[Synology] Offline kopia via fack 3

Permalänk
Medlem

[Synology] Offline kopia via fack 3

Har en DS918 där jag kör två speglade hårdiskar i (fack 1 och 2).
Har också en offline hårddisk som används som en kall kopia ifall nåt händer med NAS:en och den skulle förstöra hårddiskarna i (t.e.x. blixtnedslag).

Via Hyper Backup kan man kopiera till en extern hårddisk via USB, vilket jag har gjort förut.

Funderar nu om det är möjligt att koppla in min "kalla" hårddisk i fack 3, och göra kopian där istället för via USB?
Hittade ingen möjlighet för det, men undrar om det är något jag har missat?

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Du bör kunna körs flera olika raid-levels, där den tredje blir en singel "stripe" trots att det bara är en disk.
Testa om du kan skapa en enbart med en som källa, den lär gnälla lite att det är osäkert och risk för dataförlust men borde inte hindra dig alls.
Har inte använt just 918 men andra har det gått utan problem på.

Ska du däremot ta ut den hela tiden kommer den nog gnälla konstant om att disken inte längre finns där.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Jo, lika gärna köra med USB då. Men det är ju lockande också att ha den som tredje för att få lite mer utrymme, men då försvinner ju hela tanken med att ha en backup....

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Den bästa och mest korrekta lösningen är förstås att sätta upp en Hyperbackup till en molnbaserad lagringslösning, alternativt ett Synology-replikeringsjobb till en Synology NAS på annan ort, eller åtminstone i en annan del av boendet utifall eldsvåda uppstår vid NAS:en.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD