Veckans fråga: Har du uppgraderat till OLED-TV?

Permalänk
Medlem

Var tvungen att köpa nya tv nyligen då våran lilla tvååring slängde en nagelsax rakt in i våran gamla tv 🫣

Så så fick det bli en uppgradering till Oled, närmare bestämt en LG55CS6 för 10990kr

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Nej och har inga planer på det för tillfället

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Fick hem Samsung S95B igår.

Är sjukt stor uppgradering från min äldre LCD. HDR och svärta ser otroligt ut. Letar intensivt efter HDR material som kan visa vad TV:n går för. Några tips?

Att se om äldre filmer i 4K Ultra HD Blu-Ray har varit en stor behållning för mig. Dels den högre upplösningen men HDR gör sitt till.

Tre riktiga Wow-upplevelser som jag kan rekommendera är:

Blade Runner 2049:
https://www.blu-ray.com/movies/Blade-Runner-2049-4K-Blu-ray/1...

Top Gun Maverick:
https://www.blu-ray.com/movies/Top-Gun-Maverick-4K-Blu-ray/25...

Jaws:
https://www.blu-ray.com/movies/Jaws-4K-Blu-ray/265299/

De första två har också ett fantastiskt Atmos-soundtrack om du har möjligheten att spela upp det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tyvärr sätter sig wow-känslan ganska fort, känns som en vanlig TV nu…

Då är det väl som det ska? För mig så innan jag hade OLED (o även nu när jag sitter framför laptoppen med IPS-panel) så störde jag mig alltid på att svart aldrig var svart, medans nu så är allt som det ska o jag kan bara njuta av det jag kollar på, jag slipper alltså den där mörkgråa distraktionen som bakgrundsbelysta tv-apparter ger.
Men å andra sidan sidan så stör jag mig istället på OLEDs lite för snabba pixlar när jag glor på film eller serier, judder är inte så najs. Så om man kunde få ett läge där pixlarna fadear lite mer likt en långsammare panel så hade det varit trevligt. Men antar man tyvärr inte kan få allt..

Permalänk
Medlem

Jag byter när min Kuro 5090 dör.

Permalänk
Medlem

Nej men bytte nyligen till en oled skärm till datorn

Permalänk
Medlem

"ditt paket kommer levereras idag mellan 17:00 och 19:00"

Gamla led-tv:n dog en våldsam död i lördags, och slog nu äntligen på stort med en LG C3! Är galet pepp just nu, hoppas att postnord kan hålla vad dom lovat bara nu ^^

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

Har inga planer för ett köp de närmaste åren, men nästa skärm köp (tv) blir nog oled.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

köp inte philips...

Köp inte philips OLED, den jag köpte nov 2020 är de fasenimej mer problem med än de ca 20k den var värd. (oled855)

Dolby vision slutar funka spontant å visar regnbågsfärger, vilket gör att man får köra softreset av android/google TV.

Ibland vill den inte starta, svart skärm å helt död - dra ut sladden å stoppa in igen.

Appar som slutar fungera/fryser så man måste ta död på tvn med att dra ut sladden.

3-4 gånger i veckan får man hantera ovan problem.

positiva med den är ambilight och att den inte har någon som helst märkbar burn-in på dessa 3 år (iaf om man kikar på ngn OLED burn in test på youtube)

Visa signatur

Laptop | Legion 7 32GB 3080 RTX Ryzen 9
Desktop | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel Core i7 8700K | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | Palit GeForce GTX 1080 Ti Jetstream 11GB | Samsung 970 Evo | Samsung 850 pro 256 GB | WD Green 2 TB | Corsair RM750 750W | LG 27GL850-B | ASUS VG248QE

Permalänk

Vi gick från en Pioneer 5090H(50" plasma) till en Sony OLED på 77", skillanden är brutal.
Och då står sig 5090H väldigt bra jämfört med andra nya tv....
Kravet var OLED för ett byte pga LCD-bilden inte är i närheten på många parametrar.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Skrivet av Fryngel:

Jag byter när min Kuro 5090 dör.

Jag hade redan bytt, lyftet är enormt. sure pioneern var bra på sin tid men det är inte mycket till jämförelse.

Hade själv en Panasonic VT plasma som skulle vara bättre (förvisso mycket senare) och jag ångrar inte 120hz oled valet!

>Edit:

Jag saknar OLED TVn, har flyttat och TVn fick stanna. Men att gå utan TV kan man ju inte och så hittade jag en Kuro 5090 tillsalu för väldigt billiga pengar förhållande till skicket!

Men jag är nöjd ändå, den där Kuron var inte så mycket till nedgradering ändå, så jag förstår varför man väljer att behålla en sån

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Har en lastgammal(+10 år?) 1080 42" LCD från LG som nästan uppfyller alla mina behov.
Funderar på att gå upp ett par storlekar, men tycker att priserna är alldeles för höga.
(eller ok det är kronan som är alldeles för svag)
Har jag klarat mig tills nu klarar jag av att avvakta till lämplig rea

Permalänk
Medlem

Kör en Philips OLED 65' 903 (från 2018) som jag överväger att byta ut dels för att den har inbränningar (som sker förvånansvärt lätt) samt att den är långsammare än en snigel som simmar i sirap...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Har en gammal 40" LCD i vardagsrummet men är nästan bara barnen som använder den. Nu börjar de bli så pass stora att man faktiskt skulle våga köpa något vettigt när den nuvarande ger upp.

Permalänk
Medlem

Gamingrummet/kontoret kör OLED men i vardagsrummet är det projektor, 100" OLED är inte riktigt inom min budget just nu
Och kommer aldrig gå ner i storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Vi gick från en Pioneer 5090H(50" plasma) till en Sony OLED på 77", skillanden är brutal.
Och då står sig 5090H väldigt bra jämfört med andra nya tv....
Kravet var OLED för ett byte pga LCD-bilden inte är i närheten på många parametrar.

Gjorde exakt samma resa förra våren. Gick från en Pioneer 5090H till en Sony XR-77A80J
Var mest bildstorleken som gjorde att jag kände att det var dags för ett byte. Riktigt nöjd dock!

Visa signatur

Pentium 4 3.2Ghz ht,1024mb ram,Ati Radeon X850xt.2x250Wd Caviar,mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Glor inte på TV:n tillräckligt mycket för ett sådant inköp. Kör med en vanlig gammal 65-tummare för 10 lök.

Det är ungefär vad en OLED-TV kostar?

Permalänk
Medlem

Svarade Osäker/Vet inte. Allt jag vet är att TV:n är stor och att det förmodligen inte är en CRT-skärm.

Köper alltid TV baserat på krona per tum. Paneltyp kvittar. Bildkvalitén har över lag varit mer än tillräcklig sedan början av 00-talet.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Jag har en OLED men även nån QLED och micro-LED - varför kalla OLED för uppgradering som om konkurrensen skulle vara sämre? Med Thomas Ytterberg som har hängt på Sweclockers sen jag vet inte när så borde väl redaktionen veta bättre? Det beror väl på vad man ska ha den till. Finns ju varianter av LED som spöar OLED på ganska mycket…

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Jag har en OLED men även nån QLED och micro-LED - varför kalla OLED för uppgradering som om konkurrensen skulle vara sämre? Med Thomas Ytterberg som har hängt på Sweclockers sen jag vet inte när så borde väl redaktionen veta bättre? Det beror väl på vad man ska ha den till. Finns ju varianter av LED som spöar OLED på ganska mycket…

Om man vill kolla film, men också spela på den, vad bör jag då välja. OLED eller LED?

Utan att veta någonting alls, så gissar jag att OLED är bättre på svärta, men för spel så ska man titta åt LED?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Det är ungefär vad en OLED-TV kostar?

Var hittar du en 65" OLED för 10 lök? Menar du mindre storlekar?

Permalänk
Skrivet av Jazz 1-up:

Fick hem Samsung S95B igår.

Är sjukt stor uppgradering från min äldre LCD. HDR och svärta ser otroligt ut. Letar intensivt efter HDR material som kan visa vad TV:n går för. Några tips?

Gött det😁 Men en 4k spelare med någon bra 4k film borde väl duga 🙂

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem

Once you go black... Men bara på datorskärmen. Tvn får rulla tills den dör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Om man vill kolla film, men också spela på den, vad bör jag då välja. OLED eller LED?

Utan att veta någonting alls, så gissar jag att OLED är bättre på svärta, men för spel så ska man titta åt LED?

Trevlig serie från Sony
Sony KD65X81K (2022 års modell) årets modell är sådär i jämförelse

Just denna modellen brukar kosta runt 10k - såg att den låg lite högt i pris nu

Kolla gärna Thomas TV-guide, den är ju guld(!)

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Om man vill kolla film, men också spela på den, vad bör jag då välja. OLED eller LED?

Utan att veta någonting alls, så gissar jag att OLED är bättre på svärta, men för spel så ska man titta åt LED?

OLED har mycket snabbare pixlar för t.ex. grey-to-grey (GtG) än vanlig LED, vilket ger mycket snabbare responstid.

Generellt är OLED i princip bättre på allt utom priset och ljusstyrka.

Jag själv kör endast OLED sen 2015 på mina TV-apparater som är till för "film och kvalitets-TV". Kommer byta ut mina vanliga arbetsskärmar till OLED snart också, oklart om jag sattsar på en 42" eller flera 27". Men tycker just OLED är värt det då jag dels spelar en massa och dels sysslar med system där färger spelar roll och OLED tenderar att ha väldigt bra färgåtergivning.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Har en LG Oled i mitt hemmakontor/gaming rum och en Samsung Qled i vardagsrummet. Så kör gaming på Oleden och film/tv på qled

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

Skaffade en LG A1 2021. 48 tum till spelhörnan. Har fortfarande en 52 tums LCD från 2008 i vardagsrummet.

48 tum räckte gott och väl för sitter bara en meter ifrån. Kopplat in spelkonsoler och dator. Dock använder jag den datorn endast för spel. För arbete kör jag 2st LCD skärmar.

Gillar den. Enda är väl att man skulle velat haft en C1 för 120fps och VRR men det mesta stödjer inte det ändå och nä tjat köpte kostade C1 50% mer.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Köpte 77" LG C3 OLED i augusti så nyligen! Nöjd ägare av en Panasonic Plasma (TX-P55ST60Y) i drygt 10år innan det, gått som tåget!

Hade gärna valt en Panasonic OLED men var inte riktigt beredd att betala premiumpriset det hade inneburit 🥲

Nä,bara premium på panasonic 77 här,och man betalar mycket för ljudsystemet i den har jag förstått,vilket jag inte är intresserad av… varför finns inte 1500 här i svea?? Bara 2000…
Tycker pana är steget bättre än lg
Har en z980 65” från 2020.. eller 21… grym bild! Skulle vart lite mer kräm i DV bara…

Edit: verkar bara finnas premium modellen öht i 77tums

Permalänk
Medlem

Bytte från en KURO 5090h till en LG B6 65" 2016.
Redan då var oled bättre än pioneren.
Främst var den bättre på att inte värma upp hela huset då den var igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Inget för oss som precis köpt ny kaffebryggare heller... Dåligt.

Hur ska man annars installera Java?