap av datorn, så giltigt kvitto blir extra viktigt.
Sista scenariot är förmodligen inte speciellt troligt, men det händer. Icloud-biten är desto vanligare kan jag tänka mig.