Permalänk
Medlem

Bra skor för långa promenader

Går en hel del långa promenader i vardagen. Har ni några sköna skor att rekommendera?

Permalänk

Älskar Nike air Max 90….vet inte hur många sådana par jag köpt genom åren, men många blir det. Dom passar liksom mina fötter helt sjukt bra.

Sedan beror det på lite vart du kör dina promenader. Ute i skogen kanske man vill ha lite anan typ av dojja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addictyo:

Går en hel del långa promenader i vardagen. Har ni några sköna skor att rekommendera?

På sommaren gillar jag Nike Free RN då de är tunna och väldigt lätta.
https://www.stadium.se/sport/lopning/loparskor/352402101/nike...

Under vår och höst använder jag ofta Adidas Adidas Ultra Boost. De är lite varmare (och väldigt studsiga, går snabbast med dessa).
https://www.adidas.se/ultraboost-1.0-shoes/HQ4199.html

Under vintern och vid sämre väder tycker jag Salomon är bra.
https://www.salomon.com/sv-se/shop-emea/product/xa-pro-3d-v9-...

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har använt New Balance 606 men de har nu nyare modeller jag valde dem för att de inte ser ut som en löparsko utan har en lite mer vardaglig design på sina gångskor. Kvaliten har i i vart fall varit bra på mina 606or.
https://www.newbalance.se/sv/man/skor/vandring-promenader/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du ska ha några skor till skog/vinter vill jag stark rekommendera haglöfs ridge GTX. Har haft mina I ett år och använder dem ofta till långa turer och som vinterskor när man inte behöver kängor. Går helt klart att hitta billigare än haglöfs egna sida, jag fick mina för 1300 på XXL https://www.haglofs.com/sv/herr/skor-kangor-herr/skor-kangor-...

Permalänk
Medlem

Meindl Siena GTX

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av addictyo:

Går en hel del långa promenader i vardagen. Har ni några sköna skor att rekommendera?

Du behöver fylla i med mer information om du skall få ett passande svar. Promenader på asfalt? Grusvägar eller större anlagda vägar i skog? Mindre stigar eller rakt ut i terrängen? Håller du dig inne när det är nederbörd eller vill du kunna gå ute oberoende av regn?

Mycket av det som tillverkas nu är vad jag kallar "tekniska" skor. Det handlar om syntetmaterial, gore-tex eller annat fuktmembran, gjutna sulor av mjukt gummi och så vidare. Skor som visserligen är bekväma att prova i butiken och ofta väger relativt lite. Problemet är att de slits ut löjligt fort och aldrig någonsin håller ute väta även om man impregnerar frekvent. Ett gore-texmembran har en begränsad livslängd, och det håller klart sämre i skor som flexar och töjs mycket. En eller en och en halv tusenlapp för ett par skor som i bästa fall håller ihop i två år innan de måste kasseras är rent löjligt dåligt i mitt tycke, så jag har helt tröttnat och gått tillbaka till hårdgummisulor och naturmaterial (läder). Lite högre initial kostnad, behöver oftast gås i några mil innan de blir bekväma och är lite tyngre - men de håller fötterna torra och varar i flera år, så totalkostnaden blir klart lägre.

Skrivet av tojona:

Om du ska ha några skor till skog/vinter vill jag stark rekommendera haglöfs ridge GTX.

Köpte ett par för drygt två år sedan. Sulan var helt utsliten (några millimeter gummi kvar) efter 18 månader eller sisådär 180 mil, och jag är inte direkt överviktig.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag kan varmt rekommendera skor/sandaler från Keen. Köpte mig ett par vandringssandaler och dessa har verkligen levererat.
https://eskor.se/p/sandaler-keen-clearwater-cnx-leather-10131...
Så kolla in detta märke, jag tror inte du blir besviken.
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Jag är förbaskat nöjd med mina Haglöfs LIM GTX low. Funkar lika bra till 1h 7,5km som 1,5-2 mil i skogsterräng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addictyo:

Går en hel del långa promenader i vardagen. Har ni några sköna skor att rekommendera?

Jag slår ett slag för Eccos modeller med Gore-Tex membran:

https://se.ecco.com/sv-SE/Herr/Skor?producttype=Gore--Tex&_gl=1*h51cvm*_up*MQ..&gclid=EAIaIQobChMItNnq5MXXgAMVDm4YCh0FugUyEAAYASAAEgKLMvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Permalänk
Medlem

Asics brukar jag använda till vardags när det är promenader på asfalt och grus typ. Går till jobbet varje dag och får lätt problem med fötterna (högt fotvalv), men Asics fungerar bra för mig.

Det är nog bara till att ut och prova. Det är så oerhört individuellt. Vill du ha experthjälp så går du ju till Löplabbet eller något och betalar för det, eller bara en vanlig analys i valfri sportbutik.

Permalänk
Medlem

Jag har senaste månaden promenerat 5 km varje dag med mina Ecco Terracruise och är väldigt nöjd med dem. Enda jag kan klaga på är att gruskorn fastnar i botten mellan mönstret ganska ofta.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du behöver fylla i med mer information om du skall få ett passande svar. Promenader på asfalt? Grusvägar eller större anlagda vägar i skog? Mindre stigar eller rakt ut i terrängen? Håller du dig inne när det är nederbörd eller vill du kunna gå ute oberoende av regn?

Mycket av det som tillverkas nu är vad jag kallar "tekniska" skor. Det handlar om syntetmaterial, gore-tex eller annat fuktmembran, gjutna sulor av mjukt gummi och så vidare. Skor som visserligen är bekväma att prova i butiken och ofta väger relativt lite. Problemet är att de slits ut löjligt fort och aldrig någonsin håller ute väta även om man impregnerar frekvent. Ett gore-texmembran har en begränsad livslängd, och det håller klart sämre i skor som flexar och töjs mycket. En eller en och en halv tusenlapp för ett par skor som i bästa fall håller ihop i två år innan de måste kasseras är rent löjligt dåligt i mitt tycke, så jag har helt tröttnat och gått tillbaka till hårdgummisulor och naturmaterial (läder). Lite högre initial kostnad, behöver oftast gås i några mil innan de blir bekväma och är lite tyngre - men de håller fötterna torra och varar i flera år, så totalkostnaden blir klart lägre.

Köpte ett par för drygt två år sedan. Sulan var helt utsliten (några millimeter gummi kvar) efter 18 månader eller sisådär 180 mil, och jag är inte direkt överviktig.

Om skor slits mycket så beror det oftast inte på övervikt utan att man har ett felaktigt löpsteg... Rekommenderat är att byta skor efter ca 12 månader, har du då använt dina skor i 18 månader så har du gått för länge med kanske felaktig dämpning och löpsteg.

Jag rekommenderar alla oavsett löpare eller promenerare att låta löplabbet eller annat ställe att verkligen kontrollera vilket löpsteg man har för att kunna välja rätt sko alt innersula för att få rätt stöd för dina fötter. Din kropp och rygg kommer att tacka dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Om skor slits mycket så beror det oftast inte på övervikt utan att man har ett felaktigt löpsteg... Rekommenderat är att byta skor efter ca 12 månader, har du då använt dina skor i 18 månader så har du gått för länge med kanske felaktig dämpning och löpsteg.

Min kommentar gällde alltså skor man går i, inte löparskor. Det hårdare nedslaget i den senare kategorin förändrar givetvis förutsättningarna där, och där fungerar inte hårda, slitstarka sulor särskilt bra misstänker jag

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av addictyo:

Går en hel del långa promenader i vardagen. Har ni några sköna skor att rekommendera?

Fantastiska Merrell Moab 3 GTX, jag behövde aldrig gå in mina, bara sätta på sig och gå ut och gå, passar bra såväl på stan som i terräng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Min kommentar gällde alltså skor man går i, inte löparskor. Det hårdare nedslaget i den senare kategorin förändrar givetvis förutsättningarna där, och där fungerar inte hårda, slitstarka sulor särskilt bra misstänker jag

Supination eller pronation spelar ingen roll vare sig man går eller springer, det är ett felaktigt fotsteg som behöver lämpligt stöd oavsett så kroppen inte tar mer skada än nödvändigt.

https://www.minfot.se/magasin/tips-och-rad-for-dina-fotproblem/hur-vet-jag-om-jag-pronerar-eller-supinerar

Permalänk
Medlem

Köpte SKECHERS I USA och det var det bästa jag gjort, fruktansvärt sköna, prova det märket och du är fast.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Supination eller pronation spelar ingen roll vare sig man går eller springer, det är ett felaktigt fotsteg som behöver lämpligt stöd oavsett så kroppen inte tar mer skada än nödvändigt.

Min lekmannabedömning är att det inte är fotsteget som felar när skosulorna är jämnt nedslitna över hela ytan. När jag var yngre supinerade jag tydligt men tränade bort det över några år och det har, baserat på just sulslitage, inte återkommit.

Poängen var hursomhelst att dessa mjuka sulor som många skor förses med nu fungerar bra på hårda underlag men också slits ut väldigt fort, vilket är ett stort problem när sulan är gjuten och därmed är svår att byta ut trots att skon i övrigt skulle hålla för ytterligare säsonger.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pannkakskungen:

Fantastiska Merrell Moab 3 GTX, jag behövde aldrig gå in mina, bara sätta på sig och gå ut och gå, passar bra såväl på stan som i terräng.

jag har dom också, passade t.om mina breda ankfötter. riktigt bra och var billiga jämfört med andra vandringsskor.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Adidas/Terrex Freehiker; https://www.adidas.se/terrex-free-hiker-2.0-hiking-shoes/HQ83...

Köpt flera par i olika färger och har otroligt svårt att ens titta åt någon annan sko sen jag skaffade mitt första par på grund av hur sköna dom är att gå i.
Går ofta långa promenader med tung packning och har haft dem på hajker upp för berg och annat skojsigt. Äldsta paret är flera år gamla och dem är knappt slitna trots i princip daglig användning under höst/vinter.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

passade t.om mina breda ankfötter.

Såld!

Nä men jag var tvungen att beställa ett par. Tycker det är så svårt att hitta skor öht i storlekar över 48, om dom dessutom går att få under 1500 och har fantastiska omdömmen så är det en nobrainer.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Såld!

Nä men jag var tvungen att beställa ett par. Tycker det är så svårt att hitta skor öht i storlekar över 48, om dom dessutom går att få under 1500 och har fantastiska omdömmen så är det en nobrainer.

så stora fötter har jag inte men alltid varit plattfot så på så sätt har det varit svårt att hitta något som inte är obekvämt att ha på sig, tänk dock på att just dessa skor är mindre i storlek så beställ en storlek större än du brukar ha.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

så stora fötter har jag inte men alltid varit plattfot så på så sätt har det varit svårt att hitta något som inte är obekvämt att ha på sig, tänk dock på att just dessa skor är mindre i storlek så beställ en storlek större än du brukar ha.

Ja jag tänkte egentligen mest på bredden, har lite samma situation i kombination med stora fötter överlag. Jo jag såg en kommentar om det så jag chansade på lite större, får se om det räcker.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Altra Lone Peak (mic drop)
Skämt åsido, detta är ju väldigt individuellt beroende på fotform. Jag har smal mitt, väldigt högt valv och sedan kommer breda trolltår. Så använder en sula med valv och Altra är mycket breda framtill. För mig är de perfekta. Har slitit ut sulan på mitt första par precis (7ish år, model 3,5 ) Men har två par liggandes orörda efter jag hittade en bra deal. Finns att prova på löplabbet senast jag kollade. Har många andra modeller också. Gjorda för ultramaraton från början.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Köpte SKECHERS I USA och det var det bästa jag gjort, fruktansvärt sköna, prova det märket och du är fast.

Mina Skechers är fanimej det bästa jag köpt. Går 2km enkel väg från tågstationen till kontoret och det är som att gå på moln - även nu 1 år senare

Funkar riktigt bra även på is konstigt nog (gick även på vintern)

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Kört skor från vivo barefoot i rätt många år nu, barfota skor som ser ut som vanliga skor, har allt från kängor till finskor.