Permalänk
Medlem

vill inte usb boota

Ny laptop Medion E17201 30031974 med windows 11 vill inte boota med linux usb sticka.
Detta trots ändrade inställningar i bios.
Någon som har något bra tips?
Medion vill inte hjälpa.

Permalänk
Medlem

Korrupta filer, fel på usb stickan, fel på usb porten?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Vilket verktyg använde du för att skapa stickan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargen4:

Någon som har något bra tips?
Medion vill inte hjälpa.

Är Secure Boot aktiverat?

"Your UEFI-Bios allows only to boot from a certified (equipped with Microsofts signature) UEFI compatible bootstick. If it helps, try to boot with deactivated Secure Boot."

Permalänk
Medlem

deactivated

Permalänk
Medlem

usbimage och 6 st andra och lika många olika usb stick

Permalänk
Medlem

hackar man på någon av F9 - F12 under boot brukar man få meny där man kan välja vilken media man skall boota på.

Linux bootmanager bör ha en giltig UEFI-certifikat sedan många år tillbaka.

Vad är det för USB-stickor - är det typ Sandisk så är det ofta problem medans reklamstickor av noname-typ är ofta de som bootar bäst - gäller bara att hitta en som är tillräckligt stor för installationen och sedan vara rädd om den för just boot av installation av olika OS.

När inget annat går, koppla in en DVD-brännare över USB med en bränd skiva av iso:n då när enheten uppfattas som en optisk media då bypassar den många led (kort sagt BIOS liter mer på en optisk enhet än en USB-sticka) som annars kan bråka när man försöker boota på en USB-sticka.

Permalänk
Medlem

Istället för att ändra boot-ordningen, prova att direkt välja USB-minnet via boot override i BIOS.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargen4:

usbimage och 6 st andra och lika många olika usb stick

Du är för vag, folk använder sin fritid till att försöka hjälpa dig och du erbjuder knapphändig information...

Beskriv exakt vad du försökt hittills

Permalänk
Medlem

ursäkta min fåordighet men jag är så förbaskat trött på denna dator med windows. Han vill inte boota på usb med tex ubuntu.har alltid kört linux och andra maskiner har gått fint att ändra. dock så kan jag inget om windows men nu misstänker jag att det är mina usb minnen som är "för gamla" dom som jag har är från tidernas begynnelse. Läste någon stans att man behöver minst v2, vet inte om det stämmer har beställt ett nytt för att testa.
Vill inte köra med linux inne i windows.
Inställningarna i bios har jag fotat och visat för tillverkaren och han påstår att jag gjort rätt.
Har också testat med flera olika linux dis. utan framgång.
återkommer när jag fått min nya usb minne.