Permalänk
Avstängd

Wan port låst på 100mbit (LÖST)

Vet någon varför det står som det gör?

I papprena om routern står det att den har gigabit wan port och gigabit lan portar

Loggat jag in i routern och kollar status står wan på 100mbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nistus:

Vet någon varför det står som det gör?

I papprena om routern står det att den har gigabit wan port och gigabit lan portar

Loggat jag in i routern och kollar status står wan på 100mbit.

Har du högre abonnemang än 100mbit?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pantsoff:

Har du högre abonnemang än 100mbit?

Har bahnhof 250/250 och direkt från fiberdosan får jag ut den hastigheten. Därför jag börjat kika på routerna men blev ju inte klok av det😂

Permalänk
Medlem

Dålig kabel?

Permalänk
Medlem

Testat med en annan kabel?

Permalänk
Medlem

Skadad kabel
Felaktigt kontakterad kabel
Fel typ av kabel

Men räckte det inte med en tråd?
Med tanke på skriftspråk, meningsbyggnad, stavning etc. så finns ju redan en tråd på ämnet 🙄

Tonade ned min text lite...
Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nistus:

Har bahnhof 250/250 och direkt från fiberdosan får jag ut den hastigheten. Därför jag börjat kika på routerna men blev ju inte klok av det😂

Vad är det för router? Är det samma kabel från fiberomvandlaren till routern som du får ut 250 Mb/s när du kopplar direkt till dator?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HCP:

Skadad kabel
Felaktigt kontakterad kabel
Fel typ av kabel

Men räckte det inte med en tråd?
Med tanke på skriftspråk, meningsbyggnad, stavning etc. så finns ju redan en tråd på ämnet från dig, under annat namn förvisso.

Missar jag något?

Kabel är rätt.

Va?

Permalänk
Medlem

99% av routrar för hemmabruk har autoselect på hastigheten. När de väljer att lägga sig på 100 så är det i 10 av 10 fall (okejdå, 9 av 10) att kabeln är skadad, felaktig eller av fel typ.
Under förutsättning att det som sitter i andra änden av kabeln också är 1gbit.

Vissa routrar tillåter att man själv sätter 1g speed, men det ska inte behövas.

Finns 2 superenkla sätt att testa detta på
1: Använd en annan kabel mellan fiberkonverter och router
2: Koppla in något annat istället för routern, t.ex. laptop eller om du råkar ha en xbox, playstation eller liknande i närheten.

Resultatet blir då att du kan se om olika enheter får olika hastighet, eller om alla låser sig på 100.
låser de sig på 100 så är felet i kabeln
får du ut mer hastighet av annan enhet direkt kopplad till fiberkonvertern - med exakt samma kabel, ingenting mer imellan - så är det routern som gör något skumt.

Edit: Tänk på att det ibland kan ta lite tid om du skiftar enhet direkt på fiberkonvertern innan du får fungerande nät igen, så du inte tror nåt är fel. Det är normalt med väntetid uppåt 30min ibland.

Beroende på resultat du får, så kan vi guida dig vidare.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Du har redan fått en del hjälp samt frågor i den andra tråden du startade som Kga93 för ett par dagar sedan, det tjänar inte mycket till att göra en ny användare och fortsätta att inte svara på den hjälp eller frågor du får från hjälpsamma användare här på forumet.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Om du inte är kga93 som blev avstängd imorse har du egentligen svar på frågan: 100Mbit på WAN = Byt kabel.
Router?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HCP:

99% av routrar för hemmabruk har autoselect på hastigheten. När de väljer att lägga sig på 100 så är det i 10 av 10 fall (okejdå, 9 av 10) att kabeln är skadad, felaktig eller av fel typ.
Under förutsättning att det som sitter i andra änden av kabeln också är 1gbit.

Vissa routrar tillåter att man själv sätter 1g speed, men det ska inte behövas.

Finns 2 superenkla sätt att testa detta på
1: Använd en annan kabel mellan fiberkonverter och router
2: Koppla in något annat istället för routern, t.ex. laptop eller om du råkar ha en xbox, playstation eller liknande i närheten.

Resultatet blir då att du kan se om olika enheter får olika hastighet, eller om alla låser sig på 100.
låser de sig på 100 så är felet i kabeln
får du ut mer hastighet av annan enhet direkt kopplad till fiberkonvertern - med exakt samma kabel, ingenting mer imellan - så är det routern som gör något skumt.

Edit: Tänk på att det ibland kan ta lite tid om du skiftar enhet direkt på fiberkonvertern innan du får fungerande nät igen, så du inte tror nåt är fel. Det är normalt med väntetid uppåt 30min ibland.

Beroende på resultat du får, så kan vi guida dig vidare.

Först annan kabel mellan fiber o router, sen annan enhet direkt till fiber. Ja testat🙏🏻😀

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Om du inte är kga93 som blev avstängd imorse har du egentligen svar på frågan: 100Mbit på WAN = Byt kabel.
Router?

Ne blev precis medlem och försöker komma underfund med varför det står som gör i routern.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tonii:

Du har redan fått en del hjälp samt frågor i den andra tråden du startade som Kga93 för ett par dagar sedan, det tjänar inte mycket till att göra en ny användare och fortsätta att inte svara på den hjälp eller frågor du får från hjälpsamma användare här på forumet.

Inte startat någon annan tråd innan. Aldrig hört talas om sidan innan jag blev medlem men vet inte om det var en bra idé då istället för hjälp får man påhopp av något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nistus:

Inte startat någon annan tråd innan. Aldrig hört talas om sidan innan jag blev medlem men vet inte om det var en bra idé då istället för hjälp får man påhopp av något annat.

Utmärkt. Jag förslår att du läser igenom den här tråden eftersom du verkar ha exakt samma problem. prova dom förslag som anges där och återkoppla här hur det fungerar för dig så slipper vi två exakt likadan trådar om exakt likadana problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nistus:

Inte startat någon annan tråd innan. Aldrig hört talas om sidan innan jag blev medlem men vet inte om det var en bra idé då istället för hjälp får man påhopp av något annat.

Då kan du kanske ta dig tiden och svara på exakt vilken router du har vilket kommer underlätta för alla i tråden alla hjälpa dig vidare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nistus:

Vet någon varför det står som det gör?

I papprena om routern står det att den har gigabit wan port och gigabit lan portar

Loggat jag in i routern och kollar status står wan på 100mbit.

Mest troligt dålig/trasig kabel eller router.

Vad har du för router och hur har du kopplat?

Permalänk
Medlem

Har du provat att reseta Routern till fabriksinställningarna, brukar vara ett litet hål på baksidan vid portarna för det som man för in en nål eller liknande small sak och hålla inne knappen där innan för X antal sekunder (tiden kan variera beroende på vad det är för router), koll a manualen för den.

Permalänk
Medlem

Är du direkt kopplad till tjänstefördelaren? Inte så att du går genom en patchpanel och har routern i ett annat rum? Kan i så fall vara kabeln i väggen som är problemet.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Nistus:

Ne blev precis medlem och försöker komma underfund med varför det står som gör i routern.

Ber om ursäkt isf.
Då är det en bra början med att byta kabel, det är enklast och billigast alt. kör du kabel direkt till datorn för att utesluta kabel, i nästa steg blir att pröva annan router.

Har du fortfarande 100Mbit till dator/konsol kan det vara kabel alt vägguttag eller din ISP:s utrustning. Gissar dock starkt på kabel alt router.

Permalänk
Medlem

Registrerade sig som användare 4 minuter efter att Kga93 senast var online på Swec, med samma problem, samma bredbandsleverantör och samma bredbandstjänst. Lite suspekt.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Avstängd

LÖST

Kabel 1 var troligtvis dålig då ny kabel gjorde susen👌🏻

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Senseye:

Registrerade sig som användare 4 minuter efter att Kga93 senast var online på Swec, med samma problem, samma bredbandsleverantör och samma bredbandstjänst. Lite suspekt.

Ingen aning vad den personen hade för problem men mitt är löst och tror även det finns fler med samma leverantör

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst (missbruk av flera konton)*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...