Snabbkoll: Använder du BankID:s digitala ID-kort?

Permalänk
Medlem

Har aktiverat det men inte använt i praktiken ännu. Kommer dock inte använda det så ofta tror jag då det i mitt fall är enklare att ta med fysiskt idhandling än att behöva starta BankID och den vägen trockla med idhandlingen. Som jag ser det måste vi användare få lägga in idhandlingen i apple wallet, google pay osv för lättare åtkomst 👍🏼

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Nej! Vad är det för fel på folk som skaffar det utan att använda det?
Det är ju som att köpa ett Grafikkort för att ha som prydnad.
Håll er till tavlor, frimärken och hockeybilder, kanske NFT's om det prompt ska vara digitalt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Godtas inte på många ställen. Skulle checka in på ett hotell "Det gick för den här gången". Vilken jag tycker är en konstig attityd pga bankid är lika säkert som att visa passet eller har ett id kort.

Permalänk
Medlem

Nä, aldrig i livet å kommer inte att skaffa det. Min plastbit väger mindre å tar mindre plats än mobilen. Trött på allt banktrams.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Nej! Vad är det för fel på folk som skaffar det utan att använda det?
Det är ju som att köpa ett Grafikkort för att ha som prydnad.
Håll er till tavlor, frimärken och hockeybilder, kanske NFT's om det prompt ska vara digitalt.

Det heter att ha god framförhållning

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Mitt nationella ID-kort har svartvitt foto och detta gäller även för inläsningen till det digitala i Bank ID-appen.

Skrivet av exroz:

Då är "mysteriet" löst. Aktiverar man bank-id med sitt pass så får man färgfoto. Aktiverar man med nationellt id-kort så blir det svartvitt

Om ni får svartvit bild så har ert nationella ID några år på nacken, alla med nyare nationella ID bör få bild i färg.

Permalänk
Medlem

Inte testat ännu, enklare med körkort på posten

Permalänk
Medlem

Körkort är mer intressant då slipper ja plånboken helt.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djinn:

Körkort är mer intressant då slipper ja plånboken helt.

Frågan är väl hur länge till körkortet kommer gälla som ID-handling i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Frågan är väl hur länge till körkortet kommer gälla som ID-handling i Sverige.

Tycker det är konstigt att den ska sluta gälla. Vad tänkte du på?

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem

Nej inte aktiverat och kommer aldrig att göra heller. Ganska sjukt att banker som är privata företag skall sköta en så viktigt sak. Anser att staten borde ta över driften av bankid.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djinn:

Tycker det är konstigt att den ska sluta gälla. Vad tänkte du på?

Det har varit på tal ett tag men inget beslut har fattats än.

Permalänk
Medlem

Aktiverat men har ej behövt använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Då är "mysteriet" löst. Aktiverar man bank-id med sitt pass så får man färgfoto. Aktiverar man med nationellt id-kort så blir det svartvitt

Not really... Mitt bankid är svartvitt fast på passet är det färgat.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Såvida man inte kan lägga in körkortet på bank-id så är det helt meningslöst då man fortfarande måste ha med kortet vart man än åker.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Inte värt när BankID med kod eller faceID redan existerar

Permalänk
Medlem

Har inte haft med mig plånboken på många år, "som standard". Allt jag behöver finns i mobilen. Betalkort, ica och willys medlemskort och bankid för identifiering när jag hämtar ut paket.

Brukar ta med körkortet när jag kör bil...men glömmer det väldigt ofta (oftast... kör varken särskilt långt eller särskilt ofta).

Enda gången det hade varit ett problem, egentligen, som jag kan minnas de senaste åren, är när jag ska göra ett någorlunda spontant besök på systembolaget. Det är bara då jag behövt ett körkort. Nu har jag bankidt till det!

Dock har jag inte varit på systemet sen det började funka...så har inte använt det ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Såvida man inte kan lägga in körkortet på bank-id så är det helt meningslöst då man fortfarande måste ha med kortet vart man än åker.

Så länge du har en giltig ID-handling på dig så behöver du inte ha med dig körkortet rent fysiskt.

Frågan är ju dock hur ofta man har med sig pass eller ID-kort men glömt körkort?

Permalänk
Medlem

Klaus Swab jublar när han ser hur lättlurade alla svenskar är, snart kommer CBDC och digitalt kreditsystem med koldioxidavtryck läggas till.

Har du tankat din ranson bränsle för månaden, så få du sen inte fylla upp tanken mer, har du ätit din ranson med kött för månaden, då går larmet i kassan på ICA.

Mitt bank-id går ut om 25 dagar på mobilen och jag tänker inte förnya det.

Avregistrerat från Kivra och Klarna så de inte kan spåra mina inköp på detaljnivå.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | Corsair SF600 V2 | ASRock X570 Phantom Gaming ITX/TB3 | AMD Ryzen 5 3600 | G.Skill Sniper X Urban Camo 3400MHz | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Arctic Liquid Freezer II 280 | PowerColor Radeon RX 5700 XT Dual Fan | Steelseries Rival 3 | Steelseries Apex 150 | Razer Leviathan 5.1 |

Permalänk
Medlem

Blir litet fundersam på hur inköp på ICA, valfri bensinstation eller Systembolaget skulle övervakas mer om man använder ett digitalt ID-kort? (som en del verkar skriva om). Har aldrig behövt visa ID-kort för att handla mat på ICA. Dessutom var det säkert 25+ år sen jag behövde göra det på Systemet. Övervakningen har dom redan på plats, vare sig du har fysiska eller digitala ID-handlingar.

Har precis i dagarna ansökt om nationellt ID-kort. Har giltigt pass, men det går ut om 1½ år, om jag minns rätt. Vill se till att alltid ha minst 1 fysisk variant av ID-handling. Har hört tillräckligt många skräckhistorier om hur eländigt det blir om man står där och skall hämta ut ett nytt och alla gamla har gått ut. Har även körkort, men som tongångarna går verkar det som att det skall sluta gälla som ID-handling "snart". Bra att vara förberedd.

Kommer säkert skaffa den digitala varianten, men kanske avvaktar lite tills det går att använda på fler ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djinn:

Tycker det är konstigt att den ska sluta gälla. Vad tänkte du på?

Problemet är att körkort egentligen har för dålig säkerhet för att fungera som legitimationshandling och ofta är inblandade i identitetsstölder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Om ni får svartvit bild så har ert nationella ID några år på nacken, alla med nyare nationella ID bör få bild i färg.

Kan bekräfta. Har nationellt ID och mitt BankID-kort är i färg.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av macjolo:

Blir litet fundersam på hur inköp på ICA, valfri bensinstation eller Systembolaget skulle övervakas mer om man använder ett digitalt ID-kort? (som en del verkar skriva om). Har aldrig behövt visa ID-kort för att handla mat på ICA. Dessutom var det säkert 25+ år sen jag behövde göra det på Systemet. Övervakningen har dom redan på plats, vare sig du har fysiska eller digitala ID-handlingar.

Har precis i dagarna ansökt om nationellt ID-kort. Har giltigt pass, men det går ut om 1½ år, om jag minns rätt. Vill se till att alltid ha minst 1 fysisk variant av ID-handling. Har hört tillräckligt många skräckhistorier om hur eländigt det blir om man står där och skall hämta ut ett nytt och alla gamla har gått ut. Har även körkort, men som tongångarna går verkar det som att det skall sluta gälla som ID-handling "snart". Bra att vara förberedd.

Kommer säkert skaffa den digitala varianten, men kanske avvaktar lite tills det går att använda på fler ställen.

Jo, om man inte har ett giltigt ID eller pass när man ska förnya det så måste man släpa med sig någon som kan intyga att du är du.. Gjort så en gång, sen dess så ser jag till att förnya det någon månad innan det går ut.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE