Har jag pajjat hårdisken? Windows bootar inte

Permalänk
Medlem

Har jag pajjat hårdisken? Windows bootar inte

Hej!
Jag köpte nyligen en ny CPU och moderkort av en vän, äntligen dags för en uppgradering av min gamla maskin! Eftersom jag inte är den mest tekniska trodde jag inte det skulle vara något problem att byta ut moderkort och CPU rakt av, och behålla min gamla hårddisk.
När jag första gången försökte starta systemet kommer jag in i BIOS, men kommer inte längre än så. Jag försöker med olika inställningar för något som heter UEFI men ingen skillnad när jag startar.
Efter några försök så kommer jag in på Windows Recovery Center. Därifrån försökte jag göra en ny installation av Windows, för jag läste att det brukade fungera. Någon hade skrivit att det skulle lösa problem med driver-kompatibilitet mellan gammal HD och nya moderkortet?
Återinstallationen kom till 10%, sen stod det att vissa filer inte kunde raderas. Enda alternativet var att trycka ok. Efter det kom blue screen och sedan har datorn varit på en blue screen (windows stopcode) loop, och jag kommer inte in i Windows Recovery mode eller BIOS.

Min fråga är; har min hårdisk helt pajjat här? Eller vad kan ha gått fel? Är lättaste sättet framåt att köpa en nya SSD och sedan installera ett nytt Windows OS på det istället, eller går det här att fixa för någon som inte kan så mycket om datorer (uppenbarligen)?

Tack på för hand,

Visa signatur

CPU: i5 4460 | |Minne: 8GB BallistiX Sports |GPU: ASUS GTX 960 Strix|
Chassi: CoolerMaster 430 Elite |PSU: EVGA 500w White| Hårddisk: WD 1 TB
Mus: Corsair Raptor M40|Tangentbord: Logitech|Skärm: BenQ XL2411L

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Byggde ihop min gamla datorn igen, och hårdisken fungerar! Gjorde en ren installation med Windows, så nu har jag min gamla dator med W10.
Får väl ta och köpa en SSD och har till nya datorn. Tror någon man kan använda den, sen installera Windows på SSDn och sen använda den som boot driver när jag byter moderkort/cpu?

Visa signatur

CPU: i5 4460 | |Minne: 8GB BallistiX Sports |GPU: ASUS GTX 960 Strix|
Chassi: CoolerMaster 430 Elite |PSU: EVGA 500w White| Hårddisk: WD 1 TB
Mus: Corsair Raptor M40|Tangentbord: Logitech|Skärm: BenQ XL2411L