Problem med Sunshine/Moonlight/Nvidia Gamestream

Permalänk
Medlem

Problem med Sunshine/Moonlight/Nvidia Gamestream

Jag har installerat Sunshine på min PC för att kunna streama spel och spela dessa på exempelvis min mobiltelefon. Tekniken bygger på Nvidia Gamestream som jag förstår det, men då Nvidia ska stoppa utvecklingen för denna tjänst så är Sunshine ett open source-projekt som ska fungera som ett alternativ. Dock upplever jag mitt problem i båda dessa tjänster, så jag tror inte att varken Sunshine eller Nvidia Gamestream specifikt är problemet.

Problemet jag upplever är att streamen hackar väldigt mycket. Det spelar ingen roll om jag ändrar varken bitrate eller kompressionstyp i Moonlight (klienten som kopplar upp mot streamen från mobilen), hackandet är mer eller mindre detsamma oavsett vilka inställningar jag gör i Moonlight.

Jag har spelat in två exempel där jag spelar Hades på Sunshine/Moonlight och Steam Link: https://imgur.com/a/3iVY33u

Sunshine/Moonlight kör i exemplet lokalt på mitt hemnätverk, anslutet till 5GHz WiFi. Datorn är ansluten till routern med Cat 6-kabel. Som ni ser så är det ett konstant hackande av både ljud och bild. Jag tycker mig höra att det nästan finns som en rytm i sättet det hackar på, som att det är ett återkommande mönster.

Steam Link körs utanför mitt nätverk via 4G-nätet medan jag åker tunnelbana och som ni kan se så körs det mycket mer konsekvent och mjukt utan några som helst hack. Visserligen är det lite mer komprimering/artefakter och latency pga att jag befann mig i tunnelbanan, men överlag är det en mycket mjukare upplevelse. Jag har inte spelat in när jag kör Steam Link lokalt hemma över WiFi, men då är det helt perfekt.

Jag undrar lite om någon har erfarenhet av Sunshine/Moonlight/Nvidia Gamestream och vad som skulle kunna vara problemet? Steam Link fungerar ju utan problem, så jag funderar på om det är någon ytterligare inställning/optimering som behöver göras eller om det helt enkelt är iOS-appen för Moonlight som är dålig?

Permalänk
Medlem

Upptäckt att hacket kvarstår så längr jag inte interagerar med Moonlight. Om jag antingen trycker på knappar eller rör med fingret (musen) så upphör det helt att lagga. Oklart vad det skulle kunna bero på, men spontant så känns det antingen som en nätverksgrej eller något med mjukvaran.

Det är ungefär som att strömningen blir stabil om den kommunicerar åt båda håll, dvs att strömningen skickas samtidigt som Sunshine får input från Moonlight när jag använder overlayknapparna.

Ingen som känner igen?