Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:
Skrivet av kaput:
Skrivet av Roffe:
Skrivet av QRikard:
Skrivet av Björn Endre:

Tack för hjälpen allihopa (sorry om jag missat någon), säljaren för Endlern strulade och sålde den lokalt efter att vi bestämt att han skulle skicka den till mig. Fick däremot fatt på en Prusa mini istället och jag är toknöjd, den har gått dygnet runt nu sen jag fick den

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Vad kan vara problet när skrivaren för skriver som det ska, men efter ett tag förflyttar den sig så den hamnar långt över den fyrkanten den skriver först.

Du menar att utskriften förskjuts i sidled?

Kan bero på flera saker, men vanligast är väl att en rem jackar över på någon remskivorna pga att remmen är dåligt spänd. Skrivaren börjar i sin nollpunkt, och håller reda på aktuell position med död räkning under utskriften. Den har inga sätt korrigera under gång eller så. Sker ovanstående kommer alltså utskriften få en förskjutning i ledet vars rem jackat över.

Att hitta rätt förspänning kräver en del känsla som är svår att förmedla i text. För hårt spända remmar är inte heller bra, det käkar lager, fördärvar steppers, etc. Föreslår att du kollar lite youtubevideos i ämnet och bildar dig en egen uppfattning. "3D printer belt tension" kunde vara ett lämpligt sökargument.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hujeta:

Tack för hjälpen allihopa (sorry om jag missat någon), säljaren för Endlern strulade och sålde den lokalt efter att vi bestämt att han skulle skicka den till mig. Fick däremot fatt på en Prusa mini istället och jag är toknöjd, den har gått dygnet runt nu sen jag fick den

Prusa mini är inte fy skam, dom är riktigt trevliga.
En sak att vara redo på om något går snett kan filamentet slitas ner och fastna. Men är enkelt att fixa bara plocka isär extrudern med några skruvar

Prusaslicer är också riktigt nice om du inte redan använder den (även till andra än prusas skrivare såklart, men allt lirar såklart bra med prusas slicer och deras skrivare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hujeta:

Prusa Mini är ett lysande val. Liksom övriga Prusa-printers är den väl kanske lite dyr sett till vad man kan få om man köper något kinesiskt budgetalternativ typ Ender, men de har alla funktioner man behöver utan massa moddande, och de är väldigt driftsäkra jämfört med konkurrensen. Tror du kommer vara nöjd med det köpet på lång sikt också

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Prusa Mini är ett lysande val. Liksom övriga Prusa-printers är den väl kanske lite dyr sett till vad man kan få om man köper något kinesiskt budgetalternativ typ Ender, men de har alla funktioner man behöver utan massa moddande, och de är väldigt driftsäkra jämfört med konkurrensen. Tror du kommer vara nöjd med det köpet på lång sikt också

Är en del som hävdar att man ska köpa en Ender om man vill ha hobbyn 3d-printers, Prusa om man vill ha hobbyn 3d-printing. Inte helt sant såklart, men…

Permalänk
Sötast
Skrivet av rotkiv42:

Är en del som hävdar att man ska köpa en Ender om man vill ha hobbyn 3d-printers, Prusa om man vill ha hobbyn 3d-printing. Inte helt sant såklart, men…

Min personliga erfarenhet är att jag köpte en Ender3v2 för några år sedan och har sedan dess endast bytt ett par extruders, allt annat är standard och bara funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Du menar att utskriften förskjuts i sidled?

Kan bero på flera saker, men vanligast är väl att en rem jackar över på någon remskivorna pga att remmen är dåligt spänd. Skrivaren börjar i sin nollpunkt, och håller reda på aktuell position med död räkning under utskriften. Den har inga sätt korrigera under gång eller så. Sker ovanstående kommer alltså utskriften få en förskjutning i ledet vars rem jackat över.

Att hitta rätt förspänning kräver en del känsla som är svår att förmedla i text. För hårt spända remmar är inte heller bra, det käkar lager, fördärvar steppers, etc. Föreslår att du kollar lite youtubevideos i ämnet och bildar dig en egen uppfattning. "3D printer belt tension" kunde vara ett lämpligt sökargument.

Ja, men den blir rätt i några lager, sen blir den fel. Just nu testar jag med båten, den är dock mycket mindre, men den verkar bli bra. Så får titta på remmarna mer imorgon, eller testa att slica om filen till en annan kort, ifall den skulle ha blivit korrupt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Min personliga erfarenhet är att jag köpte en Ender3v2 för några år sedan och har sedan dess endast bytt ett par extruders, allt annat är standard och bara funkar.

Tror Enders funkar fint med. Är nog egentligen mest att de personer som gillar att modda och hålla på kanske dras mer till Enders (?) - samt deras tidigare modeller hade lite mer behov att uppgraderas en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Prusa mini är inte fy skam, dom är riktigt trevliga.
En sak att vara redo på om något går snett kan filamentet slitas ner och fastna. Men är enkelt att fixa bara plocka isär extrudern med några skruvar

Prusaslicer är också riktigt nice om du inte redan använder den (även till andra än prusas skrivare såklart, men allt lirar såklart bra med prusas slicer och deras skrivare)

Japp kör prusaslicer och är väldigt imponerad över användarvänligheten och smidigheten i det programmet. Finns fortfarande mycket inställningar att lära sig och testar runt en hel del men efter lite korrigering av z-offset efter montage har den fungerat klockrent. Haft den i tre dagar och snart gjort slut på första rullen, 8kg filament på ingång

Skrivet av kaput:

Ja det är min uppfattning också, av det jag läst & det lilla jag testat hittills är jag grymt imponerad. Gav 3000 för den vilket jag tror var riktigt bra pris, följde med nån nozzleX också.

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Haha, den har jag inte hört, men den var bra

Det stämmer nog i meningen att de Ender som funnits åtminstone fram tills nu har saknat en del features man vill ha, och att det förstås innebär en massa moddande att ordna det. Däremot inte i meningen att det skulle vara några större direkta fel på dem, och att de skulle paja stup i ett.

Prusa har nog varit så nära "it just works" man kommer i 3D-printsvängen. De har i stort sett allt man vill ha från början. De enda mods jag gjort med min är väl en bättre rullhållare, och en smärre mod för att underlätta inställning av printbädden. Auto leveling offsetar bara printhuvudet, det gör inte printbädden absolut plan. Man har också sluppit massa uppgraderingar pga att prestandan i originalkomponenterna inte räcker till det man vill göra, t ex hotend som klarar nylon, PEEK, etc. Med lite grundläggande underhåll (en och annan coldpull, smörja linjärlager, etc) har jag helt och hållet undvikit strul under alla åren jag haft den också. Det kan inte sägas om de Ender-maskiner bekanta och kollegor har.

Konkurrensen verkar dock vara mer eller mindre helt ikapp Prusa, möjligen med undantag för just hotendgrejen. Det går att få printers med i stort sett samma feature sets mycket billigare, Ender3 V3 som snackades några sidor tillbaka i tråden är ett typexempel. Med moderna mått mätt är Prusa snarare pålitliga arbetshästar man kanske väljer för att man har råd, eller förknippar märket med kvalitet sedan gammalt, snarare än något annat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Ja, men den blir rätt i några lager, sen blir den fel. Just nu testar jag med båten, den är dock mycket mindre, men den verkar bli bra. Så får titta på remmarna mer imorgon, eller testa att slica om filen till en annan kort, ifall den skulle ha blivit korrupt.

Gcoden kan du verifiera i någon onlineviewer. Octoprint har inbyggd viewer också om du kör det. Prusa har också en standalone gcode viewer du kan testa med, givet förstås att du inte slicar med Prusaslicer. Ser den som gav dig en dålig print frisk ut, är det sannolikt inget fel på den eller slicern.

Ja, det är ju inte säkert att remmen jackar över varje gång du printar heller om det är problemet. I den meningen kommer det sannolikt ske slumpmässigt. Det är väl troligt att det sker när printhuvudet gör någon snabb riktningsändring, det kan utsätta remmen för ganska avsevärda krafter.

Edit: har du gjort fler försök med samma modell, och råkat ut för samma fel på samma ställe varje gång? I sådana fall kan man börja fundera på annat än remmarna. Det skadar dock inte att kolla dem, är de slappa bör du spänna dem och givet att gcoden var frisk testa en gång till med den.

Visa signatur

Permalänk

Börjar komma en bit på min ERCF... Är i "slutfasen" utav bygget
Hade först tänkt att ha den på toppen utav printen, men har upptäckt att den täcker mer än vad jag hade trott... Så blir en omplacering när den är klar
Rullarna är bara ditsatta för att testa, innan jag har tänkt ut den slutgiltiga lösningen för dom

Visa signatur

450D / 50D, 30 1.4, 50 1.8, 90 2.8, 70-200 4 IS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Katten_BoB:

<Uppladdad bildlänk>
Börjar komma en bit på min ERCF... Är i "slutfasen" utav bygget
Hade först tänkt att ha den på toppen utav printen, men har upptäckt att den täcker mer än vad jag hade trott... Så blir en omplacering när den är klar
Rullarna är bara ditsatta för att testa, innan jag har tänkt ut den slutgiltiga lösningen för dom

Haha, vilken monstrositet

Rent instinktivt skulle jag nog köra någon vägghängd variant a la dassrullehållare på rad, med individuella axlar för att inte krångla till spolbyten, eller kanske ännu bättre, ställa rullarna på hjul i stil med detta. Kompakt och praktiskt i vilket fall som helst. Överkurs är att göra dem kapslade med silicagelbehållare för att hålla filamentet torrt. Printar du inte extremt mycket lär det väl ta ett tag att avverka en del av dem när du har så många färger "online" samtidigt.

Synd i övrigt att rullstorlekarna inte är standardiserade mellan tillverkare, hade ju rimliggjort varianter där man hasplar av filamentet och sådant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Gcoden kan du verifiera i någon onlineviewer. Octoprint har inbyggd viewer också om du kör det. Prusa har också en standalone gcode viewer du kan testa med, givet förstås att du inte slicar med Prusaslicer. Ser den som gav dig en dålig print frisk ut, är det sannolikt inget fel på den eller slicern.

Ja, det är ju inte säkert att remmen jackar över varje gång du printar heller om det är problemet. I den meningen kommer det sannolikt ske slumpmässigt. Det är väl troligt att det sker när printhuvudet gör någon snabb riktningsändring, det kan utsätta remmen för ganska avsevärda krafter.

Edit: har du gjort fler försök med samma modell, och råkat ut för samma fel på samma ställe varje gång? I sådana fall kan man börja fundera på annat än remmarna. Det skadar dock inte att kolla dem, är de slappa bör du spänna dem och givet att gcoden var frisk testa en gång till med den.

Gjorde åtminstone 3 försök med samma och det blev samma fel varje gång. Börjar bra men efter ett tag så börjar den flytta sig. Men har gjort en gång tidigare den här printen och det gick bra, det var några dagar sen. Här är en bild. https://drive.google.com/file/d/1zeISejKQI37OOGvo58CxgEfu2KUP...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Katten_BoB:

den slutgiltiga lösningen

👀

---

Köpte en Ender 3 v2 av @elk här på forumet, mycket smidig affär!

När jag printade båten blev det små "trådar" kors och tvärs inne i hytten. Vad beror detta på? För varmt, för kallt, något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

👀

---

Köpte en Ender 3 v2 av @elk här på forumet, mycket smidig affär!

När jag printade båten blev det små "trådar" kors och tvärs inne i hytten. Vad beror detta på? För varmt, för kallt, något annat?

För varmt, alternativt kan du justera retraction inställningen i din slicer. Men börja med att sänka med 5-10 grader.

Permalänk
Skrivet av zosma:

Vad kan vara problet när skrivaren för skriver som det ska, men efter ett tag förflyttar den sig så den hamnar långt över den fyrkanten den skriver först.

Kan vara för dåligt spända remmar men det troligaste är att stoppskruven har släppt på ett av drivhjulen. Det krävs väldigt lösa remmar för att det ska kugga över så det bör du i så fall ha sett.

De första lagren skrivs långsamt då dom kan bli bra ändå.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Gjorde åtminstone 3 försök med samma och det blev samma fel varje gång. Börjar bra men efter ett tag så börjar den flytta sig. Men har gjort en gång tidigare den här printen och det gick bra, det var några dagar sen. Här är en bild. https://drive.google.com/file/d/1zeISejKQI37OOGvo58CxgEfu2KUP...

Oj, den där bilden skulle du lagt upp från början. Det där har inte med dåligt spända remmar som jackat över att göra, det brukar arta sig som förskjutning(ar) på någon/några millimeter, men i övrigt perfekt utskrift. Det där är något helt annat.

Förslaget att remskivan slirar på axeln pga lös stoppskruv är mycket rimligt. Ser ut att vara y-axeln, men lite oklart vad som är vad som är vad på fotot. Den som transporterar skrivarhuvudet eller bädden uppåt/nedåt i det i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Oj, den där bilden skulle du lagt upp från början. Det där har inte med dåligt spända remmar som jackat över att göra, det brukar arta sig som förskjutning(ar) på någon/några millimeter, men i övrigt perfekt utskrift. Det där är något helt annat.

Förslaget att remskivan slirar på axeln pga lös stoppskruv är mycket rimligt. Ser ut att vara y-axeln, men lite oklart vad som är vad som är vad på fotot. Den som transporterar skrivarhuvudet eller bädden uppåt/nedåt i det i alla fall.

Nu gjorde jag om filen till en annan minneskort. Utskriften är inte klar, men den verkar fungera, i alla fall kommit avsevärd längre än tidigare. Så jag misstänker att filen kanske blivit korrupt. Jag har tidigare skrivit ut får det gamla kortet, dock efter det lagt några nya filer.

Permalänk
Medlem

Har precis lagt en order på en Bambu Lab P1S med AMS, fan va det kliar i fingrarna nu i väntan på att den ska levereras!

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av kaput:

Haha, vilken monstrositet

Rent instinktivt skulle jag nog köra någon vägghängd variant a la dassrullehållare på rad, med individuella axlar för att inte krångla till spolbyten, eller kanske ännu bättre, ställa rullarna på hjul i stil med detta. Kompakt och praktiskt i vilket fall som helst. Överkurs är att göra dem kapslade med silicagelbehållare för att hålla filamentet torrt. Printar du inte extremt mycket lär det väl ta ett tag att avverka en del av dem när du har så många färger "online" samtidigt.

Synd i övrigt att rullstorlekarna inte är standardiserade mellan tillverkare, hade ju rimliggjort varianter där man hasplar av filamentet och sådant.

Jag har kört med Tush till min Ender 3 förut, den funkade OK... Men känns lite för ranglig, så jag kikade på en "egen" lösning (kan ha fått inspiration av just Tush ^^; )

Två stycken 500mm 2020 aluprofiler, lite kulager och lite axlar...
Finns lite mera jag ska göra på den innan den blir verklighet (om den inte skrotas innan)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Katten_BoB:

Jag har kört med Tush till min Ender 3 förut, den funkade OK... Men känns lite för ranglig, så jag kikade på en "egen" lösning (kan ha fått inspiration av just Tush ^^; )
<Uppladdad bildlänk>

Finns lite mera jag ska göra på den innan den blir verklighet (om den inte skrotas innan)

Är det inte enklare att skippa profilerna, byta dem till långa axlar och låta rullarna rulla direkt på kullagren? Jag kanske missar något uppenbart dock

Borde då få plats med en rulle till kanske?

Permalänk
Medlem

Nej, det blev bara en ok print, sen blir det att lagrarna flyttar sig åt y led. Åt hållet mot framsidan av skrivaren. Här är en bild på sista utskriften. https://drive.google.com/file/d/1-shtpnpTgLM56lvmHSOmBPZEHm9c...

Får börjar undersöka mer på det lite senare. Alla fall börja med remmarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Katten_BoB:

<Uppladdad bildlänk>

Ja, precis, något åt det hållet jag tänkte också. En multi-TUSH, eventuellt vägghängd. Det största problemet är väl att hitta en elegant lösning för att variera bredden på varje spolhållare utan att det ser förjävligt ut eller blir överkomplicerat. En sådan konstruktion är ju också lätt att boxa in hyfsat lufttätt

Om man vill komma undan med bara en lagerbock mellan spolarna skulle man kunna köra fixerat avstånd mellan bockarna, dimensionerat för de bredaste spolar man tippar på att man kommer använda, och anpassa för smalare spolar med brickor som kan skjutas med visst motstånd på axeln, som hindrar spolen att flytta sig i axialled. De behöver knappast vara stora, några millimeter större ytterdiameter än axeln bör vara nog för att spolens kanter inte lättvindigt ska kunna kalva över.

Har i övrigt också meckat min egen variant av TUSH. Använde dock 6200-lager som jag råkade ha hemma, och satte den på en skena för att få såväl stabilitet som varierbar bredd

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är det inte enklare att skippa profilerna, byta dem till långa axlar och låta rullarna rulla direkt på kullagren? Jag kanske missar något uppenbart dock

Borde då få plats med en rulle till kanske?

Det borde också funka. Lager på axeln, två skivor per lager med något större ytterdiameter än lagrets ytterring som håller spolen på plats. Någon tiondel eller två tjockare vid innerringen för att ytterringen inte ska bromsas.

Är man orolig för att axel/lager ska slitas upp och snabbt börja gå för lätt när man flyttar runt lagrena på axeln för att anpassa bredden, eller variationer pga annat, kan man ju köra på överdimensionerade lager och ha en printad plastbussning mellan axel och lager.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu märkte jag att den skruven som finns i fronten på den delen som bädden löper över, var väldigt lös, spände den lite grann, men får testa imorgon hur det blir, och kontrollera hur mycket den ska spännas.

Permalänk
Medlem

Blev riktigt inspirerad av att skriva ut prydnandsvaser så tog mig tid att lära mig blender för att göra mina egna. Det va en del pill att få ens modell att inte läcka så en del post-processing.

0,6mm nozzle, 0,9mm line width. Addnorth Premium silk green.

Blev en stor suck när jag upptäcke att jag vänt den längre modellen åt fel håll så stora sidan hamnade upp men men, shit happens. Vände den "rätt" på sista bilden.

Någon mer här inne som använder Blender? Finns det något mer verktyg utöver 3D-print toolbox för att fixa modeller?

https://imgur.com/a/9keWMGe

Permalänk
Medlem

Jag har inte följt med i tråden på länge. Vilken är den bästa/snabbaste resin-skrivare just nu?

Permalänk

Testade Hueforge för första gången... Är bara en utav exempelbilderna och testat att dra i reglagen utan någon direkt vetskap... Men är nöjd med första printen iallafall : )
(Synd bara att det syns att man inte har lagt så mycket tid på att trimma stringingen ^^; )

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

Jag har inte följt med i tråden på länge. Vilken är den bästa/snabbaste resin-skrivare just nu?

Beror på vilken prisklass du är ute efter, men nya Elegoo Saturn 3 Ultra är nog bland de bästa när det gäller upplösning, utskriftstorlek och hur snabb den är.