Skapa hemsidan, var ska jag börja? Någon Kurs?

Permalänk

Skapa hemsidan, var ska jag börja? Någon Kurs?

hej!
Jag heter Sam, är en 24 åringskille som har börjat skapa en hemsida för mig själv.
Undrar över, känner ni till någon kurs som inte är så dyrt? Alltså där man kan lära sig alla programmeringsspråkerna?
Frågade ett företag och de sa att det kostar 28.000kr bara för 4 månader... usch... :/

Har själv pluggat på gymnasiet el och energiprogrammet inriktning dator och kommunikationsteknik. Gick ganska bra... efter det fick jag börja på en yrkeshögskola, tyvärr där gick det jättedålig... somnade i klassen samt förstod ingenting av det som lärare berättade... Allt det här är för att jag har blivit opererat för en hjärntumör år 2014.
Villl försöka komma fram någonstans, jag kan väl inte leva ett liv utan jobb!
Mitt dröm är att jag lär mig allt inom web programmering (web developer)
Jag vet inte om jag klarar IGEN att börja på en skola...
Hoppas ni inte tar bort det jag skrev.
Tack!
Mvh Sam

Permalänk

Rekommenderar ändå att du söker dig till en yrkeshögskola med någon typ av programmeringsinriktning.

Annars finns det många bra kurser på YouTube, eller om du vill betala för lite mer strukturerade kurser för en billig peng (några hundra kanske), så finns det på t ex. Udemy.

Distansakademin verkar vara en bra hemsida där du kan lära dig programmering från svenska lärare. En av dem som driver den sidan var min gamla YH lärare, riktigt duktig!

För att bygga en hemsida, så rekommenderar jag att du lär dig HTML > CSS > JavaScript/TypeScript.. börja med dem och sedan kan du gå vidare till andra språk om du vill det.

Permalänk
Medlem

Att bara signa upp sig på en kurs kommer inte få dig att bli bra på programmering, i alla fall inte tillräckligt för att få ett jobb inom det. På 4 månader kommer du hinna gå igenom grunderna, och kanske kan skapa några enkla webbsidor själv, men att bli duktig programmerare tar många år av studerande och experimenterande. Tror att en yrkeshögskola är det lättare, snabbare och billigare sättet att lära sig, förutsatt att du inte hellre vill lära dig av dig själv med hjälp av youtube guider och att googla en massa.

Sen ser jag inte varför det skulle vara bättre med en enstaka kurs än att gå på en yrkeshögskola? Där kan man ju få hjälp av lärare och andra studenter som sitter med samma problem. Vet inte om det är så i kurserna du tänkt också, eller varför skulle det vara enklare att lära sig där?

Permalänk
Medlem

Som nämnt innan - bestäm dig vad du vill göra (ex bygga en enkel hemsida som visar ett galleri) sen sätt dig med youtube tutorials.

Hade lärt mig lite basic HTML -> CSS -> JavaScript precis som nämnt innan sen söka på youtube ”how till build X in HMTL/JS” typ.

Är självlärd och gjorde detta på sidan av min gymnasietid och har nu varit App och Webbutvecklare i 10 år professionellt. Tycker dom som betalar för kurser luras lite, har inte träffat på många lyckade fall där dom kommer från sånna kurser. Är oftast självlärda / intresserade som blir bra utvecklare i min erfarenhet

Permalänk
Medlem

Egentligen finns allt du behöver för att lära dig programmera helt gratis på Internet. Men det kräver att du har disciplinen och strukturen att själv lära sig saker.

Permalänk
Medlem

Ah, hjärntrötthet?

Att sitta och lyssna i en lektionssal kan vara väldigt förvirrande om man har en lärare som bara rabblar på. Då måste man nästan redan ha en del koll på ämnet. Men har man en bra lärare som både kan visa och förklara på ett pedagogiskt sätt, då behöver man knappt ha någon koll alls på ämnet i fråga.

Med det sagt så kanske bok är något för dig då det kan vara mindre störande än att sitta vid en skärm. Annars så är ebok ett mellanting.
Jag läste Learn Enough HTML, CSS and Layout to Be Dangerous (ISBN:9780137843107) som ebok på min vanliga surfplatta. Tyckte den vara ganska bra. Men finns säkert böcker som är mycket bättre. De har även en bok för Javascript.

En sak skulle kunna vara att prata med Komvux där du bor så kanske de kan vägleda dig.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

https://www.w3schools.com/

interaktiva lärningshemsidor är bäst om du tycker det är segt att läsa/sitta o lyssna. Körde själv jQuery på w3schools back in the day och blev flitig på det när det var relevant.

EDIT: Bästa är att de är gratis också

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ahmadpour99:

hej!
Jag heter Sam, är en 24 åringskille som har börjat skapa en hemsida för mig själv.
Undrar över, känner ni till någon kurs som inte är så dyrt? Alltså där man kan lära sig alla programmeringsspråkerna?
Frågade ett företag och de sa att det kostar 28.000kr bara för 4 månader... usch... :/

Har själv pluggat på gymnasiet el och energiprogrammet inriktning dator och kommunikationsteknik. Gick ganska bra... efter det fick jag börja på en yrkeshögskola, tyvärr där gick det jättedålig... somnade i klassen samt förstod ingenting av det som lärare berättade... Allt det här är för att jag har blivit opererat för en hjärntumör år 2014.
Villl försöka komma fram någonstans, jag kan väl inte leva ett liv utan jobb!
Mitt dröm är att jag lär mig allt inom web programmering (web developer)
Jag vet inte om jag klarar IGEN att börja på en skola...
Hoppas ni inte tar bort det jag skrev.
Tack!
Mvh Sam

Det beror lite på vad du vill göra. Om du vill bygga hemsidor så kommer du långt med att använda en bas som WordPress. Då kan du koncentrera dig på design, text, bilder osv. Går att göra mycket med WordPress.

Webprogrammering är mer om du vill bygga en applikation på webben. Tänk dig som ett windowsprogram fast i webmiljö. Är det detta du är intresserad av så är det något annat.

Oavsett kan du börja med HTML, CSS och JavaScript på w3schools. Fortsätter du med WordPress klarar du dig långt med de tre teknikerna. Annars kan du fortsätta ner i katalogen.
Det är bra att du börjat på ett eget projekt. Då kan du använda det för att göra nytta av det du lärt dig så att det fastnar bättre. Sedan får du också något att visa upp för potentiella arbetsgivare framöver.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Som någon nämnde, allt finns gratis. Skippa WordPress och lär dig HTML, CSS, JavaScript (och sen gå över till TypeScript) och när du är bekväm med det så lär dig React eller dylikt. Yrkeshögskola är rent kunskapsmässigt inte speciellt mycket att ha om man är någorlunda självlärd, däremot är det ett bra sätt att få prova arbeta i grupp, lära känna andra med samma intresse och kanske framför allt få en praktikplats.

Permalänk
Medlem

Det du behöver fundera på är om du vill lära dig göra design, programmera hemsidor utifrån en design och få dem att fungera (HTML, CSS, javascript), eller om du vill kunna göra mer dvs även bygga backend som hanterar vad som ska visas och pratar med databaser där information ligger lagrad.

Här är en gratiskurs som jag tror är en utmärkt start. Du får börja grafiskt med CSS och ser direkt effekten av vad du gör. HTML får du serverad för det mesta.
Han börjar i ett lugnt tempo och är väldigt pedagogisk, han måste vara utmärkt i sitt jobb som lärare. På 21 dagar får du lära dig en del om CSS och du lär dig rätt från början med responsiv design (fungerar och ser bra ut på såväl mobil som på datorn).
https://courses.kevinpowell.co/conquering-responsive-layouts

Med samma person finns även denna kurs för att bygga din första hemsida (HTML, CSS, samt karriärvägar inom fronend). Denna är är ännu bättre som första introduktion innan kursen jag länkade ovanför https://scrimba.com/learn/introhtmlcss

Medan du följer kursen kan du ta en funderare på vad som är roligt för att förstå vad du vill inrikta dig mer på eller lära dig som nästa steg.

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Motsols:

Det du behöver fundera på är om du vill lära dig göra design, programmera hemsidor utifrån en design och få dem att fungera (HTML, CSS, javascript), eller om du vill kunna göra mer dvs även bygga backend som hanterar vad som ska visas och pratar med databaser där information ligger lagrad.

Här är en gratiskurs som jag tror är en utmärkt start. Du får börja grafiskt med CSS och ser direkt effekten av vad du gör. HTML får du serverad för det mesta.
Han börjar i ett lugnt tempo och är väldigt pedagogisk, han måste vara utmärkt i sitt jobb som lärare. På 21 dagar får du lära dig en del om CSS och du lär dig rätt från början med responsiv design (fungerar och ser bra ut på såväl mobil som på datorn).
https://courses.kevinpowell.co/conquering-responsive-layouts

Med samma person finns även denna kurs för att bygga din första hemsida (HTML, CSS, samt karriärvägar inom fronend). Denna är kanske ännu bättre som första introduktion https://scrimba.com/learn/introhtmlcss

Medan du följer kursen kan du ta en funderare på vad som är roligt för att förstå vad du vill inrikta dig mer på eller lära dig som nästa steg.

Lycka till!

Hej!
Jag skulle vilja lära mig allt, både front samt backend.
Alltså bli en fullstack webdeveloper…
Jag vet att det kommer ta lång tid men ändå jag vill försöka..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahmadpour99:

Hej!
Jag skulle vilja lära mig allt, både front samt backend.
Alltså bli en fullstack webdeveloper…
Jag vet att det kommer ta lång tid men ändå jag vill försöka..

Ok! Min rekommendation är att börja med hemsidor precis som du tänkt dig redan för att få HTML & CSS. Antingen genom kurserna jag länkade eller något annat som du gillar.

I nästa steg kan du börja lära dig Javascript som hämtar text från ett API (hur en server exponerar sin kommunikation) och lägger till det i din hemsida. Ditt API kan skrivas i Javascript det med så du får ut mer av att lära dig det. Strunta i andra språk som Java, C# etc som också är populära, Javascript i backend är väldigt populärt också och du behöver lära dig mindre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ahmadpour99:

Hej!
Jag skulle vilja lära mig allt, både front samt backend.
Alltså bli en fullstack webdeveloper…
Jag vet att det kommer ta lång tid men ändå jag vill försöka..

Rekommenderar att du lär dig göra en simpel CRUD (Create, Read, Update, Delete). Gör en simpel todo-list eller liknande och gör den bra. Då får du med många grundläggande delar. För enkelhetens skull rekommenderar jag teknikerna som redan nämnts i tråden samt en väldigt enkel backend i node.js. Som databas kan du köra en "fejk" med JSON-filer men föreslår en SQL-databas med en simpel tabell. Detta kanske låter mycket men du har ett mål och du kan lösa problemen längs vägen.

Permalänk
Medlem

Tips kan ju vara att gå en bootcamp för webbutveckling, finns några att välja på här i Sverige. Jag gick en på två månader som kostade ca 70k, men vet en kollega som gick en på 3 månader och tror inte att han betalade någon avgift, företaget tar istället en liten del av hans lön nu något år efter han fått jobb.

Permalänk
Skrivet av anon320419:

Som någon nämnde, allt finns gratis. Skippa WordPress och lär dig HTML, CSS, JavaScript (och sen gå över till TypeScript) och när du är bekväm med det så lär dig React eller dylikt. Yrkeshögskola är rent kunskapsmässigt inte speciellt mycket att ha om man är någorlunda självlärd, däremot är det ett bra sätt att få prova arbeta i grupp, lära känna andra med samma intresse och kanske framför allt få en praktikplats.

YH inom programmering är perfekt för den som vill lära sig Mötesdynamik och Kaffebryggning vad jag förstått! *inte avis*

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem

Här är kursen som fick mig att bli så intresserad att jag tillslut bytte karriär till utvecklare.

udemykurs

Börjar från noll och slutar med att bygga en fullstackapp, du kommer inte att kunna gå och jobba efter kursen men du har kommit en bra bit på vägen.

Permalänk
Skrivet av Xenofonus:

Här är kursen som fick mig att bli så intresserad att jag tillslut bytte karriär till utvecklare.

udemykurs

Börjar från noll och slutar med att bygga en fullstackapp, du kommer inte att kunna gå och jobba efter kursen men du har kommit en bra bit på vägen.

Tack!
Har nyligen börjat en kurs på mitt språk inom It

Permalänk
Medlem

Tänk på att webdev är nog den området inom programmering med mest antal sökande per jobb, just pga. att det är lite enklare att lära sig.

Mer OT; Jag använder själv Hugo (golang/markdown med lite CSS/HTML) till min personliga sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

YH inom programmering är perfekt för den som vill lära sig Mötesdynamik och Kaffebryggning vad jag förstått! *inte avis*

Mvh,
WKL.

Det där skulle jag säga man får ta med en nypa salt. Jag gick yh och är mycket nöjd med utbildningen. Visst fanns det förbättringspotential på vissa områden, och skolan tog emot feedback på ett bra sätt och justerade utbildningen till året efter så den blev ännu bättre.
Jag skulle säga att yh är bästa vägen att gå för att komma ut i arbetslivet om man inte har någon erfarenhet sedan tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Ah, hjärntrötthet?

Att sitta och lyssna i en lektionssal kan vara väldigt förvirrande om man har en lärare som bara rabblar på. Då måste man nästan redan ha en del koll på ämnet. Men har man en bra lärare som både kan visa och förklara på ett pedagogiskt sätt, då behöver man knappt ha någon koll alls på ämnet i fråga.

Med det sagt så kanske bok är något för dig då det kan vara mindre störande än att sitta vid en skärm. Annars så är ebok ett mellanting.
Jag läste Learn Enough HTML, CSS and Layout to Be Dangerous (ISBN:9780137843107) som ebok på min vanliga surfplatta. Tyckte den vara ganska bra. Men finns säkert böcker som är mycket bättre. De har även en bok för Javascript.

En sak skulle kunna vara att prata med Komvux där du bor så kanske de kan vägleda dig.

Alla lär sig på olika sätt. Detta viktigaste är att först lära sig hur man lär sig. 👍

Onlinekurser är mer eller mindre värdelöst för mig. Jag har väldigt svårt att koncentrera mig och följa med. Lär mig mycket mer med egna projekt eller bara om jag får en uppgift. Böcker använder jag rätt sällan inom it. Det är mest principer och sådant, det praktiska blir gammalt såfort.

Det bästa är ju att försöka lära sig så mycket som möjligt på jobbet och få betalt samtidigt. 🤩

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Kan också slå ett slag för att använda tex chat GPT (3.5) för att ställa frågor, ge exempel på kod, förklara kod OSV. Det går också bra att fråga om principer för hur man kan bygga olika webb applikationer mm, vilka språk som är lämpliga och hur de interagerar med varandra.

Det ihop med tidigare rådet w3schools är jättebra när man sitter och jobbar med ett projekt.

Jag är bara hobby programmerare men kom igång rätt bra genom att ta över en redan skriven hemsida och fick börja klura ut hur man fick göra för att ändra saker. Det här var för ca 20 år sedan så den var ju simpel jämfört hur sidor ser ut idag, men att starta med något lagom avancerat och studera koden parallellt med att knacka egen kod kan vara bra istället för att bara starta med ett vitt papper. Jag köpte också någon bok om grunderna i php som gav en bra grund, men idag kan man säker få samma sak via Youtube eller andra online guider.

Lycka till med din karriär! Och även om du mot förmodan inte skulle landa helt som webbutvecklare så är det en bra merit att kunna en del om hemsidor och webb applikationer. Det finns säkert många mindre företag som kan ha behov av att få liv i sina webbsidor eller ta nytta av webben på andra sätt, men som inte har resurser att anlita programmerare heltid. Där kan du säkert även under dina studier kombinera det med tidigare utbildning, det kanske finns firmor som behöver lite enklare skötsel av sin hemsida? Sånt gjorde jag som extraknäck under mina egna studier.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Skrivet av nikwid:

Kan också slå ett slag för att använda tex chat GPT (3.5) för att ställa frågor, ge exempel på kod, förklara kod OSV. Det går också bra att fråga om principer för hur man kan bygga olika webb applikationer mm, vilka språk som är lämpliga och hur de interagerar med varandra.

Det ihop med tidigare rådet w3schools är jättebra när man sitter och jobbar med ett projekt.

Jag är bara hobby programmerare men kom igång rätt bra genom att ta över en redan skriven hemsida och fick börja klura ut hur man fick göra för att ändra saker. Det här var för ca 20 år sedan så den var ju simpel jämfört hur sidor ser ut idag, men att starta med något lagom avancerat och studera koden parallellt med att knacka egen kod kan vara bra istället för att bara starta med ett vitt papper. Jag köpte också någon bok om grunderna i php som gav en bra grund, men idag kan man säker få samma sak via Youtube eller andra online guider.

Lycka till med din karriär! Och även om du mot förmodan inte skulle landa helt som webbutvecklare så är det en bra merit att kunna en del om hemsidor och webb applikationer. Det finns säkert många mindre företag som kan ha behov av att få liv i sina webbsidor eller ta nytta av webben på andra sätt, men som inte har resurser att anlita programmerare heltid. Där kan du säkert även under dina studier kombinera det med tidigare utbildning, det kanske finns firmor som behöver lite enklare skötsel av sin hemsida? Sånt gjorde jag som extraknäck under mina egna studier.

Tack!!! ☺️

Permalänk
Medlem

Bästa med w3c är ju att den har en validator som kan vara användbart för att lösa problem i exempelvis css

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera https://www.freecodecamp.org/learn om du vill lära dig webbutveckling då det är väldigt stegvis samt flera projekt. Tror det skulle kunna fungera särskilt bra för dig om du har besvär med trötthet/ork då det är lätt att komma tillbaka efter paus då det är uppdelat stegvis, skapa ett konto så sparas dina framsteg.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]