Permalänk

Funderingar inför uppgradering

Hej clockers!

Jag går i tankarna att uppgradera datorn lite. Skulle vara najs att tex prova på starfield eller liknande. Annars spelar jag en del path of exile och factorio.

Idag har jag:

CPU: AMD Ryzen 5 1600
Moderkort: Asus prime B350-PLUS
Grafik: Nvidia GTX1060 6 GB
Minne: DDR-4 G.skill 2400 MHz 16GB

Spelar i 1080P.

Som jag förstått så klara mitt moderkort rätt så nya Ryzen AM4 processorer med en bios uppdatering. Eller är det bättre att jag byter upp moderkortet också?

Har knåpat ihop följande system som verkar dugligt, tar gärna emot förslag i 7000 klassen cirkus.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/rIUbAZY81BSpdXhOmEGOtP6uh5s/uppgradering

Upplösning skärm
Permalänk
Medlem

Jag bytte nyligen upp mig till just de komponenterna du länkat fast bara 16GB ram och jag kom över ett begagnat RX 6600 XT till bra pris. Nu har jag inte så bra koll på spelen du spelar men för mig som lirar CS2, Fortnite, Valorant och Diablo i 1080p så duger det utmärkt. Det går att maxa grafiken men sen beror det ju på vad man vill ha för FPS givetvis. Sen kan man ju alltid diskutera om man borde "framtidsäkra" om man ändå ska handla nytt men då kostar det mer. Jag har barn som kan ärva den här setupen efter mig om jag skulle vilja köpa nyare grejer om nått år eller två. Men som sagt, jag är inte intresserad av att spela mina spel i högre upplösning än 1080p men så tänker jag i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 | ASRock B550M-HDV | 16GB DDR4 3200Mhz | XFX RX 6600 XT Speedster MERC 308 8GB | ASUS TUF Gaming 750W | MSI Optix 25" IPS 165Hz