Grafikkortet tickar/knackar

Permalänk
Medlem

Grafikkortet tickar/knackar

Halloj.
Jag köpte nyligen ett Asus GeForce RTX 2080 Turbo HDMI 2xDP 8GB via blocket och det skickades via blocketpaket. Jag hämtade ut det idag och kopplade ur mitt 1070 för att uppgradera till detta 2080 istället.
Men när jag startar upp datorn knackar grafikkortet rejält. Jag gissar att nåt lager gått på den. Det verkar fungera i övrigt men knackandet är rätt rätt galet.

Min fråga: Är det lättfixat? Bara att beställa ny fläkt och byta ut?
Eller är det lika bra att skicka tillbaka kortet till säljaren? Jag har ju den möjligheten pga blocketpaket.
Fattar inte varför han sålde detta via blocketpaket när fläkten är paj utan att nämna det i beskrivningen. Nu var det inte suveränt packat i en lite väl liten låda dessutom men jag tvivlar på att ett lager skulle gå sönder i frakten.
Det låter om den bara genom att snurra på fläkten när den inte är igång med.

Lite besviken är jag. Det hade varit trevlig uppgradering.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att fläkten ligger emot något?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Det är inte så att fläkten ligger emot något?

Tänker du inuti grafikkortet då?
Den låter som sagt bara jag snurrar på fläkten när jag håller i den.

Permalänk
Medlem

kolla så du inte har någon sladd i fläkten, annars skicka tillbaka det

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Moderator
Moderator

Det är alltså detta kort med radialfläkt? De brukar vara rejält tjorviga att byta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är alltså detta kort med radialfläkt? De brukar vara rejält tjorviga att byta.

Ja det är just det grafikkortet

Skrivet av hakd:

kolla så du inte har någon sladd i fläkten, annars skicka tillbaka det

Yes, det var det första jag kollade och ingen sladd låg emot. Helt klart nåt knas med fläkten.

Permalänk
Medlem

Kan även nämna att det är ganska stora "fuktiga" fläckar på kretskortet dessutom men det kanske inte påverkar något.

https://drive.google.com/file/d/1vt8F_mBgDSiuE3TnN9KapcWR_9Gy...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jallle:

Kan även nämna att det är ganska stora "fuktiga" fläckar på kretskortet dessutom men det kanske inte påverkar något.

Det där ser ut som fuktskador... Skicka tillbaka omgående.

Permalänk
Viking
Skrivet av Jallle:

Det där kan vara olja som läckt från kortets "thermal pads". Ska inte vara någon fara tror jag (om det är det).

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk

är lite osäker med ska inte det där kortet ha en backplate? trodde alla nvidia kort sen typ 700 serien varit utrustade med en

nästan hundra på att han kört vattenkylning och cpublocket har läckt.

att kylaren varit demonterad nån gång är inget tvivel om för dels fattas 2 skruvar (tror jag) och ser ut som märken i skruvskallarna efter en skruvmejsel.

Skrivet av Donnerstal:

Det där kan vara olja som läckt från kortets "thermal pads". Ska inte vara någon fara tror jag (om det är det).

rätt säker på att thermalpasen sitter på andra sidan har svårt att tro de läcker uppåt genom pcb´n trots ev kapiläreffekt aldrig sett något liknande på alla mina grafikkort genom tiderna med att de oljat så pass mycket att det trängt genom pcb´n.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Viking
Skrivet av Rouge of Darkness:

rätt säker på att thermalpasen sitter på andra sidan har svårt att tro de läcker uppåt genom pcb´n trots ev kapiläreffekt aldrig sett något liknande på alla mina grafikkort genom tiderna med att de oljat så pass mycket att det trängt genom pcb´n.

Jag har olja på backplaten på mitt 3080. Var den kommer ifrån vet jag inte.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Jag har olja på backplaten på mitt 3080. Var den kommer ifrån vet jag inte.

detta kortet ser ju ut att inte äns ha en backplate?

sitter det inte ett par pads typ på baksidan över minnena på 3000 serien?

kan ha fått för mig det eller om det är någon annan serie jag tänker på.

men visst kanske. men jag har aldrig sett detta fenomen tidigare iaf och låter för mig ganska otroligt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Skicka tillbaka är mitt råd.
Det finns andra att köpa.

När du fått tillbaka pengarna så sätt in en köpes annons här på sweclockers marknad.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och all hjälp. Jag skickar tillbaka den. Påbörjat en reklamation och borde inte vara några problem.