Lurad på 200k av bedragare.

Permalänk

OT

Min morsa(75år) blev uppringd av en bedragare. Var en kvinna ifrån en bank(minns inte vilken) och sa att nån försökte ta hennes pengar ifrån hennes konto. Hon kopplade min morsa vidare till "säkerhetsavdelningen".
Morsan var stressad och och hon fick upp den summan på bankidappen dom sa att dom försökte lura henne på, så hon skulle bara bekräfta att det stämde, men dom sa att det gick fel och fick göra det igen. Sen var allt löst.

Sen när hon loggade in på sin bank, så förstod hon ju att hon hade blivit lurad på en större summa pengar. Två gånger.
Hon blev helt förkrossad. För hon blev så lätt lurad och blev av med en del pengar som hon har jobbat hårt för.
Jag som son blev ju ledsen, besviken och förbannad. Himla jobbigt att se sin mor bli så lurad. Sen irriterad för att man har varnat så ofta om att inte bli lurad och att ringa till mig först, innan hon gör något. Och det brukar hon göra, men inte denna gång.

Pengarna är borta och kommer inte tillbaka. Det var första jag sa och hon förstod det också.
Men hon försökte ändå. Banken sa nej. Hon pratade med kommunen med deras ekonomiska rådgivning, som då hjälpte med medling till banken. Funkade ej.
Den domen som alla pratar om. Nope.
Så nu har hon lagt det bakom sig och vill glömma det.

Så hur har vi löst det, för att det inte ska ske igen? Det har vi inte. Men vi har gjort som så, att jag har större delen av hennes ekonomiska resurser under mitt ägande. Så om hon skulle bli lurad igen, så kan dom inte ta så mycket.
Ska även säga när vi flyttade över större delen av hennes pengar till mig via datorn. Så kom det upp en varning där det stod att hon skulle ringa upp banken själv innan det kunde genomföras. Då blev det en intervju via telefonen med random kontrollfrågor. Detta var mitt i natten ska jag även tillägga.
Hon litar på mig fullt ut att jag inte ska göra av med hennes pengar. Men för att hon ändå ska känna sig trygg. Så har vi gjort det som ett juridiskt avtalat lån, så hon kan kräva tillbaka pengarna när hon vill ifrån mig. (Finns mer detaljer hur det funkar, men det drar jag inte här).

Ni är uppe mitt i det nu och det är mycket känslor för er och kommer vara ett tag till, särskilt för din farsa.
Var en stöttepelare till han. Han vet nog att han har varit korkad och skäms för det.
Ville bara skriva av mig lite av min erfarenhet. Förhoppningsvis kanske det kan hjälpa dig/er.

Vill även tillägga om snacket om hur folk kan bli av med mycket pengar lätt.
Det är olika för alla. Handlar om hur stora summor det är, hur en spenderings vanor ser ut och inte minst hur ens relation med banken är. Alla är unika. Vissa kan skicka runt med 300k(eller mer) utan problem, andra måste fråga för 30k.
Många vet inte om att dom har ens en gräns, då dom inte köper med stora summor.
Pratar man med sin bank, så får man reda på sin gräns och man kan ändra på den med eller låsa upp den tillfälligt för större köp.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10

Permalänk
Skrivet av dagas:

Om jag förstår rätt så såg han beloppet men han fick det förklarat att de skulle flytta över pengarna till ett ”spärrkonto” vilket väl lät logiskt även om det är något som bedragarna hittat på.

Viktigast är att aldrig ringa nummer man får vid sms eller mejl utan kolla upp numret till de man ska ringa till på deras hemsida.

Personligen är jag så paranoid över allt sånt där att jag inte ens litar på riktiga mejl vilket kan ställa till problem ibland men i dagens läge vågar man inte lita på något.

Svarar aldrig på nummer jag inte känner igen heller vilket ofta blir problem när man missar att dotterns skola ringer eller nått. Även om man lagt in deras nummer kan de ringa från en privat mobil eller annan telefon än den man har men man litar inte på något för ringer försäljare och lurendrejare hela tiden. Så jag tar det säkra före det osäkra ”Trust no one!” Som de sa i kultserien X-files.

Ringer aldrig några försäljare eller lurendrejare till mig. Har nummer som inte går söka på samt lagt in det i den där databasen så försäljare inte kommer åt det i sina system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Hej. Farsan brukar alltid ringa mig om allt tekniskt och intenetrelaterat. Men idag har han tydligen fått SMS eller mail att han beställt 2 Iphone varpå han klickat på nr att ringa upp "mediamarkt" och sedan blivit kopplad till "swedbank" Nu saknas 200k på kontot. Han har ringt upp riktiga swedbank som uppger att överföring inte går att stoppa, men dom har spärrat alla konton. Min fråga är:

1. Vad mer kan/bör man göra?

2. Hur gör dom? Jag kan inte logga in på min swedbank utan att scanna QR-kod

De luras. Antingen få dem att uppge eller skriva deras bankid kod. Efter det är det enkelt och tar bara sekunder

Skrivet av Bosse78:

Ja ska kolla när jag får tag på han igen. Ja måste ju gjort bank id x fler. Jävla pucko. Ringt mig 100tals ggr om liknande problem med dator, telefon etc men nu helt plötsligt går han all the way mega blåst utan att fråga!

Eh inte lönt att bli arg över det. Händer, allt för många tyvärr men när man inte vet, inte misstänker och är stressad så är det tyvärr enkelt. De bedrar varje dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berglund03:

OT

Min morsa(75år) blev uppringd av en bedragare. Var en kvinna ifrån en bank(minns inte vilken) och sa att nån försökte ta hennes pengar ifrån hennes konto. Hon kopplade min morsa vidare till "säkerhetsavdelningen".
Morsan var stressad och och hon fick upp den summan på bankidappen dom sa att dom försökte lura henne på, så hon skulle bara bekräfta att det stämde, men dom sa att det gick fel och fick göra det igen. Sen var allt löst.

Sen när hon loggade in på sin bank, så förstod hon ju att hon hade blivit lurad på en större summa pengar. Två gånger.
Hon blev helt förkrossad. För hon blev så lätt lurad och blev av med en del pengar som hon har jobbat hårt för.
Jag som son blev ju ledsen, besviken och förbannad. Himla jobbigt att se sin mor bli så lurad. Sen irriterad för att man har varnat så ofta om att inte bli lurad och att ringa till mig först, innan hon gör något. Och det brukar hon göra, men inte denna gång.

Pengarna är borta och kommer inte tillbaka. Det var första jag sa och hon förstod det också.
Men hon försökte ändå. Banken sa nej. Hon pratade med kommunen med deras ekonomiska rådgivning, som då hjälpte med medling till banken. Funkade ej.
Den domen som alla pratar om. Nope.
Så nu har hon lagt det bakom sig och vill glömma det.

Så hur har vi löst det, för att det inte ska ske igen? Det har vi inte. Men vi har gjort som så, att jag har större delen av hennes ekonomiska resurser under mitt ägande. Så om hon skulle bli lurad igen, så kan dom inte ta så mycket.
Ska även säga när vi flyttade över större delen av hennes pengar till mig via datorn. Så kom det upp en varning där det stod att hon skulle ringa upp banken själv innan det kunde genomföras. Då blev det en intervju via telefonen med random kontrollfrågor. Detta var mitt i natten ska jag även tillägga.
Hon litar på mig fullt ut att jag inte ska göra av med hennes pengar. Men för att hon ändå ska känna sig trygg. Så har vi gjort det som ett juridiskt avtalat lån, så hon kan kräva tillbaka pengarna när hon vill ifrån mig. (Finns mer detaljer hur det funkar, men det drar jag inte här).

Ni är uppe mitt i det nu och det är mycket känslor för er och kommer vara ett tag till, särskilt för din farsa.
Var en stöttepelare till han. Han vet nog att han har varit korkad och skäms för det.
Ville bara skriva av mig lite av min erfarenhet. Förhoppningsvis kanske det kan hjälpa dig/er.

Vill även tillägga om snacket om hur folk kan bli av med mycket pengar lätt.
Det är olika för alla. Handlar om hur stora summor det är, hur en spenderings vanor ser ut och inte minst hur ens relation med banken är. Alla är unika. Vissa kan skicka runt med 300k(eller mer) utan problem, andra måste fråga för 30k.
Många vet inte om att dom har ens en gräns, då dom inte köper med stora summor.
Pratar man med sin bank, så får man reda på sin gräns och man kan ändra på den med eller låsa upp den tillfälligt för större köp.

Bankerna bryr sig inte ett uns om vanliga privatkunder, de enda två sakerna de bryr sig om är sina egna vinster och storföretagskunder. De stretar emot allt va de kan tills en vanlig människa tröttnar på att försöka få tillbaka pengarna, de har också lagarna på sin sida och de där lagarna kommer inte ändras för att det är för krångligt för vanliga politiker att förstå.

Samhället är byggt för att skydda bankers och storföretags tillgångar och vinster, allt annat är mest en axelryckning.

Vi får vad vi röstar på, kapitalet är allt som betyder något och för många är så dumma att de tror att de ska sitta där med mycket pengar till slut vilket gör att de hellre ser till att skydda rätten att roffa åt sig pengar än skyddet av folk som både blir bestulna på pengar och personer som inte har medel nog.

Permalänk
Sötast
Skrivet av tintinj:

Bankerna bryr sig inte ett uns om vanliga privatkunder, de enda två sakerna de bryr sig om är sina egna vinster och storföretagskunder. De stretar emot allt va de kan tills en vanlig människa tröttnar på att försöka få tillbaka pengarna, de har också lagarna på sin sida och de där lagarna kommer inte ändras för att det är för krångligt för vanliga politiker att förstå.

Samhället är byggt för att skydda bankers och storföretags tillgångar och vinster, allt annat är mest en axelryckning.

Vi får vad vi röstar på, kapitalet är allt som betyder något och för många är så dumma att de tror att de ska sitta där med mycket pengar till slut vilket gör att de hellre ser till att skydda rätten att roffa åt sig pengar än skyddet av folk som både blir bestulna på pengar och personer som inte har medel nog.

På samma gång, så om det tydligt står

"DU ÖVERFÖR NU 200.000 KR TILL DETTA KONTOT"
och man sedan gör det....

Varför skall då banken ersätta detta?

Det är hemskt tråkigt att våra äldre fungerar såhär, men att äldre tror på att banken ringer upp en om man "blir rånad" och ber kunden om hjälp så är man så verklighetsfrånvarande att man bör ha satt en god man, eller sina barn som förmyndare av sina pengar.

Min mormor har själv blivit uppringd ett stort antal gånger och ena veckan säger hon "phah sånt skulle jag aldrig tro på" och nästa vecka så gav hon bort sin hemadress till bedragarna då de skulle hjälpa henne med utbyte av något i köket. Liksom wow.
Älskar dig mormor, men du bör nog inte ha dina egna pengar längre.

Permalänk
Skrivet av Specias:

Hemskt, ännu hemskare att banken verkligen inte har något sätt att stoppa det på. Det är för mig fortfarande en gåta.

Det är ungefär som att säga att det är en gåta varför polisen inte kan stoppa alla rån. Det går inte föra över pengar utan att ha tillgång till ägaren av bankkontots telefon, att vissa blir lurade går inte skylla på bankens system i sådana fall.

Permalänk
Medlem

Tja, bankerna borde erbjuda ett (gratis) paket för alla "osäkra" oavsett ålder - automatiskt spärrat mot överföringar utomlands, och/eller även till andra svenska konton, etc, med mera, och göra det relativt krångligt och tidsödande att låsa upp dessa spärrar.

Ser bara till mig själv : senast jag gjorde en överföring till ett utländskt konto var flera år sedan. Det kan gott vara spärrat tills jag låser upp det på ett bankkontor. Senast jag överförde till ett svenskt konto? Ok, till min fru har det väl hänt, men annars är det återigen flera år sedan det hände. Kan gott vara spärrat till alla förutom ett fåtal väl valda personer. Etc.

Vi har f.ö de mesta sparpengarna låsta i konton som inte går att föra över från utan vidare, inte ens i samma bank som lönen går till, men bankerna ser ju helst att vi har allt på "lönekontot" till ingen ränta alls, och sårbart för överföringar tydligen.

Är man riktigt osäker kan man väl skaffa ett gemensamt konto med sitt barn, exempelvis, och ha som krav att ingen kan göra uttag för sig, endast båda två samtidigt? Eller tillåter inte banker sådant? Vill minnas att när jag och min fru skaffade gemensamt konto så hade vi det valet.

Jag tycker oavsett att bankerna har stor skuld i det här.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Kan inte bankerna bara införa att alla överföringar och betalningar tar tex 5 dagar att genomföra så att de äldre har tid att ångra sig?

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Kan inte bankerna bara införa att alla överföringar och betalningar tar tex 5 dagar att genomföra så att de äldre har tid att ångra sig?

Hade ju blivit enormt jobbigt att handla saker online, eller t ex köpa bil privat då.

Permalänk
Medlem

Min mamma höll på att bli lurad. Men det va av en sån där som skickade sms på whatsapp.
Det va ett nummer som skrev att det va hennes son, alltså min bror.
Han hade tappat telefonen i toaletten o behövde hjälp att betala räkningar.
Det va sjukt bra gjort för vi pratar olika språk hemma o dom skrev blandat på rätt språk o svenska. Precis som min bror skulle gjort.
När jag kom förbi den dagen sa hon att min bror hade nytt nummer osv. Jag ba, ehh va? hon berätta lite om det. Men det funkade inte att ringa nummret så jag provade ringa på hans gamla nummer. Han svarade o fatta ingenting om vad jag prata om när jag fråga om hans telefon. Jag sprang till mammas telefon direkt o kolla att hon inte hade öppnat nå bankID eller nåt. O det hade hon inte. Det va väldigt nära dock. Så slängde nummret o blockade osv. Ingen skada skedd men va väldigt nära.
pphhhuuuu...
Dom jävlarna är duktiga.Spelar på en mammas vilja att hjälpa sin son i nöd. tom jag trodde det va legit till en början när jag läste lite i konversationen.
Men mamma hade inte testat ens att ringa min bror riktiga nummer bara för att se. Hon trodde direkt att det va legit. Hon hade till o med raderat hans riktiga nummer utan vidare eftertanke.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

På samma gång, så om det tydligt står

"DU ÖVERFÖR NU 200.000 KR TILL DETTA KONTOT"
och man sedan gör det....

Varför skall då banken ersätta detta?

För att annars finns inget incitament för banken att någonsin förbättra säkerheten för kunderna om dom själva inte tar någon risk. Tycker du att det är rimligt att ens bankkonto kan fullständigt länsas av banditer bara genom att svara ja på en fråga?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Farsan fick samma sms fast det var "dustin" tror jag, han frågar alltid mig om allt men detta nummer ringde han gladeligen upp såklart... De verkade dock ha insett att han inte gick att lura så lätt eftersom de sa att de polisanmälde händelsen åt honom och sedan tackade för samtalet.

Värt att nämna är att han redan blivit lurad på ca 50,000kr förra året så han är väl lite på tårna iaf!

Hoppas det löser sig för din pappa.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det är ungefär som att säga att det är en gåta varför polisen inte kan stoppa alla rån. Det går inte föra över pengar utan att ha tillgång till ägaren av bankkontots telefon, att vissa blir lurade går inte skylla på bankens system i sådana fall.

Jag håller inte riktigt med men jag förstår din poäng.

Vad jag vet har det sett ut såhär de senaste 20 åren, att när någon gjort en överföring så är det kört, banken kan inte göra något. I takt med att vårt samhälle blivit allt mer tekniskt så har inte bankerna i min mening följt med i samma takt och implementerat skydd för att skydda folk från att bli av med sina pengar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pirum:

Tja, bankerna borde erbjuda ett (gratis) paket för alla "osäkra" oavsett ålder - automatiskt spärrat mot överföringar utomlands, och/eller även till andra svenska konton, etc, med mera, och göra det relativt krångligt och tidsödande att låsa upp dessa spärrar.

Ser bara till mig själv : senast jag gjorde en överföring till ett utländskt konto var flera år sedan. Det kan gott vara spärrat tills jag låser upp det på ett bankkontor. Senast jag överförde till ett svenskt konto? Ok, till min fru har det väl hänt, men annars är det återigen flera år sedan det hände. Kan gott vara spärrat till alla förutom ett fåtal väl valda personer. Etc.

Vi har f.ö de mesta sparpengarna låsta i konton som inte går att föra över från utan vidare, inte ens i samma bank som lönen går till, men bankerna ser ju helst att vi har allt på "lönekontot" till ingen ränta alls, och sårbart för överföringar tydligen.

Är man riktigt osäker kan man väl skaffa ett gemensamt konto med sitt barn, exempelvis, och ha som krav att ingen kan göra uttag för sig, endast båda två samtidigt? Eller tillåter inte banker sådant? Vill minnas att när jag och min fru skaffade gemensamt konto så hade vi det valet.

Jag tycker oavsett att bankerna har stor skuld i det här.

Spärrarna och säkerhetsfunktionerna finns redan, de heter god man och förvaltare och är väl reglerade i lag.

Det som behövs är inte mer krångel för alla kunder, det som behövs är en person som kan säga ”stopp, det här är galet” och då är det lämpligast en person som känner henne och vet ifall mormor brukar skicka 20kkr till Tanzania.

Det finns alldeles säkert mormödrar som brukar göra just det av helt legitima skäl, som bara skulle bli förbannade om banken omyndigförklarade dem baserat på åldern.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av superapan:

För att annars finns inget incitament för banken att någonsin förbättra säkerheten för kunderna om dom själva inte tar någon risk. Tycker du att det är rimligt att ens bankkonto kan fullständigt länsas av banditer bara genom att svara ja på en fråga?

Det är ett tillräckligt fullt bra skydd. Men handlar nog bara om en generations fråga.
Händer tyvärr mest dom äldre sårbara. Även om det är hemskt, så ser jag lite humor i det mörka av min egen erfarenhet.
Morsan ringer ju fort det kommer upp något på rutan på datorn.
M: Det kom upp en sak på rutan!
B: Vad kom upp, vad står det?
M: Det står om jag vill spara filen. Vad ska jag göra?
B: Har du skrivit en text på Word du vill spara?
M: Ja.
B: Tryck då Ja, så sparar du det.
M: Är du säker? Inget kommer gå sönder?
B: det är lungt, tryck Ja.

Men samtidigt kan man godkänna och bli av med mycket pengar utan problem.

Har funderat mycket på hur man ska kunna förbättra det, utan att göra det för komplicerat.
Och jag personligen tror man behöver göra något fysiskt extra.
Innan behövde man skriva på ett papper och godkänna. Då hinner varningsklockor ringa och man tar det mer seriöst. Nu behöver man bara godkänna med samma app, för oviktiga, men även viktiga saker.
Det man kunde införa, är ju att man måste toucha sitt pass/idkort med mobilen (Kräver såklart NFC), utöver att använda koden till bankid. Detta ska bara behövas vid pengaröverföringar utanför sitt konto (inte köp). Förhoppningsvis ska den extra fysiska agerandet kanske väcka en varningsklocka.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10

Permalänk
Medlem

Alla som sitter på Swec tycker såklart att man är urbota korkad om man går på en sån här sak. Många äldre har dock inte en susning om hur den digitala värden fungerar och är vana att handla efter uppmaning från dom yngre som kan.

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Alla som sitter på Swec tycker såklart att man är urbota korkad om man går på en sån här sak. Många äldre har dock inte en susning om hur den digitala värden fungerar och är vana att handla efter uppmaning från dom yngre som kan.

Fast samtidigt har det varnats för denna typen av bedrägerier i varenda form av media i flera år, polisen har skickat ut information via post till äldre. Så någonstans handlar det lite om att inte ta till sig information också.

Min far var så säker på att bara innehavet av ett Bank ID var samma sak som att bli av med alla sina pengar, så han skaffade det aldrig, och kommer aldrig skaffa det. Vilket nu för tiden gör de flesta ärenden online besvärliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Hade ju blivit enormt jobbigt att handla saker online, eller t ex köpa bil privat då.

Tänkte det skulle vara en funktion för de äldre eller de som vill aktivera den. De handlar inte på nätet ändå.

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av storPutte:

Tänkte det skulle vara en funktion för de äldre eller de som vill aktivera den. De handlar inte på nätet ändå.

Nu generaliserar du så in i bomben. Det finns många 80+ som sköter sina bankaffärer och handlar på nätet, precis som det finns de som tycker det är häxkonst. Det är väldigt individuellt och utmaningen är att ingen av dem själva kommer erkänna att de är för gaggiga för att sköta det själva.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Tycker det är riktigt dåligt att det inte finns någon möjlighet att begränsa vad man tillåter bank-ID:t skall gälla, utan det är allt eller inget.
Beloppsgräns, bara gälla för legitimering, begränsa var man kan använda det, inte kunna ta lån, etc.
Finns ju ett bank-ID för barn men inget begränsningar för andra.
Betalkorten kan man ju lätt begränsa för internetköp/utlandsköp, men inget för bank-ID...

Skulle ju kunna ge ett litet skydd i alla fall, eller åtminstone begränsa ifall skadan händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Tycker det är riktigt dåligt att det inte finns någon möjlighet att begränsa vad man tillåter bank-ID:t skall gälla, utan det är allt eller inget.
Beloppsgräns, bara gälla för legitimering, begränsa var man kan använda det, inte kunna ta lån, etc.
Finns ju ett bank-ID för barn men inget begränsningar för andra.
Betalkorten kan man ju lätt begränsa för internetköp/utlandsköp, men inget för bank-ID...

Skulle ju kunna ge ett litet skydd i alla fall, eller åtminstone begränsa ifall skadan händer.

Går redan nu att ändra vilka belopp som ska gå att överföra från sina konton. Och då behöver man ringa banken för att ändra belopp.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Bosse78:

Alla som sitter på Swec tycker såklart att man är urbota korkad om man går på en sån här sak. Många äldre har dock inte en susning om hur den digitala värden fungerar och är vana att handla efter uppmaning från dom yngre som kan.

Att inte läsa vad som kommer upp i rutor är inte en åldersfråga......

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Tycker det är riktigt dåligt att det inte finns någon möjlighet att begränsa vad man tillåter bank-ID:t skall gälla, utan det är allt eller inget.
Beloppsgräns, bara gälla för legitimering, begränsa var man kan använda det, inte kunna ta lån, etc.
Finns ju ett bank-ID för barn men inget begränsningar för andra.
Betalkorten kan man ju lätt begränsa för internetköp/utlandsköp, men inget för bank-ID...

Skulle ju kunna ge ett litet skydd i alla fall, eller åtminstone begränsa ifall skadan händer.

Swedbank har möjlighet att låsa ner BankID så att du inte har möjlighet att lägga till nya betalningsmottagare eller höja din Swish-gräns utan att använda Bankdosan.

Permalänk
Inaktiv

Beklagar verkligen TS. Är inte av samma åsikt som vissa här att det bara är äldres fel eller ovilja. Jag tror vi som växt upp med Internet inte kan föreställa oss att få det sent i livet och samtidigt hänga med. Äldre människor åldras inte bara ytligt utan även reaktionsförmåga etc. påverkas. Anledningen till att bedragare ofta siktar in sig på äldre. Även yngre kan bli lurade dock.

Jag har löst det genom att helt enkelt ta kontrollen (min förälder har aldrig blivit bedragen dock då han har vägrat mobilt BankID). Det sägs att när våra föräldrar blir gamla är det vi, barnen, som får agera förälder. Därför sköter jag ekonomin och har fullmakt (krävs dock en bra relation och tillit till varandra). Det går faktiskt utmärkt att leva utan BankID speciellt för äldre som ändå är van vid kontanter och kort. Behöver ens föräldrar betala eller ta betalt med Swish kan man erbjuda sin egen. Allt går att lösa.

Även jag får skumma samtal ibland från utlandet men svarar aldrig på okänt och blockerar alla utländska samtal. Tycker man borde kunna spärra alla inkommande utländska samtal (känner ingen i utlandet). SMS får jag typ aldrig och slänger allt misstänksamt och blockerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Att inte läsa vad som kommer upp i rutor är inte en åldersfråga......

Många har som sagt absolut 0 koll på hur den digitala världen fungerar. I detta och många andra fall stressar dom dessutom personen genom att säga att dom blivit id-kapade och att köp görs just nu i denna stund, vilket gör att man blir ännu dummare.

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av varget:

Jo precis det är vanligt. Men i detta fall så verkar det inte var det. Swedbank verkar redan ha att man måste nfc-scanna pass/nationellt idkort för att skaffa nytt bankid.

https://www.swedbank.se/privat/digitala-tjanster/mobilt-banki...

Nått som troligen kommer komma till alla banker "snart".

Redan kommit till Länsförsäkringar och Skandia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Swedbank har möjlighet att låsa ner BankID så att du inte har möjlighet att lägga till nya betalningsmottagare eller höja din Swish-gräns utan att använda Bankdosan.

Tänkte mer generellt inte bara per bank-basis, för bara för att du har ett Bank-ID från Swedbank så kan man ju använda den till annan bank eller lånegivare.

Skulle man kunna få val hos Bank-ID om beloppsgränser eller begränsningar om att ta lån eller liknande, så skall det gälla på alla ställen man kan logga in med Bank-ID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Swedbank har möjlighet att låsa ner BankID så att du inte har möjlighet att lägga till nya betalningsmottagare eller höja din Swish-gräns utan att använda Bankdosan.

Ja, men om denna person hade fått höra att han måste hämta sin bankdosa så hade han gjort det eftersom han litade på personen i luren. Inget hade blivit annorlunda tror jag.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen anhörig som än så länge blivit utsatt för bedragare, men jag blev mycket irriterad på Swedbank när jag fick veta att de prackat på en släkting i 95-års åldern en bankdosa trots att hon absolut inte har någon förmåga att använda digitala tjänster. Hon hade ingen aning om vad man använder bankdosan till, men antagligen har hon skrivit under något avtal som banktjänstemannen lagt framför henne om internetbank.

Jag vet inte om Swedbank tar betalt för internetbanken, men om så är fallet så har de lurat henne att betala för något som bara kommer att vara en attackvektor för bedragare.

Permalänk
Medlem

Beklagar det som hänt TS!
Min far blev i våras avlurad sitt bankkort med kod. Där har gärningspersonerna lagförts nu (hoppas de får det kul i fängelset...) och vi krigar för att få ut det skadestånd och ersättning min far tilldömdes. Det var i sammanhanget "bara" 11000:- han blev av med men det blottade ju dels min fars godtrogenhet men också Nordeas brister i sina tjänster. De är framtagna för att vara enkla för gemene man men i händerna på våra äldre underlättar snarare deras system det för bedragarna.