Permalänk
Medlem

Ännu en kanondag för Perez.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

https://youtu.be/ImsTkE-onok?t=113
Stroll åkte i Ocons spår.

Formel W kan bli helt okej, om mästerskapets vinnare och andraplatsen ger en garanterad sits och fortsatt rivalitet i serierna F3, möjligen följt av F2. För lik herrarna så behöver kvinnorna lära sig använda armbågarna mot de bästa.

Om du kikar på F1 Academy (som du kallar Formel W?), så kan du se en hel del armbågar och vassa attacker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Ännu en kanondag för Perez.

Undrar hur länge han är kvar i F1.... Sanslöst uselt.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Undrar hur länge han är kvar i F1.... Sanslöst uselt.

Well. Han fick inte igång däcken, vilket kan vara delvis hans fel, delvis setupens.

Efter incidenten med Hamilton såg hans bil ut såhär, inte konstigt att han droppade längre ned.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Finns det en publik så är det väl bra. Ta damfotboll låg klass men de har ju iaf några tittare. Motorsport är ju rätt så opersonligt det är ju som travsport det är bilarna och hästarna som är hjältarna.

Vill man ha upp kvinnor i f1 får man styra via reglementen. Kan inte modern f1 men tidigare bilar krävdes det 130 kg i bromstryck.

För att ge kvinnor en fördel så kan de ju minska förarvikten till säg max 65 kg innan det börjar bli extrakilon att dra runt med som ex.

Grejen med damfotboll är ju att kvinnor inte kan konkurrera män i den sporten. I racing kan de konkurrera på lika villkor. Damracing blir lika med att säga att damerna inte kan ratta bil lika bra som män, vilket i sin tur underminerar alla damer som faktiskt är kompetenta.

Diverse utlåtanden om hur högt bromstryck som krävs bör tas med en stor skopa salt. Sånt tenderar att vara marknadsföring med ett korn av sanning.
Reglementet säger i princip att bromsarna ska vara oassisterade. De kan anpassa cylindrarna efter förarnas tycke och smak. Anledningen att ha en tung pedal är för att det blir lättare att manipulera trycket och att de har enorma G-krafter som hjälper till.

Vad gäller vikten så är det ju redan en fördel eftersom extrakilona kan fördelas mer optimalt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Grejen med damfotboll är ju att kvinnor inte kan konkurrera män i den sporten. I racing kan de konkurrera på lika villkor. Damracing blir lika med att säga att damerna inte kan ratta bil lika bra som män, vilket i sin tur underminerar alla damer som faktiskt är kompetenta.

Diverse utlåtanden om hur högt bromstryck som krävs bör tas med en stor skopa salt. Sånt tenderar att vara marknadsföring med ett korn av sanning.
Reglementet säger i princip att bromsarna ska vara oassisterade. De kan anpassa cylindrarna efter förarnas tycke och smak. Anledningen att ha en tung pedal är för att det blir lättare att manipulera trycket och att de har enorma G-krafter som hjälper till.

Vad gäller vikten så är det ju redan en fördel eftersom extrakilona kan fördelas mer optimalt.

När man letar ovanliga individer, alltså med extraordinära egenskaper av olika slag, så är det i princip bara män bland urvalet när man letar tillräckligt långt ut bland alla outliers, där F1-förare befinner sig. Så vi kommer aldrig att se kvinnor konkurrera i F1. Däremot går det såklart att ge män straffvikt, men vad är meningen med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

När man letar ovanliga individer, alltså med extraordinära egenskaper av olika slag, så är det i princip bara män bland urvalet när man letar tillräckligt långt ut bland alla outliers, där F1-förare befinner sig. Så vi kommer aldrig att se kvinnor konkurrera i F1. Däremot går det såklart att ge män straffvikt, men vad är meningen med det.

Pappa betalar eller verkar influerande. Latifi, Stroll Jr, Logan Sargeant osv.

Jag anser att F3 och F2 måste kvotera platser åt kvinnor, minst två, för att reformera på genusteorin omkring kvinnliga racingförare och locka viktiga intressenter som kan rekrytera dem till såsom Indycar eller F1. Dessa kvinnor bör få ett extra stöd av dagens toppförare. Eftersom alla parter gynnas om kvinnor kan påvisa varför nedlåtande genusteorier inte stämmer.

Det finns enbart en Max Verstappen, Lewis Hamilton och Alonso, men de övriga 17 sitsarna bör det krigas om på lika villkor enligt min föreställning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GooGeL:

Pappa betalar eller verkar influerande. Latifi, Stroll Jr, Logan Sargeant osv.

Jag anser att F3 och F2 måste kvotera platser åt kvinnor, minst två, för att reformera på genusteorin omkring kvinnliga racingförare och locka viktiga intressenter som kan rekrytera dem till såsom Indycar eller F1. Dessa kvinnor bör få ett extra stöd av dagens toppförare. Eftersom alla parter gynnas om kvinnor kan påvisa varför nedlåtande genusteorier inte stämmer.

Det finns enbart en Max Verstappen, Lewis Hamilton och Alonso, men de övriga 17 sitsarna bör det krigas om på lika villkor enligt min föreställning.

Det är inget nedlåtande med att det är män som är outliers. Det är lika många av dem som hamnar åt fel håll på skalorna. Kolla populationerna i fängelserna. Du kan ju börja med att få dem jämställda. "På lika villkor".

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Grejen med damfotboll är ju att kvinnor inte kan konkurrera män i den sporten. I racing kan de konkurrera på lika villkor. Damracing blir lika med att säga att damerna inte kan ratta bil lika bra som män, vilket i sin tur underminerar alla damer som faktiskt är kompetenta.

Diverse utlåtanden om hur högt bromstryck som krävs bör tas med en stor skopa salt. Sånt tenderar att vara marknadsföring med ett korn av sanning.
Reglementet säger i princip att bromsarna ska vara oassisterade. De kan anpassa cylindrarna efter förarnas tycke och smak. Anledningen att ha en tung pedal är för att det blir lättare att manipulera trycket och att de har enorma G-krafter som hjälper till.

Vad gäller vikten så är det ju redan en fördel eftersom extrakilona kan fördelas mer optimalt.

Nej det är ju ren fakta gällande bromstryck. Det är fullt mätbart. Nu som sagt så har jag inte uppgifterna för modern f1 så vad som gäller nu vet jag ej. Vart tusan kommer allt dille om marknadsföring från???

Du har absolut rätt i att g krafterna som verkar när man håller i en inbromsning hjälper till att hålla tryck. Själv har jag he sim ultimate pedaler som är designade för att orka hålla 130 kg i bromstryck med de vita gummina. Jag är ingen bodybuilder det är en rent löjlig effort som krävs för det utan g-krafter. Sen ska du klara upprepa det under ett helt gp utan att få kramp. Det kräver sin man.

I F1 bara av att se onboard verkar fortfarande en hel del fysik vara inblandat men som sagt det kan ävs ju inte mycket med dagens teknologi att skapa ett reglemente som favoriserar kvinnor över män om det är målet. Nu verkar det ju fortfarande vars så att det är oerhört mycket mer pojkar än flickor som kör gokart och urvalet således blir begränsat för att lotsa fram kvinnliga talanger. Formula 1 är ju rätt extremt i långsammare serier har jag svårt se hur fysiken är en begränsning. Där finns det ju många ex trots allt på kvinnor som klarar att konkurrera.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Inte för att jag lusläst reglerna, men bromsservo finns ju om man vill minska behovet av bromstryck, eller bara göra cylindern smalare med längre färdväg

Bromstryck i sig kan inte vara förklaringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Det är inget nedlåtande med att det är män som är outliers. Det är lika många av dem som hamnar åt fel håll på skalorna. Kolla populationerna i fängelserna. Du kan ju börja med att få dem jämställda. "På lika villkor".

I allmänhet upplever jag att det inte råder jämställdhet och jämlikhet mellan de biologiska könen. Visserligen är svenskar duktig på att ta död på myter kopplat till genusföreställningar, men den övriga världen är föreställningarna av gammal och hållfast brygd. Upplever då jag.

Ett sätt att täta dessa negativt laddade grötluckor om kvinnornas duglighet som racingförare, är att överbevisa dem med genuina resultat utförd av en kvinna som gått jämte med en man på banan. För om en kvinna kan lyckas eller lyckas väl, så kan desto fler kvinnor inspireras att uppta en liknande karriär, och med tiden kan en särskilt naturbegåvad kvinnlig förare erbjudas en plats i F1 och det kan ske utan att pappa betalar eller verkar influerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte för att jag lusläst reglerna, men bromsservo finns ju om man vill minska behovet av bromstryck, eller bara göra cylindern smalare med längre färdväg

Bromstryck i sig kan inte vara förklaringen

Beror som sagt på hur de gör reglementet. Den mest grundläggande förklaringen ser vi ju i hur stort underlaget är till att börja med. Sen hur stor roll fysiken spelar in i diverse gokarts serier innan f1 dessutom kan ju påverka urvalet uppåt.

Jag körde enbart simracing och andelen kvinnor som finner tiden värt snurra runt på virtuella racingbanor är under 5 %

I virtuell simracing går det ju utmärkt ställa in ffb och motstånd i pedaler men män dominerar pga större urval är min teori.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Nej det är ju ren fakta gällande bromstryck. Det är fullt mätbart. Nu som sagt så har jag inte uppgifterna för modern f1 så vad som gäller nu vet jag ej. Vart tusan kommer allt dille om marknadsföring från???

Du har absolut rätt i att g krafterna som verkar när man håller i en inbromsning hjälper till att hålla tryck. Själv har jag he sim ultimate pedaler som är designade för att orka hålla 130 kg i bromstryck med de vita gummina. Jag är ingen bodybuilder det är en rent löjlig effort som krävs för det utan g-krafter. Sen ska du klara upprepa det under ett helt gp utan att få kramp. Det kräver sin man.

I F1 bara av att se onboard verkar fortfarande en hel del fysik vara inblandat men som sagt det kan ävs ju inte mycket med dagens teknologi att skapa ett reglemente som favoriserar kvinnor över män om det är målet. Nu verkar det ju fortfarande vars så att det är oerhört mycket mer pojkar än flickor som kör gokart och urvalet således blir begränsat för att lotsa fram kvinnliga talanger. Formula 1 är ju rätt extremt i långsammare serier har jag svårt se hur fysiken är en begränsning. Där finns det ju många ex trots allt på kvinnor som klarar att konkurrera.

Det är inte ens korrekt enhet. Vad gäller marknadsföring så pratas det mer än gärna om hur tuff sporten är. Det är för att höja imponatorfaktorn och bör inte förväxlas med en korrekt beskrivning av verkligheten.

Oavsett vad för siffra de kommer med så betyder det inget. För att ens börja ge lite mening till det får man räkna in G-krafter och biomekaniska hävarmar (det lär vara hyfsad skillnad mellan att sitta i farfars Prius, sim-rigen och en F1 bil).

När jag skaffade min HE Sprint pedaler tyckte jag 35Kg var tungt. Nu tycker jag 65Kg (vilket är max) är för lätt. Det är inte för att vänsterbenet blivit signifikant starkare. Det är för att jag bytt rig och sittställning.

Så, är pedalen tung? Ja, garanterat. De behöver en tung pedal för att få kontroll. Hur tung? Smörgåstårta. Är det jobbigt att bromsa genom ett helt lopp? Säkert. Kan det anpassas efter förarnas preferenser? Ja.

Finns en del kvinnor som kört Indycar. Där har de inte ens styrservo så förarna kommer tillbaks med blåsor och blodiga händer efter loppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte för att jag lusläst reglerna, men bromsservo finns ju om man vill minska behovet av bromstryck, eller bara göra cylindern smalare med längre färdväg

Bromstryck i sig kan inte vara förklaringen

Bromsservo är inte tillåtet men de kan ändra storleken på cylindrarna. Om jag minns rätt stipuleras bara en minimum-tryck som måste uppnås i systemet.

Nä, alla F1-förare är spinkiga och har tandpetare till ben. Det är inte som att de kör 800 repetitioner av enbenspress på 130Kg när de kör Spa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Bromsservo är inte tillåtet men de kan ändra storleken på cylindrarna. Om jag minns rätt stipuleras bara en minimum-tryck som måste uppnås i systemet.

Nä, alla F1-förare är spinkiga och har tandpetare till ben. Det är inte som att de kör 800 repetitioner av enbenspress på 130Kg när de kör Spa.

130Kg (per kvadratmeter) kanske är resulterade trycket i hydraulsystemet? I så fall kan man ju skapa det med 13 gram om man har en cylinder med 1 kvadratcentimeters yta. Det är mindre kraft än att trycka på en knapp på ett tangentbord

Permalänk
Medlem

130 kg är vad Fernando alonso mm gick trycka för att uppnå max bromseffekt. Mina data är från slickseran. Det finns inga fördelar alls med att köra så tung broms det beror på reglementena. Förarergonomin får ofta stå tillbaks för snabbare bil

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Det här är en märklig metadiskussion eftersom både förare och läkare har hävdat att styrkan inte är den begränsande faktorn. Vilket även bevisas av att kvinnor har kört Indycar med goda resultat och även rattat F1-bilar utan större fysiska problem. Och då räknar vi inte in de som körde för över 20 år sen, eftersom bilarna knappast är jämförbara idag.

Att få ihop milen till en superlicens och sedan stålar till avgifterna är betydligt svårare i sammanhanget. Om man ens kommer dit, många lägger av många år tidigare av olika anledningar. Brist på förebilder och grabbig kultur är några av dessa (vilket även beskrevs av bland andra Michael Schumacher).

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Ännu en kanondag för Perez.

Jag hoppas det går skit för han resten av säsongen så Daniel kan ta över platsen i Redbull.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GooGeL:

I allmänhet upplever jag att det inte råder jämställdhet och jämlikhet mellan de biologiska könen. Visserligen är svenskar duktig på att ta död på myter kopplat till genusföreställningar, men den övriga världen är föreställningarna av gammal och hållfast brygd. Upplever då jag.

Ett sätt att täta dessa negativt laddade grötluckor om kvinnornas duglighet som racingförare, är att överbevisa dem med genuina resultat utförd av en kvinna som gått jämte med en man på banan. För om en kvinna kan lyckas eller lyckas väl, så kan desto fler kvinnor inspireras att uppta en liknande karriär, och med tiden kan en särskilt naturbegåvad kvinnlig förare erbjudas en plats i F1 och det kan ske utan att pappa betalar eller verkar influerade.

Tror det i viss mån fungerar i folkrace där förarna är medelmåttor. Men du har också att pojkar och flickor har som grupper olika intressen.

Permalänk
Medlem

Källa: https://old.reddit.com/r/F1Porn/comments/15dls2e/oscar_piastr...

Grymt onödig start på loppet då en hungrig rookie högg, medan Sainz sov.

Jag tycker att Tsunoda och Norris utmärkte sig som förare i dagens lopp. Å andra sidan är det kul att Ferrari kunde tjuva en pallplats, och det är allt tydligare att Russell inte rår på en VM-mästare.

Permalänk
Medlem

Missade rejset. Ögonlocken föll ihop efter Ver drs:a sig i topp.

Sainz incidenten kändes som årets solklaraste race incident.
Piastri om någon har skuld men det fanns ju en skenbar lucka så det är att kräva för mycket.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Många fina NON drs omkörningar i kurvor och sen williams raket gjorde det kul att se omkörningar på andra ställen än kamel

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

130 kg är vad Fernando alonso mm gick trycka för att uppnå max bromseffekt. Mina data är från slickseran. Det finns inga fördelar alls med att köra så tung broms det beror på reglementena. Förarergonomin får ofta stå tillbaks för snabbare bil

5g deceleration och hyfsat optimal vinkel för att aktivera hela benet, inklusive gluteus, gör det till jordnötter för helt vanligt folk. En fuluträkning med ett 10Kgs ben gör det till 80Kg.

Reglerna säger att arean på cylidrarna för fram och bak ska vara inom 2mm från varandra. Det är inte tillåtet att ha någon form av assistans för att öka trycket i systemet och man får inte ha någon form av system för att hindra förarna från att låsa hjulen.

Finns inget i reglerna som hindrar dem från att ha en lättare bromspedal. Det är även uppenbart att alla förare har sina egna preferenser när man ser video på hur mycket pedalen rör sig vid inbromsning. Mindre cylinder - mer tryck - lättare pedal och större slaglängd.

De kan styra över storleken på bromscylindrarna samt utväxlingen vid pedalen.

Det är en stor fördel att ha en tung pedal (relativt förarens styrka). Tyngre pedal gör det mycket lättare att modulera trycket. Det aktiverar större muskelgrupper och blir mindre känsligt för små variationer. Sitter man i en vansinnesmaskin som utsätter en för galna krafter medan foten vilar över pedalen, då vill man inte ha en känslig pedal.

Bromsen lär vara det sista man kompromissar med gällande förarergonomi. Det skulle väl vara ratten som är lite viktigare.

Permalänk
Medlem

De kompromissar ju gällande allt även om det blivit bättre när säkerhetstänk faktiskt började få lite prio.

Ja som sagt möjligt det går fixa i modern f1 har ingen data där. Men när Alonso tog sina guld ex så körde ju alla team runt 130 kg i bromstryck och ja det blev många timmar i gym för förarna för att fixa detta. Gillar tung broms därav he ultimate som har kass känsla om man inte ställer in den riktigt styvt. Det gör det lättare till en viss gräns att använda tryck snarare än distans för att känna hur mycket man bromsar men du kommer ju till en gräns där du inte klarar att finlira lika enkelt som med en lättare broms. Sen får man mindre kontroll för trailbraking men det är inte så himla mycket sånt i f1 och dylika bilar fokuserade på downforce. Men till slut blir man ju stum och det börjar krampa och ha sig och jag körde aldrig i verkligheten med så höga bromstryck jag klarade inte av det helt enkelt. Hade man lyckats få cockpiten komplett helt styv kanske det funnits en teoretisk chans men man fick stå och pusha ifrån med händerna för att få 100 % bromsverkan. Körde jag med 80 kg så flexade det inte nämnvärt dock.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

De kompromissar ju gällande allt även om det blivit bättre när säkerhetstänk faktiskt började få lite prio.

Ja som sagt möjligt det går fixa i modern f1 har ingen data där. Men när Alonso tog sina guld ex så körde ju alla team runt 130 kg i bromstryck och ja det blev många timmar i gym för förarna för att fixa detta. Gillar tung broms därav he ultimate som har kass känsla om man inte ställer in den riktigt styvt. Det gör det lättare till en viss gräns att använda tryck snarare än distans för att känna hur mycket man bromsar men du kommer ju till en gräns där du inte klarar att finlira lika enkelt som med en lättare broms. Sen får man mindre kontroll för trailbraking men det är inte så himla mycket sånt i f1 och dylika bilar fokuserade på downforce. Men till slut blir man ju stum och det börjar krampa och ha sig och jag körde aldrig i verkligheten med så höga bromstryck jag klarade inte av det helt enkelt. Hade man lyckats få cockpiten komplett helt styv kanske det funnits en teoretisk chans men man fick stå och pusha ifrån med händerna för att få 100 % bromsverkan. Körde jag med 80 kg så flexade det inte nämnvärt dock.

Fast återigen, kraften genereras inte av ren muskelstyrka. Pedalen är anpassad för en deceleration på 5g. Förarna är tunna räkor bortsett från muskler runt nacken - bromspedalen är knappast något mandomsprov.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/@BremboTube/videos

Brembo uppskattar inför varje GP hur många kilo som står som mest på bromspedalen. Exempelvis Belgiens GP och kurva 1:

RB-ringen kurva 3:

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fast återigen, kraften genereras inte av ren muskelstyrka. Pedalen är anpassad för en deceleration på 5g. Förarna är tunna räkor bortsett från muskler runt nacken - bromspedalen är knappast något mandomsprov.

Fernando Alonso mm håller inte med. De tränade bra mycket ben också under den tiden. Han demonstrerade det ju tom under en intervju också. Erbjöd sig trampa på intervjuarens bröstkorg. Även Schumacher gjorde ju en stor grej av att hålla sig i fysisk form. Men det gjorde de flesta under den tiden. Dagens F1 förare är absolut spinkigare byggda dock går ju se med blotta ögat

130 kg är ett mandomsprov skulle jag säga även med hjälp av g-krafter så är det inte speciellt snällt. Mitt vänsterben blev kortare då jag satte så mycket tryck på det när jag rejsade och bra mycket styvare. Och jag körde aldrig i närheten av 130 kg. Efter några år när man skulle testa högerbromsa var det som spaghetti i jämförelse.

Hade vart kul se hur mycket de pushar numera om de verkligen kör spagettibroms i modern F1 som du hävdar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Jag hoppas det går skit för han resten av säsongen så Daniel kan ta över platsen i Redbull.

Ja komma på en andra plats är ju absolut värdelöst gjort av Perez, eller?

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Ja komma på en andra plats är ju absolut värdelöst gjort av Perez, eller?

Ja asså fortsätter han klanta sig och inte kvala inom rimliga gränser till Verstappen så spelar det ju ingen roll om han kom 2a, det ska inte behövas med den bilen.

Permalänk
Medlem

Mycket svamlande om pedaltryck.
De 130kg som nämnts var för att alonso ville ha det så.
Inte för att det krävdes för att stanna bilen.
Och även om F1 förarna, sedan Schumi visade vägen, är extremt vältränade så är dom ju fortfarande inte några bodybuilders.