Permalänk
Medlem

Vilken tangentbordslayout använder du?

Då jag själv går i tankarna om att testa ansi för första gången istället för iso, undrar jag om de är några fler som dels har gjort övergången från iso till ansi, och hur var det?

Eller du kanske har kört ansi hela tiden?

Berätta, vad du tycker är för/nackdelar i så fall!

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

ISO

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Då jag själv går i tankarna om att testa ansi för första gången istället för iso, undrar jag om de är några fler som dels har gjort övergången från iso till ansi, och hur var det?

Eller du kanske har kört ansi hela tiden?

Berätta, vad du tycker är för/nackdelar i så fall!

Lägg till ett 'annat' alternativ om det går. Finns ju Dvorak och Colevrak tex.

Själv så använder jag swerty i kombination med 4x12 Ortholinear + egen

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Lägg till ett 'annat' alternativ om det går. Finns ju Dvorak och Colevrak tex.

Själv så använder jag swerty i kombination med 4x12 Ortholinear + egen

Fixat!

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Kör numera med ANSI efter att ha använt ISO väldigt länge.
Varför? Större utbud (och billigare för den delen) av keycaps

Tog väl knappt någon timme eller två innan man var van med ANSI istället för ISO.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem

Har nu använt min första ansi bräda då den kom hem idag, och den enda frågan jag ställer mig är varför jag inte provat tidigare.
lika lätt som en isobräda. Kommer nog vidhålla mig vid ansi i fortsättningen, och då har jag bara använt ansi i någon timma..

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk

Jag kör ISO då det är mest en vanesak, hur gör ni med ANSI layout med ÅÄÖ-tecken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av floppen76:

Jag kör ISO då det är mest en vanesak, hur gör ni med ANSI layout med ÅÄÖ-tecken?

Jag använder standard ansi layout men åäö sitter ju på samma platser, bara att de inte står åäö på capsen, inte varit några problem alls då man ändå inte kollar på capsen när man skriver 😂

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Det jobbiga blir ju om man inte har koll på vart alla %=+! & $[] {} <>>^;` sitter. Och det är det som gör swerty så bra för åöä vet man ju vart de är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Det jobbiga blir ju om man inte har koll på vart alla %=+! & $[] {} <>>^;` sitter. Och det är det som gör swerty så bra för åöä vet man ju vart de är.

Ja precis, ja har inte provat swerty än, men de ja använder nu så klarar jag mig, jag har inte <> men har inte saknat de än

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

ISO, jag gillar den stora enterknappen. Men kan tycka att ANSI ser mer symmetrisk ut.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

ISO, jag gillar den stora enterknappen. Men kan tycka att ANSI ser mer symmetrisk ut.

De är rätt skönt att kolla på Keycaps nu när man har ansi. 😂

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Jag gillar inte Bigfat Enter på ISOtangentborden. Har kört ANSI ett par år.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Jag måste ju hålla med om att ja har aldrig tyckt om iso enter, ansi ser mycket mer symmetriskt ut. Men har alltid varit van vid iso, och nu när ja provade ansi så va de inga problem alls. Ibland missar man enter för man trycker för högt upp av vanesak, men de kommer väl, har ju bara aktivt använt de några dagar.

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Big Ass Enter är ju mer ANSI än ISO

Permalänk
Medlem

ANSI När man är inzoomad i kod med sin dokumentation behöver jag inte ÅÄÖ. Medvetet omedvetet utrycker jag mig på svenska med så få ÅÄÖ ord som möjligt. har blivit en mental sport "hur få ÅÄÖ ord behövdes det?" Och gillar big ass enter.

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Big Ass Enter är ju mer ANSI än ISO

Vetefan om jag håller med om det. Det är ju en ANSI-enter med lite fläsk på toppen, men det som gör ISO-enter överlägsen ANSI-enter är ju att den är så pass vertikal som den är och i den bemärkelsen tycker jag att BAE är mer ISO än ANSI.

Personligen tycker jag ju att ISO-layouten är extremt mycket bättre än ANSI men keymappen som är standard är rätt sämst för det mesta. Men ANSI har ju en del problem. Varför är vänstra shift så stor? Mer vettigt att splitta den och ha en knapp bredvid som i ISO. Varför är \|-knappen ovanför enter OCKSÅ så stor? Varför är Enter bara en rad så att man missar den konstant (vanesak, okej, men ändå).

Sen har ju både ISO och ANSI ett extremt stort problem i och med att den största tangenten på hela brädan är högra shift, vilket är en knapp som man* ändå inte använder. Jag hade velat veta vem som tog det beslutet på IBM att slösa en helt sjukt stor procent av tangentbordet på en död knapp.

Men svaret på frågan är väl att ISO är den överlägsna layouten egentligen men ANSI vinner en del poäng på att ha en standardkeymap som är mer kompatibel med datorer rent generellt.

*Jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Vetefan om jag håller med om det. Det är ju en ANSI-enter med lite fläsk på toppen, men det som gör ISO-enter överlägsen ANSI-enter är ju att den är så pass vertikal som den är och i den bemärkelsen tycker jag att BAE är mer ISO än ANSI.

Personligen tycker jag ju att ISO-layouten är extremt mycket bättre än ANSI men keymappen som är standard är rätt sämst för det mesta. Men ANSI har ju en del problem. Varför är vänstra shift så stor? Mer vettigt att splitta den och ha en knapp bredvid som i ISO. Varför är \|-knappen ovanför enter OCKSÅ så stor? Varför är Enter bara en rad så att man missar den konstant (vanesak, okej, men ändå).

Sen har ju både ISO och ANSI ett extremt stort problem i och med att den största tangenten på hela brädan är högra shift, vilket är en knapp som man* ändå inte använder. Jag hade velat veta vem som tog det beslutet på IBM att slösa en helt sjukt stor procent av tangentbordet på en död knapp.

Men svaret på frågan är väl att ISO är den överlägsna layouten egentligen men ANSI vinner en del poäng på att ha en standardkeymap som är mer kompatibel med datorer rent generellt.

*Jag

Kan du se två likheter med ANSI?

Storleken på BAE är precis samma som de två ANSI tangenterna som brukar sitta där, det är alltså en fullösning för att kunna tillgodose marknaden, på 6gv2 har du dessutom en 2,25u vänster Shift men en 1,75u höger Shift för att tillgodose den saknade tangenten, men jag tror det är mer ett fall för denna bräda och inget synonymt med BAE

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Kan du se två likheter med ANSI?

Ja, att det är samma bredd (som jag även skrev i första inlägget). Men det är inte bredden som gör ISO-enter överlägsen utan höjden. Därav tycker jag att BAE har mer likheter med ISO än ANSI eftersom att bredden är irrelevant medan höjden är det vitala i den bemärkelsen. ISO eller BAE är typ likvärdiga medan ANSI är helt klart sämre. Hade den varit delad hade det ju uppenbarligen varit vanlig ANSI, men nu sitter de ju ihop

Permalänk
Medlem

Fick tag i ett keycap det som ja ville ha i discorden, så ändrade från ansi till iso på bordet då setet täckte iso nordic men hade lika gärna kunnat köra ansi, var på g med ett likadant set först i ansi layout men sen så dök det upp i iso nordic o då tog ja de istället

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Fick tag i ett keycap det som ja ville ha i discorden, så ändrade från ansi till iso på bordet då setet täckte iso nordic men hade lika gärna kunnat köra ansi, var på g med ett likadant set först i ansi layout men sen så dök det upp i iso nordic o då tog ja de istället

Your welcome 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Your welcome 😉

Ja, de va riktigt nice att du skrev! Pulse är enligt mig det snyggaste setet, enda anledningen att jag gick ifrån det var för jag ville köra cherry profil ett tag, men det är ju perfekt när jag vill alternera mellan SA och cherry, att ha samma set i båda profilerna

Plus att det ska bli intressant att prova det beryktade GMK.

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk

Jobbar man med kod så tycker jag us + caps:esc swap samt swappa hela nummerraden till shift är rätt väg att gå, kört så i många år. Underlättar så sjukt mkt.

Ansi vs iso tycker jag inte är så stor skillnad, iso är ju dött dock om man kör custom keeb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Vad blev det för något?

Skrivet av raWpackeT:

Jobbar man med kod så tycker jag us + caps:esc swap samt swappa hela nummerraden till shift är rätt väg att gå, kört så i många år. Underlättar så sjukt mkt.

Att byta caps och escape känns ju inte så bra i och med att caps lock är en död tangent som man använder för lager. Jobbigt att köra escape+HJKL för pilar, och så jobbig är ju inte escape att hitta. Men är väl kanske mer vettigt om man har ett tangentbord som inte går att programmera. Men vad menar du med att swappa hela nummerraden till shift? Att göra specialtecknen standard och att shift+4 blir 4 istället för $ och tvärtom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Vad blev det för något?
Att byta caps och escape känns ju inte så bra i och med att caps lock är en död tangent som man använder för lager. Jobbigt att köra escape+HJKL för pilar, och så jobbig är ju inte escape att hitta. Men är väl kanske mer vettigt om man har ett tangentbord som inte går att programmera.

Det blev ett GMK pulse. Tycker att pulse är bland de snyggaste färgerna.
Jag har ett pulse set liggandes i SA profil som jag använder hela tiden, men nu är jag inne ett tag på cherryprofil, så de är perfekt för mig att ha samma färger och set fast i 2 olika profiler.

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Det blev ett GMK pulse. Tycker att pulse är bland de snyggaste färgerna.
Jag har ett pulse set liggandes i SA profil som jag använder hela tiden, men nu är jag inne ett tag på cherryprofil, så de är perfekt för mig att ha samma färger och set fast i 2 olika profiler.

Härligt, hoppas det faller dig i smaken! Kommer gissa att GMK-upplevelsen inte är en världsomvändande en för dig heller, men om du nu ramlar in i kulten så är det ju också bara härligt att du hittat hem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Härligt, hoppas det faller dig i smaken! Kommer gissa att GMK-upplevelsen inte är en världsomvändande en för dig heller, men om du nu ramlar in i kulten så är det ju också bara härligt att du hittat hem

Ja, jag vet inte vad jag ska förvänta mig, men om man vill ha pulse o gillar färgerna, har man inte så mycket o välja på. Då SA Pulse också är ABS plast

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Ja, jag vet inte vad jag ska förvänta mig, men om man vill ha pulse o gillar färgerna, har man inte så mycket o välja på. Då SA Pulse också är ABS plast

DSA Legacy blir en skattjakt efter detta?

MT3 Pulse finns ju också..

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

DSA Legacy blir en skattjakt efter detta?

MT3 Pulse finns ju också..

Ja, dsa legacy skulle ja vilja lägga vantarna på också.
Men har aldrig sett någon som säljer de.
Och jag bara antar att de inte görs nya gb på de

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Ja, dsa legacy skulle ja vilja lägga vantarna på också.
Men har aldrig sett någon som säljer de.
Och jag bara antar att de inte görs nya gb på de

Nej de kommer nog aldrig göra nya av dem.

Men jag tror inte det är helt omöjligt att få tag på om du lägger ut lite annonser och är villig att betala. 🙃