Snabbkoll: Använder du BankID:s digitala ID-kort?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Använder du BankID:s digitala ID-kort?

Sedan i somras är det möjligt att använda digitalt ID i BankID. Har du gjort som 900 000 andra svenskar och aktiverat det?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Aktiverat det, aldrig använt det dock..

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Ser inte vad jag skulle ha det till, så nej.

Permalänk
Medlem

Aktiverat och tittat på mig själv men inte haft anledning att visa det för någon ännu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nope lär nog inte göra det tills det blir tvång eller nåt.

Permalänk
Medlem

Har inget nationellt id kort och tyvärr inget giltigt pass just nu heller... Kanske borde ta tag i det, körkortet har ju fungerat tidigare

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde något med bankid där jag skannade mitt pass, men fick inget sånt digitalt id ändå. Det var för några månader sen dock för att kunna logga in på en bank jag sällan använder

Permalänk
Medlem

Har aktiverat den bara för att jag kunde. Kan dock inte se nyttan med den så länge den inte fungerar som ett giltigt identifikationsbevis som nationellt id-kort eller pass.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Jag har aktiverat det, mest för att ha som alternativ. Körkortet åker fram av ren vana.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Den dagen då den fungerar som körtkort.
Det är nu för mycket jobb för att skaffa den när den ger mig absolut inte ett skit, då jag ändå måste bära med mig mitt körtkort.

Permalänk
Medlem

ANvänder inte det och ser ingen poäng med det än. Använder fortfarande mitt bankkort också. Inte NFC i telefonen.

Busskortet är dock digitalt, det gör det både lättare, men även svårare, att låna ut det.

OT: Busskortet kan lånas ut det i 2,4,8,24h eller var det är. Fast bara X gånger på en månad. Lättare att låna ut det till någon i familjen på distans, men väldigt mycket mindre flexibelt än ett fysiskt kort. Funderar på att gå tillbaka för att slippa strulet att jag hela tiden måste låna ut det varken försent eller för tidigt för att vi ska kunna dela på det.

Förstår varför, för att man inte ska kunna göra hur som helst med vem som helst, men det blir inte riktigt bra.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Nej, jag vill inte ha nåt i mobilen som innebär att mobilen måste funka i olika kritiska situationer. Pengar och ID har jag på kort.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Fattar inte var jag ska använda det (förrutom Systembolaget, som ni skrev om nyligen). Frågade på postens utlämningsställe om jag kunde använda det till att hämta ut rekommenderat brev, och det kunde jag inte. Var ska man använda det, om det inte gäller som vanligt leg?

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Varför är delar av artikelns bild på Bank-Id i svartvitt? (telefonens skärm)

Har de bildmanipulerat bilden till svartvitt för något syfte?

Permalänk
Medlem

Inte orkat aktivera det än. De få gånger jag behöver visa leg går det fortare att ta fram ett fysiskt plastkort än att ta fram mobilen, låsa upp den, leta efter rätt app, klicka fram ID-kortet o.s.v.
En lösning som söker ett problem.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Blir svårt när jag inte haft giltigt id kort sen jag sadla om för typ 3 år sen

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Inte än, men kommer använda det när fler butiker/myndigheter använder sig av det, är väl där begränsningen ligger just nu.
Man måste ändå ha med sig sitt fysiska..

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Varför är delar av artikelns bild på Bank-Id i svartvitt? (telefonens skärm)

Har de bildmanipulerat bilden till svartvitt för något syfte?

Förmodligen det formatet som bilden är sparad på kortet för att spara utrymme? Antar lagringen på chippen i id/pass är extremt begränsat.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Förmodligen det formatet som bilden är sparad på kortet för att spara utrymme? Antar lagringen på chippen i id/pass är extremt begränsat.

Vet inte hur det är med nationellt id-kort men min passbild är i färg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Den dagen då den fungerar som körtkort.
Det är nu för mycket jobb för att skaffa den när den ger mig absolut inte ett skit, då jag ändå måste bära med mig mitt körtkort.

Detta plus att alla andra kort man har i plånkan finns digitalt. Om man ändå måste ha med plånboken från början finns det ju ingen mening att köra tex hälften digitalt. För mig iaf går det inte snabbare att ta fram mobilen än plånboken.

Angående digitala saker så anser jag att betalning via smartklocka är det sämsta eftersom man ändå måste skriva in en kod, vänta på synk mellan mobil osv.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Vet inte hur det är med nationellt id-kort men min passbild är i färg.

Ja fysiskt på passet men vet du om det även är lagrat digitalt i passet och om digitala sparningen är i färg ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Pengar och ID har jag på kort.

Samma, men jag har för lite lösa kontanter om jag skall vara helt ärlig. Brukade ha 5-600kr i plånboken alltid innan.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja fysiskt på passet men vet du om det även är lagrat digitalt i passet och om digitala sparningen är i färg ?

Mitt pass har färg i bankid appen.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av exroz:

Vet inte hur det är med nationellt id-kort men min passbild är i färg.

Mitt nationella ID-kort har svartvitt foto och detta gäller även för inläsningen till det digitala i Bank ID-appen.

Permalänk
Medlem

Tyvärr, du har redan varit på systemet den här månaden och köpt din kvot på fyra öl.
Ytterligare försök resulterar i att ditt saldo nollställs.

Vill du veta mera?
Förtjäna ditt medborgarskap idag!

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Har provat använda det 5ggr. Nekats av polis vid landsgränsen i Norge (hade med vanligt pass), Systembolaget etc.

Varit OK vid nattklubsbesök i Sverige och sen i Fredags på systembolaget. Mest en rolig grej för tillfället.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Samma, men jag har för lite lösa kontanter om jag skall vara helt ärlig. Brukade ha 5-600kr i plånboken alltid innan.

Inte använt kontanter på minst fem år, förmodligen mer. Har några mynt liggande i en påse, kanske 20-30 kr totalt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Blir svårt när jag inte haft giltigt id kort sen jag sadla om för typ 3 år sen

Sadlade om till... Laglös? Icke-medborgare?

Permalänk
Medlem

Inget intresse då mitt vanliga id kort går snabbare att visa och alltid funkar, även utan batteri och täckning.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Plastbit är snabbare än att logga in, låsa upp logga in och vänta på internet.. liksom mindre stress.. mindre moment att tänka på.

I sista sekunden, öppna plånkan, BOOM! plastbiten! kla't! No fuzz no buzz! It just Works!

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.