Bufferbloat på 250-300ms betyg C-F på Sladd. På WIFI vanlig/normal MS knappt någon bufferbloat Betyg A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Jag har prövat att köra Merlin och Cake för att få bukt med bufferbloat. Då får jag A+ på allting. Men när jag kör orginalfirmware så får jag b eller c fast jag upplever att spelen flyter bättre trots bufferbloaten. Det med Adaptive QoS. Jag har för lite kunskap inom nätverk för att dra en slutsats.

CAKE kan vara konfigurerat så att det lägger all trafik i samma klass/tin eller så lägger det trafik i olika tins. Om man har flera tins så kommer trafiken i vissa tins prioriteras före andra. Vilken tin trafiken hamnar i beror på vilka bitar som är satta i ToS-fältet i IP-headern, i enlighet med ett konfigurerbart ”filter”. Det går att manipulera utvald trafik så att den får lämpliga bitar satta.

I vilket fall som helst kommer FQ (fair/flow queueing) att tillämpas inom en tin. Det kan konfas olika, men det innebär att trafik mellan någon kombination av lokala IP och IP på internet hamnar i samma ”flow”. Man kör round-robin mellan alla flows, så flows med lite trafik kommer alltid igenom fort utan att vänta på trafik i större flows.

En tredje sak som CAKE tillför är ECN, explicit congestion notification, vilket markerar trafik och talar om för mottagaren att sändaren bör minska på farten. Om de två parterna inte löser problemet kommer CAKE att slänga paket i det flowet, vilket för TCP kommer leda till en mer drastisk sänkning än vad som kanske var nödvändigt. Alla protokoll förväntas bete sig som TCP eller ännu mindre aggressivt vid paketförluster. I en naiv FIFO (first in first out) kommer paket att slängas slumpmässigt, när FIFO-kön är full (eller börjar bli full, om man kör RED, random early detection).

Jag vet inte vad Adaptive QoS innebär, men det lär också klassificiera och prioritera trafik, dock antagligen utan FQ. Men det finns inget som säger att CAKE och Adaptive QoS prioriterar lika.

Att du upplever saker olika får du nog bevisa med mätvärden (rimligtvis statistik från spelet) innan jag tror på det. Men det är inte teoretiskt omöjligt att Adaptive QoS är bättre än CAKE i någon situation.

Som Aphex påpekar är allt omkring SQM snake-oil i ett helt obelastat nät. Men det är inte så att nätet måste vara helt fyllt innan FQ gör nytta jämfört med FIFO-hantering. Och dessutom har man sällan kontroll på att Windows-burkar och andra opålitliga enheter ger fan i att börja generera trafik oombedda, speciellt inte om man sitter och spelar på Windows.

Permalänk

Tack för ett informationsrikt svar. Mätvärdena är identiska med Cake /Adaptive QoS så antingen är det placebo från mitt håll eller så är det något annat som bråkar. Sitter själv på linan också och det är Telia 100/100. Det är bara i FIFA och NHL som jag upplever delay med Cake, alla andra spel fungerar flawless och min ping i CS blev aningens bättre med Cake. Kan det bero på deras nätverkskonfiguration att jag upplever dessa problem? Som jag förstått det prioriterar Adaptive QoS speltrafiken över annan trafik, vilket egentligen inte har något värde då jag är själv på linan. Kanske skall man köra helt utan QoS i min situation? Jag har så sjukt dålig koll så det är bra att kika in här och bli upplyst.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem

Telia har bestämt sig för att skicka ut en ny router...! Får den imorgon om leveransen stämmer och kan testa, mina förväntningar är hmmm. 0

Återkommer.

Permalänk
Medlem

Det var kanske ingen som trodde något annat, men här är resultatet med Telias "nya" router

Permalänk
Medlem

Precis som innan också verkar upload vara ett brutalt mycket större problem i vårat nät.
Upload ms svajar alltid mellan 45-200+ medan första svarstiden är mellan 0.5ms-2 och download oftast runt 4-5 ms.

Telia snälla, gör något. Ni skickar en ny router när jag har problem i väggen och grannen har samma fel.
Hur tänkte ni?

Permalänk
Medlem

Bara för att visa på att BrutalCS.nu-servern fungerar bra och inte ligger på havets botten drog jag en tracert i PS också, har tyvärr inte PingPlotter:

tracert 178.236.67.44 Tracing route to I.ragequit.when.I.die.on.brutalcs.nu [178.236.67.44] over a maximum of 30 hops: 1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.XX.X 2 2 ms 1 ms 1 ms cXXX-XXX-XX-X.bredband.tele2.se [XXX.XXX.XX.X] 3 3 ms 3 ms 2 ms 83.255.250.65 4 2 ms 3 ms 3 ms 213.200.167.249 5 3 ms 3 ms 2 ms sk1-peer-1.ae2-unit0.tele2.net [91.129.14.114] 6 3 ms 2 ms 3 ms be-27.cr2.sto2.se.portlane.net [80.67.0.176] 7 3 ms 3 ms 2 ms be-2.pe3.sto1.se.portlane.net [80.67.4.133] 8 2 ms 2 ms 3 ms xe-0-0-9-excellent-demarc.pe1.sto1.se.portlane.net [80.67.0.150] 9 3 ms 2 ms 3 ms I.ragequit.when.I.die.on.brutalcs.nu [178.236.67.44] Trace complete.

Det översätts till ~5ms in-game. Väldigt konstigt fel, som man varit inne på tidigare så känns det som att det är något utanför din lägenhet som ställer till det. Uppdatera oss gärna på hur detta utvecklar sig!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av hocfanic:

Telia ska kontakta mig antingen senare idag eller imorgon, har jag fått bekräftat. Förhoppningsvis kommer någon ut då dom nämnde nått om "tekniker"

Hände det nått med den där teknikern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Hände det nått med den där teknikern?

Han var precis här, jag har tydligen förklarat 50 saker för telia 5 gånger utan resultat, för dom kommer och testar grejer som om dom hade lyssnat vad jag har sagt redan går att utesluta...

Nån stackars underleverantörskille pratade med nån nv/fiberkile som mätte bra ljus på inkommande fiber, den sa dom endå skulle testas göra rent? jag bad om dom iaf kunde starta om switch vet inte om det kan hjälpa men...

Avvaktar och ska kolla resultat när dom säger att något är gjort så jag återkommer då men jag är skeptisk...

Hur svårt är det att få telia att förstå¨och gå med på att byta en switch?

Permalänk
Medlem

Hej!

Ska inte hijacka tråden men har ett otroligt liknande problem. Gick in på Sweclockers enbart för att söka runt och posta egen tråd, men här var din. Min situation är något annorlunda, men faller onekligen in under samma kategori. Jag ska använda verktygen och testerna folk rekommenderat tidigare här och se hur det ser ut för mig.

"Spec"

• Tele2 FiberCoax (gamla ComHem-boxarna på väggen) 600/50Mbps

• Tele2 C2-router, beställt en TP-Link BE65 som jag väntar på så jag kan köra C2 i bridge (en del i Tele2:s "felsökning" är att de skickat ut deras nya C4-router som kommer om några dagar)

• Ethernet in i stationär med ASRock B550M-ITX/ac mobo + laptop Asus G14 (2023) med USB-C ethernetadapter

• Kablarna är hela och fina om än något gamla Cat5e

Problemet

• Fungerar felfritt för surf, streaming och allmänna internetaktiviteter

• Fungerade felfritt för gaming fram till för 3-4v sedan då jag började få extremt rubberbandinglagg i spel (OW2, Valorant) och strypning i Google Meets

• Rubberbandingen är på nivån att det kan ta 1-2sek för en action att registreras, dropout av ljud, karaktärer flyter genom golvet och annat lullull

• När jag kollar nätverksanvändningen i Windows får spelen och Meets i snitt 64Kbps upp och ned

• Det kan gå bra att spela 1-3 matcher OW2, sen kan jag plötsligt få det i nästa match utan att belastning på vare sig datorn eller nätverket förändrats

• Om jag stänger processen och rejoinar matchen löser det sig 50% av gångerna, men återkommer efter 1-3 matcher igen

• Så det är sagt igen - samma problem visar sig på stationär och laptop med helt fristående installationer, ethernet och wifi, dag och natt... det finns ingen tydlig konsekvens i varför eller när problemet uppstår utöver just spel och Meets

Problemlösningen hittills

• Testat ethernet och wifi på bägge datorerna

• Kopplat från alla nätverksenheter och testat enbart med en dator inkopplad via ethernet

• Testat olika portar i routern

• Stängt av routern över natten

• Factory reset på routern

• Pillat med sedvanliga regeditändringar (Nagle's algorithm, fast startup etc.)

• Flushat DNS, ipconfig release, renew etc.

• Trippelkollat drivrutiner

• Ändrat DNS till 1.1.1.1 och 1.0.0.1

• ...och säkert många fler uppgivna försök att få bukt på problemet och alldeles för många timmars felsökning och googling

Pratade med en tekniskt okunnig på Tele2 tidigare idag som resettade routern från deras håll och sedan skickade ut en ny. Det känns, som många teoretiserar kring ditt problem, att det är ett ISP-problem som uppstått i något konfigurationsled. Det blir intressant att se om antingen C4-routern från Tele2 eller BE65 kan hjälpa mig få styr på det hela. Ska jaga Tele2 imorrn igen och försöka få fatt i en tekniskt kunnig supportperson.

Blir spännande att höra vad som händer med ditt problem

Format