5G mobilt bredband med utomhusmottagare?

Permalänk
Medlem

5G mobilt bredband med utomhusmottagare?

Då vi har köpt ett hus utan fiber i Enskede Stockholm, och inte har lust att gräva upp och dra nytt så funder jag på att beställa mobilt 5G bredband. Som ska användas för att ha en stabil uppkoppling för att kunna arbeta hemifrån samt vanlig streaming för en familj.

Jag har fått intrycket att för att få maximal hastighet så behövs en 5G utomhusrouter. Stämmer det?
Vilket alternativ ska vi beställa för att få maximal hastighet? Månadskostnaden är inget problem, men helst ska den initiala kostnaden inte vara alltför hög.

Har idag Telenor på mobilen, och har allt som oftast 5G uppkoppling.
Borde man beställa ett extra simkort och köpa utomhusrouter separat? Eller välja ett paket från Telenor/Telia/Tele2 som innehåller färdigt paket med utomhusmottagre samt router?

Telenor erbjuder: Utomhusmottagare: ZTE MC7010, Router Icotera i4882
https://www.telenor.se/handla/bredband/mobilt-bredband-med-an...

Telia erbjuder: Utomhusmottagare Nokia FastMile 5G
https://www.telia.se/produkt/bredband?id=bredband-via-mobilna...

Tre Erbjuder: Utomhusmottagare Zyxel NR7103, Router Zyxel EX3301
https://www.tre.se/handla/router/zyxel/nr7103

Permalänk
Medlem

Köp kontantkoer från de aktuella operatörerna för att se vem som har bäst täckning/kapacitet. Tele2 och Telenor delar 5G nät.
Är drabbad av Tele2 via jobbet och det är inte på många platser deras 5G har täckning.

Enligt täckningarkartorna ser Tele2/Telenor tveksam ut för Enskede, Telia och Tre mycket bättre.

Jag skulle allvarlig överväga fiber ändå, stabilare och snabbare men det beror naturligtvis på vad det kostar men det ger ett mervärde till huset.

Permalänk
Medlem

Borde inte 5g bli i princip lika snabbt i framtiden som fiber?
Tänkte nog iaf testa på det med en utomhusmottagare i nått år.
Frugan har Tre och jag tycker nog att mitt Telenor är mer stabilt än hennes nät.

Men sen vill man ha den bästa hårdvaran för att säkerställa hastigheten.

Telenor har även ett företagspaket som vi ev skulle kunna beställa med ZTE MC7010 och Googles nest wifi. Är det paketet bättre?

Permalänk
Medlem

5G kan vara lika snabbt som fiber, om man har en långsamt fiber abonnemang och bra 5G teckning samt en obelastad mast, men aldrig lika bra.
Fiber kommer alltid att kunna erbjuda bättre fart, mindre fördröjning och stabilare internet.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Kollade upp fiber och det skulle kosta mig drygt 40000 känns inte aktuellt.

Så frågan är mer relaterat till vilken hårdvara jag ska beställa för 5G uppkopplingen.
Borde jag köpa utomhusmottagare/router externt eller funkar det okej med de alternativ som jag skickade?

Permalänk
Medlem

@Dirre risken är snarare att 5G kommer bli sämre i framtiden, när priserna sjunker och fler börjar använda systemet. Men just nu är det säkert OK om man har bra mottagning eller kan montera upp antenn etc och är villig betala för utrustningen. Har man inga andra alternativ så är 5G utmärkt än så länge, eller i väntan på att det i framtiden ska komma fiber till ditt område.

Om du behöver en utomhusenhet är kanske en smaksak, det beror på hur pass bra mottagning du har idag med t.ex. en 5G mobiltelefon.

Kjell har en del 5G prylar, titta där så visas lite priser. Sedan är frågan hur mycket datatrafik du får hos leverantörerna. Jag vet inte hur mycket du behöver eller tänkt förbruka. Samt om du behöver flatrate (unlimited), men då är det Telia som gäller tror jag men om det funkar på 5G vet jag inte.