Nvme disk slutar fungera men funkar i en annan dator?

Permalänk

Nvme disk slutar fungera men funkar i en annan dator?

Köpte för ett par dagar sen en m.2 nvme 4tb disk och kopierade direkt in 3.7Tb data, när jag surfade inatt så råhängde sig datorn och hade på känn att det berodde på diskfel, startade om datorn men fastnade på windowsloggan, startade om och gick in i uefi och kollade och disken fanns inte med bland listade enheter.

Plockade ut disken och startade upp datorn, windows laddades in som normalt, stängde av datorn och slängde i en gammal m.2 nvme disk och startade upp datorn, windows laddades in och jag kunde komma åt disken och det tolkar jag som en indikation på att det inte är fel på cpu eller moderkort.

Tog den trasiga disken och slängde in i en gammal dator och gick in i uefi och där fanns den med, när windows laddades in så kunde jag komma åt disken och hard disk sentinel rapporterar 100% hälsa, körde ett 2 minuters random seek test och på sista sekunden så krashade dator med ntfs fel, startade om datorn och är nu 17 minuter in i ett 8-timmars långtidstest.

I nya datorn körs disken som gen 4 x4 men i gamla datorn stryps den till gen 3 x2, nya datorn har ett msi x670e wifi gaming plus moderkort med 9800x3d processor och använder moderkortets kylfläns för m.2 enheter som skruvas fast över disken, i gamla datorn körs disken utan kylfläns och ligger stabilt på 35 grader under långtidstestet.

varför slutade disken fungera i nya datorn?
Mvh R

Permalänk

.. vad är det för tillverkare och modell för m2 nvme:n som krånglar?

Permalänk
Medlem

Det finns ju firmwareuppdateringar till SSD, kan det vara någonting sådant? Gen 4 skapar väl lite mera värme än gen 3, så kan det vara en defekt SSD du råkat ut för. (värmekänslig). Väntar också på svaret till "user02151" fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raven6666:

Köpte för ett par dagar sen en m.2 nvme 4tb disk och kopierade direkt in 3.7Tb data, när jag surfade inatt så råhängde sig datorn och hade på känn att det berodde på diskfel, startade om datorn men fastnade på windowsloggan, startade om och gick in i uefi och kollade och disken fanns inte med bland listade enheter.

Plockade ut disken och startade upp datorn, windows laddades in som normalt, stängde av datorn och slängde i en gammal m.2 nvme disk och startade upp datorn, windows laddades in och jag kunde komma åt disken och det tolkar jag som en indikation på att det inte är fel på cpu eller moderkort.

Tog den trasiga disken och slängde in i en gammal dator och gick in i uefi och där fanns den med, när windows laddades in så kunde jag komma åt disken och hard disk sentinel rapporterar 100% hälsa, körde ett 2 minuters random seek test och på sista sekunden så krashade dator med ntfs fel, startade om datorn och är nu 17 minuter in i ett 8-timmars långtidstest.

I nya datorn körs disken som gen 4 x4 men i gamla datorn stryps den till gen 3 x2, nya datorn har ett msi x670e wifi gaming plus moderkort med 9800x3d processor och använder moderkortets kylfläns för m.2 enheter som skruvas fast över disken, i gamla datorn körs disken utan kylfläns och ligger stabilt på 35 grader under långtidstestet.

varför slutade disken fungera i nya datorn?
Mvh R

om den krashade i 2 minuters testet så är det juh en indikation på att disken e trasig, dvs inte bara i nya datorn.

Permalänk
Skrivet av user02151:

.. vad är det för tillverkare och modell för m2 nvme:n som krånglar?

behöver kolla upp det men 4tb gen 4 x4 nvme kan jag säga direkt, inte nån dyr modell skulle användas för okänslig information så fick bli den billigaste jag hitta i affären.

Skrivet av mc68000:

Det finns ju firmwareuppdateringar till SSD, kan det vara någonting sådant? Gen 4 skapar väl lite mera värme än gen 3, så kan det vara en defekt SSD du råkat ut för. (värmekänslig). Väntar också på svaret till "user02151" fråga.

Ingen update har gjorts av firmware, temperaturen under 8 timmars långtidstest gick från 30 till max 36 grader men sämre hårdvara kanske dämpade värmeutvecklingen.

Skrivet av Jagers:

om den krashade i 2 minuters testet så är det juh en indikation på att disken e trasig, dvs inte bara i nya datorn.

en gång ingen gång, min gamla dator är något ostabil krashade kanske en gång varannan var tredje månad.

Kört ett 8 timmars långtidstest samt ett kort 2 minuterstest, inga problem.

Permalänk
Skrivet av raven6666:

behöver kolla upp det men 4tb gen 4 x4 nvme kan jag säga direkt, inte nån dyr modell skulle användas för okänslig information så fick bli den billigaste jag hitta i affären.

Ingen update har gjorts av firmware, temperaturen under 8 timmars långtidstest gick från 30 till max 36 grader men sämre hårdvara kanske dämpade värmeutvecklingen.

en gång ingen gång, min gamla dator är något ostabil krashade kanske en gång varannan var tredje månad.

Vilken av tempsen kollade du på?

Minnestempen eller tempen på styrchippet?

Alla har iofs inte sensor på styrchippet men den brukar generellt bli stekigare än minnena enligt min erfarenhet.

Så kan mycket väl va så att det är den som blir påverkad när du tillåter den att ge allt den har.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av raven6666:

Säker på att NTFS-felet var på den disken? Kan ha följt med från nya datorn också.

Skrivet av raven6666:

Filer som kopieras i Windows (NTFS) kopieras "as is". Nyare filsystem som EXT4, och BTRFS transaktionskopieras vilket innebär att filen "sparas om" som om den sparades från programmet. Dom där 3.7 TB du kopierade var det bara på nya datorn eller är gamla datorn inblandad här också?

En annan intressant idé här är att för mycket information har hanterats och helt enkelt fragmenterat filsystemet för mycket. Ett bra program när man ska kopiera mycket information är rsync som med sin metod även tvättar filer under tiden eftersom dom sparas om, inte kopieras

Det som är intressant här är att du säger att gamla datorn kraschar ibland. Beroende på hur du gjort och hur mycket du kopierat över från gamla datorn kan en större eller mindre mängd följt med och felet är antagligen logiskt, dvs lagrad information. Disken kan dock fortfarande uppträda som om den vore fysiskt borta etc. om den försöker rätta utseende på partitioner etc.

Det här är speciellt intressant om du bara flyttat / klonat systemdisken eller gjort en ren installation i nya datorn.

Jag misstänker att det inte finns något fysiskt fel här utan att filsystemet är skadat. Beroende på hur du installerade nya datorn kan även det filsystemet skadats. och tillsammans med felet på gamla datorn så kan det se ut som att disken är trasig.

Jag skulle installera om datorn så man kan utesluta att det är fel i OS-filer.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Det här är speciellt intressant om du bara flyttat / klonat systemdisken eller gjort en ren installation i nya datorn.

Jag misstänker att det inte finns något fysiskt fel här utan att filsystemet är skadat. Beroende på hur du installerade nya datorn kan även det filsystemet skadats. och tillsammans med felet på gamla datorn så kan det se ut som att disken är trasig.

Jag skulle installera om datorn så man kan utesluta att det är fel i OS-filer.

Detta , installera om!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Funderar på om det verkligen är disken som defekt eller om det är moderkortet som bråkar, felsökt lite mer.

Kingston NV3 PCIe 4.0 NVMe SSD 4TB, satte den i M.2_4 porten och det funkade en vecka sen krascha datorn och windows vägrar ladda in, tog ut disken och windows laddas in som normalt.
Disken funkar i min gamla dator, flyttade tillbaka disken till min nya dator och windows fastnar på loggan precis som tidigare, flyttade disken från M.2_4 till M.2_1 och nu kommer jag åt disken igen.
Samtidigt funkar Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 1TB i M.2_4 porten

M.2_1 är gen5 x4 och går till processorn, M.2_4 är gen4 x4 och går till chipset.
M.2_2(processorn) och M.2_3(chipset) är upptagna av 2st nvme i raid 1 för windows så dessa har jag inte använt vid felsökning.
Kollar jag hälsan i crystaldiskinfo så ligger den på 100%

Både moderkortet och disken verkar fungera det är "bara" disken i en specifik m.2 port som efter 1 vecka börjat bråka så frågan är, moderkortet som bråkar? eller disken? eller nåt annat?

Skrivet av Rouge of Darkness:

Vilken av tempsen kollade du på?

Minnestempen eller tempen på styrchippet?

Det som hard disk sentinel rapporterar, vet inte var det mäts.

Skrivet av OldComputer:

Säker på att NTFS-felet var på den disken? Kan ha följt med från nya datorn också.

Eftersom min gamla dator blåskärmar ibland så kör jag på en gång ingen gång.

Citat:

Filer som kopieras i Windows (NTFS) kopieras "as is". Nyare filsystem som EXT4, och BTRFS transaktionskopieras vilket innebär att filen "sparas om" som om den sparades från programmet. Dom där 3.7 TB du kopierade var det bara på nya datorn eller är gamla datorn inblandad här också?

nya datorn, tanken är att disken ska ersätta en högljudd mekanisk hårddisk.

Citat:

En annan intressant idé här är att för mycket information har hanterats och helt enkelt fragmenterat filsystemet för mycket. Ett bra program när man ska kopiera mycket information är rsync som med sin metod även tvättar filer under tiden eftersom dom sparas om, inte kopieras

filerna kopieras en o en så borde inte fragmenteras, använde teracopy med verifiering.

Citat:

Det som är intressant här är att du säger att gamla datorn kraschar ibland. Beroende på hur du gjort och hur mycket du kopierat över från gamla datorn kan en större eller mindre mängd följt med och felet är antagligen logiskt, dvs lagrad information. Disken kan dock fortfarande uppträda som om den vore fysiskt borta etc. om den försöker rätta utseende på partitioner etc.

Gamla datorn har varit något instabil i flera år så ntfs-krashen kan sakna koppling till disken.

Citat:

Används inte för nånting systemrelaterat utan det är lagring av okänslig data ex: nedladdade filer, spel som laddas ned från steam och dylikt.