Bufferbloat på 250-300ms betyg C-F på Sladd. På WIFI vanlig/normal MS knappt någon bufferbloat Betyg A

Permalänk
Medlem

Bufferbloat på 250-300ms betyg C-F på Sladd. På WIFI vanlig/normal MS knappt någon bufferbloat Betyg A

Kan inte i min värld förstå dessa resultat, det är omöjligt att spela FPS spel på min gamingdator.
Folk flyger runt och teleporterar och dyker upp från ingenstans. Förmodligen PGA min bufferbloat som jag förstått det nu.

Tagit 3månader och felsökning och optimering av min dator, drivrutiner hit och dit och fan och hans moster.

Nu kommit fram till att något är knasigt med nätverket och det är därför jag upplevt alla konstiga problem i snabbas spel.

Nu till lite frågor.
Varför får jag bra betyg på samma nät, men över WIFI där det borde vara längre svarstider och mer diff?
Kan detta avhjälpas med en bättre router som tar bort bufferbloaten eller ligger problemet hos ISP och ingen router kommer hjälpa?
(kan tillägga att jag får samma pissiga resultat när jag kopplar mig direkt i väggen och kör utan router direkt på min publika adress.

Alla svar eller ideér eller förklaringar för hur fan det här är möjligt och vad jag kan säga till Telia då i det här fallet för att få det fixat?

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av hocfanic:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Kan inte i min värld förstå dessa resultat, det är omöjligt att spela FPS spel på min gamingdator.
Folk flyger runt och teleporterar och dyker upp från ingenstans. Förmodligen PGA min bufferbloat som jag förstått det nu.

Tagit 3månader och felsökning och optimering av min dator, drivrutiner hit och dit och fan och hans moster.

Nu kommit fram till att något är knasigt med nätverket och det är därför jag upplevt alla konstiga problem i snabbas spel.

Nu till lite frågor.
Varför får jag bra betyg på samma nät, men över WIFI där det borde vara längre svarstider och mer diff?
Kan detta avhjälpas med en bättre router som tar bort bufferbloaten eller ligger problemet hos ISP och ingen router kommer hjälpa?
(kan tillägga att jag får samma pissiga resultat när jag kopplar mig direkt i väggen och kör utan router direkt på min publika adress.

Alla svar eller ideér eller förklaringar för hur fan det här är möjligt och vad jag kan säga till Telia då i det här fallet för att få det fixat?

MVH

En möjlighet är väl om det bara är via sladd som du kan fylla linan tillräckligt för att trigga buffer-beteendet...
Men det är ju förstås spekulation, och det verkar ju inte vara sådär enorm skillnad jämfört med wifi på telefonen(?), till skillnad från det andra wifi-testet... går ju dock inte att veta var gränsen går, så det är väl en möjlighet.

Och att du får samma resultat utan din egen router inblandad indikerar väl iaf att det inte är den som är problemet...

Har du någon annan dator ansluten med sladd, är det isf likadant där?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Du får ju inte alls samma hastigheter när du kör på WiFi, så därför inte lika stort bufferbloat-problem. Kör du torrents e.dyl. när du spelar? För det låter ju konstigt att du skulle få problem med bufferbloat om den enda trafiken så går på ditt nät är dit spel.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Har du provat byta kabeln så inte den är dålig? är den klämd eller så? kan ju va packetloss..

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Hedersmedlem

Om du har problemet utan att du saturerar linan med upp/nedladdning i full hastighet så har det inte med bufferbloat att göra, du kan släppa det.

Det låter som att du tappar paket någonstans, trasig kabel hos dig eller trasig kabel i väggen eller nätverksuttag monterat slarvigt kan vara tänkbara orsaker. Eller trasigt nätverkskort.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att du har en 1Gbit/s lina och sitter 1GbE, då är det där testet helt irrelevant och direkt missvisande. Häng inte upp dig på de siffrorna, troligen är ditt problem inte relaterat till buffer bloat utan annat. Kolla med serven du spelar på, kolla med din ISP och kolla med annan dator på samma lina.

Permalänk
Medlem

Jag får samma problematik på annan dator via sladd

Jag får samma problematik även om jag skalar ner och kör 100mbit full duplex alltså tänker jag då om problemet skulle vara när jag kör på hastigheter över 950-1000mbs att det inte skulle vara problem när jag kör 100/100? - Men det är det.

Servrarna jag spelar på är bra, inget som säger att jag skulle pendla i ping eller ha %loss eller likande. Polare på samma servrar upplever inte det jag upplever.

Om faktiska jacket i väggen skulle vara dåligt hur kan det leverera bra resultat över WIFI, något måste spöka om man har 30gånger bättre resultat över wifi än vad man har på kabel. Det ska aldrig vara bättre på wifi så vad idikerar det?

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog börja med en annan nätverkskabel.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Självklart redan testat

Permalänk
Medlem

Hur ser en traceroute till någon av dina spelservrar ut?

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av hocfanic:

Får du samma problem i väggen så kommer ju inget du pluggar in lösa problemet. Det är din dator, eller din ISP.
Men jag blir lite nyfiken över testet, det säger ju allt allt fungerar prima när du kör wifi.. hur funkar det i verkligheten om du spelar på wifi? Fungerar det bättre kan du även släppa ISP och helt rikta in dig på din dator, din dators nätverkskort och nätverkskortets drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Får du samma problem i väggen så kommer ju inget du pluggar in lösa problemet. Det är din dator, eller din ISP.
Men jag blir lite nyfiken över testet, det säger ju allt allt fungerar prima när du kör wifi.. hur funkar det i verkligheten om du spelar på wifi? Fungerar det bättre kan du även släppa ISP och helt rikta in dig på din dator, din dators nätverkskort och nätverkskortets drivrutiner.

Alltså jag har inget trådlöst kört funderar på att köpa en usb-wifi kort bara för att snabbt testa.

Kan sägas till alla i tråden som tycker att det inte är bufferbloat för att jag inte belastar 900mb/s när jag spelar - det fungerat bättre att dela internet via telefonen - usb och spela med 55ms men utan bufferbloat

Permalänk
Medlem

Reset av router?

Funkar det bra via wifi så lär det inte vara din ISP.

Enda kvar är nätverkskortet i datorn och routern.

Har du installerat moderkortsdrivrutinerma och de för nätverkskortet (om de nu är separata)?

Windows tar någon generisk drivrutin annars och då kan man få skumma problem.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Reset av router?

Funkar det bra via wifi så lär det inte vara din ISP.

Enda kvar är nätverkskortet i datorn och routern.

Har du installerat moderkortsdrivrutinerma och de för nätverkskortet (om de nu är separata)?

Windows tar någon generisk drivrutin annars och då kan man få skumma problem.

Detta är min nätverksdrivrutin och jag har ett Asus Prime z690 som ska vara uppdaterat, BIOS, Chipset osv
Jag kan bara inte begripa hur det skulle kunna funka bättre på WIFI och vad det är som ska kunna påverka att Sladd är helt kört.
Det är samma resultat med sladd mot 3 olika datorer + en USB till Ethernet addapter, den kör dock bara 100/100 men lika dålig bufferbloat där

MVH

Permalänk
Medlem

Jag hade nog övervägt installerat om Windows.

Eller göra en portition på disken. Installerat en ren Windows version, uppdaterat allt och se om det löser problemet. Då kan du alltid gå tillbaka till din gamla Windows installation om det inte hjälper. Betvivlar det är ett hårdvarufel utan någon inställning eller register. Prioritering av paket, paketstorlek osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hocfanic:

Jag får samma problematik även om jag skalar ner och kör 100mbit full duplex alltså tänker jag då om problemet skulle vara när jag kör på hastigheter över 950-1000mbs att det inte skulle vara problem när jag kör 100/100? - Men det är det.

Servrarna jag spelar på är bra, inget som säger att jag skulle pendla i ping eller ha %loss eller likande. Polare på samma servrar upplever inte det jag upplever.

Om faktiska jacket i väggen skulle vara dåligt hur kan det leverera bra resultat över WIFI, något måste spöka om man har 30gånger bättre resultat över wifi än vad man har på kabel. Det ska aldrig vara bättre på wifi så vad idikerar det?

Sätter du 100/100 på din dator så flyttar du ju bara problemet med att du saturerar linan från din internetuppkoppling till länken mellan din dator och router. Om din lina är fullt belastad så kommer du har problem med packetloss och varierande svarstider, det är inget du kan göra något åt.

Har din polare samma ISP som dig? Annars routas ni olika mot spelservern och du kan inte jämföra era resultat rakt av heller.
Då jag utgår från att du kör windows, installera Pingplotter och kör mätningar mot servern samtidigt som du spelar. Då kan du KANSKE se var på vägen den är problem. Att du får höga svarstider från vissa hopp på vägen, men lägre mot servern är INTE ett problem utan en optimering av routrarna på vägen där de prioriterar "riktig" trafik över ICMP TTL Exceded

Permalänk
Medlem
Skrivet av hocfanic:

Skrivet av hocfanic:

det fungerat bättre att dela internet via telefonen - usb och spela med 55ms men utan bufferbloat

Bra. Då har du testa massa saker. Allt pekar på din uppkoppling. Fel anmäl till din isp. Eftersom det inte gjort nån skillnad utan router så ser jag ingen indikation på buffer blot.

Personligen tycker jag att den sidan gör ett dåligt jobb på att förklara vad den faktiskt mäter, hur man gör ett testa samt hur det ska tolkas mot ett realistiskt scenario med moderna hastigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Sätter du 100/100 på din dator så flyttar du ju bara problemet med att du saturerar linan från din internetuppkoppling till länken mellan din dator och router. Om din lina är fullt belastad så kommer du har problem med packetloss och varierande svarstider, det är inget du kan göra något åt.

Har din polare samma ISP som dig? Annars routas ni olika mot spelservern och du kan inte jämföra era resultat rakt av heller.
Då jag utgår från att du kör windows, installera Pingplotter och kör mätningar mot servern samtidigt som du spelar. Då kan du KANSKE se var på vägen den är problem. Att du får höga svarstider från vissa hopp på vägen, men lägre mot servern är INTE ett problem utan en optimering av routrarna på vägen där de prioriterar "riktig" trafik över ICMP TTL Exceded

Skrivet av varget:

Bra. Då har du testa massa saker. Allt pekar på din uppkoppling. Fel anmäl till din isp. Eftersom det inte gjort nån skillnad utan router så ser jag ingen indikation på buffer blot.

Personligen tycker jag att den sidan gör ett dåligt jobb på att förklara vad den faktiskt mäter, hur man gör ett testa samt hur det ska tolkas mot ett realistiskt scenario med moderna hastigheter.

Ser det här dåligt ut? Finns det ip-adresser jag inte borde länka?
Men det är iallafall det första steget som lyser rött

Permalänk
Medlem

Ska jag testa att köra pingplotter igen, utan router helt direkt i jacket i väggen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hocfanic:

<Uppladdad bildlänk>

Det ser överlag väldigt bra ut. Till och med max-fallet håller sig på 24 ms. Trist att pingplotter inte har max- och standardavvikelsekolumner, men det ser hur som helst fint ut.

50% packet loss på din router (192.168.1.1) är underligt, men inte ett problem, den bara slänger paket som får slut på time-to-live hos sig själv, övriga paket verkar den vidarebefordra som den ska, så det bör inte påverka speltrafiken. Telia-router?

Edit: Slutsatsen i förra stycket beror på om jag förstår hur pingplotter redovisar sitt resultat. Jag brukar använda mtr i stället och har aldrig kört pingplotter.

Att du har en 10.x.y.z på andra hoppet är också lite skumt. Jag visste inte att Telia gjorde så...

Att mäta med PC:n inkopplad i nästa mojäng (jag är nyfiken på vad det är för burk, men det borde vara orelevant för dina problem) borde ge ungefär samma resultat, minus att 192.168.1.1 försvinner ur bilden.

Kör samma test medan du spelar och notera tidpunkterna när du får problem, samt markera in tidpunkterna i bilden. Använd samma klocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Det ser överlag väldigt bra ut. Till och med max-fallet håller sig på 24 ms. Trist att pingplotter inte har max- och standardavvikelsekolumner, men det ser hur som helst fint ut.

24 ms max till något hop på vägen, 4,5 ms max till spelservern. Kan man inte visa en max-kolumn i PingPlotter, eller tänker jag på något annat program nu.

TS, bara för att kolla. Du upplevde väl något problem under det där testet?

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Medlem

Nätverkskretsen Intel I225-V har dåligt rykte pga diverse problem som inte är helt olika dina...

Ex.
https://www.google.com/search?client=opera&q=intel+i225-v+pro...

Edit: Enligt någon av träffarna (reddit) så ökar problemen, vid högre nyttjad bandbredd,
vilket skulle kunna förklara att det fungerar bättre vid 100Mb/s.

Edit2:
Har även de andra datorerna du testat Intel I225-V?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Nätverkskretsen Intel I225-V har dåligt rykte pga diverse problem som inte är helt olika dina...

Ex.
https://www.google.com/search?client=opera&q=intel+i225-v+pro...

Edit: Enligt någon av träffarna (reddit) så ökar problemen, vid högre nyttjad bandbredd,
vilket skulle kunna förklara att det fungerar bättre vid 100Mb/s.

Edit2:
Har även de andra datorerna du testat Intel I225-V?

Nej dom andra datorerna har inte det och på den dator jag har problem med i grunden har jag även testat med ett usb-nätverkskort vilket kanske inte är det bästa men det är iallafall en uteslutande del tänker jag? Och med samma resultat

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut tex mot en brutalCS server med pingplotter som en rekommenderade

Permalänk
Medlem
Skrivet av hocfanic:

<Uppladdad bildlänk>

Tack för att du körde ping plotter. Som andra säger så går det inte att se några problem tyvärr.

Men hopp 2 med 10 address verkar konstigt. Har du två routrar eller vad exakt har du efter inkommande fiber/lan? Har du nån information från föreningen/hyresvärden ang ditt bredband?

Testa även andra inställningar i pingplotter:
Ändra under "edit" -> "option" -> "enginge"
ändra "packet type" till udp
och "size" till 1400
och kör igen

Permalänk
Medlem

Och högerklicka på rubrikerna och välj även "jitter"

Permalänk
Medlem

Har du något annat inkopplat med sladd? Prova koppla ur allt utom datorn. Låter som en typisk grej där något kör endast 100mbit eller på annat sätt stör. Haft likvärdiga problem orsakade av kollisioner, tog ett tag innan jag redde ut det. Tycks som vissa switchar fixar det bättre än andra.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Tack för att du körde ping plotter. Som andra säger så går det inte att se några problem tyvärr.

Men hopp 2 med 10 address verkar konstigt. Har du två routrar eller vad exakt har du efter inkommande fiber/lan? Har du nån information från föreningen/hyresvärden ang ditt bredband?

Testa även andra inställningar i pingplotter:
Ändra under "edit" -> "option" -> "enginge"
ändra "packet type" till udp
och "size" till 1400
och kör igen

<Uppladdad bildlänk>

Så här ser det ut när jag la in det du visade i pingplotter

gällande den där 10. adressen lär det vara nån switch i källaren på BRFen?

MVH

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag fick med den men här är till en av CS servranra

Permalänk
Medlem
Skrivet av hocfanic:

<Uppladdad bildlänk>

Vet inte om jag fick med den men här är till en av CS servranra

Du har valt 0,5s i intervall, serven gillar inte det. Ändra tillbaka till 2,5s