Köpte sas-disk av misstag. Kan man använda den som lagringsdisk?

Permalänk
Medlem

Köpte sas-disk av misstag. Kan man använda den som lagringsdisk?

Hej, råkade vinna en budgivning på tradera, en Sas-disk på 8 tb, var lite snabb med klickandet och läste inte så noga.

Nu till frågan då jag inte har koll på sas, kontrollerkort, hba etc.

Nån som kan ge tips på en relativt billig och enkel lösning så jag kan använda den som lagring?.
Mitt moderkort är gigabyte z690 aorus pro, antar att den inte har stöd för Sas.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

M.2 till SAS adapter? Dock verkar det ju sitta heatshields på moderkortet så det kanske inte är helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Fattade det som att man behöver ett kontrollerkort eller liknande när jag läste om Sas, men vet inte vilket jag ska köpa eller om det finns bättre/smidigare lösningar.

Permalänk
Medlem

är det värt att krångla med skiten eller ska man försöka sälja den, och vad är den isf värd?

Permalänk

kollar man prisjakt efter sas controller kort så ser det ju ut som att du ev gått på en tabbe och köpt en rätt dyr disk när du behöver controllern också.

ser ut controllern ser ut att landa runt 800 eller mer om man bortser från butiker som säger lägre men inte har någon länk med aktuella priset...

och begagnat på tradera ser det ju ut att landa runt 500:- eller mer

så dina 908:- (https://www.tradera.com/item/301837/606331042/hp-st8000nm0075...) budade lär inte bli så billigt i slutänden att använda och bra nära vad en sproilans ny 8TB kostar med SATA.

du ser ju ut att kunna få runt 800-1000:- för den på tradera tror dock inte de är speciellt lättsålda iom att vanliga begagnade sata diskar går för i stort sett samma något högre pris (mindre prisskillnad än vad ett kontrollerkort går på) men vem vet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Sälj den och köp en SATA istället. Gör inte HP massa magi i firmware som kan ställa till det?

Citat:

och vad är den isf värd?

Försök att sälja den för samma pris som du köpte för?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Går att köpa SAS-kompatibla HBA-kort på ebay för 2-300 kr. Tar ett par veckor att ta emot och behövs en kabel för någon hundring eller två. Troligen billigare att sälja disken och köpa en SATA-disk även om det kanske inte är jättestor skillnad.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Mjo, får se hur jag gör, förmodligen testar jag nåt kontrollerkort av ren nyfikenhet. Disken skulle tydligen vara oanvänd iaf.

Permalänk
Medlem

Sas-diskar har del smartare algoritmer samt kan köra i full duplex mot dess RAM-cache, större ködjup etc. reparera sektorer som läses med för dålig marginal automatisk, patroling (scrub på NAS-språk) av diskytan när det gäller signalkvalitet på datat när disken inte använd akivt och då reparerar veka sektorer automatiskt vid behov osv.

Men nackdelen är att du behövef en sas-hba för att använda disken

Blanda aldrig SATA-diskar i en RAID med SAS-diskar - om du ändå försöker så kommer du tappa 3/4-delar i prestanda av vad den hade innan med bara SAS-diskar...