Tonåringar får upp till 5 000 Tiktok-notiser om dagen

Permalänk

Ibland har vi naiv syn på barn och uppfostran i väst. Att man som vuxen absolut inte får bestämma över dem eller ge pekpinnar.

Barn behöver guidning och mår bra av gränssättning dock. Hoppas såna här rapporter är kulmen för förändring.

Inte heller har vi egentligen haft en direkt diskussion i väst kring barns internetanvändande. Internet utvecklades utan det i åtanke.

Vi måste börja diskutera kring barnuppfostran och gränssättning som idag är för fokuserad på att släppa all form av kontroll (av välvilja för barns frihet... men). Det är bra att ge ett barn en röd tråd att följa genom uppväxten. Vi vuxna måste aggera vuxet. Inte tillbaka till 50-talet dock naturligtvis.

Permalänk
Medlem

En notis var 17e sekund.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Förvånad över hur chockade folk är när majoriteten här väl växte upp när sms exploderade?

Vet många som skrev över 1000 sms om dagen, fick därför tillbaka flera tusen om dagen.

Vet folk som satt på jobbet och skrev ~1000 sms för omkring 15 år sen, knappt nytt fenomen med så många notiser

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Förvånad över hur chockade folk är när majoriteten här väl växte upp när sms exploderade?

Vet många som skrev över 1000 sms om dagen, fick därför tillbaka flera tusen om dagen.

Vet folk som satt på jobbet och skrev ~1000 sms för omkring 15 år sen, knappt nytt fenomen med så många notiser

Fast då var det ju inte en kinesisk app som påverkar barns beteenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Förvånad över hur chockade folk är när majoriteten här väl växte upp när sms exploderade?

Vet många som skrev över 1000 sms om dagen, fick därför tillbaka flera tusen om dagen.

Vet folk som satt på jobbet och skrev ~1000 sms för omkring 15 år sen, knappt nytt fenomen med så många notiser

Om du skriver 125 sms i timmen.
Hur kan du då jobba?

Snälla förklara 🤔

Eller sms kanske ingick i uppgifterna?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Om du skriver 125 sms i timmen.
Hur kan du då jobba?

Snälla förklara 🤔

Eller sms kanske ingick i uppgifterna?

Flesta som jobbar är ju ändå bara produktiva 1-2h om dagen så ingen större konst?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Snälla tyck om mig! Mvh TikTok * 5000.

Den som äger din tid äger dina ögon, dina öron och till slut även din mun.

Permalänk
Medlem

Använder själv mobilen i snitt 1,5 till 2 timmar per dag. På jobbet, nattjobb då det är lugnt så kan mobilen gå större delen av natten.

Finner inget intresse i just tiktok då vad jag förstått av det är typ samma som Facebook/youtube och instagram kör med. Roliga videos på katter kan jag dock kolla ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Därför man får in viktiga mail i den ibland. Nu kan man ha en dator eller smartklocka som man får in det på.
Jag har tidigare skrivit om idioten att ett mail kommer in, först plingar ens dator, sedan plingar ens mobil om samma mail, några sekunder därefter plingar ens smartklocka om samma sak, har man flera datorer och annat så plingar de också till.

I framtiden får de lösa denna idioti, säkert har Apple gjort det som man kör 100% Apple prylar.

Ja, jag har inte hunnit kolla upp hur jag avaktiverar det men skriver jag en påminnelse i kalendern på mobilen får jag även mail om det osv.

Permalänk

Inte för att vara sådan men "notiser" är ju inte lika med att man är helt uber-beroende av tiktok?

Det räcker med att jag slänger upp en genomtänkt kommentar på en viral video så kan jag sitta och få flera tusen notiser för att folk gillar min kommentar.
Nu har jag stängt av allt som har med notiser att göra, men det räknas väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Inte för att vara sådan men "notiser" är ju inte lika med att man är helt uber-beroende av tiktok?

Det räcker med att jag slänger upp en genomtänkt kommentar på en viral video så kan jag sitta och få flera tusen notiser för att folk gillar min kommentar.
Nu har jag stängt av allt som har med notiser att göra, men det räknas väl?

Nej.
Har du stängt av notiserna räknas det inte. Det är ju det som är poängen, att de unga tiktok/snap/….-användarna distraheras av att mobilen pockar på deras uppmärksamhet i princip konstant.

Att de också distraherar sig själva med mobilen är ett annat problem.

Permalänk
Medlem

Alltså.. Vart är föräldrarna ?
Jag är själv pappa och har en 10 årig dotter.
Hon kan inte installera appar själv idag utan allt måste godkännas av mig eller frugan. Vi använder Iphone/Ipad föräldrakontroll/skärmtid.
Hon har 30 min youtube per dag och får inte använda telefon eller platta (För att konsumera media) före kl 16.00.
Tik Tok får hon inte ha.
När dottern har tråkigt kan hon hämta en bok/tidning och läsa1-2 timmar.
Samma gäller om hon ska pyssla, hon hämtar sin limpistol och pyssellåda sen sitter hon i köket lääänge.
Att ha tråkigt är ok, det är oftas där vi ser hon är kreativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelrazh:

Alltså.. Vart är föräldrarna ?
Jag är själv pappa och har en 10 årig dotter.
Hon kan inte installera appar själv idag utan allt måste godkännas av mig eller frugan. Vi använder Iphone/Ipad föräldrakontroll/skärmtid.
Hon har 30 min youtube per dag och får inte använda telefon eller platta (För att konsumera media) före kl 16.00.
Tik Tok får hon inte ha.
När dottern har tråkigt kan hon hämta en bok/tidning och läsa1-2 timmar.
Samma gäller om hon ska pyssla, hon hämtar sin limpistol och pyssellåda sen sitter hon i köket lääänge.
Att ha tråkigt är ok, det är oftas där vi ser hon är kreativ.

Att moderera internet åt kidsen är idag ett absolut måste. Verkar tyvärr vara beklämmande få som orkar göra det av vad jag kan se i min närhet. Det är givetvis väldigt impopulärt men sånt är livet som förälder. Låter som du är en av de klokare iaf !

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
DingDongerMcDongface

Vore intressant att se hur många av notiserna som sedan faktiskt leder till att man låser upp telefonen/distraheras? Personligen trycker jag ju inte på alla notiser jag får från exempelvis mailen, även om jag har dem påslagna. Ofta plockar jag inte ens upp telefonen, ligger den brevid mig räcker det med att snegla lite snabbt när skärmen lyser upp.

Skulle inte förvåna mig om mina egna skärmvanor är minst lika ohälsosamma, men jag är ju å andra sidan vuxen och får bestämma (samt skylla) mig själv

Permalänk
Musikälskare

Helt galet ju, det kan inte vara hälsosamt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Helt galet ju, det kan inte vara hälsosamt

Precis, varför kan de inte spela WoW tolv timmar om dagen som en normal nörd istället #/played

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5950X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | 32gb Corsair Dominator 3600mhz CL16 | Samsung 980 Pro x2 | Corsair AX1600i | Corsair H150i Elite Capellix LCD | Corsair iCUE 5000d RGB

Permalänk
Medlem

Har inte TikTok som tur är, men Youtube pushar ju shorts väldigt hårt. Försöker att inte klicka, men av någon anledning drar sig fingret dit. Märker att mitt attention span minskar ju mer jag kollar dessa shorts. Inte så mycket av längre Youtube-videor. Jag personligen tror att dessa korta klipp är väldigt nedbrytande för den mentala hälsan i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vem vill att det ska plinga till i mobilen för nåt alls???

Min mobil spelar upp nån melodi när någon ringer. Även sms plingar. Annars är den tyst.

Nya generationer får ju hjärnan friterad av "sociala medier" som lustigt nog ger de ångest om nån ringer på dörrklockan, telefonen eller om man bara säger hej på bussen.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Jag blir irriterad om jag får 2 notiser inom 10 minuter.. :')

Jag blir irriterad när telefonen ringer. (har inte tiktok! youtube premium är tusen gånger bättre) baserat på innehåll.

Permalänk
Medlem

Ett problem, ur eget tycke, är att koncentrationsspannet har minskat. Det skall vara 30-60 sekunders klipp av saker och sedan vidare till nästa "grej", det är ju ett beteende som har en tendens att flyta över i andra saker där direktbehovstillfredsställelsen fortsätter dominera långt längre än "barndomen".

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Ibland har vi naiv syn på barn och uppfostran i väst. Att man som vuxen absolut inte får bestämma över dem eller ge pekpinnar.

Barn behöver guidning och mår bra av gränssättning dock. Hoppas såna här rapporter är kulmen för förändring.

Inte heller har vi egentligen haft en direkt diskussion i väst kring barns internetanvändande. Internet utvecklades utan det i åtanke.

Vi måste börja diskutera kring barnuppfostran och gränssättning som idag är för fokuserad på att släppa all form av kontroll (av välvilja för barns frihet... men). Det är bra att ge ett barn en röd tråd att följa genom uppväxten. Vi vuxna måste aggera vuxet. Inte tillbaka till 50-talet dock naturligtvis.

Finns ett talesätt som säger: "Man uppfostrar hundar och barn likadant" ^^

Det finns en viss sanning i det då både hundar och barn utan tydliga ramverk/regler där de får bestämma själva mår dåligt och blir osäkra. Så att låta barnen få göra som de vill och ha drösvis med frihet är att göra dem en riktig björntjänst, tycker det borde vara lag på att läsa lite utvecklingspsykologi som blivande förälder. Betyder ju inte att man kan låta barn/ungdomar vara med och påverka, men att helt släppa "makten" till dem är riktigt riktigt illa.

Helst av allt skulle jag vilja se "körkort på att få skaffa barn" där det ovan skall avslutas med prov innan man blir godkänd, det är en åsikt som stärkts markant efter att ha jobbat med ungdomar i ett utsatt område i 20 år. För det är plötsligt inte bara ens eget liv man kan "fucka up".

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

Nej.
Har du stängt av notiserna räknas det inte. Det är ju det som är poängen, att de unga tiktok/snap/….-användarna distraheras av att mobilen pockar på deras uppmärksamhet i princip konstant.

Att de också distraherar sig själva med mobilen är ett annat problem.

Fyfan... Kan inte ens tänka mig hur det skulle vara att få ett pling för varje sak som händer på sociala medier... Hujedamej.

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Använder du aluminium eller tenn till din hatt? Det finns smörja på instagram, facebook och youtube också. Det finns även väldigt mycket intressant och underhållande på samma plattformar. Bara för att du fått upp hjärndödande smörja på din feed betyder det inte att alla andra också får det.

Fast nu har faktiskt tiktok fått enorm kritik kring detta.
Kinesisk och rysk propaganda flödar på tiktok jämfört med andra plattformar.
FOI har varnat för tiktok.
Anställda inom FM får inte ha appen installerad på sina arbetstelefoner.
Regeringskansliet uppmanar sina anställda att ta bort tiktok från sina arbetstelefoner.
Utöver ovan nämnda så är det fler myndigheter som uppmanar eller har förbjudit anställda att använda/installera appen.

Permalänk
Medlem

Usch! Allt ska vara avstängt förutom samtal. Är det viktigt ringer man.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

5000 notiser från ett propaganda-verktyg skapat av och för en kommunistisk-totalitärdiktatur.

Skrämmande.