Permalänk

Operatör inkluderar inte router

Min syster ska flytta till ny lägenhet och jag har fått i uppgift att lösa bredbandet. De operatörer hon kan välja mellan är NWT Bredband, Bredband2 med mera, och så gott som ingen operatör inkluderar en router. Vad menas egentligen när de inte inkluderar router?
Jag vet att modem och router gör olika saker, och att de ofta sitter i en och samma burk nu för tiden. Men för att lösa detta behöver vi självklart köpa någon form av hårdvara.
Räcker det att köpa t.ex en router från Asus, plugga in och allt är frid och fröjd eller behövs det något mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geezuslarsson:

Min syster ska flytta till ny lägenhet och jag har fått i uppgift att lösa bredbandet. De operatörer hon kan välja mellan är NWT Bredband, Bredband2 med mera, och så gott som ingen operatör inkluderar en router. Vad menas egentligen när de inte inkluderar router?
Jag vet att modem och router gör olika saker, och att de ofta sitter i en och samma burk nu för tiden. Men för att lösa detta behöver vi självklart köpa någon form av hårdvara.
Räcker det att köpa t.ex en router från Asus, plugga in och allt är frid och fröjd eller behövs det något mer?

Köp en egen Asus router och plugga in istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geezuslarsson:

Min syster ska flytta till ny lägenhet och jag har fått i uppgift att lösa bredbandet. De operatörer hon kan välja mellan är NWT Bredband, Bredband2 med mera, och så gott som ingen operatör inkluderar en router. Vad menas egentligen när de inte inkluderar router?
Jag vet att modem och router gör olika saker, och att de ofta sitter i en och samma burk nu för tiden. Men för att lösa detta behöver vi självklart köpa någon form av hårdvara.
Räcker det att köpa t.ex en router från Asus, plugga in och allt är frid och fröjd eller behövs det något mer?

Beror på. Om det finns ett nätverksuttag i lägenheten kan du klara dig utan router, men är bra att ha. Märket är en annan fråga, skulle personligen undvika Asus. Finns det en budget?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Geezuslarsson:

Min syster ska flytta till ny lägenhet och jag har fått i uppgift att lösa bredbandet. De operatörer hon kan välja mellan är NWT Bredband, Bredband2 med mera, och så gott som ingen operatör inkluderar en router. Vad menas egentligen när de inte inkluderar router?
Jag vet att modem och router gör olika saker, och att de ofta sitter i en och samma burk nu för tiden. Men för att lösa detta behöver vi självklart köpa någon form av hårdvara.
Räcker det att köpa t.ex en router från Asus, plugga in och allt är frid och fröjd eller behövs det något mer?

Modem är ganska ovanliga numera och används inte om det är en uppkoppling via fiber eller ethernet så det är inget man har nytta av om man inte ansluter via telefon eller kabeltv.

att routern inte ingår betyder bara att man inte betalar för en i avgiften för internetabonnemanget, endera kan man kanske beställa en separat från operatören eller så behöver man skaffa en på egen hand. och många använder en egen router oavsett om en ingår med abbet eller inte.

Asus har en del billiga modeller som är ren skit och bör undvikas för att de saknar Gbit portar så välj i vart fall inte en sådan modell om du väljer en Asus.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för svar hörni! Enklaste lösningen för vår del lär vara att koppla in ett Technicolor från Telia jag har liggandes. Lär ju funka med wan-port från konvertern på en 100/10 förbindelse right? Vad har ni för rekommendationer på routrar? Helst under tusenlappen

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att använda kabel så mycket du kan och för resten räcker Technicolors Wifi till. Allt du ansluter med kabel kommer få 100/10 utan problem medans Wifi kan vara allt mellan 20-100 beroende på enhet och avstånd.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Jag skulle rekommendera att använda kabel så mycket du kan och för resten räcker Technicolors Wifi till. Allt du ansluter med kabel kommer få 100/10 utan problem medans Wifi kan vara allt mellan 20-100 beroende på enhet och avstånd.

Syrran kommer bo i en två. Hon är inte inflyttad än så jag vet inte status på uttag och grejer, men hon kör bara Wi-Fi för tv, mobil och chromebook. Kabel kommer hon inte använda

Felstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Geezuslarsson:

Tack för svar hörni! Enklaste lösningen för vår del lär vara att koppla in ett Technicolor från Telia jag har liggandes. Lär ju funka med wan-port från konvertern på en 100/10 förbindelse right?

Det kan möjligen fungera, men Telias routrar är inställda på att fjärradministreras av dem eller deras leverantörer. Det lär inte hända på en annan operatörs nät, så man lär inte få några säkerhetsuppdateringar och risken är att man exponerar något administratörsgränssnitt som inte ska exponera på internet.

Permalänk
Medlem

En Technicolor från Telia bör fungera, vet dock att vissa opertörer låser sin routers specifikt till sina tjänster etc men värt att testa givetvis!

För en tvåa bör vilken router som helst fungera i princip. Som nämnt ovan, köp inte det allra billigaste budgetskräpet. Finns vettiga routers <1000kr, bland annat:

Asus RT-AX53U:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5812263

TP-Link Archer AX1500:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5656147

Asus har en riktigt bra och smidigt mobilapp också för att ställa in allt och göra ändringar i framtiden så det kanske är värt en del.
Det har säkert TP-link också, inte använt den men Asus är välbeprövad och pedagogisk i mitt tycke!

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av KAD:

Det kan möjligen fungera, men Telias routrar är inställda på att fjärradministreras av dem eller deras leverantörer. Det lär inte hända på en annan operatörs nät, så man lär inte få några säkerhetsuppdateringar och risken är att man exponerar något administratörsgränssnitt som inte ska exponera på internet.

Skrivet av edson:

En Technicolor från Telia bör fungera, vet dock att vissa opertörer låser sin routers specifikt till sina tjänster etc men värt att testa givetvis!

För en tvåa bör vilken router som helst fungera i princip. Som nämnt ovan, köp inte det allra billigaste budgetskräpet. Finns vettiga routers <1000kr, bland annat:

Asus RT-AX53U:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5812263

TP-Link Archer AX1500:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5656147

Asus har en riktigt bra och smidigt mobilapp också för att ställa in allt och göra ändringar i framtiden så det kanske är värt en del.
Det har säkert TP-link också, inte använt den med Asus välbeprövad och pedagogisk i mitt tycke.

Lycka till!

Tack alla här i tråden för er hjälp! Skäms nästan som behövt ställa frågan då jag jobbat tom teletekniker haha. Var förvisso inte insatt i nätverk direkt, jag kopplade i nätet, starta burken och vänta på grön lampa (Y)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av CymbalCrasher:

Beror på. Om det finns ett nätverksuttag i lägenheten kan du klara dig utan router, men är bra att ha. Märket är en annan fråga, skulle personligen undvika Asus. Finns det en budget?

Nej, man ska alltid ha en router