Kunskapsquiz: Vad kan du om flygsimulatorer?

Permalänk
Medlem

Inget flygaräss här inte.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Synd, jobbet hade passat mig perfekt men Sprängholm är lite väl långt bort från Göteborg tyvärr.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Skulle inte kalla Jane’s ett försvarsföretag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Mitt resultat: 8/10.

Det gick ju skitbra på dom frågorna som faktiskt hade med flyg och simulatorer att göra. Hårddiskar och jordarea? Kom igen, Sweclockers....

Hur har hårddiskar och area INTE med simulatorer att göra?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Alltså frågan om F-35. Lite i slöaste laget faktiskt för ett stridsflygplan som ska vara bra på lite av varje om man jämför med 50 år gamla utdaterade härken.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Alltså frågan om F-35. Lite i slöaste laget faktiskt för ett stridsflygplan som ska vara bra på lite av varje om man jämför med 50 år gamla utdaterade härken.

Det är den officiella topphastigheten. Den verkliga är troligen högre.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Gillar flygsim, men har dålig koll (och det var nog mer än 20 år sedan jag körde något sådant sist).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det är den officiella topphastigheten. Den verkliga är troligen högre.

Ganska säkert inte. Hög toppfart är rätt irrelevant i dag. Det kan ha viss relevans för punktförsvar med mycket kort förvarning, men det är inte F-35 tänkt för.

Med lägre toppfart sparar man vikt på bränsle (som inte behövs) och motor (en räcker), och all strukturell vikt som skulle behövas för den primära högre vikten. Man sparar också strukturell vikt på att inte behöva tåla de krafter som kan uppstå vid den högre farten - dynamiskt tryck ökar kvadratiskt och alla aerodynamiska krafter skalar med det, inte farten. F-35 har redan bland det största som finns för i jetmotorväg när det gäller moderna för stridsflygplan. Hade den haft kravet att nå säg M2.2 eller så, hade det garanterat krävts två motorer, med allt vad det innebär i storlek, vikt, bränsle och kostnad (både för tillverkning och underhåll). Genom att skippa 0.5-0.7 M på farten kan man bygga ett betydligt lättare, mindre och billigare flygplan som ändå kan utföra det tänkta uppdraget. När man då dessutom har egenskaper som gör att en fientlig radarstyrd missil inte kan låsa eller bara får lås alldeles för nära, om sökradarn ens upptäcker en, så behöver man inte heller extremt hög toppfart för att komma utanför missilens no-escape-zon.

Jämför man två relativt likvärdiga flygplan sett till tekniknivå så har vi F-22 och F-35. F-22 har en toppfart runt M2.25, men har två motorer för att klara det.
F-22 har drygt 60 % mer dragkraft, väger sju ton mer tom, men kan bara ta drygt ett ton mer last (maxat). F-22 har sämre räckvidd för samma mängd bränsle (intern kapacitet är samma för båda).
Nu har de lite olika roller, men det är ändå talande att F-35 når nära samma lastkapacitet, med längre räckvidd, men med bara en motor och i ett betydligt mindre "paket". Som sagt, lättare, billigare och enklare. Det man offrat är lite toppfart, som inte spelar roll i dag.

50- och 60-talets fartmonster behövdes då för att det var med fart man tävlade då. Jetmotorerna blev snabbt mycket bättre och större och man knäckte koden för hög överljudsfart. Luftvärnsmissiler blev snabbare. Radarräckvidder var förhållandevis begränsade så man hade kortare förvarning. I dag gäller helt andra spelregler.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ganska säkert inte. Hög toppfart är rätt irrelevant i dag. Det kan ha viss relevans för punktförsvar med mycket kort förvarning, men det är inte F-35 tänkt för.

Med lägre toppfart sparar man vikt på bränsle (som inte behövs) och motor (en räcker), och all strukturell vikt som skulle behövas för den primära högre vikten. Man sparar också strukturell vikt på att inte behöva tåla de krafter som kan uppstå vid den högre farten - dynamiskt tryck ökar kvadratiskt och alla aerodynamiska krafter skalar med det, inte farten. F-35 har redan bland det största som finns för i jetmotorväg när det gäller moderna för stridsflygplan. Hade den haft kravet att nå säg M2.2 eller så, hade det garanterat krävts två motorer, med allt vad det innebär i storlek, vikt, bränsle och kostnad (både för tillverkning och underhåll). Genom att skippa 0.5-0.7 M på farten kan man bygga ett betydligt lättare, mindre och billigare flygplan som ändå kan utföra det tänkta uppdraget. När man då dessutom har egenskaper som gör att en fientlig radarstyrd missil inte kan låsa eller bara får lås alldeles för nära, om sökradarn ens upptäcker en, så behöver man inte heller extremt hög toppfart för att komma utanför missilens no-escape-zon.

Jämför man två relativt likvärdiga flygplan sett till tekniknivå så har vi F-22 och F-35. F-22 har en toppfart runt M2.25, men har två motorer för att klara det.
F-22 har drygt 60 % mer dragkraft, väger sju ton mer tom, men kan bara ta drygt ett ton mer last (maxat). F-22 har sämre räckvidd för samma mängd bränsle (intern kapacitet är samma för båda).
Nu har de lite olika roller, men det är ändå talande att F-35 når nära samma lastkapacitet, med längre räckvidd, men med bara en motor och i ett betydligt mindre "paket". Som sagt, lättare, billigare och enklare. Det man offrat är lite toppfart, som inte spelar roll i dag.

50- och 60-talets fartmonster behövdes då för att det var med fart man tävlade då. Jetmotorerna blev snabbt mycket bättre och större och man knäckte koden för hög överljudsfart. Luftvärnsmissiler blev snabbare. Radarräckvidder var förhållandevis begränsade så man hade kortare förvarning. I dag gäller helt andra spelregler.

Medveten om allt detta. Skulle dock ändå tro att det finns lite mer att ta ut vid behov. Rent historiskt har prestanda alltid mörkats för militära enheter, av ganska uppenbara skäl, så jag har svårt tro att det inte skulle gå pressa upp det lite högre.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

några gissningar som fixade biffen. är privatflygare så några av frågorna var lätta.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Jag har hållit på med flygsimulatorer i över 40år så ett och annat har väl fastnat.

Tappat räkningen på simulatortimmar någonstans efter 25000 timmar och är antagligen förbi 30000 timmar nu.

Permalänk
Medlem

Missa på någon konstig irrelevant fråga eller två.

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Medlem

Jag har ca. samma tur i casinospel. Även vid 50/50.

Permalänk

Simnörd :)

Permalänk

Jag suger på flygsimulatorer. När jag var liten älskade jag Top Gun 1 på Nes, drömde senare mycket om Microsoft Flight simulator men det blev inget spelande.
På senare tid köpte en dyr flygsimulator för drönare innan jag köpte drönaren. Efter detta har jag ej använt simulatorn mer..

Mitt intresse är mer åt drönarhållet och då gärna Ai baserade som gör att man inte behöver ha någon drönarpilot. D.v.s exakt samma åsikt kring tåg, bilar, traktorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Alltså frågan om F-35. Lite i slöaste laget faktiskt för ett stridsflygplan som ska vara bra på lite av varje om man jämför med 50 år gamla utdaterade härken.

Mach 1.6 är fullt tillräckligt. Att köra i Mach 2+ slösar bara bränsle och minskar uthåligheten avsevärt(Tiden i luften)
Meningen med F35 är inte att specifikt vara en interceptor där fart och höjd är till fördel.

F-35 är en single-seat, single-engine, all-weather stealth multirole combat aircraft that is intended to perform both air superiority and strike missions.
Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_...

Så för vad den är byggd för är den bra på sina uppgifter.

Det är samma med vår egen gripen. Den är väldigt kapabel i det den kan och dess uppgifter.
Finns plan som t ex har snävare svängradie än Gripen på lägre höjder men målet är att så långt det går att undvika luftstrid med andra plan i BFM. Som även kallas Dogfight.
Man vill helst avklara dem i BVR (Beyond Visual Range) och använda sin teknik och missiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Medveten om allt detta. Skulle dock ändå tro att det finns lite mer att ta ut vid behov. Rent historiskt har prestanda alltid mörkats för militära enheter, av ganska uppenbara skäl, så jag har svårt tro att det inte skulle gå pressa upp det lite högre.

Som sagt, det finns ingen poäng med det. Och missiler mot flygplan har sånt fartövertag att toppfart inte är relevant. Om missilen som jagar gör M4+ är M1.6 eller M2.0 ingen större skillnad. F-35 har ju egenskaper som ser till att missilen antingen aldrig kan avfyras, eller om den avfyras ändå inte kan få en låsning som fungerar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Hur har hårddiskar och area INTE med simulatorer att göra?

De har lika mycket med en flygsimulator att göra som ram minne, grafikkort och cpu. Med den logiken kunde man ställt frågan hur mycket cacheminne en Ryzen 3900x har i quizen.

I frågan skrevs att det krävdes avancerade lagringslösningar för att skapa en flygsimulator. Det är kanske sant idag, men många flygsimulatorer har kodats på helt vanliga datorer. Så kanske inte nödvändigt.

Det krävs också mycket tid. Skall man ställa frågor om vad som inte är ett mått på tid?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

De har lika mycket med en flygsimulator att göra som ram minne, grafikkort och cpu. Med den logiken kunde man ställt frågan hur mycket cacheminne en Ryzen 3900x har i quizen.

I frågan skrevs att det krävdes avancerade lagringslösningar gör att skapa en flygsimulator. Det är kanske sant idag, men många flygsimulatorer har kodats på helt vanliga datorer. Så kanske inte nödvändigt.

Det krävs också mycket tid. Skall man ställa frågor om vad som inte är ett mått på tid?

Det handlar ju om simulatorer för den professionella marknaden och således lite andra krav på lagring. Vad gäller arean är det fullt logiskt att all landmassa finns med, kan personligen tycka det hör till allmänbildningen hur stor landarealen är också.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

... Hade den haft kravet att nå säg M2.2 eller så, hade det garanterat krävts två motorer, ...

Som AJ37 Viggen? Officiell toppfart m2.2 med en motor och kunde själv backa in i parkeringsficka vid behov.

Skrivet av Alphahanne:

... Skulle dock ändå tro att det finns lite mer att ta ut vid behov.

Frågan är hur mycket högre. Viggen kunde i svag dykning med lätt last pressas upp en bit över m2.5.

F-35 verkar vara ett "bra" flygplan på samma sätt som Kungstigern var en "bra" stridsvagn. Effektiv om den hamnar i strid, men dyr och omständlig att baxa dit.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Få yrken är så mytomspunna som pilotyrket som flygsimulator.
En gång i tiden ville jag bli pilot på ett stridsflygplan

Visa signatur

Hej alla mina vänner! Jag är så upphetsad för Halloween 2023 att jag bara måste berätta för er om mina planer. Jag planerar att göra det till den bästa Halloween någonsin genom att besöka Sverige och uppleva allt det spännande som denna vackra plats har att erbjuda. Jag ser fram emot att utforska de otroliga Halloween-festivalerna, prova på läskiga maträtter och klä ut mig till en skrämmande karaktär. Så markera dina kalendrar för Halloween 2023, för det kommer att bli en oförglömlig resa tillsammans! Vem vet, kanske vi till och med kan göra vår egen spökjakt. Vad är dina planer inför Halloween 2023? Dela med dig i kommentarerna nedan! Ha en härlig dag alla! 🎃 #Halloween2023 #Sverige #planering #spooky #fest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Som AJ37 Viggen? Officiell toppfart m2.2 med en motor och kunde själv backa in i parkeringsficka vid behov.

Äpplen och päron.

Jag misstänker att flygplansformen som dikteras av smygegenskaperna inte är lika bra i överljudsfart. Plus att tiden med efterbrännare på är kraftigt begränsad, förmodligen av temperaturhänsyn, så det går inte att nå högre toppfart på den tid man har på sig.

Viggen utvecklades utan några såna hänsyn, i en tid när fart var oerhört högt prioriterat. Flygkroppen är insvängd på de rätta ställena och vingarna är kraftigt bakåtsvepta för att minimera överljudsmotstånd. Man kan också köra med efterbrännare påslagen länge, sannolikt endast begränsad av att bränslet tar slut. Mer tid för acceleration.

Ytterligare en faktor kan vara luftintagen. Man kan ha begränsningar i intagsgeometrin, för att gynna smygförmågan, som negativt påverkar förmågan att nå hög överljudsfart. Här spekulerar jag bara, men intagsgeometrin påverkar mycket. Målet är att luften ska ha underljudsfart när den passerat intaget och når kompressorn i motorn.

Jag jämförde med F-22 eftersom det är ett plan som mycket mer liknar F-35. Visserligen lite äldre, men samma grundprincip och av samma tillverkare.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |