Asus 3080 Strix, vibrationer från mittersta fläkten i vissa rpm

Permalänk
Medlem

Asus 3080 Strix, vibrationer från mittersta fläkten i vissa rpm

Hej!

Har ett Asus 3080 Strix som jag är väldigt nöjd med. Men har nu märkt att mittersta fläkten skapar vibrationer som jag kan känna genom skrivbordet till mus och tangentbord när fläkten kör i vissa rpm. Är inget extremt men är ändå lite störigt. Har testat mig fram till att det är mitten fläkten genom att stänga av fläktarna i MSI Afterburner. Vibrationerna uppkommer bara i 62-65 % fläkthastighet men det störiga är att kortet ofta ligger därikring. Ställer jag fläkthastigheten lägre eller högre än detta så försvinner det.

Är en sån specifik grej så vet inte hur jag skulle gå tillväga vid en eventuell felanmälan?

Är det någon med ett likadant kort som kan hjälpa mig att testa hur era är i samma scenario? Man kan känna vibrationerna genom chassit i mitt fall.

Mvh D

Permalänk
Medlem

Ingen som har några råd? Är det inte konstigt att det är i så specifika rpm? Samt att det i 100% inte vibrerar alls. Har sett att man kan byta fläkten själv men verkar onödigt avancerat på Strix korten.

Permalänk

Har du garanti så skicka in det. Annars gör en egen fläktkurva så du hoppar över där det vibrerar.

Det går även byta fläkten, det är ganska enkelt men bör väl vara en sista lösning.

Permalänk
Medlem

Fenomenet uppstår sannolikt på grund av resonans.

Lösningen är att peta in något stödjande mellan mittersta fläkten och kylflänsen, för att motverka självsvängningen som orsakar oljudet.

Länk: https://rog-forum.asus.com/t5/previous-forum/strix-rtx-3080-f...

Permalänk
Medlem

Bytte precis samtliga på mitt strix 3080, men endast den främre som gav missljud egentligen vid ~75% hastighet som jag inte orkade med längre..

Du kan dra åt skruvarna på alla fläktar. Det hjälper en hel del. Alla var dåligt åtdragna på mitt från fabrik så jag drog åt dom för ungefär ett år sedan. Kan ju berott på vibrationer. Men det är säkert samma som hänt med ditt.

Någon av dom nya fläktarna brummar till ibland när dom rampar upp i varvtal, precis som dom gamla gjorde. Tror bara hela serien har kassa fläktar.

Det sitter som små runda mattor under varje fläkt som jag förmodar ska agera vibrationsdämpare. Kanske därför dom släpper med tiden.

Skulle du bestämma dig för nya fläktar på sikt kan jag rekommendera GPUFanReplacement.com. Har köpt där ett tiotal gånger nu, senast en ny idag till ett kort. Har fått originalfläktar med loggor på och rätt märke/modell varje gång.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Har skrivet det.. många gånger nu
Sätt på två 120mm fläktar så löser du alla problem samt får ett tystare och svalare grafikkort.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Sätt på två 120mm fläktar så löser du alla problem samt får ett tystare och svalare grafikkort.

Ser ingen som helst anledning till att deshrouda dessa kort. Sabba utseendet för några grader svalare GPU som iaf inte lär påverka hotspot/minnestemps överdrivet mycket, och som går att ordna enkelt med custom fläktkurva (0 rpm upp 55c tror jag fabrikskurvan är satt).. Strixkorten har ju bland dom bästa kylarna redan som det är.
Klart större fläktar är bättre men ser ju bedrövligt ut om man kör fönstersida.

Men det är ju samma tillvägagångssätt att byta ut en fläkt som att deshrouda, så upp till var och en.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Har du garanti så skicka in det. Annars gör en egen fläktkurva så du hoppar över där det vibrerar.

Det går även byta fläkten, det är ganska enkelt men bör väl vara en sista lösning.

Tror det är garanti kvar. Tänker bara att det kommer sluta med att jag skickar in kortet till någon förstalinjesupport som kör igång det, inte tycker att det är något fel och sen skickar tillbaka det. Att det bara slutar med att jag får vara utan kort i 1-2 veckor utan att dom gör något. Felet är ju så himla specifikt. Hade fläkten gett dessa vibrationer i alla högre varvtal eller gett missljud så tror jag det varit enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Bytte precis samtliga på mitt strix 3080, men endast den främre som gav missljud egentligen vid ~75% hastighet som jag inte orkade med längre..

Du kan dra åt skruvarna på alla fläktar. Det hjälper en hel del. Alla var dåligt åtdragna på mitt från fabrik så jag drog åt dom för ungefär ett år sedan. Kan ju berott på vibrationer. Men det är säkert samma som hänt med ditt.

Någon av dom nya fläktarna brummar till ibland när dom rampar upp i varvtal, precis som dom gamla gjorde. Tror bara hela serien har kassa fläktar.

Det sitter som små runda mattor under varje fläkt som jag förmodar ska agera vibrationsdämpare. Kanske därför dom släpper med tiden.

Skulle du bestämma dig för nya fläktar på sikt kan jag rekommendera GPUFanReplacement.com. Har köpt där ett tiotal gånger nu, senast en ny idag till ett kort. Har fått originalfläktar med loggor på och rätt märke/modell varje gång.

Bytte du även thermal pads då? För i alla videor jag sett angående fläktbyte så byter dom även dessa. Måste man göra det när man öppnat kortet? Är det att dom faller sönder när man öppnar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Fenomenet uppstår sannolikt på grund av resonans.

Lösningen är att peta in något stödjande mellan mittersta fläkten och kylflänsen, för att motverka självsvängningen som orsakar oljudet.

Länk: https://rog-forum.asus.com/t5/previous-forum/strix-rtx-3080-f...

Är inte samma problem som jag har, kan inte höra något missljud alls. Är vibrationer som sprider sig genom chassit och ner i skrivbordet. Är ju inte så jag sitter och skakar Men är tillräckligt för att det ska vara störigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Är man en fisförnäm gamer som jag med akvarielikt chassi så är ghettomods absolut sista utvägen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doraso:

Bytte du även thermal pads då? För i alla videor jag sett angående fläktbyte så byter dom även dessa. Måste man göra det när man öppnat kortet? Är det att dom faller sönder när man öppnar?

Självfallet är pads och pasta bytt kör Gelid Extreme pads och Kryonaut pasta. Gör en enorm skillnad. Men du knäcker som sagt garantin.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Prova att stänga av datorn, greppa tag om fläktens mittdel med fingrarna och motionera den upp och ner ett par-tio gånger. Kan räcka. Fungerade för mig ganska länge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Självfallet är pads och pasta bytt kör Gelid Extreme pads och Kryonaut pasta. Gör en enorm skillnad. Men du knäcker som sagt garantin.

Tack! Det är garanti kvar, jag tror bara att det kommer vara svårt att få Asus att fatta och göra någonting åt problemet när det är så specifikt. Vill inte riska att vara utan kortet så länge och eventuellt få det repat och förstört som många andra verkar fått och sen har dom inte hittat felet.

Skulle du kunna testa hur det är på ditt kort om du kör typ 63-65% fläkthastighet? Tänker om det är något i designen som gör att det blir resonans just här. Jag känner direkt både på chassit och genom att ta på själva kortet att det blir vibrationer. Sen beror det väl givetvis på vilket chassi osv osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doraso:

Tack! Det är garanti kvar, jag tror bara att det kommer vara svårt att få Asus att fatta och göra någonting åt problemet när det är så specifikt. Vill inte riska att vara utan kortet så länge och eventuellt få det repat och förstört som många andra verkar fått och sen har dom inte hittat felet.

Skulle du kunna testa hur det är på ditt kort om du kör typ 63-65% fläkthastighet? Tänker om det är något i designen som gör att det blir resonans just här. Jag känner direkt både på chassit och genom att ta på själva kortet att det blir vibrationer. Sen beror det väl givetvis på vilket chassi osv osv.

Jag var i kontakt med dom angående att köpa en fläkt som reservdel av dom, men det går tyvärr inte, utan dom bad mig skicka in kortet och då mest troligt få ut ett annat kort. Men det är ju med största sannolikhet ett refurb-kort så jag beslutade mig för att inte ens försöka. Plus att föregående ägare redan hade öppnat mitt kort och gjort ett uselt arbete med padsen så jag köpte via sidan jag länkade till, men bytte inte dom förrän nästan ett år senare.

Självklart kan jag prova den procenten senare idag!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Jag var i kontakt med dom angående att köpa en fläkt som reservdel av dom, men det går tyvärr inte, utan dom bad mig skicka in kortet och då mest troligt få ut ett annat kort. Men det är ju med största sannolikhet ett refurb-kort så jag beslutade mig för att inte ens försöka. Plus att föregående ägare redan hade öppnat mitt kort och gjort ett uselt arbete med padsen så jag köpte via sidan jag länkade till, men bytte inte dom förrän nästan ett år senare.

Självklart kan jag prova den procenten senare idag!

Nej det är precis det jag är "rädd" för, att dom skickar ut refurb kort. Ska jag skicka in det och riska det så får problemet vara större och mer "lättfelsökt" än detta. Jag tycker inte fläkten wobblar eller ser konstig ut på något annat sätt. Läste detta i specsen från Asus hemsida. "Axial-tech fan design has been tuned up with more fan blades and a reversed rotational direction for the center fan" Vet inte om det betyder att mittenfläkten är byggd, funkar annorlunda.

Ingen brådska, gör det när du får tid. Supersnällt att du testar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doraso:

Nej det är precis det jag är "rädd" för, att dom skickar ut refurb kort. Ska jag skicka in det och riska det så får problemet vara större och mer "lättfelsökt" än detta. Jag tycker inte fläkten wobblar eller ser konstig ut på något annat sätt. Läste detta i specsen från Asus hemsida. "Axial-tech fan design has been tuned up with more fan blades and a reversed rotational direction for the center fan" Vet inte om det betyder att mittenfläkten är byggd, funkar annorlunda.

Ingen brådska, gör det när du får tid. Supersnällt att du testar

Ytterfläktarna snurrar medsols medan mittfläkten snurrar motsols. Har väl något med luftflödet om jag tyder denna text rätt:

"The new outer fans on the ROG Strix cooler use notched barrier rings to minimize any interference with air intake in the central region of the card, while the center fan uses a solid barrier ring to deliver maximum airflow and static pressure over the hottest part of the GPU heatsink. The fans also spin in counter-rotating directions—outer fans counter-clockwise, center fan clockwise—to further manage undesirable airflow behavior at the intake side of the cooler. Finally, we added more blades to each fan—11 for the outer fans and 13 for the central unit, up from nine on the previous generation—to increase their air-moving potential. Taken together, these changes handily increase both the static pressure and cubic feet per minute of airflow available."

Källa: https://rog.asus.com/se/articles/gaming-graphics-cards/introd...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Nej, det är inte sant att garantin förverkas om hen byter pasta och kuddarna.

Enligt Asus:

Citat:

c. Vi kan välja att inte acceptera returer i vissa situationer, inklusive, utan begränsning, följande omständigheter:

i. Defekter eller skador orsakade av missbruk, försummelse, fysisk skada, manipulation, felaktig justering, normalt slitage eller felaktig installation efter köp.

ii. Delar av artiklarna saknas i förpackningen.

iii. Prisfluktuationer är det enda skälet till retur.

iv. Originalförpackningen saknas

v. Gratisartikel eller del av större paket

Jag tolkar att Asus kan riva garantin om kunden oaktsam med produkten, såsom installerar felaktigt kylaren efter en rengöring och detta kortsluter eller överhettade kortet.

Länk: https://estore.asus.com/se/shopping-faqs#shopping-faq-title-4
Alternativ, men gäller US: https://www.asus.com/support/images/upload/warranty/us_Graphi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Nej, det är inte sant att garantin förverkas om hen byter pasta och kuddarna.

Enligt Asus:

Jag tolkar att Asus kan riva garantin om kunden oaktsam med produkten, såsom installerar felaktigt kylaren efter en rengöring och detta kortsluter eller överhettade kortet.

Länk: https://estore.asus.com/se/shopping-faqs#shopping-faq-title-4
Alternativ, men gäller US: https://www.asus.com/support/images/upload/warranty/us_Graphi...

Fast dom kommer inte röra ett kort som är öppnat. Det faller förmodligen under ”manipulation”. I USA är det tillåtet men inte här.. det finns plombering av en anledning. Byter du pads manipulerar du kortet. Prova nån gång så får vi se vad dom säger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det går däremot kringgå plomberingen väldigt lätt så behåller man padsen vid sidan av kan man nog komma undan med att bryta upp kortet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Fast dom kommer inte röra ett kort som är öppnat. Det faller förmodligen under ”manipulation”. I USA är det tillåtet men inte här.. det finns plombering av en anledning. Byter du pads manipulerar du kortet. Prova nån gång så får vi se vad dom säger.

Det är ett antagande. För hade det varit ett faktum, så vore det beskrivet i klartext.

Därefter gäller reklamationsrätten i 3 år och är man kompetent så bör inte Asus orsaka ett strul, om principen hävdas.

Permalänk
Medlem

Tog bort mitt förra inlägg då jag blandade ihop saker och ting, men jag antar och du tolkar som du vill. Det finns redan trådar om detta, så ingen mening att kladda ner Ts tråd ytterligare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Doraso kollade förut och mina nya låter ingenting vid dessa procent eller någon annan för den delen heller. Däremot knorrar dom till när dom börjar dra igång, precis som original gjorde.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

@Doraso kollade förut och mina nya låter ingenting vid dessa procent eller någon annan för den delen heller. Däremot knorrar dom till när dom börjar dra igång, precis som original gjorde.

Tack för du kollade. Inga vibrationer heller? För låter gör inte mina heller nämligen. Det är att det blir vibrationer från mittenfläkten som är problemet för mig. Fortplantar sig i mitt O11 Dynamic Evo chassi och genom skrivbordet så jag känner vibrationerna i armarna när jag spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doraso:

Tack för du kollade. Inga vibrationer heller? För låter gör inte mina heller nämligen. Det är att det blir vibrationer från mittenfläkten som är problemet för mig. Fortplantar sig i mitt O11 Dynamic Evo chassi och genom skrivbordet så jag känner vibrationerna i armarna när jag spelar.

Ah, sorry, får kika igen ikväll. Lyssnade bara efter ljud. Haha. Lite trött. Återkommer!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Ah, sorry, får kika igen ikväll. Lyssnade bara efter ljud. Haha. Lite trött. Återkommer!

Haha ingen brådska. Testa när du får tid och lust