Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Deras bilar kontrollerades inte. Verstappen, Norris, Leclerc och Hamilton var de enda som tillhörde stickprovet. Av dessa hade 50% kört med för låg markfrigång, så jag skulle säga att det är sannolikt att fler hade blivit diskvalificerade om alla kontrollerats.

Skrivet av MrMadMax:

Absolut regler ska följas men satan vad trist, när det blir lite spännande race så blir 2st i toppen diskade. Hoppas inte sista racen betyder +10sek skillnad mellan P1 och P2.

Får hoppas nästa år blir bättre och mer spännande race annars är väl förhoppningen på 2026 och den nya designen på bilar som man får se fram emot 😊

Om nu regler ska följas och om det @p.lindblom säger är sant så bör samtliga bilar kontrolleras. Annars blir det väldigt godtyckligt vilka som straffas eller inte.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Detta måste ju vara en av anledningarna till att Russell var så mycket långsammare en Hamilton i racet. Dessutom måste mercedes ha vetat om detta annars skulle de ha gjort samma "misstag" på båda bilarna.

Kan det var så Ferrari kom på detta under racet och derför stutande byta däck på leclerc och i stället försökte använda hans som bromsklos för hjälpa Sainz ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Deras bilar kontrollerades inte. Verstappen, Norris, Leclerc och Hamilton var de enda som tillhörde stickprovet. Av dessa hade 50% kört med för låg markfrigång, så jag skulle säga att det är sannolikt att fler hade blivit diskvalificerade om alla kontrollerats.

FIA går väl genom alla bilarna direkt efter racet ? Så gör dom i allafall i F3 och F2 så varför skulle dom inte göra det i F1 ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Synd för det var riktigt kul att se Hamilton göra ett bra race. Sen att det endast sker stickprover för sådana här viktiga saker känns väldigt dåligt, såvida inte alla bilar testades efter att detta kom fram.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Deras bilar kontrollerades inte. Verstappen, Norris, Leclerc och Hamilton var de enda som tillhörde stickprovet. Av dessa hade 50% kört med för låg markfrigång, så jag skulle säga att det är sannolikt att fler hade blivit diskvalificerade om alla kontrollerats.

Tack! Det var en bra förklaring! Överlag riktigt intressant med tanke på hur bilarna betedde sig igår...

Espn hade en bra beskrivning av hur man mäter förresten... https://www.espn.com/f1/story/_/id/38722021/lewis-hamilton-ch...

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Synd för det var riktigt kul att se Hamilton göra ett bra race. Sen att det endast sker stickprover för sådana här viktiga saker känns väldigt dåligt, såvida inte alla bilar testades efter att detta kom fram.

Med tanke på att han körde olaglig bil så var det väl inte imponerade ? Tyckte att någon var skumt redan under racet när Hamilton var sjukt mycket snabbare en Russell.

Dock väldigt imponerade av Verstappen som inte bröt på med reglerna och hade dåliga bromsar och ändå van.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Med tanke på att han körde olaglig bil så var det väl inte imponerade ? Tyckte att någon var skumt redan under racet när Hamilton var sjukt mycket snabbare en Russell.

Dock väldigt imponerade av Verstappen som inte bröt på med reglerna och hade dåliga bromsar och ändå van.

Misstolka med mening? Det är SYND att det visade sig att de inte följde reglerna för det var kul att se Hamilton prestera så bra. Självklart är det inte imponerande nu när vi vet varför.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

FIA går väl genom alla bilarna direkt efter racet ? Så gör dom i allafall i F3 och F2 så varför skulle dom inte göra det i F1 ?

Skrivet av Clasito:

Synd för det var riktigt kul att se Hamilton göra ett bra race. Sen att det endast sker stickprover för sådana här viktiga saker känns väldigt dåligt, såvida inte alla bilar testades efter att detta kom fram.

Det finns inte tid för att gå igenom alla reglerade punkter på samtliga bilar efter varje race. Speciellt inte när det körs två eller fler helger i rad.

Permalänk
Medlem

Självklart ska Piastri bryta och två jävla toppbilar diskas när jag drog igång en "limitless"-chip i swec. fantasy-laget! 😢🤣

Känner mig som George när han får höra "NO SOUP FOR YOU!".

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av heatm:

Självklart ska Piastri bryta och två jävla toppbilar diskas när jag drog igång en "limitless"-chip i swec. fantasy-laget! 😢🤣

Känner mig som George när han får höra "NO SOUP FOR YOU!".

<Uppladdad bildlänk>

I feel your pain 😂

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Om nu regler ska följas och om det @p.lindblom säger är sant så bör samtliga bilar kontrolleras. Annars blir det väldigt godtyckligt vilka som straffas eller inte.

Reglerna stipulerar stickprov, därför görs stickprov randomly. Det är inte "godtyckligt".

Herregud, ska till och med det stället börja bli som F1-twitter? Ingenting är sant och allt ska tolkas. Ibland kanske man bara ska leva med att ens favoritförare diskas, eftersom de inte följde reglerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Reglerna stipulerar stickprov, därför görs stickprov randomly. Det är inte "godtyckligt".

Herregud, ska till och med det stället börja bli som F1-twitter? Ingenting är sant och allt ska tolkas. Ibland kanske man bara ska leva med att ens favoritförare diskas, eftersom de inte följde reglerna.

Jag kan köpa att man kör randomiserade tester på detta sätt (med vad som verkar vara en extra bias mot pallen), för att man helt enkelt inte har tid att göra alla tester på alla bilar. Sedan kan jag tycka att om ett specifikt test renderar i en så pass hög felfrekvens (50%), så borde det testet expanderas och göras på fler bilar, inte minst teamkamrater och andra förare med höga placeringar. Nu kanske man alltid gör detta test på top 3, men kan ni tänka er om man exempelvis inte testat vinnaren, men funnit att resten av pallen inte går igenom inspektionen. Eller om exempelvis Hamilton vunnit igår, och man testat Russel och kommit fram till att hans bil varit otillåten, men låtit bli att testa Hamilton (för testerna endast var stickprover), det hade ju blivit riktigt dåligt. Jag kan ju tycka att om nu Sainz flyttas upp på pallen, och hans teamkamrat inte klarade testet, så borde Sainz definitivt kollas med. Risken är väldigt stor för att man kör liknande setup inom samma team.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag kan köpa att man kör randomiserade tester på detta sätt (med vad som verkar vara en extra bias mot pallen), för att man helt enkelt inte har tid att göra alla tester på alla bilar. Sedan kan jag tycka att om ett specifikt test renderar i en så pass hög felfrekvens (50%), så borde det testet expanderas och göras på fler bilar, inte minst teamkamrater och andra förare med höga placeringar. Nu kanske man alltid gör detta test på top 3, men kan ni tänka er om man exempelvis inte testat vinnaren, men funnit att resten av pallen inte går igenom inspektionen. Eller om exempelvis Hamilton vunnit igår, och man testat Russel och kommit fram till att hans bil varit otillåten, men låtit bli att testa Hamilton (för testerna endast var stickprover), det hade ju blivit riktigt dåligt. Jag kan ju tycka att om nu Sainz flyttas upp på pallen, och hans teamkamrat inte klarade testet, så borde Sainz definitivt kollas med. Risken är väldigt stor för att man kör liknande setup inom samma team.

Poängen är att det spelar ingen roll vad du tycker, regler är regler.

Jag håller med om dina argument. Men det finns ingen logistisk möjlighet att testa alla parametrar på alla bilar efter varje race.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Reglerna stipulerar stickprov, därför görs stickprov randomly. Det är inte "godtyckligt".

Herregud, ska till och med det stället börja bli som F1-twitter? Ingenting är sant och allt ska tolkas. Ibland kanske man bara ska leva med att ens favoritförare diskas, eftersom de inte följde reglerna.

Håller med om att reglerna ska följas. Men nu var det ju inte helt slumpmässigt då FIA testade 1 bil från de 4 topp-teamen. I detta fall diskades 50% av bilarna på grund av för högt slitage på "plankan". Är det inte då rimligt att testa fler bilar (ja även Sainz, Russel och Perez)? Nu kan ju flera andra bilar och team klarat sig för att andra bilar inte kontrollerades. Gäller även bilarna utanför topp placeringarna och de som kämpade för att ta poäng. Detta är vad som tycks godtyckligt för mig.

F1 är toppklassen av motorsport, är det inte då rimligt att FIA bör ha resurser att testa fler bilar när regler ska följas till punkt och pricka? Speciellt när många (i detta fall) bilar föll utanför regelverket?

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag kan köpa att man kör randomiserade tester på detta sätt (med vad som verkar vara en extra bias mot pallen), för att man helt enkelt inte har tid att göra alla tester på alla bilar. Sedan kan jag tycka att om ett specifikt test renderar i en så pass hög felfrekvens (50%), så borde det testet expanderas och göras på fler bilar, inte minst teamkamrater och andra förare med höga placeringar. Nu kanske man alltid gör detta test på top 3, men kan ni tänka er om man exempelvis inte testat vinnaren, men funnit att resten av pallen inte går igenom inspektionen. Eller om exempelvis Hamilton vunnit igår, och man testat Russel och kommit fram till att hans bil varit otillåten, men låtit bli att testa Hamilton (för testerna endast var stickprover), det hade ju blivit riktigt dåligt. Jag kan ju tycka att om nu Sainz flyttas upp på pallen, och hans teamkamrat inte klarade testet, så borde Sainz definitivt kollas med. Risken är väldigt stor för att man kör liknande setup inom samma team.

Klart att dom Väljer Hamilton och Leclerc när man såg under nästan hela racet att deras bilar var alldeles för låga. kan ju vara en förklaringen till Varför Hamilton var så snabb den helgen jämfört med Russell dom brukar ju oftast vara väldigt jämna annars.

Ganska pinsamt att Hamilton inte ens kunde vinna med olaglig bil mot Verstappen som hade broms problem under en stor del av racet.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Klart att dom Väljer Hamilton och Leclerc när man såg under nästan hela racet att deras bilar var alldeles för låga. kan ju vara en förklaringen till Varför Hamilton var så snabb den helgen jämfört med Russell dom brukar ju oftast vara väldigt jämna annars.

Ganska pinsamt att Hamilton inte ens kunde vinna med olaglig bil mot Verstappen som hade broms problem under en stor del av racet.

<Uppladdad bildlänk>

Det är ju med största säkerhet inte ett medvetet fusk. Större delen av bilarna som testades dömdes ju ut vilket troligen innebär att ännu fler bilar körde för lågt. Jag skyller helt och hållet på det tramsiga sprint-formatet som gör att stallen inte har samma möjlighet att hitta rätt inställningar för bilen. De får ju dessutom inte ens ändra bilen mellan sprint-racet och GP. Så även om de såg och visste att bilen var inställd för lågt kunde de inte göra något åt det.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Men nu var det ju inte helt slumpmässigt då FIA testade 1 bil från de 4 topp-teamen.

Du får nog kolla upp vad slumpmässigt betyder.

Skrivet av maniac:

I detta fall diskades 50% av bilarna på grund av för högt slitage på "plankan". Är det inte då rimligt att testa fler bilar (ja även Sainz, Russel och Perez)? Nu kan ju flera andra bilar och team klarat sig för att andra bilar inte kontrollerades. Gäller även bilarna utanför topp placeringarna och de som kämpade för att ta poäng. Detta är vad som tycks godtyckligt för mig.

Du får nog även kolla upp vad godtyckligt betyder. Reglerna kommer säkert ändras efter detta. Men reglerna var som de var under detta loppet; att fyra bilar kollas slumpmässigt.

Skrivet av maniac:

F1 är toppklassen av motorsport, är det inte då rimligt att FIA bör ha resurser att testa fler bilar när regler ska följas till punkt och pricka? Speciellt när många (i detta fall) bilar föll utanför regelverket?

Du tycker alltså att alla tusen delar på en bil som kan påverka performance skall kollas x 20 efter varje race? Det är ju inte bara plankan som kan påverka performance. Misstänker då att du heller inte har något emot att resultatet av varje race kan ändras flera dagar eller veckor efteråt.

Presentera gärna en lösning på denna logistik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Du får nog kolla upp vad slumpmässigt betyder.

Du får nog även kolla upp vad godtyckligt betyder. Reglerna kommer säkert ändras efter detta. Men reglerna var som de var under detta loppet; att fyra bilar kollas slumpmässigt.

Nu misstolkar du medvetet. FIA bestämde sig för att testa bilar från 4 av teamen i toppen, inga andra team kontrollerades. Att just de aktuella bilarna från de utvalda teamen kontrollerades kan vara slumpmässigt men inte att de ignorerade resten av startfältet. Då är det inte slumpmässigt.

Skrivet av izzie:

Du tycker alltså att alla tusen delar på en bil som kan påverka performance skall kollas x 20 efter varje race? Det är ju inte bara plankan som kan påverka performance. Misstänker då att du heller inte har något emot att resultatet av varje race kan ändras flera dagar eller veckor efteråt.

Presentera gärna en lösning på denna logistik.

Absolut, för att just plankan verkade vara i fokus just denna helg. Då bör de ha resurserna att kontrollera detta. Kontroller bör utföras på bilar utspridda över hela resultatlistan. Annars blir det "godtyckligt".

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Absolut, för att just plankan verkade vara i fokus just denna helg. Då bör de ha resurserna att kontrollera detta. Kontroller bör utföras på bilar utspridda över hela resultatlistan. Annars blir det "godtyckligt".

Plankan kollas alla race, likaså att teamen ska lämna bränsleprov och kan slumpmässigt vägas under de olika sessionerna.

EDIT: Dvs det var ingen skillnad på racet i Texas mot andra race gällande procedur eller vad man inspekterade.

EDIT2: Rättar mig själv, det är inte nödvändigtvis plankan som kollas på alla race, det finns ett antal kontroller FIA väljer ut att kontrollera på top 6 bland annat plankan. Vikt kontrolleras alltid på alla bilar.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • HD6XX • JDS Labs Element 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Poängen är att det spelar ingen roll vad du tycker, regler är regler.

Jag håller med om dina argument. Men det finns ingen logistisk möjlighet att testa alla parametrar på alla bilar efter varje race.

Fast nog finns det väl inget i reglerna som hindrar FIA från att undersöka fler bilar? Att det är exakt 4 bilar som ska undersökas?

Nu har jag inte sagt att man alltid ska testa alltalla bilar. Utan att det hade varit rimligt att utöka ett tests omfattning om de stickprov man tar indikerar extremt dålig efterlevnad.

Skrivet av Felixark:

Klart att dom Väljer Hamilton och Leclerc när man såg under nästan hela racet att deras bilar var alldeles för låga. kan ju vara en förklaringen till Varför Hamilton var så snabb den helgen jämfört med Russell dom brukar ju oftast vara väldigt jämna annars.

För det första har väl inte FIA tid att sitta och analysera bilder från hela racet, för att bedöma vilka bilar som ska testas? Sedan är det väl inte heller "slumpmässiga stickprov" om man analyserat vilka som ska testas? Min gissning är att man nog har som rutin att granska exempelvis placering på pallen noggrannare än resterande (vilket ur något perspektiv också är rimligt).

Vi har ingen som helst aning om Russel hade samma ride-height som Hamilton eller inte, för Russels planka har inte testats, och jag har inte sett några djupare analyser av skillnaderna mellan bilarnas setup. Visst, har du sett en sådan där man tydligt utifrån kan se att det är stor skillnad, så absolut, men jag betvivlar att du har det, utan det är ren spekulation.

Skrivet av Felixark:

Ganska pinsamt att Hamilton inte ens kunde vinna med olaglig bil mot Verstappen som hade broms problem under en stor del av racet.
<Uppladdad bildlänk>

Ja, extremt pinsamt! Hur kan man inte slå en bil som dominerat på varenda bana hela året (förutom Singapore), bara för att man kört sin bil för lågt? Är det pinsammare än att Red Bull gick bort sig helt setup-mässigt i Singapore och var ingenstans? Eller lika pinsamt som att RB inte vann på Silverstone för några år sedan, trots att Hamilton i ledning får punktering och går i mål på endast 3 hjul?

Det känns som att du kastar skit bara för att kasta skit. Vi har ingen aning om hur mycket högre man hade behövt köra Leclercs och Hamiltons bilar för att plankan skulle vara inom de föreskrivna reglerna. Vi har alltså ingen aning om bilen generellt var för låg (exempelvis om skrapandet över ojämnheterna på raksträckorna på varje varv var så stort att planken hyvlades ner), eller om det var något specifikt i körningen, exempelvis hur man attackerat vissa curbs (vinklar, hastigheter, etc.) som vid några tillfällen genererat tillräcklig slitage på planken för att den skulle falla utanför reglementet. Eftersom denna information saknas (i vart fall för allmänheten), så är det också svårt att säga hur stor fördel detta inneburit.

Det kan alltså lika gärna vara så att den största anledningen till att RB såg relativt bleka ut i helgen beror på att de var för konservativa med setupen (likt Singapore). Visst, Mercedes och Ferrari var uppenbarligen för aggressiva, men det kan alltså vara så att dessa var en tiondels millimeter för aggressiva, medan RB kanske var 8 tiondelars millimeter för höga (siffror tagna ur luften, jag försöker bara förklara min poäng). Sen kan det absolut vara tvärt om, att RB var helt on point, och Ferrari och Mercedes var på tok för aggressiva. Utan en extremt djup tekniskt analys (med data som nog bara teamen och FIA känner till), så är det oerhört svårt att säga vad som är vad. Det lär säkert komma en del analyser under veckan och under nästa race-helg, från folk som faktiskt vet vad de pratar om, även om även de sannolikt saknar fullständig data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Svenska Dino Beganovic klar för en andra säsong i FIA F3 hoppas på mindre otur denna gången tror starkt på att vinna hela mästerskapet i år. Han har varit väldigt snabb i eftersäsongs testerna en så länge typ 1a eller 2a på varje test dag.

<Uppladdad bildlänk>

https://www.instagram.com/p/CyioLBnN-73/?igshid=MzRlODBiNWFlZ...

Lite uppdatering på hur det har gått för Dino under eftersäsongs testet i FIA F3.

Jerez

Dag 1

Test 1 P5
Test 2 P1

Dag 2

Test 1 P1
Test 2 P10

Barcelona

Dag 1

Test 1 P7
Test 2 P2

Dag 2
Test 1 P28 dock körde han bara 5 varv av oklar anledning troligtvis problem med bilen.
Test 2 P1

Imola

Dag 1

Test 1 P1
Test 2 P3

Dag 2

Test 1 P3
Test 2 P3

Vad tror ni kan Dino vinna mästerskapet nästa år det ser iallafall lovande ut efter dessa test dagar (:

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Lite uppdatering på hur det har gått för Dino under eftersäsongs testet i FIA F3.

Jerez

Dag 1 P5
Dag 2 P1

Barcelona

Dag 1 P7
Dag 2 P28 dock körde han bara 5 varv av oklar anledning troligtvis problem med bilen.

Imola

Dag 1 P3
Dag 2 P3

Hoppas han kan försöka hålla den där kvalformen han hade i början av säsongen och som de där testerna visar.
Uppfattade det som han föll längre och längre bak ju längre säsongen gick och hamnade ofta i rätt komplicerade situationer i första kurvorna där han tappade positioner, kanske för att inte skada bilen men i slutändan svårt att avancera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Hoppas han kan försöka hålla den där kvalformen han hade i början av säsongen och som de där testerna visar.
Uppfattade det som han föll längre och längre bak ju längre säsongen gick och hamnade ofta i rätt komplicerade situationer i första kurvorna där han tappade positioner, kanske för att inte skada bilen men i slutändan svårt att avancera.

Kvala gjorde han ju väldigt bra tror han snitt kvalade in på P4 föra säsongen om man bortser från Silverstone dar han fick motor problem i kvalet och även Monza där han inte han sätta en bra tid på grund av 3 röd flaggor. Dessutom valde FIA att avsluta kvalet med 10 minuter kvar.

De Dino tappade mycket på föra säsongen var hans resultat i sprint racen där top 12 startar omvänt där måste han bli bättre på att köra mer aggressivt för att ta in så många placeringar som möjligt.

Men båda racen som han starta sist på grund av problem som inte han själv kunde göra något åt så gjorde han ju rejäla uppkörningar.

Silverstone under sprint racet körde han upp sig från P30-P13 dock låg han P5 ett tag tills det började torka upp igen. Om det bara att regnat i något varv till så tror jag möjligheten att vinna det där racet från sista start plats.

Monza körde han upp sig från P23-P9 och lyckades även undvika allt kaos runt om han.

Vi får helt enkelt se hur det går nästa säsong tror nog han kan vinna mästerskapet faktiskt. Han verkar ju bli väldigt snabb så fort han har fått vänja sig med bilen under en säsong först han van ju Formula Regional i hans andra säsong efter att komma P13 första är bra exempel på det (:

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Med tanke på att han körde olaglig bil så var det väl inte imponerade ? Tyckte att någon var skumt redan under racet när Hamilton var sjukt mycket snabbare en Russell.

Dock väldigt imponerade av Verstappen som inte bröt på med reglerna och hade dåliga bromsar och ändå van.

Lugna ner dig. Det är inte sådan prestanda skillnad och Russells bil kontrollerades inte heller. Låter ju som en bot som har lärt sig "olaglig bil".

Russell och Sainz.

Permalänk
Medlem

Ja de hade nog tur att inte kollas.

Inte så mycket yvas över oavsett. RB har sån pace de spelar safe. Övriga försöker maximera allt de har. Då riskerar man att gå över gränsen ibland

Men positivt ändå att de kan börja bygga bilar med lägre frigång utan att porpoisa ihjäl sig.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Lite uppdatering på hur det har gått för Dino under eftersäsongs testet i FIA F3.

Jerez

Dag 1

Test 1 P5
Test 2 P1

Dag 2

Test 1 P1
Test 2 P10

Barcelona

Dag 1

Test 1 P7
Test 2 P2

Dag 2
Test 1 P28 dock körde han bara 5 varv av oklar anledning troligtvis problem med bilen.
Test 2 P1

Imola

Dag 1

Test 1 P1
Test 2 P3

Dag 2

Test 1 P3
Test 2 P3

Vad tror ni kan Dino vinna mästerskapet nästa år det ser iallafall lovande ut efter dessa test dagar (:

Dino ska dessutom köra det prestige fyllda Macau GP i år.

Ni som inte vet vilken sjuk bana detta är så har jag 2 videoklipp här som rekommenderas att kolla på.

Onbord varv https://youtu.be/IooDePLIQuQ?si=9sFx7fL7quBfcLhi

Sista 7 minuter från racet 2017 rekommenderas att kolla på https://www.youtube.com/watch?v=rewf-gvuWBU

Deltagare lista för racet i år

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Jösses va svängigt kval. Tror få hade tippat vare sig q2 eller q3 rätt efter q1.

Kan ju bli ändringar dock då förare åkt dit för fortkörning samt kärringstopp.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jösses va svängigt kval. Tror få hade tippat vare sig q2 eller q3 rätt efter q1.

Kan ju bli ändringar dock då förare åkt dit för fortkörning samt kärringstopp.

Bara Sargeant som har fått en bestraffning.

Roligt kval, väldigt kul för Riccardo att kvala in på P4 och för Alfa med båda bilarna i Q3.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad som gick snätt för Wiliams i kvalet i I träning 3 så var ju han mer en 0,5 sekunder snabbare en i hans bästa tid i kvalet.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Någon som vet vad som gick snätt för Wiliams i kvalet i I träning 3 så var ju han mer en 0,5 sekunder snabbare en i hans bästa tid i kvalet.

Var något helt galet med temperatursvängningar killgissningsvis. Williams hade ju ingen aning vad de gjorde rätt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x