Jag har prövat att köra Merlin och Cake för att få bukt med bufferbloat. Då får jag A+ på allting. Men när jag kör orginalfirmware så får jag b eller c fast jag upplever att spelen flyter bättre trots bufferbloaten. Det med Adaptive QoS. Jag har för lite kunskap inom nätverk för att dra en slutsats.
CAKE kan vara konfigurerat så att det lägger all trafik i samma klass/tin eller så lägger det trafik i olika tins. Om man har flera tins så kommer trafiken i vissa tins prioriteras före andra. Vilken tin trafiken hamnar i beror på vilka bitar som är satta i ToS-fältet i IP-headern, i enlighet med ett konfigurerbart ”filter”. Det går att manipulera utvald trafik så att den får lämpliga bitar satta.
I vilket fall som helst kommer FQ (fair/flow queueing) att tillämpas inom en tin. Det kan konfas olika, men det innebär att trafik mellan någon kombination av lokala IP och IP på internet hamnar i samma ”flow”. Man kör round-robin mellan alla flows, så flows med lite trafik kommer alltid igenom fort utan att vänta på trafik i större flows.
En tredje sak som CAKE tillför är ECN, explicit congestion notification, vilket markerar trafik och talar om för mottagaren att sändaren bör minska på farten. Om de två parterna inte löser problemet kommer CAKE att slänga paket i det flowet, vilket för TCP kommer leda till en mer drastisk sänkning än vad som kanske var nödvändigt. Alla protokoll förväntas bete sig som TCP eller ännu mindre aggressivt vid paketförluster. I en naiv FIFO (first in first out) kommer paket att slängas slumpmässigt, när FIFO-kön är full (eller börjar bli full, om man kör RED, random early detection).
Jag vet inte vad Adaptive QoS innebär, men det lär också klassificiera och prioritera trafik, dock antagligen utan FQ. Men det finns inget som säger att CAKE och Adaptive QoS prioriterar lika.
Att du upplever saker olika får du nog bevisa med mätvärden (rimligtvis statistik från spelet) innan jag tror på det. Men det är inte teoretiskt omöjligt att Adaptive QoS är bättre än CAKE i någon situation.
Som Aphex påpekar är allt omkring SQM snake-oil i ett helt obelastat nät. Men det är inte så att nätet måste vara helt fyllt innan FQ gör nytta jämfört med FIFO-hantering. Och dessutom har man sällan kontroll på att Windows-burkar och andra opålitliga enheter ger fan i att börja generera trafik oombedda, speciellt inte om man sitter och spelar på Windows.