Permalänk
Viking
Skrivet av Felixark:

Hoppas på dom nekar detta budet tror nog F1 skulle tappat rejält många tittare om alla skulle behöva köpa en Apple TV och betala någon löjligt summa i månaden säker runt 1000kr för att kolla på sändningarna F1 lär ju känna mer på att behålla F1TV en att Apple ska ta över alla rättigheterna.

MLS kostar 199kr i månaden. Svårt att tro att det skulle vara fem gånger så dyrt med F1.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Man behöver väl inte ha en Apple TV för det. Apple TV appen finns ju överallt och den har väl tillgång till sporträttigheter med, eller?
Och vem fan tror på riktigt att det skulle handla om summor runt 1000kr i månaden... Lmao!

Om Apple köper upp ensamrätten till att sända F1 så skulle det inte förvåna mig om kommer vara tvungen att köpa en Apple TV för att kunna kolla på sändningarna Viaplay tar väl typ 500kr i månaden för F1 och Apple brukar ju inte direkt lägga sig billigare en någon annan speciellt inte om dom kommer köpa upp alla rättigheter för att sända det.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Om Apple köper upp ensamrätten till att sända F1 så skulle det inte förvåna mig om kommer vara tvungen att köpa en Apple TV för att kunna kolla på sändningarna Viaplay tar väl typ 500kr i månaden för F1 och Apple brukar ju inte direkt lägga sig billigare en någon annan speciellt inte om dom kommer köpa upp alla rättigheter för att sända det.

Apple TV tvång kommer aldrig att ske, det skulle minska potentiella kunder avsevärt. Däremot kan deras F1 rättigheter göra att försäljning av Apple TV ökar. Sen tar Viaplay 500kr i månaden... för all sport. I deras paket är det garanterat Premier League som driver upp priset mest.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk

F1TV helår ligger på runt 12-1300 utan rabatter och månadspris runt 160. Har väldigt svårt att tro att priset skulle sticka iväg så hiskligt mycket.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Köpte ett år F1TV pga Viaplays pris, 500kr/månad är vansinne om man enbart är intresserad av F1.

Fast just denna säsong hade man lika gärna kunnat hoppa över som mästerskapet sett ut...

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

F1TV helår ligger på runt 12-1300 utan rabatter och månadspris runt 160. Har väldigt svårt att tro att priset skulle sticka iväg så hiskligt mycket.

Detta är anledningen varför jag inte vill att Apple ska köpa upp alla rättigheter för att få sända F1 och därmed ha monopol på marknaden då kan dom ju ta hur mycket dom vill och även kräva en Apple TV för att kolla som Apple brukar göra med deras exklusiva serier/filmer.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem

Apple tv+ finns redan som app till android, windows osv så nä tror inte de kommer kräva en apple tv för att kolla F1.
Apple är apple men har ändå svårt att se att de skulle låsa det till apple hårdvara.

Visa signatur
Permalänk
Viking
Skrivet av Felixark:

kräva en Apple TV för att kolla som Apple brukar göra med deras exklusiva serier/filmer.

Vad menar du nu? Det gör de ju inte alls, och har aldrig gjort. Jag kan se alla Apples exklusiva serier på Windows.
Du verkar ju blanda ihop Apple TV:n med deras TV+ abonnemang/app.

Och varför skulle de ta så stor kostnad för F1 menar du? De har samma ”monopol” på MLS, vilket kostar 199kr/mån.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Detta är anledningen varför jag inte vill att Apple ska köpa upp alla rättigheter för att få sända F1 och därmed ha monopol på marknaden då kan dom ju ta hur mycket dom vill och även kräva en Apple TV för att kolla som Apple brukar göra med deras exklusiva serier/filmer.

Givetvis vet ingen av oss exakt hur det kommer bli, om nu Apple ens kommer/får köpa rättigheterna. Men som andra redan har skrivit, krav på en Apple TV kommer aldrig ske. Det kommer funka direkt i deras app som finns till iOS, android och smarta TV.
Sen tror jag inte att de kommer ta ut några överpriser om de får rättigheterna. Vem vet, det kanske skulle kunna leda till positiva förändringar om det går igenom den som lever får se..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Skulle det resultera i att Viasat förlorar rättigheterna så innebär det att de på "kort" tid har förlorat La Liga, Champions League, NFL och F1. Nu vet jag inte hur samarbeten ser ut i övrigt med Allente och jag tror inte att F1 lockar mängder av kunder men räknar man samman allt så har Viasat blivit anmärkningsvärt mindre attraktivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Skulle det resultera i att Viasat förlorar rättigheterna så innebär det att de på "kort" tid har förlorat La Liga, Champions League, NFL och F1. Nu vet jag inte hur samarbeten ser ut i övrigt med Allente och jag tror inte att F1 lockar mängder av kunder men räknar man samman allt så har Viasat blivit anmärkningsvärt mindre attraktivt.

Viasats storhetstid var helt klart 2010-2020, nu är det bara PL och F1 som är riktigt intressant för egen del. De kan inte konkurrera längre, priserna för rättigheterna har blivit alldeles för stora. Blir intressant att se vad som händer med CL nu när de rättigheterna går ut 2024 och F1 rättigheterna längre fram såklart.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

De har tyvärr kvar exklusiva rättigheter på NHL.

Kostnad för att se NHL på Viaplay 550kr/mån
Kostnad för NHL egna streaming drygt 100kr/mån. Blockad i norden, men går att köpa i många andra EU länder.

När det gäller F1 var sporten sannolilkt för stor och dyr att de skulle ha råd med exklusiva rättigheter.

Permalänk
Medlem

Kombon f1 och Indy är ju inte helt dålig men går nog över till f1tv nästa år. Kan man streama indycar på något sätt från Sverige? Indys it och digitalisering lämnar ju lite att önska på mer sätt än ett..

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX5080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Kombon f1 och Indy är ju inte helt dålig men går nog över till f1tv nästa år. Kan man streama indycar på något sätt från Sverige? Indys it och digitalisering lämnar ju lite att önska på mer sätt än ett..

Indy har iaf fast forward 30 min sammandrag på youtube. NTT indycars kanal.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Indy har iaf fast forward 30 min sammandrag på youtube. NTT indycars kanal.

De hade jag missat! Jag hade bara sett highlights, får ta och prenunera på den. Rätt intressant att indycar har 358k subs vs 9,5 miljon för F1. Säger rätt mycket... 😜

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX5080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Nu verkar det mer eller mindre vara klart att Andretti blir det 11 laget i F1 (:

https://x.com/autosport/status/1708861517888733459?s=46&t=yLN...

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Nu verkar det mer eller mindre vara klart att Andretti blir det 11 laget i F1 (:

Spännande!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Noctua NH-D15 G2 - NZXT C1200 - Antec Flux

Permalänk
Medlem

Krav på max 18 varv per däck och minst 3 pitstops under dagens race kan bli väldigt intressant detta. Lär ju vara bra för både Ferrari och HAAS som har haft problem med däck slitage under säsongen.

https://fxtwitter.com/tgruener/status/1710991479072588258?t=s...

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Krav på max 18 varv per däck och minst 3 pitstops under dagens race kan bli väldigt intressant detta. Lär ju vara bra för både Ferrari och HAAS som har haft problem med däck slitage under säsongen.

Hmm fixar Ferrari 6 depåstopp utan strul?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hmm fixar Ferrari 6 depåstopp utan strul?

Mer troligt att Ferrari kommer att köra 19 varv på ett samma däck och sedan bli diskade...

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Personligen tycker jag det hade varit kul med ett lag till, men det verkar inte som att det är färdigt bara för att FIA hat godkänt ansökan. Den svåra biten verkar vara att få F1 och FOM att godkänna med. Så det är nog långt ifrån klart 😬

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De allra flesta teamen vill inte ha in ett nytt. De tycker också inköpspriset på 200 miljoner dollar är för lågt och det går inte höja förrän om ett par år. Minns inte exakt när men det troliga är att de förhalar det till dess så att de kan höja rejält. Existerande team får en del av den summan så det ligger i såväl F1s ägare samt teamen att förhala processen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Personligen tycker jag det hade varit kul med ett lag till, men det verkar inte som att det är färdigt bara för att FIA hat godkänt ansökan. Den svåra biten verkar vara att få F1 och FOM att godkänna med. Så det är nog långt ifrån klart 😬

Tror det kommer bli godkännda dom verkar väldigt seriösa med att dom vill gå med i F1 och FOM kan inte bara neka för att utan någon anledning.

Om Andretti kommer med så blir det ännu en större en chans att vi får se Svenska Dino Beganovic i F1 kanske Ericcson kan tipsa om han Ericsson ska ju köra för Andretti i indycar från och med nästa säsong 😀

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Blir mer och mer trams i F1 tycker jag.
Alla tvingande regler vad gäller taktik gör ju att man får en brist på densamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Alla tvingande regler vad gäller taktik gör ju att man får en brist på densamma.

I det här fallet handlar det ju dock om att man är rädd att däcken inte håller pga det myckna åkandet på höga kerbs. Inte för att tvinga taktiken.

Det är framförallt ett problem med sprintformatet, att testning och statistik över slitage blir lidande och vi får såna här panikbeslut.

Sainz är strandad i dag, pga tekniska problem. Säkerligen något man även hade kunnan undvika med mer förberedelsetid och tester.

Jag är fortfarande inte ett fan av sprinten, skapar mer problem än den lilla extra spänning det ger.

Permalänk
Medlem

Äh, fyfan, vilken dålig start för oss fans av Mercedes-förarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Detta gjorde ju barra racet mer intressant...

Så du tycker att dom ska riskera förorenas säkerhet i stället ? Säkerheten går alltid först vi vill inte se flera dödsfall i F1.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem

Helt okej race med alla pit stop.

-Kraschen i starten tycker jag faktiskt va Hamiltons fel.. ändå lipar han. Synd för de hade kunnat slåss om pallen båda två.

-Vad är de med Perez och tracklimits? Pinsamt få två bestraffningar innan nån annan ens fått en.

-Kul se McLaren köra så bra även om de hade varit kul få se Norris attackera på slutet.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Helt okej race med alla pit stop.

-Kraschen i starten tycker jag faktiskt va Hamiltons fel.. ändå lipar han. Synd för de hade kunnat slåss om pallen båda två.

-Vad är de med Perez och tracklimits? Pinsamt få två bestraffningar innan nån annan ens fått en.

-Kul se McLaren köra så bra även om de hade varit kul få se Norris attackera på slutet.

Hamilton sa ju att tog fullt ansvar för krocken....

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Hamilton sa ju att tog fullt ansvar för krocken....

Jaha, det missade jag ☺️ Hörde bara hans "Blev avkörd av min teammate"

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |