Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Förutom de minst sagt bräckliga stödet i forskningen så finns ju även de evolutionära argumentet om man vill gräva i det...

Vilket evolutionärt argument? Animalisk föda har, såvitt vi vet, stått för en relativt liten del av tidiga människors diet. Rötter, nötter, frukt, blad och sådant har stått för den överväldigande delen - vilket också ses tydligt bland de ursprungsfolk som fortfarande existerar. Detta kompletteras med rika proteinkällor, som fiske eller jakt.

Dock finns en stor anpassningsbarhet, där människor på vissa platser (såsom eskimåer) levt nästan uteslutande på animalier.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Närmar mig 90dagar på enbart rött kött, vatten, salt och smör.

Kommer från en hälsosam livsstil, normalvikt, väldigt fysiskt aktiv och minimalt med underliggande sjukdomar. Gör detta primärt för att jag är oerhört nyfiken på om man faktiskt kan uppnå den enorma mängd energilagning som triathlon och maraton atleter vittnar om efter att kroppen har till fullo adapterat sig till fett som energikälla.

Äter runt 1,5KG~ om dagen, håller mig till högrev, entrécote, picanha, bringa och färs med 20%+ fetthalt. Trots detta har jag tappat lite drygt 5KG. (78KG~ > 73KG~, 180cm)

Har som idrottare alltid levt efter måttot "kalorier in/kalorier ut", men i och med detta projekt har jag ändrat åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Du bör avstå baconet om du vill undvika processat kött.

Köper du vanlig odlad lax eller vildfångad lax? Eller ekologiskt odlad lax? Den vanliga odlade laxen får väldigt mycket antibiotika mm så kanske något att tänka på om du vill äta så rent som möjligt.

Du har rätt och jag är medveten om bacon är processat kött och bör undvikas, men gjorde ett undantag, som är färre än fler överlag.
Samma med kaffe är inte tillåtet med Strikt Karnivore, men det var en nödlösning.

Eftersom fettkaffe (ett ägg en msk smör och kaffe) mättar och ger kroppen fett som jag behöver vid inkörningsprocessen.
Och min talg kommer inte fören om tre dagar, beställt från nätet, där talg är tänkt som buljong med varmt vatten vid måltid.
Men nu får fettkaffe fylla den funktionen.

Dels för att kroppen får en smärre chock att plötsligt inte få i sig kolhydrater med alla dess biverkningar.
Vilka jag lindrar genom att så snabbt som möjligt hamna i ketos med dels hjälpen att få i mig rätt mängd fett och kött.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Vilket evolutionärt argument? Animalisk föda har, såvitt vi vet, stått för en relativt liten del av tidiga människors diet. Rötter, nötter, frukt, blad och sådant har stått för den överväldigande delen - vilket också ses tydligt bland de ursprungsfolk som fortfarande existerar. Detta kompletteras med rika proteinkällor, som fiske eller jakt.

Dock finns en stor anpassningsbarhet, där människor på vissa platser (såsom eskimåer) levt nästan uteslutande på animalier.

Du har helt rätt, vi har under större delen av vår evolution ätit ganska varierat, det finns säkert även grupper av människor som nästan uteslutande ätit vegetabiliskt.

Det evolutionära argumentet är ett argument emot påståendet om att kött skulle vara skadligt.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Spännande! Rapportera gärna här i tråden, kul att följa

Hade jag varit ung och bott själv hade jag också provat carnivore.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pompado:

Karnivore Dieten för den som inte vet är att man äter enbart kött, ej processat kött eller som man undviker i så stor utsträckning som möjligt.
Strikt Karnivore, Kött, Kyckling, Fisk, Ägg, Smör, Salt, Vatten.

Idag beställde jag ekologiskt kött från bönderna från Gårdssällskapet och får levererat direkt till dörren idag.
Oxfilé, Club-Stek, Grillbiff, Kotletter. Fläskfilé, Bacon, cirka 4 kg för 1734 kr.
Man kan variera med vilt, älg, hjort, och annat som fransyska, rostbiff med mera, men testa lite försiktigt första leveransen.
En leverans varannan vecka.

Frukost, fettkaffe, ett ekologiskt ägg, 1 msk smör, 1 kopp kaffe och en omelett, tre ägg och tre msk vatten stekt i smör.
Ska successivt avvänja mig och sluta dricka kaffe.
Beställt talg, som jag ska dricka som soppa till måltid, middag, 2 msk talg och en kopp varmt vatten.

Middag 200/250 gram laxkotlett eller laxfilé som köpes i fiskdisken på Konsum.
En fettkaffe.

Öppnar plånboken och snålar inte, det får kosta vad det kostar.
Målet år noll tolerans och noll kolhydrater och bli ren från alla gifter.

Har DT2 och läst att folk med Karnivore fått fantastiska blodvärden.
Viktminskning
Piggare och mer långvarig mättnadskänsla över hela dagen.
Tydligen bra för andra åkommor också, men inget jag lider av.

Att köpa, köksvåg, ugnstermometer.

MVH

Hur mycket kostar dieten per månad och hur mycket näringsvärde får du i dig per dag?

Permalänk
Medlem

Såg ett reportage på SVT för ett tag sedan om någon som bara åt kött. I reportaget funderades det på om människor som inte tror på kostråden från Livsmedelsverket också misstror andra saker från myndigheter och forskningsvärlden. Kvinnan i reportaget trodde t ex att Covid-19-vaccinationerna var dåliga (kommer inte ihåg med specifikt än så).

Så nu är frågan till er i tråden, tror ni på diverse konspirationsteorier och/eller att forskarna har fel i massa andra frågor också? T ex vacciner är livsfarliga, utomjordingar flyger UFOn runt jorden, att 5G är farligt, mörk materia existerar inte, etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

Hur mycket kostar dieten per månad och hur mycket näringsvärde får du i dig per dag?

Kan svara på den frågan. Varierar kraftigt beroende på hur mycket näring kroppen behöver.

För egen del, cirkus 5000:-/mån. Grovt räknat 4000KCAL, 300g protein och 300g fett/dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Närmar mig 90dagar på enbart rött kött, vatten, salt och smör.

Kommer från en hälsosam livsstil, normalvikt, väldigt fysiskt aktiv och minimalt med underliggande sjukdomar. Gör detta primärt för att jag är oerhört nyfiken på om man faktiskt kan uppnå den enorma mängd energilagning som triathlon och maraton atleter vittnar om efter att kroppen har till fullo adapterat sig till fett som energikälla.

Äter runt 1,5KG~ om dagen, håller mig till högrev, entrécote, picanha, bringa och färs med 20%+ fetthalt. Trots detta har jag tappat lite drygt 5KG. (78KG~ > 73KG~, 180cm)

Har som idrottare alltid levt efter måttot "kalorier in/kalorier ut", men i och med detta projekt har jag ändrat åsikt.

Utan att påstå någonting alls om dieten, har själv bekant som blev bra rippad på ett år med bara kött, så låter inte viktnedgången som någonting märkligt alls. Utan att veta hur mycket smör du äter på en dag så är väl köttvikten 2700-2800 kcal. Givet att du är väldigt fysiskt aktiv och att vattenvikt lär stå för hälften av dina 5kg när du inte äter kolisar så kan ju resten faktiskt vara ett lätt kaloriunderskott.

Edit: Du skrev 4k kcal i inlägget efter såg jag, då kanske det inte är så enkelt som enbart underskott ändå. Kul att det funkar hursomhelst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wille61:

Kan svara på den frågan. Varierar kraftigt beroende på hur mycket näring kroppen behöver.

För egen del, cirkus 5000:-/mån. Grovt räknat 4000KCAL, 300g protein och 300g fett/dag

woow, det är ju jättebra! Och är allt ekologiskt? Men ja lite dyrt
kan du dela din kostschema hur du äter och vad och sånt.

Äter du det rått, eller lagar du det dvs steker och kokar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Utan att påstå någonting alls om dieten, har själv bekant som blev bra rippad på ett år med bara kött, så låter inte viktnedgången som någonting märkligt alls. Utan att veta hur mycket smör du äter på en dag så är väl köttvikten 2700-2800 kcal. Givet att du är väldigt fysiskt aktiv och att vattenvikt lär stå för hälften av dina 5kg när du inte äter kolisar så kan ju resten faktiskt vara ett lätt kaloriunderskott.

Edit: Du skrev 4k kcal i inlägget efter såg jag, då kanske det inte är så enkelt som enbart underskott ändå. Kul att det funkar hursomhelst.

Är ju svårt att veta exakt då det till skillnad från tex pasta kan variera rätt så duktigt mellan samma styckdetalj från olika kor (bete, ålder etc). Men jag börjar faktiskt tro att kalorier in/kalorier ut inte är den perfekta modellen.

Skrivet av anon352238:

woow, det är ju jättebra! Och är allt ekologiskt?
kan du dela din kostschema hur du äter och vad och sånt.

Nja, försöker hålla mig till svenskt, eller möjligtvis tyskt kött. Lägger inte så mycket vikt i diverse olika stämplar.

Är tyvärr inte speciellt förtjust i nötfärs vilket är synd för annars hade det gått att äta riktigt billigt. Men jag tenderar att köra fast i ett spår och äta i stort sett samma sak i någon vecka eller två.

Senaste veckan har jag ätit helstekt högrev som har legat i slowcooker i ett par timmar (innertempratur 60c~), äter tills jag blir mätt oftast två gånger om dagen. 1/3 till lunch och resterande 2/3 till middag.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Om ni håller på och leker med dieter utan kolhydrater så tänk på att det är levern som är inblandad i att göra om protein till kolhydrater som kroppen behöver. Kombinerat med alkohol utan kolhydrater (ren sprit) eller annat som är jobbigt för levern (vissa läkemedel mm) så är det rena katastrofen.

Chansa inte, gå och få era värden kollade med jämna mellanrum om ni ska leka med dieter.

Edit:
Förtydligar, det gäller givetvis all alkohol. Nämnde ren sprit för det inte innehåller kolhydrater och många som måååste dricka trots denna typ av dieter slickar i sig det i hopp om att inte bryta ketosis. Gör inte det…

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Såg ett reportage på SVT för ett tag sedan om någon som bara åt kött. I reportaget funderades det på om människor som inte tror på kostråden från Livsmedelsverket också misstror andra saker från myndigheter och forskningsvärlden. Kvinnan i reportaget trodde t ex att Covid-19-vaccinationerna var dåliga (kommer inte ihåg med specifikt än så).

Så nu är frågan till er i tråden, tror ni på diverse konspirationsteorier och/eller att forskarna har fel i massa andra frågor också? T ex vacciner är livsfarliga, utomjordingar flyger UFOn runt jorden, att 5G är farligt, mörk materia existerar inte, etc?

Anar jag fördomar?

Jag såg också det reportaget, hon hade ju bra fysik i alla fall för sin ålder. Minns inte vad hon sa om covid och vaccinerna, men jag minns att varningsklockorna ringde.

Konspirationer ger jag inte mycket för, det verkar oftast försvaras av människor som vill leva i en fantasivärld. Men konspiration är ju inte samma sak som att man är kritisk till ett påstående.

Livsmedelsverket har ju själva ändrat sina rekommendationer, de står alltså inte bakom sina egna tidigare rekommendationer. Nya evidens har tillkommit och då ändrar man sig, vilket oftast är hederligt. Problemet med livsmedelsverket är att de baserar sina rekommendationer på, åter igen, statistiska samband. Och på sätt och vis är det förståeligt då det sällan finna bra forskning som visar på orsakssamband.

Utomjordingar avhandlar vi i UFO-tråden, där har jag get min syn på det hela. Några belägg för att de är här på jorden finns ej...

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Ja jösses. Ett steg bak, två närmare flashback.

Sover moderatorerna eller? Många yngre lättpåverkade själar som hänger här och kan ta intryck av sådant här trams. Tråkigt att forumkvalitén är i en stadigt dalande form.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Om ni håller på och leker med dieter utan kolhydrater så tänk på att det är levern som är inblandad i att göra om protein till kolhydrater som kroppen behöver. Kombinerat med alkohol utan kolhydrater (ren sprit) eller annat som är jobbigt för levern (vissa läkemedel mm) så är det rena katastrofen.

Chansa inte, gå och få era värden kollade med jämna mellanrum om ni ska leka med dieter.

Ja levern är central i vår kropps metabolism, men att producera den lilla mängd glykos som våra kroppar faktiskt kräver är inte alls ansträngande för levern.
I vårt samhälle är det allt som oftast det omvända. Levern tvingas hela tiden lagra in men också omvandla glukos till fett, som med tiden kan leda till förstadiet till skrumplever.

Edit:
Att gå och kolla sina värden är en bra ide, borde alla göra.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Men konspiration är ju inte samma sak som att man är kritisk till ett påstående.

🙄

Det brukar ju inte vara särskilt populärt hos knäppskallar att hävda att de är knäppskallar. Trots det är de just knäppskallar.

Permalänk
Medlem

Skulle väl rekommendera att gå på keto (som är lättare) innan du börjar med carnivore av den enkla anledningen att du sannolikt ej kommer palla med.
Sedan skulle jag undvika fisk, endast dricka filtrat vatten, addera olivolja, och kolla om du är allergisk mot egg.
Och se till all ej laga i Teflon eller liknande.

Gick själv från ca 100kg till 83 på 2-3 månader när jag försökte bli av med inflammation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Det brukar ju vara populärt hos knäppskallar att hävda att de är knäppskallar. 🙄

Jag är kanske en knäppskalle för jag förstår inte vad du vill med dina inlägg ovan.

Om du har några sakargument så dela gärna dem med oss så vi som eventuellt är vilsna knäppskallar kan hitta rätt.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Inaktiv

Kul tråd. Även om jag själv föredrar keto/LCHF framför carnivore diet. Mot diabetes är i varje fall keto/LCHF lysande. Gav själv en äldre herre tipset som ett halvår senare berättade att han hade gått ner 30 kg och slutat eller halverat sin medicinering (hade tydligen inte bara diabetes utan tog andra mediciner också).

Att äta animalier är verkligen inte så dyrt som folk tror men såklart det kostar mer om man köper av bättre kvalité. Personligen har jag mycket mer pengar över än när jag äter "normalkost". Så det beror på vad man kommer ifrån helt enkelt.

Enligt mig är det bästa med keto/LCHF att man slipper bråka med sin hunger, vilket är en extrem lättnad när man som jag har svårt för att både känna mättnad och hunger. Man kan tro att det skulle innebära att man är smal men icke. När jag äter kolhydrater finns inget stopp och mättnaden är kortvarig. Samtidigt känner jag inte alltid att jag är hungrig eller ignorerar det för att sedan känna mig spyfärdig.

Det negativa med kosten är att man kan känna sig socialt utanför. Det ska alltid fikas och ätas i alla möjlig sociala sammanhang. Folk kommer ständigt kommentera att man ska unna sig, att kolhydrater behövs för hjärnan, kött ger en cancer osv. Givetvis lika tröttsamt som att höra på en rabiat vegan pracka på en sin ideologi.

Låt bli att kommentera vad folk äter. Jag kommenterar då inte vad folk äter även om de sitter och trycker i sig sockerläsk och chips. Man får göra precis vad man vill.

Med det sagt, nej jag tror inte ett dugg på att rött kött skulle ge cancer. Däremot gnäller man gärna på chark men alla verkar missa att all chark innehåller nitrit som mycket riktigt är cancerframkallande. Har inte hittat rökt eller torkat kött som inte innehåller detta i affären. Tycker man om korv rekommenderar jag därför att kolla på färska korvar, de verkar inte innehålla nitrit eller väldigt få. Läs på förpackningen. Rött färskt kött som köttfärs, stek, kotletter osv. är bara rent kött och nej, du får inte cancer av det. Fattar inte hur folk kan se logiken i att gris- och nötkött skulle ge cancer men inte fisk eller kycklingkött. Kött är kött, bara olika djur. Däremot kan fisk vara problematiskt p.g.a. miljögifter i havet men där tycker jag nästan att vi borde äta vår egen skit rent ut sagt. Det är vi som förstör havslivet.

Små stavfel.
Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Icke att förglömma är att vissa näringsämnen och mineraler behöver kroppen kolhydrater till för att kunna ta upp. Sen är inte kolhydrater ett gift, men äter du överdrivet mycket så har det såklart negativa konsekvenser precis som allt annat.

Kolhydrater du äter hjälper inget näringsämne att tas upp i kroppen. Kolhydrater konkurrerar med c-vitamin för att ta sig in i cellerna. Därav behöver man ca 1-5% rekommenderad dagligt intag av C-vitamin om du äter carnivore, jämfört mot en standard diet med 300-800g kolhydrater (glukos/druvsocker/polyglukos/diglukos/oligoglukos) om dan. Kolhydrater är ett samlingsnamn för kort eller långkedjade glukosmolekyler, blir de för långa kallas de fibrer.

Högt glukosintag innebär att kroppen har högre behov av många mineraler, då de används vid "omvandling" av glukos i kroppen till antingen fett eller energi. Magnesium och kalium är 2 som används flitigt vid fosforylering av ATP med hjälp av glukos.

I ditt blodomlopp på ca 7 liter har du ca 1 tesked glukos (motsvarar 1,2 teskedar vetemjöl, eller 1,8 teskedar raffinerat socker). Samtidigt som du har 3 teskedar natrium (motsvarande ca 7 teskedar bordssalt) i blodet.

kolhydrater används som primär energikälla av kroppen, då den orsakar så mycket skada om det blir för mycket någonstans. Fort som fan pressar kroppen in glukosen i musklernas reserv, resten används som energi eller omvandlas till fett för att inte ligga i blodet och glykolysera våra fetttransportproteiner, eller binda till våra andra blodkroppar och orsaka skada. När du äter kolhydrater så får ju kroppen panik och pressar ut insulin för att trolla bort glukosen, insulin stänger även av användandet av fett för att skapa energi. Därför många säger att man inte bränner fett på gymmet, det gör man när man sover.... av just anledningen att du inte pressat i dig massa glukos som kroppen måste trolla bort fort.

HbA1c test man gör för att kolla om man har diabetes, det är ett test som tar en sorts hemoglobin i blodet och kollar hur mycket avlagringar av glukos (kolhydrater) den har på sig. När du har cancer pumpar doktorn in radioaktivt glukos (de doppar glukos i en radioaktiv vätska för att det ska synas på scannern) i kroppen för att sen kunna se vart tumören sitter... Detta kan man se för att ALLA mitokondrier i alla cancerceller har problem att använda syre vid framställning av ATP (energi), så alla cancerceller måste köra anaerob fosforylering mha glukos, (fett kan ej användas då fett måste ha syre för att omvandlas till energi). Detta kräver mycket mer glukos för att cancercellerna ska klara sig, så det ansamlas enorma mängder glukos i just cancercellerna.

När kolhydrater används som energikälla kan man jämföra med ett kolkraftverk, mycket utsläpp (RAS) och inte världens bästa energi. Jämfört med den mer effektiva energikällan som är helt fri från utsläpp, denna kallas fett. Det är skillnad på fett och fett, Många sorters fleromättade fettsyror har kroppen problem att använda på samma sätt som mättade, De fleromättade är även väldigt reaktiva och kan orsaka skada.

Det enda kroppen behöver (verkligen behöver) kolhydrater till är röda blodkroppar. Mängden som krävs per dag skapar din lever lätt på 5 minuter från fett eller protein du äter.

Så berätta gärna vilka vitaminer kroppen har lättare att ta upp mha kolhydrater.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trudelutt:

Såg ett reportage på SVT för ett tag sedan om någon som bara åt kött. I reportaget funderades det på om människor som inte tror på kostråden från Livsmedelsverket också misstror andra saker från myndigheter och forskningsvärlden. Kvinnan i reportaget trodde t ex att Covid-19-vaccinationerna var dåliga (kommer inte ihåg med specifikt än så).

Så nu är frågan till er i tråden, tror ni på diverse konspirationsteorier och/eller att forskarna har fel i massa andra frågor också? T ex vacciner är livsfarliga, utomjordingar flyger UFOn runt jorden, att 5G är farligt, mörk materia existerar inte, etc?

Jag såg också det inslaget och nej, det är bara trist att klumpa ihop en kosthållning med massa konspirationsteorier. Det finns ju gott om veganer som också är vaccinmotståndare så det är inget unikt för t.ex. carnivore diet.

Absolut att jag är kritisk till kostråden. Absolut att jag är kritisk till att jag ska behöva välja mellan min hälsa och "klimatet" (är ingen klimatförnekare, tvärtom, men lägger inte samma vikt vid kött som kött).

Vaccin är jättebra och utan dessa hade många av oss varit döda. Blir förbannad när föräldrar inte låter sina barn ta gamla och beprövade vaccin vilket kan göra att något gammalt skit kommer tillbaka och drabbar andra.
Självklart är man skeptisk till snabbframtagna vaccin som det för Covid-19, man är väl rädd för okända bieffekter, men alternativet kändes värre. Jag har nog tagit mer vaccin än de flesta i min ålder med hänsyn till anhörig som befinner sig i riskgrupp.

Utomjordingar som flyger UFO:n runt jorden? Förstår inte hur jag ska tolka det. Tror jag att vi är ensamma i universum? Absolut inte. Fast jag har inte hört om någon iakttagelse, å andra sidan berättar man nog inte om detta i första taget.

Inte insatt i 5G, mörk materia etc. för att kunna uttala mig.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Närmar mig 90dagar på enbart rött kött, vatten, salt och smör.

Kommer från en hälsosam livsstil, normalvikt, väldigt fysiskt aktiv och minimalt med underliggande sjukdomar. Gör detta primärt för att jag är oerhört nyfiken på om man faktiskt kan uppnå den enorma mängd energilagning som triathlon och maraton atleter vittnar om efter att kroppen har till fullo adapterat sig till fett som energikälla.

Äter runt 1,5KG~ om dagen, håller mig till högrev, entrécote, picanha, bringa och färs med 20%+ fetthalt. Trots detta har jag tappat lite drygt 5KG. (78KG~ > 73KG~, 180cm)

Har som idrottare alltid levt efter måttot "kalorier in/kalorier ut", men i och med detta projekt har jag ändrat åsikt.

Då troligen mest vatten du tappat eftersom det är vad som händer när man slutar med kolhydrater

Men såklart kommer du ju tappa vikt över tid eftersom du troligen ligger på ett stadigt kaloriunderskott (speciellt om man kör med mer moderna siffror där protein räknas som max 2kcal/g men ofta 0kcal). Plötsligt är ett kilo högrev inte ens 1000kcal

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Ja, den där sidan plus amerikanska livsmedelsverket, american heart association och många andra liknande har blivit enormt kritiserade de senaste 20 åren pga att all forskning som används för slutsatserna är så ofullständiga, och ibland även helt påhittade.

När de skriver och varnar för carnivore och hur farligt det är så baserar de oftast sina påståenden på en diet med 200-300g kolhydrater om dan plus carnivorekost, och då bli det farligare ja. Men carnivore så bör man aldrig överstiga 25g kolhydrater om dan. För själva huvudsyftet med carnivore och alla andra lågkolhydratsdieter är att uppnå ketos (man bränner fett istället för socker som huvudenergikälla) och detta kan inte uppnås om man äter mycket socker för äter man socker så används det som primär energikälla.

Permalänk
Medlem

Det kräver flera magnituder mer energi att motbevisa skitsnack än vad det tar att sprida det.

Sen någon som nämner att de inte tror på termodynamiken längre. Antingen har naturens lagar stoppats till din fördel, eller så lider du av en missuppfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Då troligen mest vatten du tappat eftersom det är vad som händer när man slutar med kolhydrater

Men såklart kommer du ju tappa vikt över tid eftersom du troligen ligger på ett stadigt kaloriunderskott (speciellt om man kör med mer moderna siffror där protein räknas som max 2kcal/g men ofta 0kcal). Plötsligt är ett kilo högrev inte ens 1000kcal

Vilka "moderna siffror" kör på 2kcal/g eller 0kcal/g för protein?

Permalänk
Medlem

Lol tramsdieter.
Vad är det för gift du vill bli av med? Är du sjuk?
En del måste vara väldigt sjuka. Man hör mycket om att bli av med gifter på olika sätt.
Tror det mer sitter i skallen 😂

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

God morgon, sitter med en kopp kaffe med ett rått ägg och med en rågad msk smör och reflekterar över min resa.

Fick min första köttlåda i går kväll och det ser inte så mycket ut men kan se på vakuumförpackningarna att det är kött av högsta kvalitet.
Vet inte om det är en markvärd skillnad att köpa Svenskt kött från Sverige som inte är ekologiskt eller köra på ekologiskt kött direkt från bonden.

Tänker Svenska bönder (ej ekologiska) är väl inte som i Danmark där dom pumpar grisarna med antibiotika.
Svenska bönder har väl ett gott rykte, varav man kan kännas sig bekväm och trygg med att köpa Svenskt men icke ekologiskt.

För att 1734 eller cirka 3500 för två leveranser ekologiskt varje månad med övrigt, såsom ägg, smör och fisk, samt ytterligare kött för den levererade mängden räcker inte i två veckors intervaller.
Kommer bli en kostnad över 5000 kr vilken jag klarar men känns inte så motiverat när man - tror jag - kan äta sunt - utan ekologiskt om man håller sig till Svensk producerat kött.

Har inte bestämt mig ännu, och köttlådan är inte bindande.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Svenska bönder har väl ett gott rykte, varav man kan kännas sig bekväm och trygg med att köpa Svenskt men icke ekologiskt.

MVH

Jag delade lägenhet med två "barn" från lantbrukarfamiljer/mjölkbönder under tiden jag pluggade, en var 100% ekologisk och den andra var inte det. Det var många debatter hemma kan jag säga!

I slutändan fick jag känslan att det inte är så enkelt att ekologiskt alltid är bättre för miljön, då man ex. kan få större skörd av icke-ekologiskt spannmål till foder.

Jag gör nu så att jag köper alltid svenskt, vi har ändå väldigt starka lagar och regler, men inte alltid ekologiskt. Jag varvar en del helt enkelt

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

Se till att kolla upp kolesterolet och blodtrycket regelbundet bara. Det kan vara så att det skjuter i höjden om du bara äter kött.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.