Permalänk
Medlem

13700k - Byta till 7800X3D?

Halloj,
Jag sitter idag på en 13700k med DDR4-minnen.

Jag går i tankarna att byta upp mig till DDR5, med eller utan byte av processor och plattform.

Jag har ett 4090 och en Samsung G9 som jag gärna rastar. Spelar mycket HLL men gör inget annat än spel.

Jag prioriterar FPS lows framför att få absolut maximerad FPS.

Om man bortser från kostnaden per FPS. Är det värt det? Jag ogillar att byta moderkort då allt ska ut och in igen men för en vettig vinst i prestanda och bättre upplevelse sett till temps och FPS lows kan jag tvinga mig till det.

Tycker inte min 13700k går speciellt varmt men 7800X3D går ju ännu svalare vad jag vet.

Ska jag göra bytet?

Permalänk
Medlem

Jag kan inte riktigt bortse från kostnaden och råder dig att behålla 13700K. Det är en bra processor.

7800X3D går varm, men den drar inte mycket ström alls. Dock kräver den hyffsad kylning.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Jag kan inte riktigt bortse från kostnaden och råder dig att behålla 13700K. Det är en bra processor.

7800X3D går varm, men den drar inte mycket ström alls. Dock kräver den hyffsad kylning.

Ja jo, det kostar ju. Min tanke är väl att med AM5 har man lite bättre framtidsutsikter och DDR5 verkar ge en skjuts det också. 4090 verkar inte heller det få sträcka på benen helt med dagens processorer om jag förstått rätt.

Ah, den går varmt ändå alltså, spännande!

Har Arctis Liquid Freezer 360 så kylning ska inte vara några konstigheter.

Du gör ett bra case!

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om den här jämförelsen.
https://www.youtube.com/watch?v=7gEVy3aW-_s

I 4k är skillnaden minimal. Men liten fördel AMD gällande prestanda. Vet inte vad HLL är för spel, men man kan väl anta att det ser likadant ut i de allra flesta spel.
Den största skillnaden är ju i strömförbrukning där 13700k drar 34-196W mer än 7800X3D beroende på titel.

Jag skulle säga att om det endast är FPS du vill ha är det inte värt det.
Vill du ha marginellt högre FPS och lägre strömförbrukning/värme/ljudnivå, ja då kan det ju vara värt det beroende på hur du värderar dina pengar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Dreas89:

Halloj,
Jag sitter idag på en 13700k med DDR4-minnen.

Jag går i tankarna att byta upp mig till DDR5, med eller utan byte av processor och plattform.

Jag har ett 4090 och en Samsung G9 som jag gärna rastar. Spelar mycket HLL men gör inget annat än spel.

Jag prioriterar FPS lows framför att få absolut maximerad FPS.

Om man bortser från kostnaden per FPS. Är det värt det? Jag ogillar att byta moderkort då allt ska ut och in igen men för en vettig vinst i prestanda och bättre upplevelse sett till temps och FPS lows kan jag tvinga mig till det.

Tycker inte min 13700k går speciellt varmt men 7800X3D går ju ännu svalare vad jag vet.

Ska jag göra bytet?

Skillnaderna kommer vara ganska minimala om nu inte HLL är väldigt väldigt specifikt med att gilla 3d Cache. Jag hade inväntat next gen och sedan uppgradera, tänk på att ram gör mycket för low fps så valet på DDR4 kan spöka till det för dig om du inte kör höghastighetsminnen

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk

Jag skulle vänta till arrow lake för intel. Om pengarna bränner i fickan så skulle det väl gå att köpa en 7800X3D nu och sen slotta in en 8800X3D (eller vad den heter) när den kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Halloj,
Jag sitter idag på en 13700k med DDR4-minnen.

Jag går i tankarna att byta upp mig till DDR5, med eller utan byte av processor och plattform.

Jag har ett 4090 och en Samsung G9 som jag gärna rastar. Spelar mycket HLL men gör inget annat än spel.

Jag prioriterar FPS lows framför att få absolut maximerad FPS.

Om man bortser från kostnaden per FPS. Är det värt det? Jag ogillar att byta moderkort då allt ska ut och in igen men för en vettig vinst i prestanda och bättre upplevelse sett till temps och FPS lows kan jag tvinga mig till det.

Tycker inte min 13700k går speciellt varmt men 7800X3D går ju ännu svalare vad jag vet.

Ska jag göra bytet?

Du ska absolut inte göra bytet, det är ju fullkomligt befängt. Vänta in åtminstone en generation för att faktiskt få ut en prestandavinst. Även då kommer DDR5 ha fått mogna till sig. Just nu befinner sig DDR5 på samma ställe som DDR4 gjorde när den först introducerades.

Permalänk
Medlem

Kollade själv igenom flertalet tester och du lär inte märka någon skillnad. Båda är så pass bra och relativt lika i spel. Känns mycket mer vettigt att byta när Arrow Lake kommer och även jämföra vad AMD har då.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

Jag kan inte komma på ett enda scenario där det är värt att göra detta byte. 13700K är en riktigt bra CPU, och även med "gammalt" DDR4 så presterar den i toppklass och lär göra så ett bra tag till. Bättre att vänta med uppgraderingen till AM5/DDR5 tills det kommit nya AM5-CPU:er som presterar betydligt bättre än 13700K, så att du får en prestandamässig uppgradering samtidigt som du gör ett plattformsbyte.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag ogillar att ingen uppmuntrar mitt prylnörderi Det är nog en av de starkare indikatorerna på att det verkligen inte är värt det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jag ogillar att ingen uppmuntrar mitt prylnörderi Det är nog en av de starkare indikatorerna på att det verkligen inte är värt det!

Följ ditt hjärta!

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Följ ditt hjärta!

Får se ifall prylnörden vinner än en gång 🙈❤️

Permalänk
Medlem

Jag har haft am5 plattform, två styckna faktiskt en med 7600 och en med 7800x3d och blev så less på att de bootade så långsamt och att prestandan i spel också buggade pga buggig agesa/bios från asus att i vissa spel så hade jag samma prestanda som en zen3 cpu. största problemet för mig var just i e-sport och fps multiplayer spel.

istället för att ha topprestanda som man får se i techtubers prestanda tester så fick man nöja sig med zen3 fpsen, typ. Utan att det var någt med power throttling eller temp throttling och med nyaste drivvsar för chipset. som vanligt när man delar med sig av erfarenheter när det gäller amd så blir man sjukt påhoppad att man själv är orsaken, nä jag råder inte att byta från 13700k till am5 i dagsläget.

Just nu sitter jag på en 12700k från just 7800x3d och innan dess hade jag 12700k, 12900k och 13900kf. råder ej att byta till am5 just nu, men det är bara jag

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

Jag har haft am5 plattform, två styckna faktiskt en med 7600 och en med 7800x3d och blev så less på att de bootade så långsamt och att prestandan i spel också buggade pga buggig agesa/bios från asus att i vissa spel så hade jag samma prestanda som en zen3 cpu. största problemet för mig var just i e-sport och fps multiplayer spel.

istället för att ha topprestanda som man får se i techtubers prestanda tester så fick man nöja sig med zen3 fpsen, typ. Utan att det var någt med power throttling eller temp throttling och med nyaste drivvsar för chipset. som vanligt när man delar med sig av erfarenheter när det gäller amd så blir man sjukt påhoppad att man själv är orsaken, nä jag råder inte att byta från 13700k till am5 i dagsläget.

Just nu sitter jag på en 12700k från just 7800x3d och innan dess hade jag 12700k, 12900k och 13900kf. råder ej att byta till am5 just nu, men det är bara jag

Jag har moderkort från MSI, cpu 7800X3D, bootar snabbt, har topprestanda i spel och inga buggar. ASUS har haft stora problem med AMD's 7000 serie.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Hedersmedlem

Lite food for thoughts:

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Min slutsats är att det i 4k är hugget som stucket med 13700k/13900k/7800x3D.

De få fpsen i skillnad är mjäh åt båda håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Min slutsats är att det i 4k är hugget som stucket med 13700k/13900k/7800x3D.

De få fpsen i skillnad är mjäh åt båda håll.

Nu till frågan vi alla vill ha svar på:

Vad är HLL?

Tack.

Permalänk
Medlem

vilka ddr4 minnen har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Nu till frågan vi alla vill ha svar på:

Vad är HLL?

Tack.

Haha, Hell Let Loose! Sjukt kul, kanske inte så optimerat.

Skrivet av AvantiJ:

vilka ddr4 minnen har du?

Kingston 3200mhz. Tror det är cl16.

Edit: https://www.inet.se/produkt/5303987/kingston-fury-32gb-2x16gb...

Permalänk
Medlem

KÖP! Du vet att du vill höra det utav oss

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

7800X3D, 4x16GB 6000/36 EXPO och MSI X670 + 4090 - stabilt utan några problem. Bootar på 5 sek eller så (senast bios).
Inte en omstart, bugg eller WHEA etc än så länge. Kör allt stock just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

KÖP! Du vet att du vill höra det utav oss

Jag tackar för stödet