Permalänk
Medlem

Texas Ti84-plus

Hej!

Vet inte riktigt om detta hamnar under rätt kategori men provar.

Har en texas TI84-plus räknare.

Är det någon som vet om man kan ställa in hur stora tals skrivs ut.
Exempel:

Såhär skriver den:
1200000
Går det att få den skriva ut svaret:
1 200 000

Då det blir lättare att se talen.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Tusentalsavskiljare eller "thousands separators" är det du letar efter, det kanske hjälper till med googlandet. Men jag tvivlar på att den har sådan funktion.

Du kan annars alltid dela på 1000 för att bryta ner talet lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Tusentalsavskiljare eller "thousands separators" är det du letar efter, det kanske hjälper till med googlandet. Men jag tvivlar på att den har sådan funktion.

Du kan annars alltid dela på 1000 för att bryta ner talet lite.

Tack för ditt svar!
Viste inte riktigt vad man kallar det. Får googla runt lite och se!

Tack för ditt svar.

Någon annan får gärna hjälpa med era kunskaper om någon som vet.

Tack igen!

Permalänk
Medlem

Det du kan göra är att ändra notation.
Normal = 12345.678
SCI (scientific) = 1.2345678E4
ENG (Engineering) = 12.345678E3
Ditt exempel skulle bli 1.2E6 i både SCI och ENG, men ENG ger alltid i tusen, miljon etc..

Permalänk
Medlem

HP:s räknare har i väldigt många av sina modeller tusentalsavskiljare - ofta valbart mellan punkt och decimalkomma i någon meny.

när jag skannade lite snabbt i TI84 användarmanual så verkar det inte finnas någon sådan funktion/möjlighet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

HP:s räknare har i väldigt många av sina modeller tusentalsavskiljare - ofta valbart mellan punkt och decimalkomma i någon meny.

när jag skannade lite snabbt i TI84 användarmanual så verkar det inte finnas någon sådan funktion/möjlighet...

Det är lite intressant. Min HP 12C Platinum har ju det, men det går inte vad jag vet att få fram på min TI-89 Titanium. Däremot har Texas finansräknaralternativ till 12C också tusentalsavdelare att döma av bilder.

Permalänk
Medlem

Tack för alla fina svar!

Verkar som jag får leva med att det inte går att göra på min räknare. Tack igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackoxy:

Tack för alla fina svar!

Verkar som jag får leva med att det inte går att göra på min räknare. Tack igen

Det går att fixa om du installerar omnicalc: http://www.detachedsolutions.com/omnicalc/manual/options.php#...

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold