Hur delar jag en mapp med en windows burk från Xubuntu?

Permalänk
Musikälskare

Hur delar jag en mapp med en windows burk från Xubuntu?

Hallå!

Jag har installerat Xubuntu och vill dela en mapp med min Windows 10 burk

Har försökt med shares-admin men den bara krashar när jag försöker dela
Det ända jag har installerat är sudo apt install samba

Är nybörjare

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Hallå!

Jag har installerat Xubuntu och vill dela en mapp med min Windows 10 burk

Har försökt med shares-admin men den bara krashar när jag försöker dela
Det ända jag har installerat är sudo apt install samba

Är nybörjare

Är det två olika datorer?

Du vill att Xubuntu-burken ska "dela ut" en mapp på nätverket, som Windows 10-burken sedan kan anslut till?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av GLaDER:

Är det två olika datorer?

Du vill att Xubuntu-burken ska "dela ut" en mapp på nätverket, som Windows 10-burken sedan kan anslut till?

Precis, till exempel

Musikmapp som finns på Xubuntu (Fysisk dator) -> delas till Windows 10 (Fysisk dator)

EDIT: Får detta felmeddelandet

EDIT2: Jag switchade över till Ubuntu och fick det och fungera nu

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem

Segmentation fault beror på att programmet försöker läsa/skriva minne som det inte allokerat. Det är en bugg i programmet.

shares-admin tycks vara ett GNOME-program, medan du troligen kör xfce. Det brukar fungera hyffsat att köra program avsett för en skrivbordsmiljö i en annan om man installerat programmet genom pakethanteraren, men jag skulle inte bli förvånad om du helt enkelt råkat på en otestad kombination. Om du har en GNOME-miljö installerad och kan välja den på logonskärmen så kan du försöka starta shares-admin inifrån det skrivbordet i stället.

Samba, som hanterar Windows-shares i Linux, är tyvärr notoriskt jobbigt att konfigurera genom inställningsfiler och kommandorad. Men det lär finnas gott om guider. Om de fungerar eller inte är dock en öppen fråga. Jag har inte gjort detta själv de senaste 10+ åren, och de guider jag hittar på en snabb googling ser inte kompletta ut. Bland annat tycks Ubuntu 22.04 och senare ha bytt standardrättigheter under /home som man måste trixa med om man har sin share där.

Med lite tur får du ett tips från någon som gjort detta på Ubuntu av senare snitt.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av KAD:

Segmentation fault beror på att programmet försöker läsa/skriva minne som det inte allokerat. Det är en bugg i programmet.

shares-admin tycks vara ett GNOME-program, medan du troligen kör xfce. Det brukar fungera hyffsat att köra program avsett för en skrivbordsmiljö i en annan om man installerat programmet genom pakethanteraren, men jag skulle inte bli förvånad om du helt enkelt råkat på en otestad kombination. Om du har en GNOME-miljö installerad och kan välja den på logonskärmen så kan du försöka starta shares-admin inifrån det skrivbordet i stället.

Samba, som hanterar Windows-shares i Linux, är tyvärr notoriskt jobbigt att konfigurera genom inställningsfiler och kommandorad. Men det lär finnas gott om guider. Om de fungerar eller inte är dock en öppen fråga. Jag har inte gjort detta själv de senaste 10+ åren, och de guider jag hittar på en snabb googling ser inte kompletta ut. Bland annat tycks Ubuntu 22.04 och senare ha bytt standardrättigheter under /home som man måste trixa med om man har sin share där.

Med lite tur får du ett tips från någon som gjort detta på Ubuntu av senare snitt.

Jag gick över till Ubuntu istället och fick det att fungera, använde denna guiden https://linuxhint.com/share-folder-on-local-network-with-ubun...

Detta verkade göra tricket, kommer åt alla diskar nu från windows (\\192.168.1.246)

Samba conf

Visa signatur

📷 Mina fotografier

Permalänk
Skrivet av flashen:

Jag gick över till Ubuntu istället och fick det att fungera, använde denna guiden https://linuxhint.com/share-folder-on-local-network-with-ubun...

Detta verkade göra tricket, kommer åt alla diskar nu från windows (\\192.168.1.246)

https://i.imgur.com/wbdaOEv.png

Samba conf

https://i.imgur.com/q6HveaY.png

https://i.imgur.com/wp4CQdn.png

jag har suttit i samma problem nån gång att jag inte hur jag än vände på det inte fick samba att vilja komunisera öht mellan datorerna.

jag löste det på så sett att jag helt enkelt satte upp en lokal FTP server på windows datorn istället då det är mer universalt mellan olika os och sällan det strular.

brydde mig inte om lösenord eller kryptering iom att det i princip bara var för att flytta filer smidigt mellan datorerna så bara blockade all access mot internet i brandväggen så den endast var åtkomlig innom det lokala nätverket.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Samba ska funka i Xubuntu också.